Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Er helt på linje med Hans Rune her. Hvis man ikke klarer å gjøre en øvelse uten vekt / med lav vekt, så er det ingen grunn til å hive på mer vekt.

Jeg har selv hatt samme problem, lav mobilitet og måtte ta knebøy med vekter under hælen. Tok vel 180kg ATG utstyrsfritt for mange år siden, men det var totalt kråkebøy med skulderbredt stand. Nå har jeg begynt å ta bøy igjen, og måtte svelge mye stolthet for å begynne å ta skikkelig styrkeløft-bøy. Vektbelastningen i starten var utrolig lav, og jeg måtte ofte tenke at "jeg trener for å bli sterk, ikke vise hvor sterk jeg er". Etter noen uker med fokus på teknikk og tøying så kom det seg betraktlig, og det har aldri vært så gøy å ta bøy som nå.

Det er heller ikke viktig å "sprette opp" fra bunnposisjonen. Sakte repetisjoner og pause i bunnen kan være en fin måte å tøye på. Det viktige er at det gjøres kontrollert. Det første jeg ville hatt fokus på, var å endre teknikken for avløft. Avløft og to skritt tilbake skal være det samme enten man har 40 eller 140kg på stanga. Lær deg gode rutiner og gjør det samme hver eneste gang, helt fra første repetisjon på oppvarmingen.

Synes ikke fokus på tøying og teknikk gjør bøy noe gøy. Synes det er grusomt rett og slett.

Forøvrig, avløft kan jeg. Men bruker det ikke når jeg kjører bare stanga. I tillegg så må jeg stå et stykke ut når jeg skal filme. Derfor så mange steg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg vært innom treningssenteret igjen! Så her har dere noen filmer:

Goblet:

Kommentar: ryggen min er vel ikke helt fin i bunn, men føler jeg har bedre kontroll her.

Knebøy:

40 kg:

45 kg:

Kommentar: Synes det ikke var så mye lettere. Vet ikke helt om jeg fikk til lowbar og ryggen er ikke helt pen akkurat.

graa Håvard Vika Nicolai Hildre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet!(y) Det er store forbedringer fra forrige gang! Bra vinkler nok en gang(y).

Nå har jeg bare sett på knebøyvideoene siden jeg ikke vet hvordan goblet skal se ut.

Legg merke til at du kommer ned i akkurat i godkjent dybde før det blir runding i nedre rygg. På de forrige videoene kom du bare ned i godkjent dybde ved å stoppe og runde nedre rygg. Nå er du under godkjent dybde og runder deretter ryggen slik at du ender ca. 10 cm under "godkjent" dybde. Med "godkjent" dybde mener jeg at hofteleddet er under toppen av kneet, dvs at lårene er litt over parallell med bakken.

Det er et par ting jeg legger merke til som kan være grunnen til at du "strever" med å komme ned.

  • På video 5 ser jeg at du kanskje bør prøve å presse knærne mer utover. Hvis du ser nøye etter, så ser du at når du kommer nesten helt ned, så treffer overkroppen lårene, og da må hoften tilte for å komme ned. Knærne bør være så mye utover at du får plass til overkroppen mellom lårene. Det ser ut som tærne peker nok utover, så det som skal til er nok å tenke på at knærne skal presses utover hele veien.
  • Du når en godkjent dybde på alle repitisjonene, deretter stopper bevegelsen litt og du runder nedre rygg for å komme dypere. Jeg synes du kommer dypt nok uten å runde ryggen i bunn og at du bare kan kutte bevegelsen der. Hvis du gjør det, så vil bøyen din være ganske så bra. Ryggen er helt fin helt til du "stopper" og runder mot slutten av bevegelsen nedover.
  • Det siste jeg vil si er at du gjerne kan få hoften litt lengre bakover og dermed mer horisontal rygg når du kjører lowbar, men det er ikke så viktig. Du får på siste videoen knærne ganske langt frem (ikke et problem du har hatt før antar jeg ;)), noe som gjør at hoften ikke går så langt bak som er typisk for lowbarbøy.

Oppsummert så ser dette ganske bra ut;). Har du drevet med strekking eller vil du si det var den ekstra vekten som gjorde at du kom deg lenger ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet!(y) Det er store forbedringer fra forrige gang! Bra vinkler nok en gang(y).

Nå har jeg bare sett på knebøyvideoene siden jeg ikke vet hvordan goblet skal se ut.

Legg merke til at du kommer ned i akkurat i godkjent dybde før det blir runding i nedre rygg. På de forrige videoene kom du bare ned i godkjent dybde ved å stoppe og runde nedre rygg. Nå er du under godkjent dybde og runder deretter ryggen slik at du ender ca. 10 cm under "godkjent" dybde. Med "godkjent" dybde mener jeg at hofteleddet er under toppen av kneet, dvs at lårene er litt over parallell med bakken.

Det er et par ting jeg legger merke til som kan være grunnen til at du "strever" med å komme ned.

  • På video 5 ser jeg at du kanskje bør prøve å presse knærne mer utover. Hvis du ser nøye etter, så ser du at når du kommer nesten helt ned, så treffer overkroppen lårene, og da må hoften tilte for å komme ned. Knærne bør være så mye utover at du får plass til overkroppen mellom lårene. Det ser ut som tærne peker nok utover, så det som skal til er nok å tenke på at knærne skal presses utover hele veien.
  • Du når en godkjent dybde på alle repitisjonene, deretter stopper bevegelsen litt og du runder nedre rygg for å komme dypere. Jeg synes du kommer dypt nok uten å runde ryggen i bunn og at du bare kan kutte bevegelsen der. Hvis du gjør det, så vil bøyen din være ganske så bra. Ryggen er helt fin helt til du "stopper" og runder mot slutten av bevegelsen nedover.
  • Det siste jeg vil si er at du gjerne kan få hoften litt lengre bakover og dermed mer horisontal rygg når du kjører lowbar, men det er ikke så viktig. Du får på siste videoen knærne ganske langt frem (ikke et problem du har hatt før antar jeg ;)), noe som gjør at hoften ikke går så langt bak som er typisk for lowbarbøy.

Oppsummert så ser dette ganske bra ut;). Har du drevet med strekking eller vil du si det var den ekstra vekten som gjorde at du kom deg lenger ned?

- Det med knærne ut, synes det er litt vanskelig i og med at jeg til tider får vondt i lysken av det. Hadde ikke vondt i denne økten, men det er en en grunn til at jeg har hat ganske brei beinstilling.

- Siste videoen så legger jeg jo på 5 kg mer. Kan ha noe med det å gjøre.

- Har tøyd og bøyd den uken her også! Men jeg vet ikke jeg altså. Jeg føler det ikke er så stor forskjell på knebøyen min. Føler ryggen er fucka og at det er ganske langt i fra en bra bøy.

Synes lowbar er vanskelig og jeg drar vel stanga tilbake lengre og lengre ut i settet. Så vet vel egentlig ikke helt hva jeg driver med.

Så synes ærlig ikke at bøy er gøy, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det med knærne ut, synes det er litt vanskelig i og med at jeg til tider får vondt i lysken av det. Hadde ikke vondt i denne økten, men det er en en grunn til at jeg har hat ganske brei beinstilling.

- Siste videoen så legger jeg jo på 5 kg mer. Kan ha noe med det å gjøre.

- Har tøyd og bøyd den uken her også! Men jeg vet ikke jeg altså. Jeg føler det ikke er så stor forskjell på knebøyen min. Føler ryggen er fucka og at det er ganske langt i fra en bra bøy.

Synes lowbar er vanskelig og jeg drar vel stanga tilbake lengre og lengre ut i settet. Så vet vel egentlig ikke helt hva jeg driver med.

Så synes ærlig ikke at bøy er gøy, nei.

Ingen skal tvinge deg til å bøye, men jeg tror du synes at den er værre enn den er. Bøyen din er OK og den kommer til å bli bedre med trening.

Hvis du får vondt i lysken, så er det sannsynligvis fordi det er en uvant posisjon, det vil forsvinne etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen skal tvinge deg til å bøye, men jeg tror du synes at den er værre enn den er. Bøyen din er OK og den kommer til å bli bedre med trening.

Hvis du får vondt i lysken, så er det sannsynligvis fordi det er en uvant posisjon, det vil forsvinne etter hvert.

Det kan godt hende jeg synes den er verre enn det den er. Jeg skal ikke gi opp og vet at jeg har tid til å legge den inn nå i sommer (noe jeg ikke har når jeg leser til eksamen).

Det er vel bare å fortsette å tøye og bøye. Så får vi se om jeg faktisk har noe framgang på den i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å starte bevegelsen med å svaie ryggen så mye bakover, fokuser heller på å skyve knærne mer utover. Tror dette vil hjelpe mye.

Skal prøve, men jeg sliter nok med å presse knærne ut allerede. Ser man veldig godt i film bakfra hvor de har en tendens til å vippe innover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve, men jeg sliter nok med å presse knærne ut allerede. Ser man veldig godt i film bakfra hvor de har en tendens til å vippe innover igjen.

Bare fokuser på å starte bevegelsen med nettopp å skyve knærne ut. Dette stiller et mindre krav til hofte/hamstring mobilitet. Hold ryggen nøtral, og ikke overdriv svaien! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fokuser på å starte bevegelsen med nettopp å skyve knærne ut. Dette stiller et mindre krav til hofte/hamstring mobilitet. Hold ryggen nøtral, og ikke overdriv svaien! :)

Jeg har tenkt på svaien, selv men jeg strammer faktisk bare opp. Hvis jeg skal ha nøytral rygg og spenne meg opp, uten å få svai i ryggen må jeg trekke bekkenet frem. Det fungerer jo dårlig. Jeg kan jo ikke la vær å spenne meg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt på svaien, selv men jeg strammer faktisk bare opp. Hvis jeg skal ha nøytral rygg og spenne meg opp, uten å få svai i ryggen må jeg trekke bekkenet frem. Det fungerer jo dårlig. Jeg kan jo ikke la vær å spenne meg opp?

Det jeg mener er at du ikke trenger å "vippe" bekkenet så mye bakover/spenne korsryggen så mye. Man trenger ikke å hyperekstendere ryggen under knebøy. Med ditt spenn i ryggen, vil du ikke komme dypt nok uten å kromme ryggen nederst. For å klare å komme helt ned, må du enten la vær å spenne ryggen så mye som du gjør(som vil resultere i litt mer knevandring), eller så må du presse ut knærne mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at du ikke trenger å "vippe" bekkenet så mye bakover/spenne korsryggen så mye. Man trenger ikke å hyperekstendere ryggen under knebøy. Med ditt spenn i ryggen, vil du ikke komme dypt nok uten å kromme ryggen nederst. For å klare å komme helt ned, må du enten la vær å spenne ryggen så mye som du gjør(som vil resultere i litt mer knevandring), eller så må du presse ut knærne mer.

Jeg skjønner hva du mener, men det er slik jeg spenner opp. Da er valget mellom å ikke spenne opp og spenne opp da. Jobbe med knærne vet jeg at jeg må gjøre allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nøytral rygg er mer enn godt nok. For å demonstrere kan du ta en titt på denne:

Jeg skjønner hva du mener altså! Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne få det til med stanga så langt ned. Kan alltid prøve det, men ser det ikke helt for meg at det vil gå uten at skuldre faller fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener altså! Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne få det til med stanga så langt ned. Kan alltid prøve det, men ser det ikke helt for meg at det vil gå uten at skuldre faller fremover.

Kan hende du nyter godt av en høy stangplassering, mtp. at du trøbler litt med dybden. :)

Bare å prøve seg fram, ellers er det jo bare å kjøre alternative øvelser som b.utfall og goblet/frontbøy. Er jo mer en gode nok øvelser for oss "mosjonister".

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du nyter godt av en høy stangplassering, mtp. at du trøbler litt med dybden. :)

Bare å prøve seg fram, ellers er det jo bare å kjøre alternative øvelser som b.utfall og goblet/frontbøy. Er jo mer en gode nok øvelser for oss "mosjonister".

Lykke til uansett!

Får se hva jeg får til! Etter litt prat med Nicolai Hildre så har vi vel funnet ut at anklene mine er det største problemet. Men skal selvfølgelig prøve å få mindre svai i rygg og presse knær ut.

Vi får se hvordan det går seg til!

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...