Gå til innhold

hjelp meg med markløften min..


Eliza

Anbefalte innlegg

Og det er greit at dere sier at jeg er pinglete som mener det er å slippe. men når jeg ender opp med vondt i korsryggen av det, så betyr det jo at jeg ikke kan løfte sånn ??

Smerte er kroppens måte å si ifra om at noe er feil. Selvfølgelig er det da riktig å slutte at noe teknisk er feil (og når jeg sier teknisk vil det gå på alt fra utøvelse av løft til ev. ubalanser rundt ledd).

Jeg er nok stort sett enig i hva Alexander skriver her, så jeg gir samme (modifiserte) råd som han.

Hvordan ser oppvarmingen ut? Bruker du aktiveringsøvelser? Kjør på med tung kjernetrening av mage. I tillegg: Lacrosse-ball mot psoas + tøye hofteleddsbøyere etterpå. Hør med Tor, jeg har nok gitt de samme rådene til han. :)

Veldig fin teknikk! :)

Men må si det er rimelig sprekt å påstå at ekstensjon er like farlig som fleksjon, og at ryggsmertene kommer av dette, gutter! :p

Er det noen ordning i forhold til hva som er farligst? Hvordan bedømmes det? Det er da åpenbart at hverken fleksjon eller ekstensjon under belastning er noe særlig å trakte etter. Hvis jeg kunne velge ville jeg faktisk valgt litt fleksjon, fremfor litt ekstensjon. I min mening er såvidt prolaps > spondy. Ikke at noen av delene er noe særlig å få.

At det er sprekt å påstå at ryggsmertene skyldes det er jeg helt enig i. Men det er en mulighet og dersom hun prøver å fikse opp i det og opplever at ryggsmertene fortsatt vedvarer har hun ihvertfall utelukket en ting; aka. eliminasjon. I beste fall går de over og hipp hurra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Forstå hva nøytral ryggposisjon er og praktisere den

This, a thousand times.

Første gang jeg gjorde som Kstar snakket om, "skrudde" beina i bakken og strammet glutesene fikk jeg en av mitt livs aha-opplevelser. Jeg har alltid gått rundt og trodd at jeg var lutrygget, mens det jeg i realiteten gjør er at jeg går med korsryggen i overekstensjon på grunn av groteskt korte hofteleddsbøyere samtidig som jeg har fremoverroterte skuldre. Å bevisst plassere rygg og skuldre inn i en nøytral posisjon var intet mindre enn sjelsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg uenig. De markløftene Eliza har linket til kan jeg ikke skjønne at på noen måte er farlig.

Siden hun får ryggvondt er det jo noe som ikke er som det skal?

Jeg er enig i at teknikken er veldig fin, men siden det fortsatt er noe som utløser smerte, er det naturlig å se på alle mulige måter å forbedre den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen ordning i forhold til hva som er farligst? Hvordan bedømmes det? Det er da åpenbart at hverken fleksjon eller ekstensjon under belastning er noe særlig å trakte etter. Hvis jeg kunne velge ville jeg faktisk valgt litt fleksjon, fremfor litt ekstensjon. I min mening er såvidt prolaps > spondy. Ikke at noen av delene er noe særlig å få.

At det er sprekt å påstå at ryggsmertene skyldes det er jeg helt enig i. Men det er en mulighet og dersom hun prøver å fikse opp i det og opplever at ryggsmertene fortsatt vedvarer har hun ihvertfall utelukket en ting; aka. eliminasjon. I beste fall går de over og hipp hurra. :)

Prolaps er en akutt lidelse mens spondylose er en slitasjeskade og kan i mine øyne ikke sidestilles som ryggplager. Hvorvidt ekstensjon i lumbar i starten av markløft vil fremskynde spondylose vet jeg ikke, men det har du kanskje noe litteratur på. Og jeg har aldri sagt at ekstensjon er noe alle burde ha, men at det langt i fra er like "farlig" som fleksjon.

Siden hun får ryggvondt er det jo noe som ikke er som det skal?

Jeg er enig i at teknikken er veldig fin, men siden det fortsatt er noe som utløser smerte, er det naturlig å se på alle mulige måter å forbedre den på.

Det kan være en million ting som utløser smertene, og jeg finner det finurlig at du med 90% internettsikkerhet trekker slutningen om at det er teknikken som utløser de. Det kan være skjevfordeling av muskelstyrke (som det har vært inne på at kan være grunnen), press på nerver og diverse som kan være årsaken, og markløft kan være "utløser" av smertesymptomene på disse årsakene - altså er det ikke markløften i seg selv som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps er en akutt lidelse mens spondylose er en slitasjeskade og kan i mine øyne ikke sidestilles som ryggplager. Hvorvidt ekstensjon i lumbar i starten av markløft vil fremskynde spondylose vet jeg ikke, men det har du kanskje noe litteratur på. Og jeg har aldri sagt at ekstensjon er noe alle burde ha, men at det langt i fra er like "farlig" som fleksjon.

Tenkte mest på spondylolistese, altså skiveutglidning. Er så mange av disse tingene som begynner på spondy. Om jeg ikke tar feil er vel spondy (noe rundt der) gresk for skive? Det er uansett en typisk (hyper)ekstensjonsskade.

Man har vel også en skole som også vil mene at prolaps er en form for slitasjeskade ... I den grad at det gjerne skal litt belastning til over tid før mellomskivene brytes ned. Jeg er vel selv av den oppfatning at de aller fleste ryggproblemer er en kontinuerlig prosess over tid før det plutselig en dag blir akutt. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wingeer, jeg synes du skal si til TS om teknikken hennes er farlig. En stor diskusjon om teknikken hennnes er farlig vil i mine øyne være veldig lite produktivt siden hun sliter med at hun "føler " at det hun gjør er "farlig" selv om det absolutt ikke er det etter min mening. ;)

Vi kan vel alle være enig i at hvis Eliza unngår hyperekstensjon på første reppen, så er teknikken veldig bra og helt ufarlig. Jeg synes ikke den ser farlig ut med hyperekstensjonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte mest på spondylolistese, altså skiveutglidning. Er så mange av disse tingene som begynner på spondy. Om jeg ikke tar feil er vel spondy (noe rundt der) gresk for skive? Det er uansett en typisk (hyper)ekstensjonsskade.

Man har vel også en skole som også vil mene at prolaps er en form for slitasjeskade ... I den grad at det gjerne skal litt belastning til over tid før mellomskivene brytes ned. Jeg er vel selv av den oppfatning at de aller fleste ryggproblemer er en kontinuerlig prosess over tid før det plutselig en dag blir akutt. Men jeg vet ikke.

Ja, ok. Jeg har ingen inngående kunnskap om verken den ene eller andre spondy, men utifra det jeg forstår vil en hyperekstensjon være farligst. Og det er en grunn til at jeg konsekvent sier at hun ekstenderer lumbar og ikke hyperekstenderer/overekstenderer, fordi det vil jeg ikke si det er. Ekstensjonen går uansett raskt over i en nøytral rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en million ting som utløser smertene, og jeg finner det finurlig at du med 90% internettsikkerhet trekker slutningen om at det er teknikken som utløser de. Det kan være skjevfordeling av muskelstyrke (som det har vært inne på at kan være grunnen), press på nerver og diverse som kan være årsaken, og markløft kan være "utløser" av smertesymptomene på disse årsakene - altså er det ikke markløften i seg selv som er problemet.

Det var ment å leses med en grei klype salt :) Derav "internettsikkerhet". Jeg (og ingen andre på internett for den saks skyld) er ikke i en posisjon til å gi diagnoser, spesielt ikke basert på kun en video av markløften.

Nå er det markløften hennes tråden handler om, og det var den hun ville ha hjelp med. Press/drag på nerver osv er det vrient å vite noe om utifra en video, og jeg tror ikke Eliza forventer at noen her kan sette noen diagnose sånn sett.

Jeg kom med min påstand med premisset at det er markløften som er problematisk for ryggen hennes. Og så lenge teknikken hennes ikke er 100% perfekt ser jeg ingen grunn til å utelate at forbedringer der kan hjelpe på smertene. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være andre ting som spiller inn.

Ang. hyperekstensjon vs. fleksjon i markløft er min erfaring at jenter får oftest issues på grunn av førstnevnte, mens gutter sliter oftest med sistnevnte. Har ingenting å backe dette med annet enn erfaring. (Skal forøvrig snart begynne å lese på Low Back Disorders av McGill, kanskje det er noe der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wingeer, jeg synes du skal si til TS om teknikken hennes er farlig. En stor diskusjon om teknikken hennnes er farlig vil i mine øyne være veldig lite produktivt siden hun sliter med at hun "føler " at det hun gjør er "farlig" selv om det absolutt ikke er det etter min mening. ;)

Vi kan vel alle være enig i at hvis Eliza unngår hyperekstensjon på første reppen, så er teknikken veldig bra og helt ufarlig. Jeg synes ikke den ser farlig ut med hyperekstensjonen heller.

Synes ikke det ser kjempekrise ut, nei. Mitt gjett er muskelubalanser rundt hofta. Som vanlig i de trådene jeg kommenterer/diskuterer i tangerer jeg utifra noe som blir nevnt, og det er ikke alt jeg sier som er direkte relatert til det tråden opprinnelig handler om. Hvorvidt det er en ulempe eller ikke er jeg ikke helt sikker på, men det blir ofte fine diskurser av det. :)

Ja, ok. Jeg har ingen inngående kunnskap om verken den ene eller andre spondy, men utifra det jeg forstår vil en hyperekstensjon være farligst. Og det er en grunn til at jeg konsekvent sier at hun ekstenderer lumbar og ikke hyperekstenderer/overekstenderer, fordi det vil jeg ikke si det er. Ekstensjonen går uansett raskt over i en nøytral rygg.

Ah, okey. Liten misforståelse på ord der, altså. Lumbal rygg er jo alltid i ekstensjon. Tidligere når jeg har brukt uttrykket har jeg vel egentlig ment hyperekstensjon. Og jeg er enig. Det er ikke mye ekstensjon, men nok til å ta tak i. Typisk med hyperekstensjon er at teknikken ofte ser veldig bra ut, selv om ryggen er i en dårlig posisjon. Ref. videoen Alexander V postet tidligere.

Ang. hyperekstensjon vs. fleksjon i markløft er min erfaring at jenter får oftest issues på grunn av førstnevnte, mens gutter sliter oftest med sistnevnte. Har ingenting å backe dette med annet enn erfaring. (Skal forøvrig snart begynne å lese på Low Back Disorders av McGill, kanskje det er noe der).

Hadde vært morsomt å se litt statistikk på det. Begge deler handler vel egentlig om manglende evne/styrke/bevegelighet til å vite hva en god posisjon er. Den ene eller den andre veien.

Har du for øvrig lest "Becoming a Supple Leopard"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okey. Liten misforståelse på ord der, altså. Lumbal rygg er jo alltid i ekstensjon. Tidligere når jeg har brukt uttrykket har jeg vel egentlig ment hyperekstensjon. Og jeg er enig. Det er ikke mye ekstensjon, men nok til å ta tak i. Typisk med hyperekstensjon er at teknikken ofte ser veldig bra ut, selv om ryggen er i en dårlig posisjon. Ref. videoen Alexander V postet tidligere.

Tror vi egentlig er helt enige, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt i detalj her. Synes teknikken ser greit ut, ikke noe å frykte. Aktivering av kjerne er viktig, bare å jobbe videre for å få med magen i større grad også. Beltebruk på tyngre sett kan være en idè her :)

Angående hofte - sumo anses som mer belastende for hofte enn klassisk mark. Selv de som konkurranseløfter sumo trener i hovedsak klassisk mark - sumo benyttes kun på tunge sett og for teknikktrening. Typisk frekvens er 1 gang hver 1-2-3 uke. Ergo må selv de som løfter sumo lære seg klassisk ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første problemet jeg ser her som jeg ikke kan se at noen over har nevnt, er at skuldrene dine er foran stanga som igjen gjør at armene skrår bakover og ihvertfall hos meg ville gjort at jeg får tyngdepunktet mer frampå tærne enn hælene, som igjen fører til at hele løftet blir tyngre enn det burde være. Armene skal henge rett ned, altså MÅ du lengre ned med rumpa for å få skuldrene rett over stanga. Går det an å få gjort noe med hofteproblemene? tøying foamrolling etc?

Du kjører sumomark, noe som gjør at du vanligvis MÅ gå lengre ned med rævva enn ved klassisk mark.

Har du prøvd klassisk mark?

Du overdriver også det med rett rygg på den øverste videoen som gjør at du "krummer" den motsatt vei, noe som heller ikke er akkurat heldig. Du må heller ikke være redd for å ha noen stygge reps, et par stygge reps her og der har lite å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første problemet jeg ser her som jeg ikke kan se at noen over har nevnt, er at skuldrene dine er foran stanga som igjen gjør at armene skrår bakover og ihvertfall hos meg ville gjort at jeg får tyngdepunktet mer frampå tærne enn hælene, som igjen fører til at hele løftet blir tyngre enn det burde være. Armene skal henge rett ned, altså MÅ du lengre ned med rumpa for å få skuldrene rett over stanga.
Skulderleddet skal ikke være rett over, men litt foran stanga sett fra siden. Skulderbladet skal være mer eller mindre direkte over. Helt loddrette armer gjør latsen helt ubrukelig i løftet. Vinkelen du får i armene når du har skuldrene litt foran gjør at latsen spennes for å holde vekten inntil leggene, dette spennet vil igjen hjelpe å holde ryggen i ekstensjon.

Eksempel:

!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulderleddet skal ikke være rett over, men litt foran stanga sett fra siden. Skulderbladet skal være mer eller mindre direkte over. Helt loddrette armer gjør latsen helt ubrukelig i løftet. Vinkelen du får i armene når du har skuldrene litt foran gjør at latsen spennes for å holde vekten inntil leggene, dette spennet vil igjen hjelpe å holde ryggen i ekstensjon.

Jeg forventet at noen skulle kverulere på dette. Om du ser på videoen i første post så er ikke skuldrene litt foran stanga, de er MYE foran stanga.

Se på denne videoen av Even og sammenlign, så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at skuldrene ikke skal være foran, og at armene skal henge rett ned. Om det er kverulering å rette på dette så får det være. På videoen du har lagt ut er skuldrene hans helt klart foran stanga.

Så da er vi enige om at skudrene skal være foran, og at det skal være en vinkel i armene?

Neste spørsmål blir da hvor mye, og her kan jeg være litt enig og si at hun er relativt høyt med hoftene, og skuldrene er litt mer enn vanlig foran. Dette vil jo se litt forskjellig ut fra person til person, avhengig av bl.a. proposjoner.

Som man kan se forlater ikke stanga leggene hennes i løpet av løftet, så min påstand er at det er lite trolig at dette er et issue, men det kan selvfølgelig være verdt å prøve med lavere hofter for å se om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil uansett være "litt" foran hos de fleste, det kan jeg være enig i. Men i hans tilfelle er det ikke mange centimeterne det er snakk om, baksiden av skuldra hans treffer ca midt på stanga om du drar en vertikal linje gjennom skuldra (du må også ta i betrakning at kameraet står litt skeivt, da treffer det enda nærmere midten av skuldra), mens i hennes tilfelle ser det ut til å være typ 15cm mellom skulder og stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...