Gå til innhold

Kreatin


Deportista

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å prøve kreatin for første gang. Jeg har trent styrke i 10 måneder med gode resultater. Pris har ikke egentlig så mye å si, kvalitet er viktigere. Kan noen anbefale meg et godt produkt?

jeg vil anbefale deg kre-alkalyn. Den binder mindre vann enn pulvet og gir deg akkurat den boosten man trenger. Dette er et produkt fra PF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger tips og råd vedrørende kreatin. Jeg vurderer å prøve men vet ikke hva. Jeg har et ønske om å bli sterkere og mer markert :thumbsup:

Jeg trener styrke 3 ganger i uka (x-press programmet) boxning 2-3 ganger i uka og noe kondisjon utover dette.

Andre kosttilskudd jeg tar er nattlysolja, tran og omega 3 kapsler. Proteintilskudd spiser jeg sjeldent siden jeg prøver å dekke proteinbehovet gjennom kosten. Pleier å ligge på rundt 40% protein av mitt daglige energiinntak.

Jeg kjører over grensa til hjemlandet for shoppingtur i morgen og tenker det kan lønne seg å kjøpe også kreatinet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin vil ikke være noe særlig billigere i Sverige en i Norge. Så prismessig er det ikke stort å hente. Når det gjelder hvilken type kreatin du skal velge så kan det være greit å prøve kreatin monohydrat først. Prøv å finn kreatin monohydrat Creapure da det er av høyest kvalitet. I Norge får du en dunk på 500g til 199,-

Det finnes selvfølgelig allslags produkter i Sverige som inneholder kreatin, men kan være lurt å lese på boksene da de ofte inneholder mye annet rart og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det produktet, som forøvrig ikke er lovlig å selge i Norge er jo så utrolig mye mer en et kreatinprodukt. Så det er absolutt ikke rart du kjenner energiboost. Den tåler fint å bli sammenlignet med mange av de mest populære pre-workout produktene du får kjøpt i utlandet.

Det produktet som var nevnt i linken Creatin Complete Extreme ER jo nettopp lov å selge i norge. Selges hos gymgrossisten.no som igjen linken refererer til. Just saying... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det, liker det veldig godt. Kjøpte en haug ifjor da de kostet 99,-

Samme her, slo til på 99kr tilbudet, normalt sett overser jeg alt som ikke er gode gamle travere som monohydrat osv, men tenkte jeg ville prøve noe pre-workout ettersom jeg ikke er så glad i en skoldende varm kaffe rett før trening. Å forutenom at smaken er fantastisk (de blåbærgreiene spesielt) så syns jeg at jeg føler meg litt mer pigg. Placebo eller ei, noe må man få unne seg ;) Bedre en en sjokolade anyways :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ulovlig med det?

Det svarte jeg på tidligere i tråden. Den inneholder en del aminosyrer som er søknadspliktig i Norge.

http://mattilsynet.no/mat/ernaring/berikede_produkter/s_knadsplikt_for_tilsetting_og_bruk_av_aminosyrer_i_n_ringsmidler_86403

Og produktet er fokeløpig ikke på listen over produkter som er godkjent for salg i Norge.

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00069/Liste_over_produkter_69109a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, dette visste jeg ikke! Trodde aminosyrer - tryptofan var free for all.

Ny vurdering av aminosyrer

Et preparat klassifiseres som legemiddel på grunnlag av både innhold og bruksområde. Aminosyrene tryptofan, metionin, fenylalanin og cystein har tidligere vært ansett som legemiddelsubstanser. Statens legemiddelverk har nå revurdert disse aminosyrene på basis av deres farmakologiske, metabolske og immunologiske egenskaper.

Konklusjoner fra revurderingen

  1. Fenylalanin, metionin og cystein anses ikke lenger som medisinske substanser.
  2. Tryptofan anses fremdeles som en legemiddelsubstans.

---------------------------------------------------------

Det har vært en omklassifisering av aminosyrer men noen henger fortsatt igjen som legemiddel, de som nå er single aminosyrer og ikke peptidbundne osv kan det nå søkes om å få omsette i Norge.

Noen har søkt og fått godkjent, siste oppdaterte liste er her http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00069/Liste_over_produkter_69109a.pdf

Her er det noen som ikke kan sakene sine i markedet, selv om f.eks PF har fått godkjent L-Glutamin så betyr det ikke at hvem som helst kan begynne å selge dette, godkjenningen knyttes opp til varen så om man vil selge L-Glutamin så får man søke selv eller selge PF sin i eksempelet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Kreatinet ble innhandlet i form av Dalblad's og jeg skyller ned 5 g sammen med vann hver morgen.

Jeg begynte med kreatinet på mandagen for snart en uke siden og det sa egentlig bare 'swopp' så var kroppen full av vetske og nålen på baderomsvekta hadde flyttet seg fra 60 til 63.

Det kan også være andre omstendigheter i tillegg som gjør at kroppen min har bundet så mye vann. Effekten av kreatinet i forhold til treningen kan jeg faktisk ikke uttale meg om enda.

Nå lurer jeg litt på om dette vil stabilisere seg og gå tilbake til normalen igjen eller om det vil vedvære, noen som har erfarenheter å dele?

Jeg føler meg litt som en vannfyllt pose og litt for rund i kantene til at jeg skal være veldig begeistret :wub:

Dessuten var samtlige av mine sko for trange på torsdagen = ukult! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kontroll på vannintaket mitt nå vs før kreatinet men jeg opplever ikke at jeg er mer tørst etter at jeg begynte.

Jeg trur ikke jeg drikker mer nå men drikker alltid mye uansett.

Har vært totalt overskya de siste dagene så har ikke sett skymten til fullmåne, men det var ikke lengesiden sist så tviler på det. Kan det ha noe å si mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den måntlige væskebalansen kan gjøre store forandringer i kroppen min :meh:

Føttene/anklene har gått tilbake til normalen igjen men vekta viser fortsatt høyt og formen generellt er rundere enn vanlig. Jeg får kanskje bare avvakte å se hvordan det utvikler seg :)

Men et spørsmål til, dersom kroppen min binder mye vann på grunn av kreatinet, vil dette da være en indikasjon på at det fungerer for meg?

Jeg har lest at noen av oss er sk non-responders og jeg er ikke sikker på at jeg kjenner kroppen min godt nok i treningssammenheng til å kunne si det ut i fra resultat. Eller vil kroppen binde vann på grunn av kreatinet uansett om jeg er en non-responder eller ikke? Intressant dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at jeg binder mer vann, men visuelt ser og kjennes det ut som jeg har mer trykk i musklene. Synes det ser og føles positivt ut jeg, samt at jeg har blitt sterkere og fått mer energi. Har du merket noen forandring mht til styrke/energi på treningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny her og lurer på om jeg har forstått dette med Kreatin riktig... Bør man i oppladningsfasen ta den dosen som står på pakningen (5 g fire ganger daglig i 5 dager) uansett størrelse for deretter å vedlikeholde i forhold til størrelse, eller skal man også i opladningsfasen ta hensyn til utgangspunktet. Jeg er i underkant av 60 kg...

Videre står det at 1 gram Kreatin blandes med 1 dl vann= 5 dl vann fire ganger daglig (oppladning altså), har jeg da forstått det riktig?

Jeg skal opp i vekt/ størrelse hvis det er av betydning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint ta 3 g hver dag. Da vil nivåene fylles jevnt over tid. Oppladning får du raskere effekt av, men ved å bruke mye mer kreatin. Ingen jente på 60 kg trenger 25 g om dagen. 3 g hver dag er mer enn nok.

Takk takk :-)

Kan man blande pulveret i litt mindre mengde varmt/ lunkent vann til det løser seg opp for deretter å fylle opp med kaldt vann eller bør det drikkes lunkent? Og det bør alldeles ikke blandes i annet enn vann? Leste litt rundt om druejuice/eplejuice...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin smaker som regel ingenting og 3 gr er veldig lite mengde, så du kan uten problem blande det i 1 dl vann, lunkent, kaldt, eller i juice, eller bare svelge det vist du klarer det, kan bli litt tørt :) ikke gjør det så komplisert.. men skjønner at du spør :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin smaker som regel ingenting og 3 gr er veldig lite mengde, så du kan uten problem blande det i 1 dl vann, lunkent, kaldt, eller i juice, eller bare svelge det vist du klarer det, kan bli litt tørt :) ikke gjør det så komplisert.. men skjønner at du spør :thumbsup:

Ja, jeg prøver bare å unngå de store flausene :-) Takk for at dere viser forståelse:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...