Gå til innhold

Spiser lite grønnsaker


Stratos

Anbefalte innlegg

Heisann, er ny på dette forumet!

Det har seg slik at jeg spiser generelt veldig lite grønnsaker, ofte ingen ting. Kostholdet mitt ellers er som følger:

Frokost - brødskiver, proteinshake

Lunsj - Ofte havregryn, melk og smoothiemix i blender.

Middag - kylling, svin, fisk, med pasta/ris, men legger ikke skjul på at det blir litt frossenpizza og.

Kvelds - Mer brødskiver, ofte med omelett.

Tar også en neve nøtte-mix etter noen måltider, da jeg prøver (men sliter) med å gå opp i vekt.Tar også tran de dagene jeg ikke spiser fisk.

Når det er få grønnsaker jeg liker, og i tillegg sliter med å gå opp i vekt, frister det lite å presse i seg kalorifattige grønnsaker. Hvordan vil dette gå i lengden? Og er det noen vitaminer/mineraler jeg burde vurdere tilskudd av? Er klar over at kosttilskudd aldri skal erstatte kost, men av nevnte grunner ligger det an til å bli kosttilskudd eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har et godt poeng når du sier at du sliter med å spise grønnsaker og ikke ser poenget med å "fylle opp" med kalorifattig mat når du skal opp i vekt. Det er alikevel viktig med grønnsaker (mener jeg da), for å få i seg de vitaminene og mineralene man trenger. Jeg er ikke så god på hva hver grønnsak/frukt inneholder, men jeg har hvertfall ingen mangler (har tatt blodprøve). Jeg spiser salat over smøret på brødskiva, så pålegg, så paprika eller agurk. Syns det smaker mye bedre enn bare brødskive og pålegg. Du kan ha f.eks en gulrot ved siden av som du spiser ETTER brødskivene hvis du orker. Til middag kan du jo lage brokkolimos eller kålrabimos? Det metter ikke like mye og gir mye bra næring, bland med helmelk og smør så får du kalorier i tillegg. I omeletten er det bare å pøse på med løk, paprika, stangselleri o.s.v.

Eller så drikker jo sånne "supermennesker" hvetegress? Men vet ikke hvor mye effekt det har altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, er ny på dette forumet!

Det har seg slik at jeg spiser generelt veldig lite grønnsaker, ofte ingen ting. Kostholdet mitt ellers er som følger:

Frokost - brødskiver, proteinshake

Lunsj - Ofte havregryn, melk og smoothiemix i blender.

Middag - kylling, svin, fisk, med pasta/ris, men legger ikke skjul på at det blir litt frossenpizza og.

Kvelds - Mer brødskiver, ofte med omelett.

Tar også en neve nøtte-mix etter noen måltider, da jeg prøver (men sliter) med å gå opp i vekt.Tar også tran de dagene jeg ikke spiser fisk.

Når det er få grønnsaker jeg liker, og i tillegg sliter med å gå opp i vekt, frister det lite å presse i seg kalorifattige grønnsaker. Hvordan vil dette gå i lengden? Og er det noen vitaminer/mineraler jeg burde vurdere tilskudd av? Er klar over at kosttilskudd aldri skal erstatte kost, men av nevnte grunner ligger det an til å bli kosttilskudd eller ingenting.

Hva slags grønnsaker er det du liker da? Her er det jo mange muligheter til å få inn grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er viktig uansett om du skal opp eller ned i vekt. Selv har jeg spist myyyye grønnsaker når jeg har gått opp i vekt nå, og det er viktig å få i seg nok vitaminer og mineraler :) Spis de grønnsakene du liker, bare. Du kan selvfølgelig investere i et multivitamin tilskudd, men vil først og fremst råde deg til å spise det i form av vanlig mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisjokk, asparges, avokado, brokkoli, blomkål, bønner, diverse kål, løk, mais, oliven, paprika, pastinakk, potet, purreløk, romanesco, rødbete, sopp, spinat, sukkererter, tomat.. Der er mye gode grønnsaker å velge i!

Bare sjekk ut på Bama.no/Frukt.no. Så kan du sjekke ut Kriweb.no, for gode middagstips! ;)

Men du kan alltids vurdere grønnsaksbjørner! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en guacemole som tilbehør til middagen. Både mye vitaminer, sunt fett og energirikt. Ellers kan du få i deg mye av de vitaminene du trenger med å spise frukt. Søtpoteter er også glimrende, både mer energirikt og mye mer vitaminer enn vanlige poteter. Bare vask de og ha de i ovnen på 200 grader i en time, så lager de seg selv. Litt hvitløkssmør på så blir de glimrende tilbehør til enkel mat som karbonader, biff og mye annet godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par tips for å spise mer grønnsaker;

1; kjøp deg inn noen gode rotgrønnsaker(gulrot, sellerirot,skorsonnerot, pastinakk,jordskokk,nepe, kålrabi,persillerot, kålrot), skrell de, brun de godt i stekepanne med salt,pepper,sukker og godt smør, sleng de i ildfast form og bak i ovn til møre. Husk nok smør, aaawesome<3

2: Rotgrønnsaker - Skrell, kok i melk til fullstendig gjennomoverkoktmøre, kjør på blender, spe på med kokemelka,salt og pepper til fullstendig glatt, monter med litt smør, og nyt. Fungerer både som pure, kan tynnes ut til saus, og tynnes ut til suppe.

Begge deler tåler fint å lagres i kjøleskapet, og begge deler kan lages i store kvanta,begge er sunne, og begge deler smaker kanondiggawesomesupercalifragilisticexpiallidocious.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker (eller frukt eller bær - eller alt) kan puttes i blender, og da tar det mye mindre plass og er mindre mettende samtdig som du får i deg mer ;)

Avokado er den grønnsaken jeg kommer på som inneholder mest kalorier, etter det banan (eh, som er en frukt, men samma det..)

Ellers kan jeg anbefale pinjekjerner, tørka frukt, og ja, nøtter (som du allerede spiser:bra :) ) for litt ekstra næring =)

Lag dessert: smoothies, frukt/grønnsakssalat etc =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...