Gå til innhold

Hvordan knekke kostholdskoden?


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har drevet med seriøs styrketrening i et halvt år nå og samtidig blitt mye mer bevisst på kostholdet mitt. Siden i fjor har jeg mista 10 kg og fått en mye mer definert kropp med litt muskler.

På grunn av mangel på kunnskap sultet jeg meg i omtrent et halvt år, noe som førte til en spiseforstyrrelse. Jeg løp mye og spiste omtrent ingenting. Heldigvis hadde jeg vett nok til å søke hjelp og i dag trener jeg mest styrketrening og spiser mer mat.

Jeg er 167 cm høy, veier 55-56 kilo og ligger på omtrent 1800-2200 kcal hver dag. Trener styrketrening fire dager i uka og jogger/løper intervaller når jeg har lyst, kanskje en gang hver andre uke ellerno.

Jeg interesserer meg mer og mer for trening, kosthold og hvordan dette påvirker kroppen. Leser her inne at mange sier de har gått ned en del kilo, men at magefettet ikke fjernet seg før de begynte å spise mye mer og trene litt tyngre styrke. Hvorfor er det sånn? At mer mat gir en finere kropp?

Jeg er bare 18 år og må fortsatt prøve og feile en god del før jeg finner min rette vei kostholds- og treningsmessig. Sliter fortsatt med et litt tvangspreget forhold til mat og trening, men med mer kunnskap kjenner jeg at jeg er på rett vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man feiler 100vis av ganger før man finner løsningen. Hjelp er altid bra å få, men ingen kjenner sin egen kropp bedre enn en selv. Det kommer :)

:) Er ikke så lett og ikke la seg påvirke av media og alle de syke kostholdsrådene som kommer alle veier, men jeg begynner og gi faen i venninnene mine sine matpakker med to knekkebrød, spiser min store matpakke og har fortsatt flatere mage enn de, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Er ikke så lett og ikke la seg påvirke av media og alle de syke kostholdsrådene som kommer alle veier, men jeg begynner og gi faen i venninnene mine sine matpakker med to knekkebrød, spiser min store matpakke og har fortsatt flatere mage enn de, hehe

det er bare svada :)

Isåfall hør på folk som vet hva de snakker om. Ikke de mange selverklærte ekspertene som er overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om å eksperimentere med å finne ut åssn ens egen kropp reagerer. Det tar jo lang tid for man kan ikke endre matvanene i 24t, fikk vondt i magen og så si det ikke funka..Kroppen bruker tid til å venne seg til det. Feks jeg har alltid vært sånn "spise veldig lite fett og mye karbs" person..Men i år har jeg begynt å spist rundt 100gr mer fett..og herregud for en annen fremgang jeg har hatt, ikke bare på trening men på feks søtsuget!

Ta imot tips fra folk men husk bare fordi at jeg feks sier at mye fett er bra er det pga det funka for MEG, ikke sikkert kroppen din syns det er like bra..Lytt til folk som har prøvd og feila før og tørr å prøve og feile selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt på samme måte som foregående taler. Kroppen min fungerer veldig bra med mye fet mat (myyyye kjøtt og fisk) og desto dårligere de dagene jeg spiser mye brødmat.

Prøv deg frem til du finner det som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i det dere skriver, man må finne sin egen vei. Men er det sånn at man blir mer "fit" og ser bedre ut av å spise mer mat, så lenge den er sunn?

Du blir mer fit av å spise en passende mengde mat, enn du blir av å spise "minst mulig". Dette gjelder uansett om den er sunn eller mindre sunn. Et fornuftig forhold mellom makroene påvirker også positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det dere skriver, man må finne sin egen vei. Men er det sånn at man blir mer "fit" og ser bedre ut av å spise mer mat, så lenge den er sunn?

Nei, det stemmer ikke. Men om du spiser mer mat, trener skikkelig styrketrening og bygger muskler, så vil du sannsynligvis oppleve at de kan se bedre ut på en høyere kroppsvekt. For eksempel vil midjen din se relativt smalere ut om du bygger en bredere rygg og skuldre.

Jeg regner med at når du sier "fit" så tenker du på forholdet mellom fett og muskler. Det som avgjør kroppsvekten din og sammensetningen av fett og muskler på kroppen er stort sett kaloriinntaket ditt og fordelingen av makronæringsstoffer (proteiner, karbohydrater, fett) i kostholdet. Du vil ikke nødvendigvis se mer "fit" ut om du spiser 100g proteiner, 300g karbohydrater og 50g fett fra utelukkende kylling, egg, ris og brokkoli enn om du spiser 100g proteiner, 300g karbohydrater og 50g fett fra hamburgere.

Then again, som det er påpekt tidligere i tråden, så er det en del individuelle forhold inne i bildet. Det er ikke nødvendigvis det at alle er så vanvittig forskjellige og at noen absolutt ikke kan spise karbohydrater fra brød, for eksempel (med mindre man har allergier eller lignende). Det handler mer om tilvenning og tilpasning, og det å ikke påtvinge kroppen et spisemønster og et kosthold som man ikke er komfortabel med.

Jeg synes det er viktig å ikke låse seg fast i dogmer som at "karbohydrater/fett er usunt" eller "matvare X er usunn". Som de andre i tråden sier: Det gjelder å tørre å eksperimentere litt og ikke ta ting for gitt.

Har du lest denne? Kanskje den kan hjelpe deg litt: Slik knekker du fitnesskoden - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det dere skriver, man må finne sin egen vei. Men er det sånn at man blir mer "fit" og ser bedre ut av å spise mer mat, så lenge den er sunn?

Jeg har blitt mer "fit" og ser bedre ut av å spise mer mat som ikke nødvendigvis havner på listen over "sunn" mat :) For mange (og meg selv inkludert) vil det å slakke litt på flinkis-tøylene føre til at man får i seg mer kcal i løpet av dagen, og dermed skaffer seg det overskudet som er nødvendig for å bygge muskler, "fylle ut" fettet og se bedre ut (men veie mer). Det ikke noe "magisk" ved kyllingfilet og tunfisk, så bare prøv deg fram med ting du liker (og ikke vet om du liker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det at du ikke helt vet hvordan du skal spise. Hvilken type mat og hvor mye?:)

Mulig. Jeg begynner å få god peiling, men er litt begrensninger i og med at jeg bor hjemme og ikke kan bestemme all mat selv. Sliter også med å finne en mellomting med å spise fritt og å logge maten min. Redd for å bli for opphengt om jeg ligget all maten min med antall gram osv. Alikevel syns jeg det er vanskelig å slippe kontrollen og la helt være. Veier ikke maten da og logger ikke grønnsaker, bare skriver inn sånn cirka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Jeg begynner å få god peiling, men er litt begrensninger i og med at jeg bor hjemme og ikke kan bestemme all mat selv. Sliter også med å finne en mellomting med å spise fritt og å logge maten min. Redd for å bli for opphengt om jeg ligget all maten min med antall gram osv. Alikevel syns jeg det er vanskelig å slippe kontrollen og la helt være. Veier ikke maten da og logger ikke grønnsaker, bare skriver inn sånn cirka

Skjønner hva du mener. Men det er der du må prøve å feile (desverre). Kan jo være lurt å logge maten en uke f.eks. Så du får deg en viss oversikt i hvor mange kcal det er i de forskjellige råvarene.

Jeg gjorde det for 1 dag. Å fikk et lite innblikk i hva jeg putter i meg. Jeg tar egentlig alt på feelingen.

Du har jo øyne å se med, å en mage som sier ifra når den er mett. (om du skal opp i vekt så fuck den). Så lenge du har kunnskapen om hva forskjellige matvarer inneholder så burde det ikke være så vanskelig. Er egentlig som + og - når du først får det til:)

Du kan jo se litt hva andre som har samme mål som deg putter i seg:) Masse loggbøker her å titte i:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...