Gå til innhold

Hvor har PT lov å ta på?


Gr3tch3n

Anbefalte innlegg

At PT'en tar meg på musklene for å poengtere hvilke det er jeg skal bruke, synes jeg er helt OK. En PT poket meg i rumpa under planken engang for å kjenne etter om jeg strammet godt nok. Hun var jente, men uansett var det vært helt OK. Jeg merker selv forskjell på kontakt som er til for at jeg skal jobbe bedre teknisk, kontra unødvendig kontakt. Føler du at din PT heller mer over på overflødig fysisk kontakt, så ville jeg nok ha byttet. Dette med mindre det er en super PT på alle andre områder. Du vil nok aldri bli 100% komfortabel med samme person om du først har vært utilpass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berøring/intimsone bør avklares. Kom dette noen gang opp?

At man som kunde skal ta på PT-en... der kjenner jeg varsellampene blinke. Hvorfor sier du ikke fra til vedkommende?

Sier meg heelt enig på denne! Det finnes MANGE PT'r der ute som er litt for gira på å skal vise og bli vist på. Og personlig synes jeg det ikke er greit. Vi har noe som kalles profesjonell yrkesutøving.

Skal en pt vise deg ved berøring hvilken muskelgruppe det er meningen du skal aktivere, så burde han ta hånden din og veilede deg så du selv tar på området eller vise på seg selv.

Eventuelt spørr om lov til å ta på muskelgruppen det er meningen skal være aktivert når du utfører en øvelse for å sjekke at alt stemmer.

Kjenner jeg blir forbanna. Syns og si men en PT kan missbruke ''makten'' sin om man kan si det slik. Og det er ikke alle som tørr å si ifra. Derfor er det viktig at noen gjør det, og at det skaper konsekvenser for den gjeldende PT, slik at framtidige kunder slipper en ubehagelig PT.

Jeg har aldri hatt en PT, men det finnes nok av selvgode PT'r der jeg trener som løper rundt å trener når de er på jobb når det er babes i nærheten som de kanskje har øye for. Eller så er de på time med sine ivrige klåfingre. Så det sier jo litt.

Og utifra alle perspektiver så virker det som om den PT'n din, bare skulle vise seg fram, et såkalt ''show off''

Det har ingen hensikt at du som kunde som skal trene en gitt muskelgruppe skal kjenne på samme muskelgruppe med på din PT.

Mulig jeg sporer litt av men jeg blir hysterisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En problemstilling ingen her har tenkt på eller har sympati med, tydeligvis, er ikke hvem PT har lov til å ta på, men hvem han MÅ ta på. Ganskje kjipt å være PT og så være yrkesforpliktet til å rumpetafse på feks moskvamarit..

Det er en jobb. Man legger ikke personlige følelser og preferanser i en slik jobb, gud forby at PT skal sitte og vurdere samtlige kunder etter om de er seksuelt attraktive eller ei? Flåsete kommentar synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er

Pripne og pripne det er mine grenser, det er ikke OK at andre tar på meg uansett hvor uten min tillatelse. Hvis jeg lot alle gjorde som de ville så tar de bare frihetene sine ikke sant? tenk at jeg er 15 år og treneren er mye eldre enn meg, hva sier du nå da? stakkars unge jente som føler seg litt ukomfortabel og spurte etter litt råd fra folk som har drevet med dette?.

Better to stay quiet and keep your narrow mind to yourself than answer on a forum and let others acknowledge your stupidity.

Som PT selv kan jeg si at det å ta på en kunde er veldig naturlig, og noe jeg gjør ofte for å få kunden til å utføre best mulig teknikk. Vanskelig å være en dyktig PT uten å kunne være nær kunden. Når det er sagt, så har alle sine grenser - så det kan være et sensitivt emne. Om du føler deg ukomfortabel bør du si ifra.

En kollega fra Elixia opplevde faktisk å ha en kunde som SKREK HØYLYTT når han tok henne på ryggen. Denne personen var rimelig fanatisk og var rett og slett livredd for å bli tatt på. Alle har sine grenser, så om PTen ikke har spurt deg først så er det viktig at du sier ifra hvor dine grenser er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvor har PT lov å ta på på kroppen til kunden?

er en jente som måtte kjenne på rompen til PT'n for å se hvor han strammet

Jeg vil ikke være hysterisk, synes det er litt kleint men om det er nødvendig så skal jeg heller bite sammen tennene og ikke være så dramatisk..

Hilsen

Jente fra Bærum

Menn er nok ikke så bekymret for å ta eller å bli tatt på, men synes ikke ovennevnte PT var særlig profesjonell.

Man kan vel egentlig si det slik at om klienten føler ubehag så har PT gått for langt. Bedre å være litt tilbakeholden enn for frempå, og risikere noe unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som alle annen form for kroppslig kontakt, kun der (og når) du selv tillater.

Det viktigste en god PT kan gjøre er å lytte og forstå ønskene til sin kunde, men det krever også at kunden er tydelig. Det viktigste du kan gjøre er å si fra hvis det går over dine egne grenser. Det finnes ikke noe fasitsvar på slikt, siden vi alle reagerer forskjellig. Hovedregelen bør ligge på at hvis du synes det er ubehagelig så har ikke PT-en din "lov" til å ta på den delen av din kropp.

Klart, jeg forstår det kan være vanskelig å si fra i situasjonen, men kanskje du i så fall kan sende en e-post eller finne en annen litt mer diskret måte å kommunisere dette til treneren din på. Tipper PT-en ikke en gang har tenkt over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som alle annen form for kroppslig kontakt, kun der (og når) du selv tillater.

Det viktigste en god PT kan gjøre er å lytte og forstå ønskene til sin kunde, men det krever også at kunden er tydelig. Det viktigste du kan gjøre er å si fra hvis det går over dine egne grenser. Det finnes ikke noe fasitsvar på slikt, siden vi alle reagerer forskjellig. Hovedregelen bør ligge på at hvis du synes det er ubehagelig så har ikke PT-en din "lov" til å ta på den delen av din kropp.

Klart, jeg forstår det kan være vanskelig å si fra i situasjonen, men kanskje du i så fall kan sende en e-post eller finne en annen litt mer diskret måte å kommunisere dette til treneren din på. Tipper PT-en ikke en gang har tenkt over det :)

Enig, og god idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...