Gå til innhold

Vondt i korsryggen eller bare gangsperr/støl etter mark og bøy?


Penny

Anbefalte innlegg

Hvor finner jeg disse? :p Med unntak av om jeg legger ut film her da... :cool:

Min bror var med meg første gang jeg trente øvelsen, men han bor i en annen by, så litt dumt at vi bare rakk en trening sammen. :(

Skjønner... Finn ut om det er en styrkeløft-klubb i nærheten av der du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe apropos. Min eks pt bare "knebøy skal gjøres med knærne SAMLET" jeg bare.......... byttet pt. Hehe.

Heheh, utrolig! Ser så mye rart av PT`ene der jeg trener også.. Måtte snakke til han ene i dag, klarte ikke å stå å se på lengre.. Da han stakkaren som tok markløft hadde krumma rygg og løfta i noen håpløse sko som gjorde at han gikk opp på tær på hver rep osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg trent i dag, og det gikk veldig bra med markløft.

Fikk faktisk tips av en når det gjelder teknikken (mon tro om han er her inne).

Jeg har bra holdning, og ryggen var bra, eneste jeg må jobbe med er å holde skulderne tilbake. Det ble bedre når jeg ble klar over det. (Men de har jo ingenting med korsryggen å gjøre).

Ikke noe støl i korsryggen nå, men det kommer vel i løpet av kvelden/imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet det er gammel tråd, men opplever samme problematikk. Jeg får sinnsykt vondt nederst i korsryggen slik at smerten er utholdelig uansett stilling. Instruktøren sier jeg gjør markløft riktig, men av og til tror jeg at jeg er ufokusert og da "tar" jeg ryggen. Da er det skogstur, voltaren før trening for å trene ryggen på plass igjen. I går spilte jeg tennis etter mange år. Har vondt i ryggen i ryggen i dag. Liker ikek å dytte i meg tabletter om dette bare er stølhet. Men det gjør jo så vond hele tiden. Er man støl på forside lår så kjenner man det godt når man går f.eks. ned trapper, men ikke intenst hele tiden. Tar jeg helt feil eller skader jeg meg. Trodde jeg var fysisk sterk og tålte mer etter alle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bør roe ned, MissTrouble.

Det kan hende du allerede har skadet deg, men det håper og tror jeg ikke.

Med såpass smerte vil du imidlertid være svært skadeutsatt om du fortsetter å presse.

Ikke gjør det - vent til du er helt fin igjen i ryggen og begynn så på nytt med lav belastning.

Lytt til kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Har svært lite belastning i utganspunktet. Trener utholdende styrke (Bodypump). Men har begynt å trene litt i sal så jeg får økt vekt. Du har nok rett i at jeg har skadet meg, men siden jeg kan trene det på plass 2 dager senere med litt smertestillende før treningen er det vel ikke så alvorlig? Jeg klarer alltid å bøye meg med håndflatene i gulvet og det er et godt tegn, eller hva? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(y). Smertene fra i går er borte nå, så da var vel det bare noe fjas. Jeg er ganske god på å lytte til kroppen, men ryggen skjønner jeg meg ikke på. Høres nok litt dumt ut å ta smertestillende for å trene. Men det hjelper bare for å få ryggen trent på plass når det gjelder akkurat den type, fordi jeg har trent feil sist. Men tar det du skriver til etteretning. Skog og mark fungerer best, men må ha litt hjelp får å komme meg ut dit. Sånn generelt om man har skader/ er syk er det jo idiotisk, lite hensiktsmesig OG kan være farlig. :blush:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Linjemannen her, smertestillende for å bli smertefri nok til å kunne trene er et dårlig alternativ. Om dette er noe som er vedvarende for deg, hadde jeg tatt meg en tur til fysio, manuelterapeut eller lignende.

Var det bodypumpinstrktøren som sa du hadde god nok teknikk? Om det er tilfellet så hadde jeg sett meg etter en god PT for korreksjon på øvelser.

Du skal ikke ha så vondt i ryggen at du må ta smertestillende for å kunne trene etter mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringen min er at ved smerter i korsryggen etter en markløft økt så er det mangel på kontakt med rumpa som ofte er hovedproblemet. Om man ikke aktiviserer(strammer) rumpa tilstrekkelig vil korsryggen ta over jobben som er å stabilisere hofteleddet samtidig som den skal stabilisere korsryggen.

Stram rumpa!:) I forhold til knebøy, så er det som regel buttwink/stor rotasjon av bekken som gjør at man i bunnposisjon av knebøy krummer korsryggen (stor grad av fleksjon). Det kjennes gjerne som smerte flere dager etter økta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(y). Smertene fra i går er borte nå, så da var vel det bare noe fjas. Jeg er ganske god på å lytte til kroppen, men ryggen skjønner jeg meg ikke på. Høres nok litt dumt ut å ta smertestillende for å trene. Men det hjelper bare for å få ryggen trent på plass når det gjelder akkurat den type, fordi jeg har trent feil sist. Men tar det du skriver til etteretning. Skog og mark fungerer best, men må ha litt hjelp får å komme meg ut dit. Sånn generelt om man har skader/ er syk er det jo idiotisk, lite hensiktsmesig OG kan være farlig. :blush:

Å ta smertestillende fører til at du ikke merker hvor under utførelsen det begynner å gjøre vondt. Da er du ikke i stand til å lytte til kroppen din lenger, fordi sansene dine er døvet ned. Jeg personlig er en motstander av markløft som øvelse. Jeg forstår at utført teknisk korrekt, aktiverer den hamstring og korsrygg best av samtlige øvelser, men jeg anser risikoen som for stor i forhold til utbytte. Jeg kjører rygghev for å trene korsrygg, og bulgarsk utfall med langt utfall fra benk for å trene hamstring og setemuskulatur. Jeg kommer aldri til å bli fullt like sterk som gutta som trener markløft, men minimerer samtidig skaderisikoen. Ryggen er den viktigste delen av kroppen din, og bør behandles varsomt. :)

PS: Jeg kritiserer ikke de som har valgt markløft i treningsprogrammet deres. Jeg har tidligere vært eksponert for ryggskade, og er ekstra påpasselig med tanke på trygg styrkeutvikling i korsryggen. Jeg sier ikke at markløft garanterer ryggproblemer, men at konsekvensene kan bli store dersom en ikke gjør øvelsen riktig hver gang og at en bør vurdere selv hvor viktig det er å ha øvelsen i programmet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nesten alltid at vedkommende ikke hengsler med hoften, men ryggen. Større grad av kompensasjon i ryggen pga dårlig hoftemobilitet, større fare for smerter, slitasje, prolaser osv.

Mange er så vant med å kompensere med ryggen, at det tar lang tid å avvenne denne farlige uvanen.

Et annet vanlig problem er at klienten ikke klarer/ikke benytter seg av å skape et skikkelig buktrykk under øvelsen.

Når det gjelder back extension er dette en øvelse man ser feilaktig utført like ofte som markløft, da man her OGSÅ skal bruke hoften som en hengsle og ikke ryggen.

Ryggen skal være fastlåst i hofta, og treningen vil være isometrisk, i motsetning til hamstring, rumpe og quads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...