Gå til innhold

Hva gjør jeg feil??


ned 25

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal du "opp i" 1900kcal hver dag da? For ikke å tape muskelmasse? For en relativt utrent eller moderat trent person er det ikke noe vanskelig å bygge muskelmasse samtidig som man har et høyt kaloriunderskudd hvis man trener tung styrketrening. og gjør en innsats på å styre unna ris, pasta og mye brødmat, konsentrer deg om karbohydratkilder med lav glykemisk index og høyt fiberinnhold så sliter du mindre med sultfølelsen. havregrøt er helt ok som frokost, og spis gjerne salat til lunsj. Da snakker jeg ikke om "salat" som er 50% pasta, masse dressing og antydning til salatblader, men en fargerik salat med en mager proteinkilde og evt LITT olje som dressing. til middag kan man lett bytte ut ris/pasta (eller 3 store poteter) med store mengder grønnsaker.

Er du sikker på at du er ærlig med deg selv med tanke på hva du spiser og hva du faktisk trener? Hva er f.eks styrke til DVD? Styrketrening skal være tungt. ikke undervurder hverdagsaktivitet. Gå inn for å aldri sitte stille, all aktivitet er bra og forbrenner, og gjør det lettere å holde seg unna småspising. Ligger du i kaloriunderskudd går du ned. Går du ikke ned må du bevege deg mer eller spise mindre, evt kombinere de to tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke gikk ned på lavkarbo, og du fulgte det i noen mnd. ville jeg undersøkt muligheten for om du har PCOS. http://www.lommelegen.no/322856/polycystisk-ovarialt-syndrom-pcos

Et av symptomene er insulinresistens, og ofte kreves det at man går sykt ned på karbohydrater for å få effekt. :/ Og selv da krever det at man trener både styrke og kondisjon for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen kan gi deg noen pekepinn på grep du kan gjøre. Der har jeg skrevet ned fem ganske enkle punkter som du kan innføre i større eller mindre grad i kostholdet ditt.

Det at frukt inneholder mye energi, som blir nevnt over her, er ikke riktig. Frukt inneholder riktignok en del karbohydrater, men energimessig inneholder de fleste frukter ganske lite per mengde. Verstingene er banan og drue med hhv 84 og 71kcal/100g. Jeg ville helt klart redusert på karbohydratinntaket, men frukt er ikke det du skal begynne å redusere på! Ta først halvfabrikata og reduser på kornproduktene. Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre større endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd cottage cheese blandet med kanel, litt mandler og sukkerfritt syltetøy (evt bær)eller eple? Rør det sammen. Kjempegodt. Hvis ikke er Mager kesam gull! Tøm litt fun light oppi for å få smak på kesamen og rør inn kanel og litt nøtter. Dette funker kjempebra som et måltid. Jeg tror det kan fungere for deg å kutte litt ned på brødmaten og få inn litt flere proteinkilder. Spiser du tunfisk? Tunfisksalat er et godt alternativ til en lunsj. Oppi der kan du ha egg også. Det er mye karbohydrater i brød. Fjerner du litt av brødmåltidene dine og erstatter de med kesam, cottage cheese, egg, tunfisk eller andre magre proteinkilder er du på riktig vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' date=' post: 61696, member: 544"']Hvorfor skal du "opp i" 1900kcal hver dag da? For ikke å tape muskelmasse? For en relativt utrent eller moderat trent person er det ikke noe vanskelig å bygge muskelmasse samtidig som man har et høyt kaloriunderskudd hvis man trener tung styrketrening. og gjør en innsats på å styre unna ris, pasta og mye brødmat, konsentrer deg om karbohydratkilder med lav glykemisk index og høyt fiberinnhold så sliter du mindre med sultfølelsen. havregrøt er helt ok som frokost, og spis gjerne salat til lunsj. Da snakker jeg ikke om "salat" som er 50% pasta, masse dressing og antydning til salatblader, men en fargerik salat med en mager proteinkilde og evt LITT olje som dressing. til middag kan man lett bytte ut ris/pasta (eller 3 store poteter) med store mengder grønnsaker.

Er du sikker på at du er ærlig med deg selv med tanke på hva du spiser og hva du faktisk trener? Hva er f.eks styrke til DVD? Styrketrening skal være tungt. ikke undervurder hverdagsaktivitet. Gå inn for å aldri sitte stille, all aktivitet er bra og forbrenner, og gjør det lettere å holde seg unna småspising. Ligger du i kaloriunderskudd går du ned. Går du ikke ned må du bevege deg mer eller spise mindre, evt kombinere de to tingene.

lurer ikke andre enn meg selv ved og si noe annet enn jeg faktisk gjør. jeg skriver alt inn på nettet hva jeg spiser og trener så skriver det riktige og det jeg faktisk gjør, og for en som ikke er vandt til og trene syntes ihvertfall jeg det er tungt, svetten drypper fra meg og er rødsprengt etter trening... jeg ser jo helt klart at jeg gjør noe feil siden det ikke skjer noe og det er jo derfor jeg spør men at jeg er uærlig er jeg ihvertfall ikke, da hadde jeg ikke giddet spør. er en av mine største drømmer og komme ned i vekt igjen, jeg skal inrømme jeg er redd for fett osv, og redd for og legge mer på meg, hadde som sagt anorexia før og vandt til og være en liten flis på under 50 kg og nå nesten er doblet. jeg vil gjøre alt for og komme i mål og da sitter jeg ikke og lyver!!!!!

1900 er ett tall som er regnet ut på grete roede at jeg skal ha, ligger en kalkulator på nett og som man kan regne ut, hvilestoffskifte, energibehov før trim og daglig energi behov... men dette er jo ett fasittsvar for alle deltagere så kanskje det bare ikke passer for meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen kan gi deg noen pekepinn på grep du kan gjøre. Der har jeg skrevet ned fem ganske enkle punkter som du kan innføre i større eller mindre grad i kostholdet ditt.

Det at frukt inneholder mye energi, som blir nevnt over her, er ikke riktig. Frukt inneholder riktignok en del karbohydrater, men energimessig inneholder de fleste frukter ganske lite per mengde. Verstingene er banan og drue med hhv 84 og 71kcal/100g. Jeg ville helt klart redusert på karbohydratinntaket, men frukt er ikke det du skal begynne å redusere på! Ta først halvfabrikata og reduser på kornproduktene. Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre større endringer.

takk skal du ha :) skal sjekke linken plutselig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd cottage cheese blandet med kanel, litt mandler og sukkerfritt syltetøy (evt bær)eller eple? Rør det sammen. Kjempegodt. Hvis ikke er Mager kesam gull! Tøm litt fun light oppi for å få smak på kesamen og rør inn kanel og litt nøtter. Dette funker kjempebra som et måltid. Jeg tror det kan fungere for deg å kutte litt ned på brødmaten og få inn litt flere proteinkilder. Spiser du tunfisk? Tunfisksalat er et godt alternativ til en lunsj. Oppi der kan du ha egg også. Det er mye karbohydrater i brød. Fjerner du litt av brødmåltidene dine og erstatter de med kesam, cottage cheese, egg, tunfisk eller andre magre proteinkilder er du på riktig vei!

har ikke prøvd det oppi cottage cheese nei, men skal ta meg i nakken og prøve på det :D

har ikke smakt kesam (men har hørt om vanilje kesam, det er kanskje ikke så bra?) hva med skyr, er det ok?

tunfisk har jeg ikke smakt på mange år, likte det ikke da men skal jaggu prøve det igjen og:)

tuuusen takk for tips :) hjelper myye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke gikk ned på lavkarbo, og du fulgte det i noen mnd. ville jeg undersøkt muligheten for om du har PCOS. http://www.lommelegen.no/322856/polycystisk-ovarialt-syndrom-pcos

Et av symptomene er insulinresistens, og ofte kreves det at man går sykt ned på karbohydrater for å få effekt. :/ Og selv da krever det at man trener både styrke og kondisjon for å gå ned i vekt.

har ikke noen andre symptomer på det da....men skal ta det opp med legen likevell :) takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager kesam er et magert melkeprodukt fra Tine. Det har rømmesmak, så du bør tilsette fun light for å få en annen smak. Da blir det som yoghurt. Prøv deg litt frem med røring og smaking:p Det som er bra med mager kesam er at det er veldig proteinrikt og har i tillegg lite karbohydrater, i motsetning til vanlig yoghurt. Skyr er også kjempebra! Masse proteiner og lite kalorier. Tunfisk ene og alene er vel ikke det beste i verden, men i en salat med masse grønnsaker og evt. egg er det supergodt!:) Det er utrolig mye man kan lage som kan ersatte et brødmåltid;) Det var i alle fall denne livsstilen som fikk meg slankere. Bort med alle brødmåltidene. Det er de, sammelagt med andre faktorer som gjør nordmenn fete:D Så bør du få deg et styrkeprogram! Glem styrketrening foran TVen. Du trenger et styrkerom med vekter og apparater. Det er ikke skummelt, men effektivt som fy! Smelter vekk fettet og former kroppen din:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ærlig med deg selv. Hva du skriver til "oss" er på forumet er sånn sett meg fullstendig likegyldig. Lyv eventuelt til oss så mye eller lite du vil, bare vær ærlig med deg selv. Jeg vet at det er veldig lett å tenke at det lille eplet, det ekstra glasset med melk, den ekstra ostebiten osv ikke er så farlig å logge, det "teller ikke", men noen sånne i løpet av dagen så er man fort oppe i 3-400kcal mer enn man tror. Har man da kalkulert et daglig underskudd på f.eks 500kcal er dette fort fylt opp og man går ikke ned i vekt.

Jeg mener også at du klarer deg på mindre enn 1900 i en periode. Selv gikk jeg på ca 1500 kcal om dagen i to-tre måneder, avbrutt av opp mot 3000 kcal omtrent en dag i uka samtidig som jeg trente tung styrketrening 3-4 dager i uka, og pusset opp hus etter arbeidstid uten at det var noe problem.. ja, jeg gikk ned mye i vekt, men økte samtidig mye i styrke. Poenget mitt er uansett at man klarer seg med mindre energi enn man tror. Se også artikkelen om Asles fettmoderasjon, han kjørte vel litt samme teknikken med hell. Jeg sier ikke at du ikke skal spise i det hele tatt, men det går fint an å ligge på et høyt kaloriunderskudd uten problemer, forutsatt at man ikke plutselig går tilbake til det gamle spisemønsteret sitt. Da går man selvsagt opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Martin, over her! Har du et kaloriunderksudd går du ned i vekt. Ligger du for høyt går du ikke ned i vekt. Så enkelt er det. Du kan jo prøve å fjerne 100-200 kcal for å se hva som skjer? Evt. trene litt mer. Jeg har selv gått i fella der jeg tror jeg har spist 1800kcal, men så fant jeg senere ut at det jeg spiste inneholdte 2100 kcal. Dette var forklaringen på at alt sto stille;) Det viser seg at vi ofte spiser mer enn vi tror vi gjør. Du må telle med ALT.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ned alt jeg spiser, eneste jeg kan glemme er fettet jeg steker i og vis jeg tar en tyggis....

men utenom det skrives alt ned..... Jeg har ingen interesse av og lyve til dere når det er her jeg er for og få hjelp. og i bunn og grunn hadde det kunn gått utover meg og det har jeg ihvertfall ikke noen grunn til og gjøre mot meg selv....

har gått på den smellen før og gjør ikke det igjen!

Klarer meg fint på 1500 -1600 på en dag jeg, syntes det er vanskelig og spise meg opp i 1900 så hadde bare vert positivt for meg og spise mindre.... har ikke sagt jeg ikke skal klare det litt. vet ikke om jeg skriver det på en måte som er lett og misforstå eller om du vrir ordene mine litt, men misforstått meg har du ihvertfall gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med Martin, over her! Har du et kaloriunderksudd går du ned i vekt. Ligger du for høyt går du ikke ned i vekt. Så enkelt er det. Du kan jo prøve å fjerne 100-200 kcal for å se hva som skjer? Evt. trene litt mer. Jeg har selv gått i fella der jeg tror jeg har spist 1800kcal, men så fant jeg senere ut at det jeg spiste inneholdte 2100 kcal. Dette var forklaringen på at alt sto stille;) Det viser seg at vi ofte spiser mer enn vi tror vi gjør. Du må telle med ALT.;)

ferdig på grete roede om litt over en uke, da skal jeg gå ned til 1500-1600 og virkelig øke på treningen så håper jeg det funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skumlest tråden, men ytrer noen få ord likevel.

Etter det jeg har forstått, ser ditt kosthold ca. slik ut:

M1: 2 skiver grovt brød eller 4 knekkebrød = 220 kcal

M2: 3 skiver grovt brød á 30 gram = 330 kcal

M3/MM: skyr eller 2 rugsprø = 110 kcal

M4: kjøtt/karbonadedeig/kylling/laks (225 g), potet (225 g) eller pasta/ris (150 g) og masse grønnsaker.

M5: 2 skiver grovt brød eller 4 knekkebrød = 220 kcal

Du sier du spiser havrebrød, og at hver skive (i hvert fall til lunsj) veier ca. 30 gram. Et gjennomsnittlig grovbrød inneholder per 100 gram ca.:

- 220-250 kcal

- 35-45 g karbohydrater

- 3-4 gram fett

- 8-9 g proteiner

Dersom du spiser en brødskive på 30 g, vil den inneholde mellom 65 og 75 kcal. To brødskiver inneholder ca. 130-150 kcal. Det betyr at du har 70-90 kcal igjen opptil "målet" på 220 kcal - det er ikke veldig mye, mtp. at du "mangler" både smør og pålegg (dersom du bruker dette). Siden du går på Grete Roede, så regner jeg med at du bruker lettmargarin og magert pålegg. 10 gram lettmargarin er vel en "normal" mengde smør per brødskive, og med to brødskiver, tilsvarer det ca. 70 kcal. Vips så er du i mål, og du mangler faktisk pålegget.

Nå virker jeg kanskje veldig fokusert på kalorier, men det er faktisk stikk motsatt. Det jeg bare vil illustrere er at det skal veldig lite som skal til før man går over "budsjettet". Man tror man spiser en viss mengde, men så viser det seg å være feil.

Jeg tenker at det å følge en diett slavisk er både kjedelig og vanskelig i lengden - særlig hvis man hele tiden må fokusere på kaloriene. Om du skal ha 1900 kcal per dag, så vil kroppen helt fin takle både 1600 kcal og 2100 kcal innimellom.

Etter kostholdet ditt å bedømme, syntes jeg du spiser litt for lite proteiner. Proteiner er kroppens byggeklosser, den har du sikkert hørt før. I tillegg holder karbohydraterpå vann, så man kan oppleve å føle seg litt pløsete ved for høyt inntak. Å spise brødskiver tre ganger om dagen kan ofte bli litt ensidig. Jeg er veldig glad i både brødskiver og karbohydrater, men vet at jeg har godt av litt variasjon, og prøver derfor å variere inntaket.

Jeg vet ikke hvor mye du fikk ut av dette, men oppsummert så er mine råd til deg:

- Ikke overfokusering! Ikke fokuser for mye på kaloriene. Det er ikke nødvendig å trykke i seg en brødskive om man skulle mangle noen kalorier en dag, eller løpe en ekstra joggetur dersom man spiser noen kalorier..

- Proteiner! Prøv å få i deg en del proteiner, da helst fra kilder som egg (varmebehandlede, og dersom du spiser mye - spis mer eggehvite kontra eggeplomme), kylling/kalkun, magert svinekjøtt, etc.

- Styrketrening! Proteiner i kombinasjon med styrketrening med progresjon (altså at du øker belastingen over tid) vil bygge muskler, og muskler vil forbrenne litt flere kalorier også under hvile. Trening generelt vil kroppen produsere endorfiner, som er kroppens eget "lykkedop". Du vil da føle deg bedre, både fysisk og psykisk.

- Ikke overdriv! Ikke overdriv verken trening eller kosthold. Mange blir veldig hekta på trening i begynnelsen, og "overdriver" derfor treningsmengden. Kroppen tåler det nok, men over tid kan du gå lei. Da er det bedre å holde litt igjen, slik at du klarer å opprettholde aktiviteten over lang tid. Heller ikke kutt for mye ned på kaloriene. Det kan være fristende for å gå rask ned i vekt, men det er ikke en optimal måte å gå ned i vekt på. Du vil da med stor sannsynlighet også miste muskelmasse, og det er noe man helst vil unngå. Eller så vil du gå på en smell, og ende opp med å kaste i deg store mengder mat etter å ha "sultet" deg for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle svare, fordi jeg kjenner meg sånn igjen. Driver også å skal ned i vekt. Har gått ned 29 kg til nå. Eneste jeg tror du kan endre på er å senke kcal pr dag. jeg ligger på 1450-1600. Og jeg veier mer enn deg.

Uansett; lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skumlest tråden, men ytrer noen få ord likevel.

Etter det jeg har forstått, ser ditt kosthold ca. slik ut:

Du sier du spiser havrebrød, og at hver skive (i hvert fall til lunsj) veier ca. 30 gram. Et gjennomsnittlig grovbrød inneholder per 100 gram ca.:

- 220-250 kcal

- 35-45 g karbohydrater

- 3-4 gram fett

- 8-9 g proteiner

Dersom du spiser en brødskive på 30 g, vil den inneholde mellom 65 og 75 kcal. To brødskiver inneholder ca. 130-150 kcal. Det betyr at du har 70-90 kcal igjen opptil "målet" på 220 kcal - det er ikke veldig mye, mtp. at du "mangler" både smør og pålegg (dersom du bruker dette). Siden du går på Grete Roede, så regner jeg med at du bruker lettmargarin og magert pålegg. 10 gram lettmargarin er vel en "normal" mengde smør per brødskive, og med to brødskiver, tilsvarer det ca. 70 kcal. Vips så er du i mål, og du mangler faktisk pålegget.

Nå virker jeg kanskje veldig fokusert på kalorier, men det er faktisk stikk motsatt. Det jeg bare vil illustrere er at det skal veldig lite som skal til før man går over "budsjettet". Man tror man spiser en viss mengde, men så viser det seg å være feil.

Jeg tenker at det å følge en diett slavisk er både kjedelig og vanskelig i lengden - særlig hvis man hele tiden må fokusere på kaloriene. Om du skal ha 1900 kcal per dag, så vil kroppen helt fin takle både 1600 kcal og 2100 kcal innimellom.

Etter kostholdet ditt å bedømme, syntes jeg du spiser litt for lite proteiner. Proteiner er kroppens byggeklosser, den har du sikkert hørt før. I tillegg holder karbohydraterpå vann, så man kan oppleve å føle seg litt pløsete ved for høyt inntak. Å spise brødskiver tre ganger om dagen kan ofte bli litt ensidig. Jeg er veldig glad i både brødskiver og karbohydrater, men vet at jeg har godt av litt variasjon, og prøver derfor å variere inntaket.

Jeg vet ikke hvor mye du fikk ut av dette, men oppsummert så er mine råd til deg:

- Ikke overfokusering! Ikke fokuser for mye på kaloriene. Det er ikke nødvendig å trykke i seg en brødskive om man skulle mangle noen kalorier en dag, eller løpe en ekstra joggetur dersom man spiser noen kalorier..

- Proteiner! Prøv å få i deg en del proteiner, da helst fra kilder som egg (varmebehandlede, og dersom du spiser mye - spis mer eggehvite kontra eggeplomme), kylling/kalkun, magert svinekjøtt, etc.

- Styrketrening! Proteiner i kombinasjon med styrketrening med progresjon (altså at du øker belastingen over tid) vil bygge muskler, og muskler vil forbrenne litt flere kalorier også under hvile. Trening generelt vil kroppen produsere endorfiner, som er kroppens eget "lykkedop". Du vil da føle deg bedre, både fysisk og psykisk.

- Ikke overdriv! Ikke overdriv verken trening eller kosthold. Mange blir veldig hekta på trening i begynnelsen, og "overdriver" derfor treningsmengden. Kroppen tåler det nok, men over tid kan du gå lei. Da er det bedre å holde litt igjen, slik at du klarer å opprettholde aktiviteten over lang tid. Heller ikke kutt for mye ned på kaloriene. Det kan være fristende for å gå rask ned i vekt, men det er ikke en optimal måte å gå ned i vekt på. Du vil da med stor sannsynlighet også miste muskelmasse, og det er noe man helst vil unngå. Eller så vil du gå på en smell, og ende opp med å kaste i deg store mengder mat etter å ha "sultet" deg for lenge.

Jeg spiser ikke smør og pålegger blir regnet med i det jeg skal opp i totalt sett, eneste jeg ikke er flink og skrive inn er fettet jeg eventuelt steker middagen i (vita hjertego) men ellers føres alt inn. Men ellers tusen takk for tips, det blir nok mindre kcal, mer styrketrening og mer protein her etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle svare, fordi jeg kjenner meg sånn igjen. Driver også å skal ned i vekt. Har gått ned 29 kg til nå. Eneste jeg tror du kan endre på er å senke kcal pr dag. jeg ligger på 1450-1600. Og jeg veier mer enn deg.

Uansett; lykke til!

takk for det :) lykke til til deg og :)

skal prøve og senke det til 1600 nå når jeg er ferdig på grete roede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert, ville jeg også anbefale deg å senke kcal inntaket ditt. Det at vekta står stille viser at du kanskje ikke har så høy forbrenning som antatt (kalkulator på nettet?)

Og har du aldri noen kosedager?

ang styrketreningen din ville jeg anbefalt deg å kanskje sattse litt hardere på dette? ser du trener til dvd? regner med at du da kjører det samme opplegget hver gang med samme vekt og samme antall repedisjoner?

Økt styrke = økt muskelmasse = økt forbrenning:wub:

ja jeg personlig tror ikke jeg har noe særlig høy forbrenning, så skal absolutt senke kcal.

Jeg koser meg innimellom med ungene på lørdagene, eller når jeg har barnefri blir det en tur ut, men mister jo helt lysten på det for de gangene jeg har kost meg en dag med snop eller alkohol har jeg gått opp mellom 100-600 gram...... Ja det er samme dvd gang på gang, burde nok ha tyngre manualer og tror jeg...

Er vanskelig og trene styrke hjemme syntes jeg, men siden jeg er alene mamma er det vanskelig og få gått på treningstudio :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de finnes der ute og har vel sett de står fram på TV, men jeg kjenner ingen som har fått en varig vektreduksjon med Grete Roede opplegget. Med så mange måltider og mellommåltider er det for det første veldig lett å spise litt mer enn man kanskje trodde. Det trenger ikke være annet enn at det man trodde var 10 gram lettmargarin egentlig var 15 gram.

I tillegg har kostholdet alt for lite proteiner slik at man går sulten hele tiden og aldri får spist seg mett. Lite proteiner gjør også at man mister mer muskelmasse på diett og da er det også mye lettere å legge på seg igjen (muskler forbrenner mer energi enn fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...