Gå til innhold

jenter & beinpress?


Nybegynner'n

Anbefalte innlegg

Hei.

Hva er vanlig for en jente, som trener "normalt" og har alminnelig kroppsbygging, å ta i sittende beinpress? Bare litt nysgjerrig, siden min kjæreste, som generelt er mye svakere enn meg, åpenbart var betydelig sterkere enn meg i denne øvelsen. Hun hadde ingen problemer med å ta repetisjoner med all vekten (200kg hvis jeg husker rett?). Og hun hadde også med seg en venninne som løftet tyngre enn meg i denne øvelsen. Det var ikke noe juks, de gikk dypt ned og holdt et jevnt tempo. Jeg klarte 130kg, men da måtte jeg virkelig slite og klarte ikke like mange repetisjoner. Da jeg kommenterte at jeg var litt overrasket sa hun venninnen at hun mente at det ikke var så unormalt at jenter ofte kunne ha sterkere bein enn gutter, både pga av genetikk og treningsvaner? Syntes dette høres litt merkelig ut må jeg innrømme, men det var uansett en ganske artig (og litt pinlig) opplevelse å bli utklasset i styrke av disse jentene, å måtte gå ned på vekta hver gang det ble min tur. Hadde ikke sjans på 200kg! Det var god stemning, vi lo av det alle tre :) Jeg har ikke trent så veldig mye styrke i beina de siste årene skal jeg innrømme (mest løping), så mulig det bare er jeg som er svak, men nå tror jeg nesten jeg må legge meg i hardtrening for å catche opp med kjæresten min og venninna hennes. Konkurranseinstinktet er aktivert!

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor mye styrke i en øvelse er overførbart til andre øvelser (at man er sterk i beinpress betyr det at man også er sterk i knebøy f.eks.?) Jeg og kjæresten min har nylig begynt å trene sammen, så dette finner jeg sikkert snart ut :)

Mvh Lars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt vet jeg nå ikke, men jenter som trener 2-3 ganger i uken og ikke satser så alt for mye har generellt en tendens til å undervurdere seg selv, og safe på vekter. Det er i allefall min oppfatning. Jeg kan ta 100 kg i sittende beinpress, med repetisjoner, og det føles ut som det er på grensa mi akkurat nå. Jeg har ikke prøvd tyngre pga. tidligere skader, så tar det litt pent. Det kommer jo litt ann på nervesystemet og aktivering av motoriske enheter også. I hvor stor grad vet jeg ikke, men jeg har skadet flere nerver i beina som gjør det vanskeligere for meg å aktivere de riktige musklene til å begynne med, men over tid blir det lettere og høyere aktivering:P Dette gjelder hvermannsen også. Så det kommer jo an på hvor lang tid de har gjort denne øvelsen eller lignende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva er vanlig for en jente, som trener "normalt" og har alminnelig kroppsbygging, å ta i sittende beinpress? Bare litt nysgjerrig, siden min kjæreste, som generelt er mye svakere enn meg, åpenbart var betydelig sterkere enn meg i denne øvelsen. Hun hadde ingen problemer med å ta repetisjoner med all vekten (200kg hvis jeg husker rett?). Og hun hadde også med seg en venninne som løftet tyngre enn meg i denne øvelsen. Det var ikke noe juks, de gikk dypt ned og holdt et jevnt tempo. Jeg klarte 130kg, men da måtte jeg virkelig slite og klarte ikke like mange repetisjoner. Da jeg kommenterte at jeg var litt overrasket sa hun venninnen at hun mente at det ikke var så unormalt at jenter ofte kunne ha sterkere bein enn gutter, både pga av genetikk og treningsvaner? Syntes dette høres litt merkelig ut må jeg innrømme, men det var uansett en ganske artig (og litt pinlig) opplevelse å bli utklasset i styrke av disse jentene, å måtte gå ned på vekta hver gang det ble min tur. Hadde ikke sjans på 200kg! Det var god stemning, vi lo av det alle tre :) Jeg har ikke trent så veldig mye styrke i beina de siste årene skal jeg innrømme (mest løping), så mulig det bare er jeg som er svak, men nå tror jeg nesten jeg må legge meg i hardtrening for å catche opp med kjæresten min og venninna hennes. Konkurranseinstinktet er aktivert!

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor mye styrke i en øvelse er overførbart til andre øvelser (at man er sterk i beinpress betyr det at man også er sterk i knebøy f.eks.?) Jeg og kjæresten min har nylig begynt å trene sammen, så dette finner jeg sikkert snart ut :)

Mvh Lars :)

1: mulig jeg synser nå, men hvis du ikke trener bein(bortoverløping teller ikke), hvorhen de trener bein opptil fler ganger i uka, pluss at de mest sannsynligvis har kortere bein enn deg ( kortere løftebane), ja da er det ikke rart at de presterer bedre;)

2: mange jenter har større ønske om fastere lår og større rumpe, enn store armer eller lats. følgelig er det ikke rart de kanskje kjører mer underkropp (: men hvor mye genetikk har med saken å gjøre, er jeg skeptisk til.

det er en viss overføring fra øvelse til øvelse ja, men husk at knebøy er en mer krevende øvelse enn benpress, så bare fordi man er sterk i press blir man ikke awesome i bøy. . Andre veien derimot!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er forskjellene mellom menn og kvinner mindre i underkroppen enn i overkroppen. Du kan mao. forvente at en utrent gutt er en god del sterkere enn ei jente i for eksempel benkpress. Når det gjelder en ren beinøvelse er forskjellene mindre, og at to jenter som trener mye bein er betyudelig sterkere enn en gutt som ikke trener bein, er kanskje ikke særlig overraskende.

Likevel er det en høyst pinlig for manndommen din og en situasjon som må utbedres snarest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vet jeg nå ikke, men jenter som trener 2-3 ganger i uken og ikke satser så alt for mye har generellt en tendens til å undervurdere seg selv, og safe på vekter. Det er i allefall min oppfatning. Jeg kan ta 100 kg i sittende beinpress, med repetisjoner, og det føles ut som det er på grensa mi akkurat nå. Jeg har ikke prøvd tyngre pga. tidligere skader, så tar det litt pent. Det kommer jo litt ann på nervesystemet og aktivering av motoriske enheter også. I hvor stor grad vet jeg ikke, men jeg har skadet flere nerver i beina som gjør det vanskeligere for meg å aktivere de riktige musklene til å begynne med, men over tid blir det lettere og høyere aktivering:p Dette gjelder hvermannsen også. Så det kommer jo an på hvor lang tid de har gjort denne øvelsen eller lignende også.

100 kg høres jo bra ut det også da. Synes du er ganske sterk jeg :) Men sikkert lurt å ta det rolig og kontrollert dersom du har skade, som du sier. Kjenner flere som har pådratt seg ulike former for skader. Det er nok viktig å trene med fokus på rett teknikk, og heller da ta litt flere repetisjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: mulig jeg synser nå, men hvis du ikke trener bein(bortoverløping teller ikke), hvorhen de trener bein opptil fler ganger i uka, pluss at de mest sannsynligvis har kortere bein enn deg ( kortere løftebane), ja da er det ikke rart at de presterer bedre;)

2: mange jenter har større ønske om fastere lår og større rumpe, enn store armer eller lats. følgelig er det ikke rart de kanskje kjører mer underkropp :) men hvor mye genetikk har med saken å gjøre, er jeg skeptisk til.

det er en viss overføring fra øvelse til øvelse ja, men husk at knebøy er en mer krevende øvelse enn benpress, så bare fordi man er sterk i press blir man ikke awesome i bøy. . Andre veien derimot!;)

Kjæresten min har alltid hatt veldig fin underkropp - særlig bakpartiet/rompa. Ikke direkte muskuløst, men runde og fine former. Og hun har trent regelmessig ja - ikke noe narkoman, men kanskje 3 ganger i uka sånn ca :)

Hun har litt kortere bein enn meg. Det er vel ca. 10 cm høydeforskjell mellom oss. Så muligens at hun har en fordel der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet er forskjellene mellom menn og kvinner mindre i underkroppen enn i overkroppen. Du kan mao. forvente at en utrent gutt er en god del sterkere enn ei jente i for eksempel benkpress. Når det gjelder en ren beinøvelse er forskjellene mindre, og at to jenter som trener mye bein er betyudelig sterkere enn en gutt som ikke trener bein, er kanskje ikke særlig overraskende.

Likevel er det en høyst pinlig for manndommen din og en situasjon som må utbedres snarest mulig.

Benkpress tror jeg ikke hun trener i det hele tatt. Men hun og noen venninner driver visst og trener ganske seriøst sammen og pusher hverandre på en del andre øvelser.

Hehe, ja jeg får begynne å satse litt mer på trene bein ja! Hvor lang tid tror du jeg bruker hvis jeg tar 120 kg nå på å nå 200kg? (trener ca. 3 ganger i uka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress tror jeg ikke hun trener i det hele tatt. Men hun og noen venninner driver visst og trener ganske seriøst sammen og pusher hverandre på en del andre øvelser.

Hehe, ja jeg får begynne å satse litt mer på trene bein ja! Hvor lang tid tror du jeg bruker hvis jeg tar 120 kg nå på å nå 200kg? (trener ca. 3 ganger i uka)

Det synes jeg er umulig å svare på. Uansett er det vel bedre å kjøre på med knebøy og markløft, og la beinpressen ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kg i beinpress for en nybegynner tilsvarer omtrent 200/3=67 kg i knebøy. Nybegynnere tar stort sett tre ganger så mye i beinpress som i knebøy. Det er ganske bra, men ikke ekstraordinært.

Kan det virkelig stemme? At en gutt skulle måtte ned på 43 kilo (130/3), høres veldig svakt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er normalt, jeg driver med opptrening av beina mine pga kneskader så er svak i beina og kan ikke pushe de maksimalt, men nådde 220 kg med 6 rep på siste sett på beinpress idag og jeg er hvertfall fornøyd med det så langt :)

Høres jo ut som du er vanvittig sterk i beina fra før da, hvis du tar 220 kg nå? Kan ikke tro at jenter flest klarer å løfte så mye (eller gutter for den saks skyld?) Du ser jo rimelig veltrent ut :) Hva tar du når beina dine er friskmeldt da? Mener du forresten sittende eller skrå beinpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du er vanvittig sterk i beina fra før da, hvis du tar 220 kg nå? Kan ikke tro at jenter flest klarer å løfte så mye (eller gutter for den saks skyld?) Du ser jo rimelig veltrent ut :) Hva tar du når beina dine er friskmeldt da? Mener du forresten sittende eller skrå beinpress?

Det er skrå (tror jeg) Jeg vet ikke hva jeg klarer om beina mine er optimale da jeg begynte å trene i sepember i fjor fordi legen anbefalte å bygge opp musklatur før operasjonen jeg hadde i desember. Ble bitt av treningsbasillen da å bare kjørt på videre med tung styrketrening hehe Men skal opereres igjenn nå neste mnd så da må jeg vell begynne på nytt igjenn etter det hehe

Tar det som et komplimang jeg så tuuuusen takk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det virkelig stemme? At en gutt skulle måtte ned på 43 kilo (130/3), høres veldig svakt ut.

Dette synes jeg også høres veldig lite ut. Trente litt rolig knebøy for noen år siden med flere repetisjoner og fokus på rett teknikk, og mener jeg løftet en del mer enn dette. Men som sagt, har ikke trent beina så mye den siste tiden (bortsett fra løping). Uansett er det sikkert smart å begynne forsiktig å heller øke gradvis... vil ikke pådra meg skader...

Tror forresten kjæresten min tar en del mer enn 67kg i knebøy (uten at jeg skal si det sikkert), så vet ikke om det regnestykket stemmer helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrå (tror jeg) Jeg vet ikke hva jeg klarer om beina mine er optimale da jeg begynte å trene i sepember i fjor fordi legen anbefalte å bygge opp musklatur før operasjonen jeg hadde i desember. Ble bitt av treningsbasillen da å bare kjørt på videre med tung styrketrening hehe Men skal opereres igjenn nå neste mnd så da må jeg vell begynne på nytt igjenn etter det hehe

Tar det som et komplimang jeg så tuuuusen takk :))

Absolutt et kompliment. Det er jo bare flott med sterke damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig stemme? At en gutt skulle måtte ned på 43 kilo (130/3), høres veldig svakt ut.

Det kommer nok litt an kroppsbygning og andre faktorer. Har man ugunstige proporsjoner for knebøy, gir kjernemuskulaturen seg lenge før beina gir seg i knebøy. Da kan mange gjerne ta tre ganger så mye i beinpress som de tar i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en ting å si: Skam deg bro! ;) Jeg er weaking i forhold til standarden på forumet her, men i liggende beinpress (som såvidt meg er bekjent er tyngre enn sittende) kjører jeg 3x8 med 340kg fulgt av 1x20 med 280kg. Sittende beinpress har vi også et apparat til men 200kg, altså hele magasinet, er så ubrukelig lett at det ikke holder til stort annet enn leggpress (nei, Evo har ikke noe egnet calf raise apparat *snufs*). :p

Eat more, work harder! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en ting å si: Skam deg bro! ;) Jeg er weaking i forhold til standarden på forumet her, men i liggende beinpress (som såvidt meg er bekjent er tyngre enn sittende) kjører jeg 3x8 med 340kg fulgt av 1x20 med 280kg. Sittende beinpress har vi også et apparat til men 200kg, altså hele magasinet, er så ubrukelig lett at det ikke holder til stort annet enn leggpress (nei, Evo har ikke noe egnet calf raise apparat *snufs*). :p

Eat more, work harder! (y)

Oppløftende :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en ny treningsøkt over. Må konstatere at pr dags dato så banker kjæresten og venninnen hennes meg i beinøvelser! Ser faktisk nå, mens kjæresten min gjør øvelser, at hun har ganske mye muskler, noe som ikke er så synlig når hun ikke trener. Det er særlig synlig i den øvelsen hvor man presser fremover (leg extensions tror jeg den heter). Den har jeg aldri gjort før og synes var veldig tung å utføre, og der tok faktisk kjæresten min latterlig mye mer enn meg. Vil nok ta meg en stund å klare å løfte samme vekt. Likeledes på leg-curls-maskinen. (Forresten flere som liker å se på jenter utføre denne øvelsen?)

Kjæresten min ser visst ut til å bare more seg over situasjonen (midlertidig!). Tror ikke hun misliker det. Men jeg lurer på om jeg kanskje skal trene med noen andre en periode, blir liksom litt kleint å bli påminnet om styrkeforskjell hele tiden. En del av meg er litt pirret av dette også må jeg innrømme, lol...

Plastbox, høres ut som du er i en liga for deg selv. Du må ikke knekke selvtilliten min helt nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...