Gå til innhold

Kreatin


Deportista

Anbefalte innlegg

Se på musklene dine som bensintanker og vann som bensin. Kreatin gjør tanken bittelitt større, men det er veldig, veldig lite, og effekten er mindre jo mindre tank (muskler) du har.

En annen ting er at jo svakere og mindre effektiv du er på å løfte tungt og eksplosivt du er jo mindre vil du ha igjen for kreatin.

Kroppen binder ikke vann, musklene gjør det, men igjen, nokså lite.De fleste ser det ikke, noen føelr de gjør det. Om du er responder eller non-responder går i hovedsak ut på om du allerede har fylt opp tanken din, og folks tank er veldig forskjellig. Er den full er den full - du bare kvitter deg med resten av kreatinet og det blir ikke lagret.

Har du imidlertid gått noe opp i vekt etter du begynte er det et tegn på at du har lagret mer væske i musklene, men kan også være andre ting, som at du drikker mer når du tar kreatin f.eks.

Takk for svar - og takk for at du forklarer på en måte som jeg faktisk skjønner :) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Annonse

Kreatin trenger du ikke ta pauser fra og kan fint bruke vedlikeholdsdosen så lenge du vil.

tenkte dette selv jeg også.. Men så har jeg fått høre / lest i senere tider at kreatin skaper surhet i kroppen. Er dette sant? isåfall er det ikke bra å bruke kreatin for mye. Viktig å holde kroppen mest basisk av mange grunner :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte dette selv jeg også.. Men så har jeg fått høre / lest i senere tider at kreatin skaper surhet i kroppen. Er dette sant? isåfall er det ikke bra å bruke kreatin for mye. Viktig å holde kroppen mest basisk av mange grunner :p

Man skal vel ha ett opphold på 3 uker, etter 8 ukers bruk tror jeg de sier :) Så kan man begynne på igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness
tenkte dette selv jeg også.. Men så har jeg fått høre / lest i senere tider at kreatin skaper surhet i kroppen. Er dette sant? isåfall er det ikke bra å bruke kreatin for mye. Viktig å holde kroppen mest basisk av mange grunner :p

det er jo kreatin i kjøtt

jeg tenker som så: jeg tar ikke kjøttpauser i kostholdet mitt, derfor trenger jeg ikke ta kreatinpauser

synes det høres ut som "sikring" fra produsentens side

men dette er kun min synsing, ingen ekspert-uttalelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nicolai. Men det er utrolig minimalt. og kjøtt øker også syre i kroppen :p

har blitt litt sånn små "obs" på syre og base forhold pga en på jobben som har sliti med en viss sykdom og har lært mye om syre/base. Og mange problemer man sliter med i dagens samfunn kommer pga for høyt syrenivå gjennom kosten. og jeg sliter med betennelser :p Så derfor styrer jeg unna det inntil videre :) Eller jeg tar horsepower før trening, men det blir jo kun rundt opp til 2 ganger i uka :p sså det er nok ingen big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tar over trippel dose omega 3 gjennom tilskudd hvertfall, og tar MSM, og spiser mye grønnsaker, noe linfrø og sånt.. så er nok ikke det, er bare at jeg har fått det kronisk. Lettere å få nye betenelser da.

Men er ikke det meste av kjøtt syredannende økologisk eller ikke? høres rart ut at det skal være noe forskjell der på økologisk.. har du noen link å gi der jeg kan lese om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar over trippel dose omega 3 gjennom tilskudd hvertfall, og tar MSM, og spiser mye grønnsaker, noe linfrø og sånt.. så er nok ikke det, er bare at jeg har fått det kronisk. Lettere å få nye betenelser da.

Men er ikke det meste av kjøtt syredannende økologisk eller ikke? høres rart ut at det skal være noe forskjell der på økologisk.. har du noen link å gi der jeg kan lese om det?

Nei, jeg har vært på en del foredrag, der det selvfølgelig har blitt henvist til studier, men jeg har ikke spart notatene. Men jeg tror muligens Vegard Lysne har en del mer peiling på det enn jeg, Pål Jåbekk er en annen figur. Jeg kjørte et kosthold før som var basert på syre/base balansen, men etter en god del dypdykk og forelesninger skjønte jeg at om maten min var tilpasset arten mennesket som vi har spist de siste 200 000 årene så styrer dette seg selv. Nå spiser jeg mye kjøtt og villfisk og grønnsaker, så mye som mulig økologisk, og har en veldig fin balanse når det gjelder alt. Både legebesøk og håranalyser (om man skal tro på det da,) bekrefter dette. Men vi er alle forskjellige, så kanskje du bør ta mer hensyn enn jeg, jeg vil absolutt ikke si at DU skal spise som JEG, jeg er bare i overkant engasjert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har ikke erfaring med det, men ser at det andre som står på listen over hva det inneholder er sukker.

I tillegg er det dyrt i forhold til vanlig kreatin monohydrat, som der den beste kreatinene, du får bare 20 posjoner til 200kr, i forhold til rundt 100 posjoner for 149kg (http://www.proteinfabrikken.no/Proteinfabrikken/Kreatin--and--Styrke/Kreatin/Monohydrate/Kreatin-500g-Proteinfabrikken-Proteinfabrikken-10040.aspx)

Så jeg ville anbefalt deg å kjøpe rent kreatin.

Ikke helt svar på det du spørr om. Men det er hva jeg ser hvertfall :) så får vi håpe noen av de litt smartete her inne svarer på det du spørr om.

Takk for svaret uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har prøvd mange forskjellige typer Kreatin opp gjennom, noen funker bedre enn andre bla. Horsepower funket bra for meg helt til den ble betegnet som legemiddel og tatt av markedet pga. for store doser Taurin etc.

har nå Kjøpt NO Explode som vist nok også skal være et gråsone produkt i norge. Noen som har testet denne? Kjøpte med Grape smak og det e trolig noe av det værste jeg har smakt av kostilskudd opp gjennom tidene! Fyyy, Får se om det lar seg tilvenne ? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd mange forskjellige typer Kreatin opp gjennom, noen funker bedre enn andre bla. Horsepower funket bra for meg helt til den ble betegnet som legemiddel og tatt av markedet pga. for store doser Taurin etc.

har nå Kjøpt NO Explode som vist nok også skal være et gråsone produkt i norge. Noen som har testet denne? Kjøpte med Grape smak og det e trolig noe av det værste jeg har smakt av kostilskudd opp gjennom tidene! Fyyy, Får se om det lar seg tilvenne ? :p

Grapesmaken er jo nydelig i forhold til fruitpunchen :p Ble med en serving av den her hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...