Gå til innhold

hvor mye muskler på 1 mnd?


newbody2014

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Såvidt jeg er belært er det forskjell på gutter og jenter, der det er sagt at du klarer som mann å bygge 8-10 kg muskler på et år, mens vi jenter ligger på ca halvparten. Tror det faktisk stod i en av FB sine artikler, får se om jeg finner den ;)

Det vil si 300-400 gram muskel i mnd.Ingen fare med at det gjør så mye utslag på vekta da..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Ifølge Idrettshøgskolen er 20 kg i løpet av et år lite sannsynlig, men mulig. Da må alt klaffe, søvn, hvile, mat, trening og ikke minst genene for en slikt vekst må være tilstede. Jeg selv legger sakte på meg, mens en kamerat av meg dro på seg 2 kilo på 8 uker. Uten å forandre kosthold. Kun ved å trene bøy, benk, chins, dips, press og noen små iso øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra september 2011 til juli 2012 la jeg på meg 10 kg (fra 67 til 77, på 181 cm), samtidig som jeg ble mer definert. Tenker jeg gikk fra 13 til 11 % kroppsfett.

Jeg gikk først på 4 mnd. fra 67 til 86 (+19). Trente moderat, ca. 2 ganger i snitt i uken. Her var jeg en del feitere, men kunne skimte de øverste magerutene.

Så de neste 6 mnd. trente jeg mellom 2-3 ganger i uken og spiste noe mindre, og gikk ned fra 86-77 (-9).

1 kg muskler i måneden. Men jeg hadde nok mye å gå på, som dere ser av førbildet..

post-9055-1444095169226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øysteinen: Mista du mye styrke og muskelmasse på deffen fra 86 til 77 kg på 6 mnd?

Ellers bra jobba (y). Trolig la du på deg over 10 kg muskler på 6 mnd (før du deffa) :)

Jeg økte i styrke og muskelmasse mens jeg gikk ned, ihvertfall de første månedene. Begynner å bli en stund siden og jeg er fælt dårlig på å føre logg.. Men leker med tanken på å bli en loggmann, få litt seriøsitet over greiene. :) Takk for tommelopp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Hehe takk! Det var ikke meningen å kuppe trådtemaet, men det er ihvertfall ett eksempel på kg/mnd. over 10 mnd. :)

Et godt eksempel på hva som er mulig dersom man ikke har mye erfaring og faktisk begynner på et skikkelig treningsregime og ikke noe tull.

Gikk selv fra 64 - 76 kg på 10 mnd fra sommer 2012 til vår 2013. riktignok en del fett, men garantert en del muskler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra september 2011 til juli 2012 la jeg på meg 10 kg (fra 67 til 77, på 181 cm), samtidig som jeg ble mer definert. Tenker jeg gikk fra 13 til 11 % kroppsfett.

Jeg gikk først på 4 mnd. fra 67 til 86 (+19). Trente moderat, ca. 2 ganger i snitt i uken. Her var jeg en del feitere, men kunne skimte de øverste magerutene.

Så de neste 6 mnd. trente jeg mellom 2-3 ganger i uken og spiste noe mindre, og gikk ned fra 86-77 (-9).

1 kg muskler i måneden. Men jeg hadde nok mye å gå på, som dere ser av førbildet..

[ATTACH=full]115155[/ATTACH]

Det er viktig å skjønne at man som helt utrent også legger på seg veldig mye vann. 10kg muskler på et år er litt i overkant, selv for en som aldri har trent før og gjør ALT 100% riktig første året. Men hvis du deler det på to og legger på 3-5kg vann, så er du nok ikke så langt fra sannheten.

Hvis du går på butikken og finner 250gram biff, og forestiller deg at du skal legge på deg en slik biff i rein muskelmasse på kroppen din hver eneste uke i 1 år.. så skjønner du fort at det ikke er slik verden fungerer.

MEN herregud! Kjempebra jobba! Du har jo gjort en kjempejobb. Gikk selv opp rundt det samme første året jeg trente. Men det er viktig å skjønne at 10kg økning som utrent ikke = 10kg kjøtt selv om man blir mer definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å skjønne at man som helt utrent også legger på seg veldig mye vann. 10kg muskler på et år er litt i overkant, selv for en som aldri har trent før og gjør ALT 100% riktig første året. Men hvis du deler det på to og legger på 3-5kg vann, så er du nok ikke så langt fra sannheten.

Hvis du går på butikken og finner 250gram biff, og forestiller deg at du skal legge på deg en slik biff i rein muskelmasse på kroppen din hver eneste uke i 1 år.. så skjønner du fort at det ikke er slik verden fungerer.

MEN herregud! Kjempebra jobba! Du har jo gjort en kjempejobb. Gikk selv opp rundt det samme første året jeg trente. Men det er viktig å skjønne at 10kg økning som utrent ikke = 10kg kjøtt selv om man blir mer definert.

Så mye vann tror jeg ikke stemmer. Når han i tillegg deffet, mister han jo mye av veskemengden han hadde i overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye vann tror jeg ikke stemmer. Når han i tillegg deffet, mister han jo mye av veskemengden han hadde i overskudd.

Jeg kan for lite om det her til å komme med noe meninger noe annet enn det jeg har erfart selv..

Men det første 1.++ året jeg trente så mista jeg fort 3-4kg hvis jeg gikk ut en helg. Og jeg har inntrykk av at så lenge man spiser kontrollert så kan man holde ekstremt mye vann intramuskulært, selv om man er på kaloriunderskudd. Det går jo selfølgelig helt an på andel karbs og 1000 andre faktorer, men å gå mellom 3 og 5 kg på et år i vann og glykogen tror jeg ikke er langt unna sannheten. 1kg kjøtt å mnd i et år er hvertfall bare BS. 10kg fettfri masse - ja - men ikke 10kg kjøtt.

Folk må prøve å være litt realistiske. 10kg kjøtt er alvorlig mye. De beste byggerne som gjør alt riktig iforhold til mat, hvile og i tillegg er på en haug med steroider bruker jo MINST 2-3 år på gå opp en vektklasse.

Men altså, hvis det hjelper på selvtilliten at man tror man har gått opp 10kg masse på et år fordi man har gått opp 10kg så er jo det bare flott. Men hvis man er litt seriøs og ønsker å ha et realistisk syn på egen fremgang, så vet de fleste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du undervektig og sykt utrent kan du legge på deg 5kg muskler på en måned under visse omstendigheter.

Derimot om du er i middelsform kan du i beste fall håpe på samme veksten i løpet av ett år.

Med andre ord, veldig individuelt

5kg muskler på en måned? LOL, det er umulig å legge på seg 5kg muskler på en måned, uansett omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så må man også huske på at musklene består av nettopp vann. Når man regner ut andelen muskelmasse man har gaina, er det vel ikke dehydrert masse man regner. Mine kunnskaper er også litt begrenset her. Men er i bunn og grunn enig med deg Sjoko.

Men altså, hvis det hjelper på selvtilliten at man tror man har gått opp 10kg masse på et år fordi man har gått opp 10kg så er jo det bare flott. Men hvis man er litt seriøs og ønsker å ha et realistisk syn på egen fremgang, så vet de fleste bedre.

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så må man også huske på at musklene består av nettopp vann. Når man regner ut andelen muskelmasse man har gaina, er det vel ikke dehydrert masse man regner. Mine kunnskaper er også litt begrenset her. Men er i bunn og grunn enig med deg Sjoko.

Men altså, hvis det hjelper på selvtilliten at man tror man har gått opp 10kg masse på et år fordi man har gått opp 10kg så er jo det bare flott. Men hvis man er litt seriøs og ønsker å ha et realistisk syn på egen fremgang, så vet de fleste bedre.

(y)

Of course :)

Derfor blir slike påstander som jeg gikk opp xxxx antall kilo på xxxx mnd/år veldig difuse og helt verdiløse når alt kommer til alt.

Jeg er nesten 25kg tyngre nå enn når jeg begynte å trene for 3 år siden. Jeg er mer markert, vaskulær, selvfølgelig myemye sterkere. Men det betyr ikke at jeg har gått opp 25kg rein muskelmasse.

Men når alt kommer til alt, who the fuck cares? Ingen bryr seg noe om hva du veier uansett! Så lenge du kommer nærmere målet ditt hvert år så er det jo det som teller. Om målet så er å bli sterkere, større, hardere, raskere eller hva som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei analogi til det å gå opp i muskelmasse. Si noen påstår at de har gått opp 4 kg i muskelmasse; det er det samme som å få plass til ti pakker med kjøttdeig rundt omkring på kroppen. Se for deg hvor mye ti kjøttdeigpakker egentlig er,og hvordan man ville sett ut med så mye gainz plastret rundt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...