Gå til innhold

hjelp meg med markløften min..


Eliza

Anbefalte innlegg

Det er kanskje tungt nok for ryggen din, men utifra hvor fort vekten går opp fra bakken er det helt klart mer styrke igjen. Litt av jobben blir å få ryggen til å ta igjen resten av kroppen i styrke. "Ideelt sett" vil du jo at ryggen skal holdes rett helt opp til og med 1RM.

Hvor mange KG er det på filmen?

Hvis du føler du må gå ned på vektene støtt og stadig, betyr det at du legger på for mye vekt støtt og stadig. Sett pris på små økninger, vær tålmodig og jobb systematisk. Jeg gikk fra 80ish til 215 i markløft uten å faile en eneste rep, ei heller løfte med krum rygg.

Er 70 kg på filmen. Tok 80 sist uke, men da sa ryggen i fra.

Ja det er jo nederst i løftet jeg sliter. som om at jeg ikke klarer å aktivere helt riktig i start posisjon, enten fordi ryggen er for svak eller fordi jeg ikke klarer å spenne opp helt rett. ikke vet jeg ..

Har økt så smått når jeg har fått ok fra coach, også har jeg måttet gå ned igjen fordi det plutselig begynner å faile.. Av og til så går det, også plutselig funker det ikke lenger.. frustrerende..

Det oppsettet jeg har fulgt de siste mnd baserer seg jo på RPE så jeg har økt til jeg ikke har følt at jeg kunne legge på meg pga rpe 9. men så ser jeg typisk da etterpå at ryggen har gitt etter ( sånn som på 4.reppen ) og da må jeg ned igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så dersom ryggen min er sånn hva da? Er jo samme i knebøy svai der og. Men det er jo sånn ryggen min er, så vil det si at jeg bare ikke er skapt for tung løfting? Eller er det noe jeg skal motstrebe ved å stritte i mot den naturlige posisjonen for ryggen?

Jeg ville bare trekke frem at den "værste" reppen i mine øyene, sannsynligvis er den du synes ser best ut. Du klare helt fint å holde ryggen rett på de andre, det er ikke verdens undergang om du har litt svai, men det er kanskje ikke ideelt. Det er ikke et stort problem i det hele tatt, så ikke tenk mye på det, jeg ville bare poengtere det siden du kanskje synes første reppen så best ut. ;)

Nei altså, jeg ser jo hva du mener. Hadde bare vært greit å få knekt denne koden når jeg har forsøkt så vanvittig lenge.. Er ikke den som gir opp alt for lett :p

Det er ikke så vanskelig å lære, og du kan det allerede, bare detaljene gjenstår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppsettet jeg har fulgt de siste mnd baserer seg jo på RPE så jeg har økt til jeg ikke har følt at jeg kunne legge på meg pga rpe 9. men så ser jeg typisk da etterpå at ryggen har gitt etter ( sånn som på 4.reppen ) og da må jeg ned igjen..

Hvis du synes at ryggen "gir etter" på fjerde reppen, så må du bli litt tøffere. Det er INGENTING, jeg ville ikke tenkt på det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til "den overdrevne" svaien i første reppen, er vel at det er d jeg føler jeg får til å spenne opp skikkelig. På de andre repetisjonene føler jeg ryggen slipper mer og mer, thats all.

At svaien kan komme av for svak magemusklatur er jo forsåvidt ikke så rart etter som jeg har et bekken som er ganske tiltet. Jobber med saken med å forsterke kjernemuskulatur, men det og tar jo tid.

frustrasjonen min bunner vel i at jeg føler at ryggen slipper, på alle løft bortsett fra det første løftet. og de gangene jeg bare har fortsatt så har det endt i krum rygg..

Prøver ikke bortforklare så alt for mye, men hva kan jeg gjøre for å forbedre dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken til "den overdrevne" svaien i første reppen, er vel at det er d jeg føler jeg får til å spenne opp skikkelig. På de andre repetisjonene føler jeg ryggen slipper mer og mer, thats all.

At svaien kan komme av for svak magemusklatur er jo forsåvidt ikke så rart etter som jeg har et bekken som er ganske tiltet. Jobber med saken med å forsterke kjernemuskulatur, men det og tar jo tid.

frustrasjonen min bunner vel i at jeg føler at ryggen slipper, på alle løft bortsett fra det første løftet. og de gangene jeg bare har fortsatt så har det endt i krum rygg..

Prøver ikke bortforklare så alt for mye, men hva kan jeg gjøre for å forbedre dette??

Ryggen din slipper ikke i det hele tatt. Hvis de andre løftene dine er som på videoen så ligger problemet i hodet ditt.

Eneste forklaringen jeg kan gi på hvorfor du føler at ryggen "slipper", er at du "føler" at ryggen skal være i den svaie posisjonen du starter med. Det skal den ikke. DU HAR FIN RYGG I HELE VIDEOEN.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva kan jeg gjøre for å forbedre dette??
1. Forstå hva nøytral ryggposisjon er og praktisere den

2. Pusse opp småting på teknikken

3. Trene mye markløft

4. (Valgfri) Legge til støtteøvelser som underbygger evnen til å holde nøytral rygg under diverse former for belastning (f.eks. rygghev, strakmark, planke, stående press)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annet eksempel fra 85 kg løft for noen uker siden. eller er kanskje mnd..

ikke første settet men andre. Her også slipper jeg på 2 og 3. sett.

Og det er greit at dere sier at jeg er pinglete som mener det er å slippe. men når jeg ender opp med vondt i korsryggen av det, så betyr det jo at jeg ikke kan løfte sånn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

annet eksempel fra 85 kg løft for noen uker siden. eller er kanskje mnd..

ikke første settet men andre. Her også slipper jeg på 2 og 3. sett.

Og det er greit at dere sier at jeg er pinglete som mener det er å slippe. men når jeg ender opp med vondt i korsryggen av det, så betyr det jo at jeg ikke kan løfte sånn ??

Det der var det fineste settet med markløft jeg har hørt noen klage over.

DU ER VELDIG FLINK TIL Å TA MARKLØFT OG RYGGEN DIN ER HELT FIN PÅ ALLE REPSENE. <--- La dette synke inn;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fin teknikk! :)

Men må si det er rimelig sprekt å påstå at ekstensjon er like farlig som fleksjon, og at ryggsmertene kommer av dette, gutter! :p

Kanskje jeg tok litt hardt i, men jeg vil påstå at det er sannsynligvis det "farligste" hun gjør siden det ikke er noen fleksjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg tok litt hardt i, men jeg vil påstå at det er sannsynligvis det "farligste" hun gjør siden det ikke er noen fleksjon. ;)

Må nok si meg uenig. De markløftene Eliza har linket til kan jeg ikke skjønne at på noen måte er farlig.

Men om du har problemer med hoftene, Eliza, vil klassisk markløft være eksepsjonelt mye bedre enn sumo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg uenig. De markløftene Eliza har linket til kan jeg ikke skjønne at på noen måte er farlig.

Men om du har problemer med hoftene, Eliza, vil klassisk markløft være eksepsjonelt mye bedre enn sumo.

Jeg skal nok bytte tilbake når jeg blir kvitt betennelsen jeg har pådratt meg i hoften (rettere sagt slimpose i hoften )

Akkuratt nå gjør vanlig mark vondt og sumo ikke ( fordi jeg må ha en spissere vinkel i hofteleddet i vanlig mark fordi jeg må bøye meg mer ) :)

Greit at det ikke er farlig i det minste, men jeg skal ta med meg tipset som kom fra videoen oppi her, for det virket legit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...