Gå til innhold

Fra fullkroppsprogram til splitt trening


Engla

Anbefalte innlegg

Jeg har trent fullkroppsprogram i over tre måneder nå men kunne tenke meg å bytte til et slags splitt program siden jeg ikke får tid til å gjøre alle de øvelsene jeg ønsker. Jeg blir også utslitt på de siste øvelsene så jeg ikke klarer å yte maks pga at jeg tar så mange varierende øvelser på en gang.

Jeg trenger tips fra dere ang dette. Er splitt trening eller fullkropp best? Hvilket splittprogram bude jeg velge? Hvor skal jeg legge inn kondisjonstrening hvis jeg feks trener 5-splitt? Har lest at det å løpe intervaller etter styrkeøkten har god effektivitet. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trent fullkroppsprogram i over tre måneder nå men kunne tenke meg å bytte til et slags splitt program siden jeg ikke får tid til å gjøre alle de øvelsene jeg ønsker. Jeg blir også utslitt på de siste øvelsene så jeg ikke klarer å yte maks pga at jeg tar så mange varierende øvelser på en gang.

Jeg trenger tips fra dere ang dette. Er splitt trening eller fullkropp best? Hvilket splittprogram bude jeg velge? Hvor skal jeg legge inn kondisjonstrening hvis jeg feks trener 5-splitt? Har lest at det å løpe intervaller etter styrkeøkten har god effektivitet. Hva mener dere?

Det fine med styrketrening på splitt er at du har muligheten til å øke intensiteten betraktelig. Utfallet her igjen er mulighet til mer eksplosive resultater, og du kan trene uten å bli demotivert fordi du bruker så lang tid på trening. Du kan også velge mellom et bredere spekter med øvelser, enn hvis du skal presse alt inn på en og samme dag. For min del funker splitt ypperlig, men krever da igjen at man prioriterer flere dager til trening. Å trene intervaller eller annen form for kondisjon etter styrketreninga er bra med tanke på fettforbrenninga, da du har tømt mye av energilageret og løper på reservene, som det sies. Samtidig støtter jeg meg på forskningen, hvor det blir vist hvordan 24t forbrenninga er mer effektiv gjennom et godt kosthold enn hva man får ut av å ikke spise før løpetrening eller å trene styrke først. Personlig trener jeg derfor løping på egne dager eller utenom, når jeg har tid. Det holder meg i gang, og jeg får ikke den samme leia-følelsen som når jeg vet at "etter jeg har sliti meg ut, ja, da skal jeg løpe."!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en dråpe bevis for at man kan få "eksplosive resultater" av splittrening. Heller tvert i mot, du kommer ikke til å finne forskning som anbefaler 3-4-5 splitter for vanlige folk som ikke doper seg, om du så sitter og søker til langt ut i neste uke.

TS: hvordan ser programmet ditt ut, hvor lenge har du trent styrke? Splittprogrammer gir selvsagt bedre resultater hvis du hater treningene dine slik de ser ut nå, men det finnes mange gode fullkroppsprogrammer som er bygget på 3-5 øvelser per økt. Det er en smakssak til slutt, men det er ingen tvil om at fullkropp vil gi raskere resultater enn en 5-splitt for de aller aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en dråpe bevis for at man kan få "eksplosive resultater" av splittrening. Heller tvert i mot, du kommer ikke til å finne forskning som anbefaler 3-4-5 splitter for vanlige folk som ikke doper seg, om du så sitter og søker til langt ut i neste uke.

TS: hvordan ser programmet ditt ut, hvor lenge har du trent styrke? Splittprogrammer gir selvsagt bedre resultater hvis du hater treningene dine slik de ser ut nå, men det finnes mange gode fullkroppsprogrammer som er bygget på 3-5 øvelser per økt. Det er en smakssak til slutt, men det er ingen tvil om at fullkropp vil gi raskere resultater enn en 5-splitt for de aller aller fleste.

Hvis du leser igjen så kan du se at jeg skriver hvordan trening med splitt kan være gunstig på motivasjonen og intensiteten. Når det gjelder høyere intensitet, så er det klart at det gir synligere resultater dersom andre nødvendige omgivelser er på plass. Fullkroppsprogrammer er i mange tilfeller basert på baseøvelser og utgjør derfor sjeldent isolasjonsøvelser (noe som kommer veldig anpå, så klart). Forskningen jeg var inne på gjaldt et område innenfor kondisjonstrening, og hadde ingen ting med splittprogrammet å gjøre. Det handler ikke om å elske eller å hate trening, men å finne en måte å fullføre programmet sitt på. Programmet mitt skal du få på mail, for det skal resten av folket slippe å diskutere med oss. Trådstarter forteller hvordan hun ønsker informasjon om overgang til splittprogram, så hva med å bidra med litt kunnskap? Det er noen prosent koseligere enn å gå imot, for her synes jeg det var overkant mye bitterhet uten at jeg kan forstå at du har lest nøye gjennom. Jeg har null negative påstander om fullkroppsprogram, til tross for at du liker å se det for deg. Disse programmene gir gjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullkroppsprogrammer er i mange tilfeller basert på baseøvelser og utgjør derfor sjeldent isolasjonsøvelser.

- hva så? Er poenget ditt at man ikke kan trene intensivt med baseøvelser?

Forskningen jeg var inne på gjaldt et område innenfor kondisjonstrening, og hadde ingen ting med splittprogrammet å gjøre.

- hva så? Forskningsargumentet mitt var ikke satt opp mot dette.

Programmet mitt skal du få på mail, for det skal resten av folket slippe å diskutere med deg

- har aldri spurt om treningsprogrammet ditt og vil ikke ha det.

Trådstarter forteller hvordan hun ønsker informasjon om overgang til splittprogram, så hva med å bidra med litt kunnskap?

- Hvis du leser posten til trådstarter en gang så ser du at hun også lurer på hva som er best av fullkropp og splitt. Så hva med å bidra med litt kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å fokusere bra nok på alle øvelsene man skal ta på et fullkroppsprogram, så vil man ikke klare å løfte så tungt som man ellerw ville klart. Da kan splitting være greit. F.eks. splitte et fullkroppsprogram tre ganger i uka opp i en to-splitt. Man kan gå fra å trene hver øvelse 3 ganger i uka til 1,5 ganger i uka. Denne reduserte treningsfrekvensen kan man leve med hvis man faktisk klarer å gjøre en bedre innsats på trening enn det man klarer når man trener alle viktige øvelser tre ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge disse to oppsettene trener hele kroppen:

A:

Knebøy

Benkpress

Roing

B:

Knebøy

Frontpress

Markløft

Mange som trener fullkropp tror de trenger 15 øvelser for å få trent skikkelig, men det er langt i fra sannheten. 3 øvelser er nok. Så kan man legge til noen støtteøvelser når behovet melder seg, men da holder det lenge med et par hver gang etter hovedøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent fullkroppsprogram i over tre måneder nå men kunne tenke meg å bytte til et slags splitt program siden jeg ikke får tid til å gjøre alle de øvelsene jeg ønsker. Jeg blir også utslitt på de siste øvelsene så jeg ikke klarer å yte maks pga at jeg tar så mange varierende øvelser på en gang.

Jeg trenger tips fra dere ang dette. Er splitt trening eller fullkropp best? Hvilket splittprogram bude jeg velge? Hvor skal jeg legge inn kondisjonstrening hvis jeg feks trener 5-splitt? Har lest at det å løpe intervaller etter styrkeøkten har god effektivitet. Hva mener dere?

Hei, jeg har aldri kjørt fullkroppsprogram og har fått veldig fine resultater for det. Dette vil selvfølgelig være individuelt. Jeg har kjørt halvkropps men liker en mer klassisk bodybuilder splitt bedre. Og liker jeg det bedre så kjører jeg rett og slett det. Handler om å trives i lengden for meg.

Liker du ikke fullkroppsprogram lenger så bytt!

Jeg har akkurat nå en splitt der jeg trener dette:

Mandag- bryst og abs

Tirsdag - rygg og litt glutes hvis iveren er der (konvensjonelle markløft her)

Onsdag -fri

Torsdag - skuldre og legger

Fredag - armer og kanskje abs (ja, jente med egen arm-dag. Don't hate;))

Lørdag - bein og kanskje en på legger (squats og strakmark her)

Søndag -fri

Håper det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mlund: Programmet mitt starter med lett gåing på tredemølle for å varme opp bein, deretter sittende roing. Så baseøvelser; knebøy og markløft. Benkpress, skulderpress, bulgarske utfall, biceps curl, beinpress og roterende planke. Dette var bare et eksempel, jeg varierer ofte øvelsene. Men jeg holder meg til 8-9, maks 10 øvelser på en økt. Jeg har fått resultater av dette, men ikke nok til at jeg føler jeg blir fornøyd. Det er derfor jeg kunne tenkt meg å prøvd splitt, for å se om det kanskje ville gitt raskere resultater. Men det er vel noe som bare må prøves ut for å se om man liker det. Er så usikker på hva som er best.

Ellers, takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte tidligere en fire split, men den gikk for hardt på beina! Nå kjører jeg 3-split;

1: Rygg og biceps

2: Bein, rumpe og skuldre

3: Bryst, triceps og mage

Synes dette fungerer veldig greit! Trener for tia 6 ganger i uka, har altså 1 fridag :)

Så kan du jo bare legge inn kondisjonstreningen der det passer deg. Men skal sies at jeg ikke trener kondisjon i heletatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Rygg og biceps

Tirsdag: Fri

Onsdag: 4x4 Intervaller

Torsdag: Bryst, triceps og mage

Fredag: Bein og skuldre

Lørdag: Fri

Søndag: Tren de muskelgruppene du ikke føler du har trent hardt nok denne uka!

Legg inn en baseøvelse hver dag du trener styrke.

Ganske god splitt, har ihvertfall gitt meg gode resultater! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mlund: Programmet mitt starter med lett gåing på tredemølle for å varme opp bein, deretter sittende roing. Så baseøvelser; knebøy og markløft. Benkpress, skulderpress, bulgarske utfall, biceps curl, beinpress og roterende planke. Dette var bare et eksempel, jeg varierer ofte øvelsene. Men jeg holder meg til 8-9, maks 10 øvelser på en økt. Jeg har fått resultater av dette, men ikke nok til at jeg føler jeg blir fornøyd. Det er derfor jeg kunne tenkt meg å prøvd splitt, for å se om det kanskje ville gitt raskere resultater. Men det er vel noe som bare må prøves ut for å se om man liker det. Er så usikker på hva som er best.

Ellers, takk for alle svar!

For all del, prøv deg frem med splitter:) men et fullkroppsprogram trenger ikke bestå av 10 øvelser og det er ikke rart du ikke har fått resultater av dette. VIl anbefale deg å lese

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Du trenger ikke beinpress,knebøy,markløft og utfall på samme dag. det er mer en ren bendag i et splittprogram. 3-5 sett knebøy holder. Det er lettere å sette opp et splitprogram da det ikke er like mange hensyn å ta. Bare tren muskelen med stort volum en gang i uka.

Poenget er uansett at du trener fullkropp "feil" nå. Man får resultater av alt så lenge man jobber hardt, men de aller, aller fleste vil få mye raskere fremgang med et fullkroppsprogram. Det er en grunn til at du ikke finner én eneste dyktig trener anbefale nybegynnere å trene splitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-splitt er utrolig bra hvis du går inn for det! En god økt trenger heller ikke vare mer enn 1 time hvis du har høy intensitet. Personlig ble jeg lei fullkroppsprogram fordi jeg måtte svi av 3 timer på gymmet hver gang jeg trente. Fikk også bedre progresjon av 5-splitt!

Om du brukte 3 timer på trening når du kjørte et fullkroppsprogram så hadde du ALT for mange øvelser. Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har noen effektive fullkroppsprogrammer som dere vet gir gode resultater, post de gjerne her :)

Det beste du kan gjøre hvis du vil forstå fullkroppstrening, er å lese denne artikkelserien:

Full Body Training | Chad Waterbury | Workouts To Get Ripped, Ab Exercises For Men, Weight Training For Women

Full Body Training Part 2: Gain Muscle and Strength | Chad Waterbury | Workouts To Get Ripped, Ab Exercises For Men, Weight Training For Women

Full Body Training Part 3 | Chad Waterbury | Workouts To Get Ripped, Ab Exercises For Men, Weight Training For Women

Kort fortalt, 3-5 øvelser pr økt, tre forskjellige økter gjennom uka, forskjellig repantall fra økt til økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har aldri kjørt fullkroppsprogram og har fått veldig fine resultater for det. Dette vil selvfølgelig være individuelt. Jeg har kjørt halvkropps men liker en mer klassisk bodybuilder splitt bedre. Og liker jeg det bedre så kjører jeg rett og slett det. Handler om å trives i lengden for meg.

Liker du ikke fullkroppsprogram lenger så bytt!

Jeg har akkurat nå en splitt der jeg trener dette:

Mandag- bryst og abs

Tirsdag - rygg og litt glutes hvis iveren er der (konvensjonelle markløft her)

Onsdag -fri

Torsdag - skuldre og legger

Fredag - armer og kanskje abs (ja, jente med egen arm-dag. Don't hate;))

Lørdag - bein og kanskje en på legger (squats og strakmark her)

Søndag -fri

Håper det hjelper!

Kroppsbyggersplitt har etter mitt syn et litt dårlig rykte inne på dette forumet. Det er jo ikke slik at man trener hver muskelgruppe bare en gang på en riktig inndelt splitt. Man presser trolig to ganger i uka (bryst og skuldre på forskjellige dager), man bruker beina to ganger i uka (markløft og knebøy+beinpress på to forskjellige dager), man trene, og i tillegg har man litt kardio) biceps to ganger i uka (biceps og rygg på to forskjellige dager) osv. osv.

Problemet med kroppsbyggersplitt for mange som har familie og andre ting som gjør at uforutsette ting kan dukke opp er at kroppsbyggersplitt er veldig ufleksibelt. Du må møte opp på hver enkelt dag, ellers ryker programmet. Personlig vet jeg aldri om jeg kan trene to eller fem dager i uka som kommer om tre uker, så det er uaktuelt for meg å trene mer enn to-splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, prøv deg frem med splitter:) men et fullkroppsprogram trenger ikke bestå av 10 øvelser og det er ikke rart du ikke har fått resultater av dette. VIl anbefale deg å lese

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Starting Strength – verdens mest anerkjente styrkeprogram - Fitnessbloggen

Du trenger ikke beinpress,knebøy,markløft og utfall på samme dag. det er mer en ren bendag i et splittprogram. 3-5 sett knebøy holder. Det er lettere å sette opp et splitprogram da det ikke er like mange hensyn å ta. Bare tren muskelen med stort volum en gang i uka.

Poenget er uansett at du trener fullkropp "feil" nå. Man får resultater av alt så lenge man jobber hardt, men de aller, aller fleste vil få mye raskere fremgang med et fullkroppsprogram. Det er en grunn til at du ikke finner én eneste dyktig trener anbefale nybegynnere å trene splitter.

Jeg sa ikke at jeg ikke hadde fått resultater, for det har jeg! Har også lest artikkelen. Hvis jeg trener fullkropp feil vil jeg gjerne at du utdyper deg litt mer i hva det er jeg gjør galt. For problemet er ikke at jeg ikke får resultater, for det for jeg, men jeg vil ha det raskere. Men hvis det er som du sier at man får raskere fremgang av fullkropp hadde det vært veldig fint om du kunne vist meg et program/satt opp et eksempel på hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...