Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Enig i det meste du sier, men har fortsatt tro på at det hjelper å sette på litt vekt.

Imponerende løft! (y)

Er det bare jeg som får bedre telknikk med mer vekt? Har ikke du erfart dette Hans Rune? I begynnelsen kom jeg ikke ned uten vekt.

Det er også litt bakgrunn der TS sier at hun har jobbet med mobilitet i månedsvis. Da er det kanskje relevant å se etter andre løsninger?

Mener du seriøst at å øke vekten med 10 kg er et sjangsespill? Hun løfter virkelig ikke tungt på videoen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg skal si det, at jeg forstår at knebøy med vekt på ryggen vil bli annerledes enn kroppsvekt-knebøy. Men om du IKKE klarer kroppsvekt-knebøy som er en basis bevegelse som de fleste BØR klare, så synes jeg ikke en har noe å gjøre med vekt på ryggen.

Enig at de fleste BØR klare kroppsvektknebøy og TS sier jo at hun blandt annet kjøre goblet squat, hun har ikke nevnt noe om kroppsvektknebøy.

Hun sier også at hun har øvde med stang +10 kg i et halvt år. Jeg ser ingen risiko i å prøve litt mer vekt. Det er ikke sikkert det løser så mange problemer, men det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en har jobbet med mobilitet i månedsvis så trenger ikke dette å ha noe å si om en sitter å ser tv eller er på facebook foran pcen 90% av dagen. Å korrigere holdning/mobilitet og diverse kan ta lang tid. Som regel flere måneder, da det har tatt flere måneder å få disse ubalansene. Ikke sånn at, " ahh..i går fikk jeg plutselig den dårlige ankelmobiliteten" det har tatt tid...

Uansett, selv om jeg aldri har opplevd eller gjort noe av det dere foreslår......Om det skulle fungert så er det jo bare å kjøre på, jeg er ikke redd for å svelge mine ord isåfall. Jeg prøver bare å hjelpe, snakker av egen erfaring på meg selv og kunder og mener dette er det beste.

Men gjerne motbevis meg. Håper det beste ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Groenhaug, har du ingen "kompetente" venner som kan lære deg noe av dette? PT? Noen kroner på en slik investering hadde kanskje spart deg masse tid istedenfor å prøve ut dette selv?

Selv kunne jeg stilt til disposisjon, men er nå hjemme for sommerferie og er ikke tilbake til Oslo før mitden av August. Men om du vil prøve min løsning å den "ekspertise" jeg har å tilby så kan jeg gjerne gjøre dette gratis. Send meg en PM isåfall om det er av interesse. Så kan du etterpå skrive på dette forumet til de som vil høre hvordan det gikk og om teknikken din ble bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du overkompliserer det Hans Rune, men jeg setter pris på diskusjonen. ;) Det er hovedsaklig mobilitiet du mener vil hjelpe? Det er jeg enig i, men jeg mener at bøyen i seg selv kan gi nesten tilstrekkelig mobilitet.

Hvis du har noen gode mobilitetsøvelser så vil sikkert TS sette pris på det:)

Hehe, overkompliserer? med hva? Jeg sier bare at jeg ikke tror en tyngre vekt vil bedre teknikken. Hovedproblemet her er oppstramming. Ønskes godkjent styrkeløft dybde er det ikke mye som skal til. Ønskes derimot "ass to grass" dybde, så har hun litt igjen,

Asså kun : Oppstramming/teknikk, (kanskje styrke av div om oppstramming er vanskelig å holde, feks styrke adductors om det skjer innovervanding + litt mobilitet.

Akkurat komplisert nok til hva som trengs ;):D

Melder meg herved ut av "diskusjonen" send PM om kontakt /hjelp er ønskelig ( se øvre innlegg) Takk. Goodbye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug: om du ikke har planer om å konkurrere i styrkeløft er det "ingen" grunn for deg å på død og liv måtte trene knebøy. Du får så godt som helt likt treningsutbytte av gobletbøy, zercherbøy og frontbøy. Spesielt de to første er helt herlige når det kommer til å lære seg teknikken. Du sier selv at du bruker goblet i oppvarming og det fungerer godt (?), men at det fucker seg når du går over til knebøy. Da vil jeg anbefale deg til å fortsette med goblet/zercher/front i et par uker - en måned istedenfor vanlig knebøy samtidig som du jobber med bevegeligheten i utsatte ledd, og se hvordan knebøy med stanga på ryggen/nakken har blitt da. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kroppsvekt knebøy har jeg ikke sjans til å gjøre. Ryggen tipper bare fremover. Det er vel det som er hovedproblemet mitt. Tyngdepunktet er jo helt fucka.

- Globet går greit, men må jobbe ganske greit med å holde ryggen rett og den er vel ikke perfekt der heller. Den er derimot lettere for den hjelper meg til å presse meg ned riktig, får litt bedre tyngdepunkt.

- Zercher vet jeg faktisk ikke hva er.

- Jeg har forståelse for at mobilitet tar lang tid, men skal innrømme jeg dritt lei. Hvor mange ganger daglig og hvor lenge burde jeg egentlig holde på? Og hva burde hovedfokuset mitt være? Det har frem til nå vært ankel (sånn hvertfall det jeg har drevet med lengst). Hamstring og har også fått gjennomgå. Blitt et større fokus på rumpa nå og jeg merker jo at jeg trenger det.

- PT har jeg ikke råd til. Jeg er student, student som lever av sommerjobbpenger og stipend (altså er jeg ekstremt fattig nå). Jeg har en kamerat som er PT, han har sett på video og sier som dere at det ikke er så ille jeg skal ha det til. Var vel snakk om at vi skulle trene sammen til høsten igjen. Jeg er nemlig også reist hjem for sommeren.

- Nei, jeg skal ikke konkurrere i styrkeløft. Jeg har forøvrig kuttet bort knebøy de siste 2 månedene. Lei som bare det av å øve. Jeg synes liksom ikke at jeg kommer noen vei. Ryggen flyr jo frem som bare det, og det har den jo gjort lenge. Kroppsvekt ser fucka ut. Jeg må vektskiver under hælene for å komme ned.

- Nå skal jeg prøve litt forskjellig av tipsene her. Hvis det er slik at om mobiliteten min ikke kommer til å bli bedre fordi jeg sitter mye i løpet av dagen (blir ofte 8-12 timer på skolen) så kan jeg jo bare gi opp å lære meg knebøy. Er bare nå på sommeren jeg istedenfor står 10 timer i strekk.

Håvard Vika Nicolai Hildre Hans Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å filme et par sett med goblet knebøy eller frontbøy? Jeg tror som sagt at disse øvelsene vil være helt konge for deg om du virkelig vil lære deg knebøy med en noe rettere rygg. Om ikke kan for eksempel bulgarske splittknebøy være en god erstatning som ikke krever allverden.

Dette er zercher-knebøy (men hent vekten ut fra et rack, ikke sittende som han gjør her). Jeg anbefalte zercherbøy til HannaS for en tid tilbake, og jeg tror hun har fått ganske godt utbytte og god overførbarhet til vanlig knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bøyen din ser grei ut, i alle fall grei nok til å begynne å belaste den. Min bøy så ca. slik ut når jeg begynte og i likhet med andre som jeg har lært opp, så ble jeg mykere av å bøye. Den eneste tøyingen jeg kan huske å ha gjort er å stoppe i bunn noen sekunder på oppvarmingen.

Min mening er at det ofte er overdrevent fokus på mobilitet og at det pleier å løse seg selv etter hvert som man bøyer mer med fokus på god teknikk.

Hvis du ikke klarer å få det til, eller ikke vil lengre, så er det flere alternativer som Nicolai Hildre nevner. Disse alternativene er lettere å lære, men gir ikke mulighet til å løfte like mye vekt, dermed er nytten for styrketrening litt mindre. De er selvfølgelig gode øvelser, det er bare at knebøy er bedre.

Nicolai Hildre, mener du at hun ikke kan belaste bøyen sin mer slik den er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bøyen din ser grei ut, i alle fall grei nok til å begynne å belaste den. Min bøy så ca. slik ut når jeg begynte og i likhet med andre som jeg har lært opp, så ble jeg mykere av å bøye. Den eneste tøyingen jeg kan huske å ha gjort er å stoppe i bunn noen sekunder på oppvarmingen.

Min mening er at det ofte er overdrevent fokus på mobilitet og at det pleier å løse seg selv etter hvert som man bøyer mer med fokus på god teknikk.

Hvis du ikke klarer å få det til, eller ikke vil lengre, så er det flere alternativer som Nicolai Hildre nevner. Disse alternativene er lettere å lære, men gir ikke mulighet til å løfte like mye vekt, dermed er nytten for styrketrening litt mindre. De er selvfølgelig gode øvelser, det er bare at knebøy er bedre.

Nicolai Hildre, mener du at hun ikke kan belaste bøyen sin mer slik den er nå?

Kan ikke huske å ha skrevet at det ikke kan legges på mer belastning... :p

Og ja, det er riktig at knebøy er "bedre", men det er ikke alltid bedre for alle. Man må ikke se seg blind på baseøvelsene til tross for at de er de beste for de aller fleste. For Groenhaug kan nok en blanding mellom ettbeinsøvelser og bøyvarianter med vekt foran kroppen, som zercher eller goblet, være det beste - i alle fall for en periode om ikke resten av livet. (Legg også merke til "kan").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bulgarsk utfall bruker jeg som er erstatning allerede :)

Og jo, skal både få filmet goblet, og vanlig knebøy med litt mer vekt på, til lørdagen (om det ikke er stappa der....). Så ser jeg hvordan det går :)

^______________________________________,^ girls who squat make me smile like this!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men diskusjonen gikk litt mer utover knebøyproblemer generelt som ikke omhandler deg. Teknikken din er ikke så gal, men jeg ville ikke kjørt bøy med den teknikken du har i første videoen. Da ville jeg heller følgt hva nicolai hildre sa ang front, goblet osv.

Å som noen foreslo, det å putte på mer vekt kan hjelpe på teknikken. Det vil jeg fraråde. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men diskusjonen gikk litt mer utover knebøyproblemer generelt som ikke omhandler deg. Teknikken din er ikke så gal, men jeg ville ikke kjørt bøy med den teknikken du har i første videoen. Da ville jeg heller følgt hva nicolai hildre sa ang front, goblet osv.

Å som noen foreslo, det å putte på mer vekt kan hjelpe på teknikken. Det vil jeg fraråde. Lykke til.

Dere må bare diskutere! Greit å se flere sider av en sak :)

Og det er ingen tvil om at teknikken min på bøy må endres. Kan ikke bøye med den. Vi vil jo fort se om den blir bedre med noen av tipsene nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at du har jobbet med anklene hver dag i flere måneder når du ikke engang får knærne lengre frem enn til tærne, selv med vektskiver uner hælen!

Jeg har ikke jobbet nært like mye med ankelmobilitet, men får likevel knærne 5-10 CM over tærne i en dyp bøy. Poenget med god ankelmobilitet er at du vil få hofta lengre frem, dermed vil du kunne holde ryggen mye mer vertikal. Det jeg snakker om nå er selvfølgelig en ATG / high bar / olympisk bøy.

Jeg foreslår at du bruker 5 minutter 2 ganger for dagen på tøying av ankler (+ litt før trening), så skal du nok se at du merker stor forskjell etter 3-4 uker.

I dette klippet viser de flere mobilitetsøvelser, men sjekk spesielt den siste med stanga på lårene:

Her er også en personlig favoritt (Kelly Starrett bruker også denne i mange eksempler):

Poenget her er å bruke hele kroppen til å presse kneet fram og nedover. Jeg bruker en vanlig hard kjøkkenstol av tre til dette. (Se fra 3:20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at du har jobbet med anklene hver dag i flere måneder når du ikke engang får knærne lengre frem enn til tærne, selv med vektskiver uner hælen!

Jeg har ikke jobbet nært like mye med ankelmobilitet, men får likevel knærne 5-10 CM over tærne i en dyp bøy. Poenget med god ankelmobilitet er at du vil få hofta lengre frem, dermed vil du kunne holde ryggen mye mer vertikal. Det jeg snakker om nå er selvfølgelig en ATG / high bar / olympisk bøy.

Jeg foreslår at du bruker 5 minutter 2 ganger for dagen på tøying av ankler (+ litt før trening), så skal du nok se at du merker stor forskjell etter 3-4 uker.

I dette klippet viser de flere mobilitetsøvelser, men sjekk spesielt den siste med stanga på lårene:

Her er også en personlig favoritt (Kelly Starrett bruker også denne i mange eksempler):

Poenget her er å bruke hele kroppen til å presse kneet fram og nedover. Jeg bruker en vanlig hard kjøkkenstol av tre til dette. (Se fra 3:20)

Er ikke tull. Jeg har jobbet ekstremt mye med anklene mine de siste 8-9 månedene. Men kan prøve å øke hyppigheten på tøyingen, selv om det blir vanskelig i sommer.

Takk for øvelser! Gjør en del av de allerede. Noen er bedre enn andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt på linje med Hans Rune her. Hvis man ikke klarer å gjøre en øvelse uten vekt / med lav vekt, så er det ingen grunn til å hive på mer vekt.

Jeg har selv hatt samme problem, lav mobilitet og måtte ta knebøy med vekter under hælen. Tok vel 180kg ATG utstyrsfritt for mange år siden, men det var totalt kråkebøy med skulderbredt stand. Nå har jeg begynt å ta bøy igjen, og måtte svelge mye stolthet for å begynne å ta skikkelig styrkeløft-bøy. Vektbelastningen i starten var utrolig lav, og jeg måtte ofte tenke at "jeg trener for å bli sterk, ikke vise hvor sterk jeg er". Etter noen uker med fokus på teknikk og tøying så kom det seg betraktlig, og det har aldri vært så gøy å ta bøy som nå.

Det er heller ikke viktig å "sprette opp" fra bunnposisjonen. Sakte repetisjoner og pause i bunnen kan være en fin måte å tøye på. Det viktige er at det gjøres kontrollert. Det første jeg ville hatt fokus på, var å endre teknikken for avløft. Avløft og to skritt tilbake skal være det samme enten man har 40 eller 140kg på stanga. Lær deg gode rutiner og gjør det samme hver eneste gang, helt fra første repetisjon på oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...