Gå til innhold

hjelp meg med markløften min..


Eliza

Anbefalte innlegg

Har lenge forsøkt å få til denne fordømte markløften.

Er så fordømt tungt, og kjennes ut som at ryggen kommer til å gi etter med mer vekt på stanga!

Hva kan jeg gjøre bedre?

kan nevnes at å sette meg lenger ned ( dvs lenger ned enn det som blir naturlig i forhold til forholdet mellom beina og resten av kroppen ) ikke er særlig aktuelt, da jeg har hofteproblemer, og det gjør direkte vondt i ene hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan nevnes at å sette meg lenger ned ( dvs lenger ned enn det som blir naturlig i forhold til forholdet mellom beina og resten av kroppen ) ikke er særlig aktuelt, da jeg har hofteproblemer, og det gjør direkte vondt i ene hofta.

Da dropper du markløft og gjør strakmark istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nevnes at å sette meg lenger ned ( dvs lenger ned enn det som blir naturlig i forhold til forholdet mellom beina og resten av kroppen ) ikke er særlig aktuelt, da jeg har hofteproblemer, og det gjør direkte vondt i ene hofta.

Da dropper du markløft og gjør strakmark istedenfor.

Tja.. Vil ikke si det er nødvendig vel?

Fra PT'en jeg hadde før, så fikk jeg beskjed om å stille meg med beina slik at stangen lå halvveis over fotbladet. ta tak i stangen og legge leggene intil stangen. Da ville hoften være i den posisjonen den skal være i for en markløft, ettersom en markløft ikke er en knebøy.

Vil du si det er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er gale med markløften din er at den er altfor lett. Legg på mer vekter så skal du se du blir sterkere. ;)

Hvis du føler at du ikke klarer å holde ryggen (du klarer det her), så kan du prøve med belte.

Det PTen din har sagt er helt riktig. Det eneste jeg lurer på er hvorfor du kjører sumo/halvsumo? Ikke det at det er noe gale med det, men jeg går ut i fra at du trener markløft for ryggen sin del, og sumo gir ryggen mindre belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er gale med markløften din er at den er altfor lett. Legg på mer vekter så skal du se du blir sterkere. ;)

Hvis du føler at du ikke klarer å holde ryggen (du klarer det her), så kan du prøve med belte.

Det PTen din har sagt er helt riktig. Det eneste jeg lurer på er hvorfor du kjører sumo/halvsumo? Ikke det at det er noe gale med det, men jeg går ut i fra at du trener markløft for ryggen sin del, og sumo gir ryggen mindre belastning.

Kjører egentlig sumo fordi jeg fikk beskjed om det etter en stund med vanlig mark. Regnet igrunn litt med at det var pga lårbeina mine igjen (lange) Men jeg spurte igrunn aldri. Men nå som jeg har litt trøbbel med hoften min så fungerer ikke vanlig lenger.

Tro du meg jeg har forsøkt å kjøre det tyngre, men det blir krum korsrygg med en gang. Belte ja.. jeg må ty til det altså? Har igrunn forsøkt å holde meg unna belter( har tenkt at det ikke skal være nødvendig) :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører egentlig sumo fordi jeg fikk beskjed om det etter en stund med vanlig mark. Regnet igrunn litt med at det var pga lårbeina mine igjen (lange) Men jeg spurte igrunn aldri. Men nå som jeg har litt trøbbel med hoften min så fungerer ikke vanlig lenger.

Tro du meg jeg har forsøkt å kjøre det tyngre, men det blir krum korsrygg med en gang. Belte ja.. jeg må ty til det altså? Har igrunn forsøkt å holde meg unna belter( har tenkt at det ikke skal være nødvendig) :huh:

Bare svake folk diskuterer om de skal bruke belte eller ikke;). De som er sterk har prøvd det og tatt en avgjørelse der de gjorde det som skulle til for å bli sterk. Å bruke et belte kan kanskje være nyttig for deg først og fremst fordi du vil kjenne deg tryggere på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det jeg ser vil jeg forvente en rimelig stor krum i ryggen om hun legger på en del vekt?

Jeg sier ikke at hun skal legge på 20 kg, kanskje 5 om gangen et par ganger. Om ryggen krummer seg litt, hva så? Alle som er god i markløft vet at det er akseptabelt med litt krumming av og til.

Jeg sier ikke at hun skal gå til en vekt der ryggen krummes, men til en vekt der det er en utfordring å unngå det, hvis ikke blir hun ikke sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken var rimelig smud! Ser såvidt at ryggen begynner å gi etter på 4. rep, selv om det fortsatt er innafor.

Vil tro det er andre ting enn teknikk som holder deg igjen. Program, kosthold, e.l. Hvordan ser det ut?

Edit: Var det meningen at løftene på videon var "fordømt tunge"? For det der var ikke tungt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at hun skal legge på 20 kg, kanskje 5 om gangen et par ganger. Om ryggen krummer seg litt, hva så? Alle som er god i markløft vet at det er akseptabelt med litt krumming av og til.

Jeg sier ikke at hun skal gå til en vekt der ryggen krummes, men til en vekt der det er en utfordring å unngå det, hvis ikke blir hun ikke sterkere.

Hvor mye kan du løfte med ca strake hofter før ryggen (korsryggen) må ta store deler av belastningen?

Jeg skal forsåvidt gi meg her. Aleksander og Håvard har mer peil enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken var rimelig smud! Ser såvidt at ryggen begynner å gi etter på 4. rep, selv om det fortsatt er innafor.

Vil tro det er andre ting enn teknikk som holder deg igjen. Program, kosthold, e.l. Hvordan ser det ut?

jeg strever som bare pokker med å ikke gi etter, så det er mer enn tungt nok :p

Programmet jeg har kjørt siste mnd har vært en 2 splitt overkropp underkropp. Med toppsett opp til rpe 9 med påfølgende droppsett til jeg når rpe 9 igjen. 3,4,5 og 6 reps ( blir da en syklus på fire uker) Har nå gått over til 5x5 ( første gangs forsøk denne uken her) pga dårlig tid til trening.

Kosthold ligger på 1800 kcals ca 500 under vedlikehold. ( fjerner no fett som har lagt seg på, de siste mnd) Dette startet jeg med for 4 uker siden.

Markløften har vært en challenge hele veien, og jeg har vært oppi 85 kg x 5, men da med påfølgende kjip rygg.. Så blir tvunget til å gå ned på vektene støtt og stadig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg gikk over til 5x5 så fikk jeg en fin progresjon i markløften min! Så det kan hende det kicker deg litt.

Skal også sies at det å legge på mer enn det man er vant til kan også hjelpe. Har et fint eksempel på det: trener klokken 06.00 en morgen, ekstremt trøtt og i min egen verden. Så jeg lemper på det jeg da tok i hip thrust som var 10 kg mer enn mark, og tar mark. Gikk fint som bare det. Økte til og med mer. Når jeg er ferdig med alle settene mine så ser jeg jo hva jeg har gjort.

Poeng med eksempel - av og til så må man bare prøve å legge på litt mer. Man kan bli litt stuck og ikke tro at man kan løfte mer, men så kan man det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg strever som bare pokker med å ikke gi etter, så det er mer enn tungt nok :p

Programmet jeg har kjørt siste mnd har vært en 2 splitt overkropp underkropp. Med toppsett opp til rpe 9 med påfølgende droppsett til jeg når rpe 9 igjen. 3,4,5 og 6 reps ( blir da en syklus på fire uker) Har nå gått over til 5x5 ( første gangs forsøk denne uken her) pga dårlig tid til trening.

Kosthold ligger på 1800 kcals ca 500 under vedlikehold. ( fjerner no fett som har lagt seg på, de siste mnd) Dette startet jeg med for 4 uker siden.

Markløften har vært en challenge hele veien, og jeg har vært oppi 85 kg x 5, men da med påfølgende kjip rygg.. Så blir tvunget til å gå ned på vektene støtt og stadig..

Det er kanskje tungt nok for ryggen din, men utifra hvor fort vekten går opp fra bakken er det helt klart mer styrke igjen. Litt av jobben blir å få ryggen til å ta igjen resten av kroppen i styrke. "Ideelt sett" vil du jo at ryggen skal holdes rett helt opp til og med 1RM.

Hvor mange KG er det på filmen?

Hvis du føler du må gå ned på vektene støtt og stadig, betyr det at du legger på for mye vekt støtt og stadig. Sett pris på små økninger, vær tålmodig og jobb systematisk. Jeg gikk fra 80ish til 215 i markløft uten å faile en eneste rep, ei heller løfte med krum rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ekstrem svai er ikke bra under tung belastning.

Så dersom ryggen min er sånn hva da? Er jo samme i knebøy svai der og. Men det er jo sånn ryggen min er, så vil det si at jeg bare ikke er skapt for tung løfting? Eller er det noe jeg skal motstrebe ved å stritte i mot den naturlige posisjonen for ryggen?

Jeg prøver å fremme poenget mitt en siste gang: Om du sliter med markløft, så må du ikke på død og liv utføre øvelsen. Det finnes andre, dog litt mindre gode alternativer.

Nei altså, jeg ser jo hva du mener. Hadde bare vært greit å få knekt denne koden når jeg har forsøkt så vanvittig lenge.. Er ikke den som gir opp alt for lett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom ryggen min er sånn hva da? Er jo samme i knebøy svai der og. Men det er jo sånn ryggen min er, så vil det si at jeg bare ikke er skapt for tung løfting? Eller er det noe jeg skal motstrebe ved å stritte i mot den naturlige posisjonen for ryggen?

Ryggen din blir svai i bunn fordi du strammer korsryggen uten tilsvarende spenn i magen.

"Jeg er sånn" er ikke en unnskyldning ;) Det er trenbart som det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...