Gå til innhold

Hvorfor får de som driver med riding generelt stor/bra rumpe?


Westby

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du sett hvilken bevegelse de gjør? Har du forsøkt å tenke på hvordan det påvirker rompe og lår?

Så hest er noe og skaffe på helsestudioet da :)

Ser bevegelsene de gjør ja. og tipper det er ganske mye jobb og holde beina spent inntil den hesten. De som jeg vet om som driver med hest, trener ikke noe annet. Men rumpe det har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt lår og rumpe for trening av ridning så fremt du gjør annet enn å bare skritte ;)

Montéridning som jeg gjør med mine er killer trening og ikke minst er det sinnsykt gøy!! Krever mye styrke og balanse. Sterk rygg er en kjempefordel!

Monté er forresten travløp med rytter :)

Likevel har ikke jeg akkurat stor rumpe :p men ganske så sterk rygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal følge hestens bevegelse, noe som ofte vil si å spenne/klemme lår og heise seg opp og ned i salen. Samt "holde fast" så en ikke faller ned.

Dra på et ridesenter å ta en time, mer breibent enn det skal det mye til før du blir (om du er uvant med riding ofc) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal følge hestens bevegelse, noe som ofte vil si å spenne/klemme lår og heise seg opp og ned i salen. Samt "holde fast" så en ikke faller ned.

Dra på et ridesenter å ta en time, mer breibent enn det skal det mye til før du blir (om du er uvant med riding ofc) :p

Du har rett i at en skal følge hestens bevegelse. Men ved å spenne/klemme deg fast vil du gi ganske feil signaler til hesten. Helst skal du sitte omsluttet til hesten og følge rytmen uten å spenne deg fast. Når du rir lett (opp og ned i salen) bruker du hestens egen bevegelse til å dytte deg opp, så det er generelt veldig lite muskelkraft du bruker selv. Grunnen til at du ikke faller ned.. er at du har en balanse som gjør at du kan holde deg midt over hesten, uten å klemme deg fast.

Målet som rytter er å sitte avspent på hesten, og med små, lette og tydelige signaler styre hesten.

Som helt fersk rytter, og forøvrig flere år etter det også.. så vil en nok bruke uhensiktsmessig mye muskelkraft som rytter.

At ryttere har stor/bra rumpe tror jeg ikke har så mye med ridning å gjøre egentlig. Jeg har sett flere med ikke bra rumpe enn de med bra for å si det pent..

Derimot er ryttere ofte sterke i mage og rygg, eller de bør være det i alle fall. Mange som hadde hatt godt av litt styrketrening ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er fine dyr. Men setter meg ikke opp på noe sånt :p holde kontroll på noe sånt kan ikke være bare bare!

For å si det sånn, du får lettere fin ræv av å kjøre bøy på trening, enn å skulle få det av å ri hest. Både mht effektiv tidsbruk og vanskelighetsnivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvordan det å sitte (om enn aktivt) på en hesterumpe skulle gi stimuli (nok) til å fremme vekst av bakdelen. Finnes det noen empiri for dette, eller er det heller slik at jenter med stor (eller anlegg for sådan, de begynner jo gjerne tidlig med ridning) bakdel liker hester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på som en skeptisk stemme til denne tåpelige myten som i min erfaring bare spres av nettopp jenter som driver med ridning. Det er godt mulig noe *kremt* kjernemuskulatur blir bedre trent hos en rytter enn hos ei som ikke er i noen form for aktivitet, men rumper og lår..? Rumpene er stort sett forma etter salen (store, brede og flate), og hvor kommer begrepet "ridebukselår" fra? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kommer begrepet "ridebukselår" fra? :p

Ridebukselår kommer fra gamle ridebukser og ikke noe med at damer som rir har flabby lår.

royal-canadian-mounted-police.jpg

Når det er sagt er min erfaring at jenter som rir mye har veldig sterke muskler både i lår og rompe. Og, som du påpeker, "andre steder". Det er mye statisk styrke ute og går der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...