Gå til innhold

Man blir det man spiser, eller? Hvor mye har kosthold å si? Gode gener?


Avgått

Anbefalte innlegg

Jeg har i hele mitt liv spist akkurat det jeg ønsker, nå som jeg trener ganske dedikert, spiser jeg dette:

5 dl med fem spoones proteinshake fra PF hver dag (drikker)

Vitargo under trening.

En hjemmelagd langpannepizza med karbdeig, ost og masse chili. Sparer resten til lunch dagen etter hvis jeg ikke har spist alt til kvelds.

Hvis jeg ikke har pizza til lunch, spiser jeg fiberrik med smøreost. Så med andre ord, jeg spiser aldri mer enn to ganger om dagen, og aldri frokost.

En og annen proteinbar til kvelds.

Tran.

Og dette er hva jeg spiser, hver dag, hver uke. Gjort i mange år.

Jeg er muskuløs, markert og fornøyd med tingenes tilstand fysisk, men vil jo alltid utbedre formen!

Det jeg lurer på, er hvordan hadde jeg sett ut med et strukturert og supert kosthold? Jeg spiser ikke frukt, grønnsaker, ris, pasta, brød, vitaminer eller annet... Hva hadde skjedd med kroppen min hvis jeg var like flink med kosten som med trening? Blir jeg friskere inni meg, mister jeg mer fett, blir jeg sterkere eller merker jeg ikke forskjell?

Jeg er 43, snart 44 år, 169 høy og 60-65 kg, går veldig enkelt opp og ned på få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om alt du spiser er proteinshake, pizza og fiberrik så vil jeg anta det er en viss risiko for feilernæring i lengden...

Hadde du fått inn litt frukt og grønnsaker hadde kostholdet blitt 10x bedre.

Formen min er helt super, magen er på topp, kolestrolet er lavt og er aldri syk. Derfor føler jeg heller ikke at jeg gjør noe feil.

Hadde vel merket feilernæring etter så mange år, vi snakker om hele livet mitt, altså, jeg har alltid spist det samme siden jeg var tenåring. Har ALDRI spist frukt og grønt, faktisk ;)

Spør sikkert dumt, har jo ikke peiling på mat, men hvordan merker jeg inntak av frukt og grønt, hva blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hele mitt liv spist akkurat det jeg ønsker, nå som jeg trener ganske dedikert, spiser jeg dette:

5 dl med fem spoones proteinshake fra PF hver dag (drikker)

Vitargo under trening.

En hjemmelagd langpannepizza med karbdeig, ost og masse chili. Sparer resten til lunch dagen etter hvis jeg ikke har spist alt til kvelds.

Hvis jeg ikke har pizza til lunch, spiser jeg fiberrik med smøreost. Så med andre ord, jeg spiser aldri mer enn to ganger om dagen, og aldri frokost.

En og annen proteinbar til kvelds.

Tran.

Og dette er hva jeg spiser, hver dag, hver uke. Gjort i mange år.

Jeg er muskuløs, markert og fornøyd med tingenes tilstand fysisk, men vil jo alltid utbedre formen!

Det jeg lurer på, er hvordan hadde jeg sett ut med et strukturert og supert kosthold? Jeg spiser ikke frukt, grønnsaker, ris, pasta, brød, vitaminer eller annet... Hva hadde skjedd med kroppen min hvis jeg var like flink med kosten som med trening? Blir jeg friskere inni meg, mister jeg mer fett, blir jeg sterkere eller merker jeg ikke forskjell?

Jeg er 43, snart 44 år, 169 høy og 60-65 kg, går veldig enkelt opp og ned på få dager.

Hvordan skal noen her vite hvordan du kunne sett ut visst du hadde gjort ting annderledes :p Prøv å finn det ut :)

Men dog gener er nok avgjørende for hvor langt man kan pushe kroppen og fortsatt ha fremgang over lang tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal noen her vite hvordan du kunne sett ut visst du hadde gjort ting annderledes :p Prøv å finn det ut :)

Men dog gener er nok avgjørende for hvor langt man kan pushe kroppen og fortsatt ha fremgang over lang tid

Noen her har vel prøvd å spise det jeg burde spise, og kanskje levd som meg først. Hvis jeg ikke får særlige resultater av å legge om kostholdet, så gidder jeg ikke å prøve.

Hater å lage mat, hater å handle mat.

Blir jo en drastisk endring i livet mitt, er det ikke verdt det, lever jeg som jeg pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her har vel prøvd å spise det jeg burde spise, og kanskje levd som meg først. Hvis jeg ikke får særlige resultater av å legge om kostholdet, så gidder jeg ikke å prøve.

Hater å lage mat, hater å handle mat.

Blir jo en drastisk endring i livet mitt, er det ikke verdt det, lever jeg som jeg pleier.

ja off, endringer er farlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi snakker om hele livet mitt, altså, jeg har alltid spist det samme siden jeg var tenåring. Har ALDRI spist frukt og grønt, faktisk ;)

Den her er så utrolig at jeg nesten trur det er :troll: .... Prøver ikke å være frekk eller noe sånt, men er du seriøs her eller setter du dette på spissen for å få frem en diskusjon rundt temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk seriøs, og jeg vet det høres teit ut. Jeg har så til de grader lagt om livet mitt, men når det kommer til kosthold har jeg store problemer med endring og struktur. Er vanskelig, rett og slett. Kanskje jeg burde ta kontakt med en proff og virkelig ta tak her også. Klarer ikke alene. Jeger heller dden som sulter enn å lage meg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Noen her har vel prøvd å spise det jeg burde spise, og kanskje levd som meg først. Hvis jeg ikke får særlige resultater av å legge om kostholdet, så gidder jeg ikke å prøve.

Hater å lage mat, hater å handle mat.

Blir jo en drastisk endring i livet mitt, er det ikke verdt det, lever jeg som jeg pleier.

Gidder ikke, orker ikke, klarer ikke...... starta ikke du tråden med å si at du var ganske dedikert?

Uansett, du må for all del gjøre hva du vil, men om det er unnskyldningen din for å ikke få i deg litt grønnsaker en gang i blant så kan jeg ikke hjelpe deg. Å at du kan spise det samme hver dag i mange år er for meg et mysterium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg har jaggu endret livet mitt ja, så det er ikke off.. men sliter veldig med kosten, tror det er et psykisk problem, så vanskelig er det for meg å ta tak i dette.

Hva med å starte med en tur til fagpersonell å ta en prat, forklare problemene og bli henvist til noen som kan dette? Internettforum er ikke plassen å søke løsninger på ting som kanskje stikker mye dypere en å spise pizza hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med emilwoop, det er vanskelig for noen her inne å forutse hvilke endringer du vil oppleve ved å endre kostholdet ditt. De fleste av oss er vel enige om at å inkludere frukt og grønt i et kosthold er utelukkende positivt, og sannsynligvis ville vel også du, som de fleste andre, merket fordelene ved et variert kosthold. Men, det blir bare synsing for alle er forskjellige. For meg betyr et kosthold uten frukt og grønt hodepine, mangel på energi, dårligere immunforsvar, dårligere søvn osv. Men det er bare mine erfaringer, og det høres jo ikke ut som om ditt kosthold gir deg noen plager overhodet.

Til syvende og sist skal man ikke undervurdere gener, som emilwoop også nevnte. La meg bruke min venninne som eksempel. Vi bodde sammen i to år, og jeg fikk derfor et nært innblikk i hennes kosthold. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget hva hun egentlig spiste. Hun, som deg, hadde ALDRI spist frukt eller grønnsaker helt siden hun var et barn. Hun levde på hvitt brød, mye smeltet ost, cola, pommes frites og rødt kjøtt. Av og til tvang hun seg til å drikke en smoothie eller spise en kyllingfilet for å prøve å variere litt. Hun drakk heller nesten aldri vann. Hadde jeg skullet forestille meg hvordan en person som levde på et slik kosthold så ut, hadde jeg sett for meg en overvektig, lat sofagris med null overskudd og energi. Men det er helt motsatt av det venninnen min er, som er i bedre form enn de fleste jeg kjenner, definert og perfekt muskuløs. Aldri mangel på energi, aldri syk, aldri noen av de negative tingene som jeg alltid hadde regnet med et slikt kosthold ville føre med seg.

Jeg tror nok de fleste av oss hadde vært et vrak hvis vi hadde fulgt ditt eller min venninnes kosthold. Men så finnes det unntak, og du og venninnen min er tydeligvis to av disse. Så er jo spørsmålet hvordan situasjonen ser ut når man har levd 20-30 år til på et slikt kosthold, men det er en annen diskusjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte med en tur til fagpersonell å ta en prat, forklare problemene og bli henvist til noen som kan dette? Internettforum er ikke plassen å søke løsninger på ting som kanskje stikker mye dypere en å spise pizza hver dag.

Tenker seriøst på dette, må ha alt spikret og inn med teskje. Tenkte på å bruke litt penger på Børge Fagerli eller tilsvarende. For dette sitter laaangt inne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidd

Gidder ikke, orker ikke, klarer ikke...... starta ikke du tråden med å si at du var ganske dedikert?

Uansett, du må for all del gjøre hva du vil, men om det er unnskyldningen din for å ikke få i deg litt grønnsaker en gang i blant så kan jeg ikke hjelpe deg. Å at du kan spise det samme hver dag i mange år er for meg et mysterium

Gidder ikke var feil å bruke av meg. Klarer ikke er bedre. Jeg er dedikert på trening, ikke med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tenker seriøst på dette, må ha alt spikret og inn med teskje. Tenkte på å bruke litt penger på Børge Fagerli eller tilsvarende. For dette sitter laaangt inne for meg.

Om du ikke klarer å spise en grønnsak på egenhånd, tror du at mange tusen på en Coach er veien å gå? Du får en diettplan med masse matvarer du ikke liker eller klarer å spise? Tenker kanskje det er lurt å først etablere om problemet er at du ikke gidder kjøpe en frukt, eller at du ikke klarer å spise den. Er det sistnevnte er kanskje ikke en Coach rette enden å starte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. trodde ikke det var så ille som jeg nå har skjønt at det er. Har jo fått så bra resultater uten godt kosthold, og har tenkt at så lenge jeg får i meg nok fett, proteiner og karbo pluss tran er det bra nok.

Tar alt til etterretning og skal gå inn i meg selv. Takk for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å spise en grønnsak på egenhånd, tror du at mange tusen på en Coach er veien å gå? Du får en diettplan med masse matvarer du ikke liker eller klarer å spise? Tenker kanskje det er lurt å først etablere om problemet er at du ikke gidder kjøpe en frukt, eller at du ikke klarer å spise den. Er det sistnevnte er kanskje ikke en Coach rette enden å starte i?

Takk for svar.

Gidde er et feil ord, dumt av meg å bruke det. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har vært i en dagligvarebutikk de siste ti årene. Har skjønt at problemet stikker dypere enn som så etter denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...