Gå til innhold

Antall gram karbohydrater daglig


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg leste her for en stund tilbake at om man ikke ligger lavt eller høyt på karbohydrater, men sånn midt imellom - da "forvirrer" man kroppen og et eller annet går ikke som det skal? Klundrete formulert, men jeg lurer.. Jeg går ikke på lavkarbo, men hender jeg spiser en del mindre karbs enn jeg skal iløpet av en dag, uten å være inne i "lavkarbo"-kategorien. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroppen blir ikke forvirret, men du blir det :) Ikke tenk så mye, spis slik det passer deg.

Hihi, godt svar :) Bare kom på at jeg hadde lest det et sted og ble litt forvirra. Noen steder står det at det er bra om man begrenser karb-inntaket litt, andre steder står det at man enten bør ligge lavt eller normalt(høyt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjøre mat til matematikk! Mitt beste tips til deg, som for ikke lenge siden (om jeg husker rett), i en annen tråd ville ha tips i forhold til for lav kroppsvekt. Spis det du liker, masse av det, og la være å analysere så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gjøre mat til matematikk! Mitt beste tips til deg, som for ikke lenge siden (om jeg husker rett), i en annen tråd ville ha tips i forhold til for lav kroppsvekt. Spis det du liker, masse av det, og la være å analysere så mye :)

Det var bare et spørsmål fordi jeg er nysjerrig. Ingen vits i å ta meg så hardt bare fordi jeg har slitt tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spiser det dobbelte av meg da for eksempel...jeg spiser for å gå ned i vekt..på treningsdager 150 gram karbs,ikke trening 70 gram...jeg synes du skal spise 2-300 gram karbs ivertfall,men ta det som en pekepinn ikke som en regel. spiser du 230 og 378 g så er ikke det så krise.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser det dobbelte av meg da for eksempel...jeg spiser for å gå ned i vekt..på treningsdager 150 gram karbs,ikke trening 70 gram...jeg synes du skal spise 2-300 gram karbs ivertfall,men ta det som en pekepinn ikke som en regel. spiser du 230 og 378 g så er ikke det så krise.:)

Jeg teller ikke karbs eller kalorier egentlig. Bare spiser når jeg er sulten, stopper når jeg er mett og prøver alltid å spise nok (vet sånn ca. hva det er). Jeg bare lurte på om det stemte at det ikke er lurt å ligge midt imellom, men om man bør velge enten høyt eller lavt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke karbs eller kalorier egentlig. Bare spiser når jeg er sulten, stopper når jeg er mett og prøver alltid å spise nok (vet sånn ca. hva det er). Jeg bare lurte på om det stemte at det ikke er lurt å ligge midt imellom, men om man bør velge enten høyt eller lavt :)
Skal du opp så ligg for all del høyere enn lavere:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Det finnes ikke noe "i midten", så ikke tenk på det. Spis og kos deg, det du leste er feil :) OG for å kunne si noe om hva "midt i mellom" er fordrer det at du spiser det samme antallet hver dag, noe man ikke gjør, noen dager spiser man mer/mindre en alle, derfor ser man aldri på "en dag". Som sagt, ikke noe å bekymre deg for dette! Kroppen blir som sagt ikke forvirret, bare hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe "i midten", så ikke tenk på det. Spis og kos deg, det du leste er feil :) OG for å kunne si noe om hva "midt i mellom" er fordrer det at du spiser det samme antallet hver dag, noe man ikke gjør, noen dager spiser man mer/mindre en alle, derfor ser man aldri på "en dag". Som sagt, ikke noe å bekymre deg for dette! Kroppen blir som sagt ikke forvirret, bare hodet.

Enig med eirich her, det finnes ikke noe som heter "midt i mellom", kroppen vår er altfor smart til det! :)

Kunne gått skikkelig inni detalje på hva jeg mener med "smart" men du kan tenke deg slik, det er en grunn til at når du øker/minsker karb inntake ditt så vil du enten miste vekt eller legge på deg, men dette varer ikke evig, etter en periode stopper det opp. Kroppen regulerer fort etter hvordan du trener og hva du spiser (enkelt forklart slik at du forstår uten at jeg skal gjøre det så avansert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på mellom 50-70 gram daglig, men teller ikke. Spiser paleo, så uten korn og sukker begrenser det seg naturlig.

Høyere karbohydratinntak er ubehagelig og gjør meg bl.a oppblåst og søtsugen.

Jeg leste for en tid tilbake at rundt 70 gram daglig er optimalt (det er hva en normalt aktiv kropp klarer å prosessere), men husker desverre ikke hvor så jeg kan ikke gi deg noen kilde.

Personlig tror jeg på at man må føle seg frem til hva som passer for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste for en tid tilbake at rundt 70 gram daglig er optimalt (det er hva en normalt aktiv kropp klarer å prosessere), men husker desverre ikke hvor så jeg kan ikke gi deg noen kilde

Det der er tull ihvertfall. Hjernen alene bruker ca 100 gram til dagen.

Hvis man ligger under 100 gram, men ikke lavt nok til at man stabilt ligger i ketose så vil noen kunne oppleve hodepine om man går inn og ut av ketose. Er langt i fra alle som opplever dette og det er ikke noe skadelig i det. Har man ikke noen ubehag så er det heller ikke noe å tenke på. Men er nok herfra "forvirringen" din stammer fra Felicie

Spiser du 200 gram en dag og 80 gram neste dag så vil du heller ikke havne i ketose så du trenger ikke bekymre deg for dette om du normalt spiser bra med karbs, men det blir mindre enkelte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er tull ihvertfall. Hjernen alene bruker ca 100 gram til dagen.

Hvis man ligger under 100 gram, men ikke lavt nok til at man stabilt ligger i ketose så vil noen kunne oppleve hodepine om man går inn og ut av ketose. Er langt i fra alle som opplever dette og det er ikke noe skadelig i det. Har man ikke noen ubehag så er det heller ikke noe å tenke på. Men er nok herfra "forvirringen" din stammer fra Felicie

Spiser du 200 gram en dag og 80 gram neste dag så vil du heller ikke havne i ketose så du trenger ikke bekymre deg for dette om du normalt spiser bra med karbs, men det blir mindre enkelte dager.

Hjernen alene bruker hele 100g kh brOddis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen alene bruker hele 100g kh brOddis?

Sånn ca ja. Nå kan den også fungere delvis på ketogener, men karbohydrater er foretrukket energikilde. Inntar man 0 gram karbohydrater må kroppen produsere glukose av proteiner for å dekke det lille karbohydratbehovet som ikke kan dekkes av ketogener.

How Many Carbohydrates Do You Need | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen klarer seg helt utmerket på under 100 g tilført karbo daglig, og det er helt uriktig å påstå at man må fylle på med karbo for å holde hjernen igang. Skjønner ikke hvorfor denne myten enda lever...

Ingen har sagt at man må fylle på karbo. Men å si at en aktiv kropp bare kan prosessere 70 gram karbohydrater til dagen blir feil når hjernen alene kan prosessere rundt 100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...