Gå til innhold

Artikkel i nettavisen ang planken


Zimbo

Anbefalte innlegg

Gjelder denne artikkelen: http://www.side2.no/helse/article3637450.ece

MÅ bare spørre for nå lurer jeg veldig: Det bildet av damen som gjør øvelsen "helt feil"- er ikke det bare "løs hud" og kanskje litt ekstra emballasje?

Jeg er mye eldre enn henne- har også født to barn- men føler selv at jeg har krøll i magen under planken selv om jeg ser sikker på at magen henger.

Tar artikkelen feil eller bør jeg slutte å bruke planken innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blander jo effekt av planken som øvelse for å stramme opp og hvorvidt øvelsen er skadefremmende - dusteartikkel.

Stramme opp = kostholds-realitycheck (kcalunderskudd) kombinert med styrketrening av hele kroppen. Magetrening får en nok av på knebøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært uhyre forsiktig med å ta noe som helst som kommer fra vg, dagbladet, side2, kk og resten av den degenererte delen av tabloidene seriøst.

For det er søppel og du vil ikke besudle ditt sinn med sånt vas.

Om du leser artikkelen så ser du at den er skrevet av påtroppende rektor på NIH, Kari Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Bø er nok ingen dum dame, men jeg likte ikke artikkelen helt (Leste den på NIH, men regner med det er samme i nettavisen). Å se på magen for å vurdere om man klarer å holde korsryggen er ganske fånyttes, alle med litt ekstra magefett vil jo bule ut her uansett. Uansett er planken en øvelse vi er veldig opptatt av kvalitet, og øvelsen må tilpasses slik at man klarer å holde en nøytral korsrygg, og det ser man ved å se på korsryggen eller bekkenet, ikke magen. Å bruke en pasient med rectusdiastase er heller ikke overførbart til resten av befolkningen. Planken har sikkert, som så mye annet, blitt overvurdert, men jeg synes den får mer slakt enn den kanskje fortjener her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kari Bø er nok ingen dum dame, men jeg likte ikke artikkelen helt (Leste den på NIH, men regner med det er samme i nettavisen). Å se på magen for å vurdere om man klarer å holde korsryggen er ganske fånyttes, alle med litt ekstra magefett vil jo bule ut her uansett. Uansett er planken en øvelse vi er veldig opptatt av kvalitet, og øvelsen må tilpasses slik at man klarer å holde en nøytral korsrygg, og det ser man ved å se på korsryggen eller bekkenet, ikke magen. Å bruke en pasient med rectusdiastase er heller ikke overførbart til resten av befolkningen. Planken har sikkert, som så mye annet, blitt overvurdert, men jeg synes den får mer slakt enn den kanskje fortjener her.

Det var også mitt inntrykk av artikkelen. Det virker som om den tar for seg ganske spesielle tilfeller som ikke kan overføres til den generelle treningspopulasjonen for å komme til "konklusjonen" den gjør. Det tatt i betraktning er det jo en helt streit artikkel, men den har et veldig begrenset publikum ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...