Gå til innhold

Søvnproblemer


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Har de siste ukene sovet dårlig om natta og siden det har vart en stund begynner jeg å bli litt bekymret. Legger meg slik at jeg i utgangspunktet skal sove 8 timer hver natt, men våkner veldig mye og har mareritt så regner med at jeg får maks 5-6 timer søvn. Spiser som regel nok og næringsrik mat, har grei fremgang på treningene og ok energi. Har lest at søvnproblemer kan være et symptom på overtrening, men det går jo som sagt greit på treningene og jeg kjenner meg som normal ellers. Noen som har lignende erfaringer eller noen gode råd til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann, jeg er nok ikke mye til hjelp, men har opplevd akkurat det samme selv, kanskje verre også. Kan av og til ligge i senga i 3 timer og enda ikke få sove. Da gir jeg opp og er oppe i hele natta.... som ødelegger dagen etter. Dette skjer med meg kanskje 2 ganger i uka, og det begynte for første gang når jeg begynte å trene 6 dager i uka. Før når jeg trente 4 kom jeg hjem og sov som en stein. Men nå er søvn blitt et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du deg til ca samme tid i helgene? Er det mye stress og ting du skal rekke i livet ditt nå? hva spiser og drikker du før du legger deg? Sovemaske og ørepropper hjelper meg ihvertfall. Også prøver jeg å fokusere vekk ifra alt som stresser hjernen i ca en halvtime-time før jeg skal legge meg, helst har jeg dempet lys og så gjør andre ting enn data/tv titting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig skiftende søvnrytmer, og kan i perioder være plaget av liknende tilstander.

Den perioden jeg har sovet best (siden jeg var liten unge) la jeg meg til samme til HVER dag, og sto opp til samme tid HVER dag. Hadde inntrykk av at det gjorde at jeg sov bedre, men er ingen søvnekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du deg til ca samme tid i helgene? Er det mye stress og ting du skal rekke i livet ditt nå? hva spiser og drikker du før du legger deg? Sovemaske og ørepropper hjelper meg ihvertfall. Også prøver jeg å fokusere vekk ifra alt som stresser hjernen i ca en halvtime-time før jeg skal legge meg, helst har jeg dempet lys og så gjør andre ting enn data/tv titting. :)

Legger meg omtrent samme tid i helgene, kanskje 30 min senere. Er alltid litt stressa, men sover godt i perioder der jeg er stressa også. Spiser det samme hver kveld, når jeg sover godt og ikke - havregrøt med yoghurt, cottage cheese og eplebiter. Har mobilen vedsiden av meg i senga både når jeg sover godt og ikke.. Skjønner derfor ikke helt hva som gjør at jeg sover dårlig i noen perioder og andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du noen form for preworkout? Merker at med en gang jeg har hatt et tre ukers opphold fra slike ting og begynner på'n igjen har jeg problemer med å sove i en liten periode.

Hvis du tenker på kosttilskudd så bruker jeg ikke det, nei. Bare vanlig mat og omega3 her i gården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd det samme med min samboer i det siste :-/

Har kjøpt noe som heter "valerina natt" til han på apoteket - og det har hjulpet han godt. kanskje du kan prøve det?:)

Er veldig skeptisk på å ta sånne kunstige greier for å få sove.. Men takk for tipset :) Pleier som regel å gå over ganske fort. Blir 18 i morgen så regner ikke med å få sove så mye i natt, men sånn er det jo når man har bursdag, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig skeptisk på å ta sånne kunstige greier for å få sove.. Men takk for tipset :) Pleier som regel å gå over ganske fort. Blir 18 i morgen så regner ikke med å få sove så mye i natt, men sånn er det jo når man har bursdag, hihi

Tror det bare er naturmedisin :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på å slå av mer og mer lys mot når jeg ska sove, ofte hører jeg på rolig chill musikk.

Og så popper jeg ZMA, melatonin og noe som heter "Sov godt" (bare urter)..Sover som en baby til klokka ringer :)

Men er noe med det når man først har fått noen dårlig netter. Ligger man ofte og tenker på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sove dårlig om jeg trener på kvelden. Kroppen blir så full av energi at jeg ikke klarer roe meg før det nærmer seg Morgensida..

Men et par kopper rooibos te pleier ofte ha en god virkning på å roe ned kroppen. I hvert fall føler jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan fungerer ZMA alene?

Slitt veldig mye med søvn de siste årene. En vanlig natt:

- Legger meg rundt 22:00

- Våkner rundt 02:00

- Våken til 04:00-05:00, begynner å kjenne at jeg egentlig er veldig sliten, går å legger meg

- Våkner rundt 06:45 -> skole.

Har prøvd alt, da mener jeg ALT! Mørkt og kjølig rom, legger meg ikke sulten eller mett, legger meg til samme tid, ingen kaffein etter 16, trener 4 dager i uka. Ettersom dette har gått over så lang tid har det gått mye utover livskvaliteten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har fått med meg at du tidligere har slitt med spiseforstyrrelse om jeg ikke tar feil, da er det vanlig å sove dårlig, kjenne ekstremt harde, ujevne hjerteslag osv.. Vet ikke om du hadde det slik før og eller det er noe som har tatt seg opp i det siste ( da det selvfølgelig kan komme av stress) men andre ting som kan påvirke er medisiner, trening rett før leggetid, mye koffein osv ..

Har selv perioder hvor jeg sover rundt 3 timer per natt i en til to uker, så plutselig kan jeg sove 12-13 timer og fortsatt være trøtt i noen uker.. Om du føler noe er galt er vel det lureste å høre med legen hvordan det står til, ta noen blodprøver og sjekke verdiene i kroppen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress er en veldig viktig årsak ved søvnproblemer etter hva jeg vet. Har du endret på kostvaner i det siste? Kan det ha med "kvinnesyklusen" å gjøre? Eller månesyklusen, altså at det er lysere i rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe form for spiseforstyrrelser, men kjente at fokus på mat og trening tok for stor del av tiden min.

Som sagt har jeg prøvd alt uten å lykkes særlig. Mye stress/grubling har nok litt av skylden for dårlig søvnkvalitet de siste halvannet året. Har også prøvd det meste innen stressmestring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser for sent eller trener for sent kan det ha negativ innvirkning på søvnen. Det kan også være at du ikke har behov for 8 timers søvn. Jeg selv har funnet ut at jeg sover bedre og fungerer bedre i hverdagen med 6 timers søvn. Det sies at en skal sove mellom 6-8 timer. Og alle er forskjellige, så det kan godt være at 8 timer blir litt for mye for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...