Gå til innhold

Anbefalte innlegg

forskning.no > Få dagers overspising setter spor i arvematerialet

Få dagers overspising setter spor i arvematerialet

Oppdagelsen kan være med å forklare hvorfor mange moderne mennesker får hjertesykdommer, diabetes og visse typer kreft.

Well, I'm fucked.

Fortsetter under...

Veldig spennende tema og jeg tror det er mange ting som spiller inn. Dette er brorvitenskap fra min side og ren personlig synsing, men jeg tror det er noe i det.

Jeg tror at det store variasjoner i hvordan kroppen vil fordele fett/muskelmasse per default om vi tar bort stimuli av trening. Jeg bruker meg og en kompis som eksempel, da vi er litt ut i hver ende av skalaen. Om vi begge har en lat periode hvor vi ikke trener og spiser det vi vil, vil han ende opp som litt overvektig og relativt sterk, mens jeg vil ende som svak og rimelig tynn. Da må han ha et netto større overskudd av kalorier enn meg, og hva er grunnen til dette. Jeg tror det desidert viktigste er appetittkontroll. Her mener jeg ikke viljestyrke, bare hva kroppen selv mener er nok og passe. Om vi legger en sjokoladeplate fremfor oss begge en fredagskveld vil han ha spist opp hele på en time, mens jeg kanskje vil knerte en fjerdedel i løpet av kvelden. Om han er litt sulten en kveld vil han lage seg kveldsmat eller småspise skit, mens jeg like gjerne kan legge seg fordi jeg ikke gidder å lage mat og sulten ikke plager meg noe. Her tror jeg de største forskjellene i kaloriinntak ligger, men det gir likevel lite svar på om det er individuelle forskjeller i forbrenningen.

Jeg tror det er forskjeller i hvileforbrenning hos personer med lik kroppssammensetning, men de er trolig ikke store hos friske mennesker. Likevel, 50-100 kcal om dagen utgjør en enorm forskjell over et år. Bruker igjen meg selv som eksempel. Jeg er ekstremt varm av meg. Jeg er alltid varm inne hos folk, skrur alltid ned temperaturen hvor jeg kan. Går med oppbretta buksebein hele året (PhoenixCircle confirms), da jeg rett og slett synes det er fryktelig ubehagelig å bli så forbanna varm hele tiden. Denne varmen må komme fra et sted og det krever kalorier. Jeg har lite isolasjon og liten grunn til å holde på mye varme, men beinvarm er jeg likevel. Dette gjør at jeg tror jeg har en noe høyere forbrenning enn snittet.

Når dette er sagt, så snakker jeg ALLTID ned de individuelle forskjellene i forbrenning, da jeg mener de er små i den store sammenhengen (for friske mennesker) og tar fokuset bort fra realiteten og bare gir dårlige unnskyldninger. Nyttårsaften for et år siden var han lei av å være feit, jeg var lei av å være tynn. Veddemål ble inngått og tre måneder senere var jeg 10 kg tyngre og i mitt livs form styrkemessig og han var 15 kg lettere og så direkte lang og tynn ut.

Ser nå at jeg egentlig ikke fikk ut det jeg ville, men lar det nå stå læll.

Vær så snill, definer "høy forbrenning". Gjør rede for hvor energien i maten til de som har "høy forbrenning", blir av.

Den blir til termisk energi og sprer seg ved varme ut til omgivelsene.

Mange vil sikkert komme med et argument at hvis en person spiser så X antall kalorier vil kroppstemperaturen øke til 44grader og personen vil dø. Ja dette kan være korrekt hvis personen ikke får lov til å svette eller avgi IR og befinner seg i vakum.

Veldig spennende tema og jeg tror det er mange ting som spiller inn. Dette er brorvitenskap fra min side og ren personlig synsing, men jeg tror det er noe i det.

Jeg tror at det store variasjoner i hvordan kroppen vil fordele fett/muskelmasse per default om vi tar bort stimuli av trening. Jeg bruker meg og en kompis som eksempel, da vi er litt ut i hver ende av skalaen. Om vi begge har en lat periode hvor vi ikke trener og spiser det vi vil, vil han ende opp som litt overvektig og relativt sterk, mens jeg vil ende som svak og rimelig tynn. Da må han ha et netto større overskudd av kalorier enn meg, og hva er grunnen til dette. Jeg tror det desidert viktigste er appetittkontroll. Her mener jeg ikke viljestyrke, bare hva kroppen selv mener er nok og passe. Om vi legger en sjokoladeplate fremfor oss begge en fredagskveld vil han ha spist opp hele på en time, mens jeg kanskje vil knerte en fjerdedel i løpet av kvelden. Om han er litt sulten en kveld vil han lage seg kveldsmat eller småspise skit, mens jeg like gjerne kan legge seg fordi jeg ikke gidder å lage mat og sulten ikke plager meg noe. Her tror jeg de største forskjellene i kaloriinntak ligger, men det gir likevel lite svar på om det er individuelle forskjeller i forbrenningen.

Jeg tror det er forskjeller i hvileforbrenning hos personer med lik kroppssammensetning, men de er trolig ikke store hos friske mennesker. Likevel, 50-100 kcal om dagen utgjør en enorm forskjell over et år. Bruker igjen meg selv som eksempel. Jeg er ekstremt varm av meg. Jeg er alltid varm inne hos folk, skrur alltid ned temperaturen hvor jeg kan. Går med oppbretta buksebein hele året (PhoenixCircle confirms), da jeg rett og slett synes det er fryktelig ubehagelig å bli så forbanna varm hele tiden. Denne varmen må komme fra et sted og det krever kalorier. Jeg har lite isolasjon og liten grunn til å holde på mye varme, men beinvarm er jeg likevel. Dette gjør at jeg tror jeg har en noe høyere forbrenning enn snittet.

Når dette er sagt, så snakker jeg ALLTID ned de individuelle forskjellene i forbrenning, da jeg mener de er små i den store sammenhengen (for friske mennesker) og tar fokuset bort fra realiteten og bare gir dårlige unnskyldninger. Nyttårsaften for et år siden var han lei av å være feit, jeg var lei av å være tynn. Veddemål ble inngått og tre måneder senere var jeg 10 kg tyngre og i mitt livs form styrkemessig og han var 15 kg lettere og så direkte lang og tynn ut.

Ser nå at jeg egentlig ikke fikk ut det jeg ville, men lar det nå stå læll.

Så du sier at forskjell i energiforbruket er relativt likt mellom friske mennesker, mens energiinntaket er det som til syvende og sist avgjør kroppsmasse (uavhengig av hva energiinntaket måtte styres av)?

I så fall er vi sagtens enige, for jeg har til dags dato ikke fått noe svar på hvor all den ekstra energien de "som bare er tynne uansett" spiser havner. Energi kan ikke forsvinne, den må lagres eller brukes, og bruk er begrenset til bevegelse, varme og lyd. Om tynne folk med "høy forbrenning" faktisk spiser mer enn folk som sliter med vekta må de altså enten løpe halve døgnet, ha en kroppstemperatur godt over det normale (eller levelige), eller brøle av seg kalorier. :p

"Høy forbrenning" er i værste fall en myte, i beste fall et grovt misforstått konsept. Energi kan ikke forsvinne uten å brukes, og bruk av energi betyr omdanning til en annen form, altså bevegelse eller varme.

Right..?

Annonse

Så du sier at forskjell i energiforbruket er relativt likt mellom friske mennesker, mens energiinntaket er det som til syvende og sist avgjør kroppsmasse (uavhengig av hva energiinntaket måtte styres av)?

I så fall er vi sagtens enige, for jeg har til dags dato ikke fått noe svar på hvor all den ekstra energien de "som bare er tynne uansett" spiser havner. Energi kan ikke forsvinne, den må lagres eller brukes, og bruk er begrenset til bevegelse, varme og lyd. Om tynne folk med "høy forbrenning" faktisk spiser mer enn folk som sliter med vekta må de altså enten løpe halve døgnet, ha en kroppstemperatur godt over det normale (eller levelige), eller brøle av seg kalorier. :p

"Høy forbrenning" er i værste fall en myte, i beste fall et grovt misforstått konsept. Energi kan ikke forsvinne uten å brukes, og bruk av energi betyr omdanning til en annen form, altså bevegelse eller varme.

Right..?

Du har helt rett at energi ikke bare kan forsvinne. Høy forbrenning ligger litt i ordet, at overskuddsenergi forlater kroppen via varme(bevegelse) som kommer av at kroppen forbrenner mye næringstoffer.

En kroppstemperatur over det levlige er vanskelig å få, da må nemelig den termiske energien ikke forlate kroppen raskt nok. Etter som at varmegang går raskere og raskere ved større temperaturforskjell.

Du har helt rett at energi ikke bare kan forsvinne. Høy forbrenning ligger litt i ordet, at overskuddsenergi forlater kroppen via varme(bevegelse) som kommer av at kroppen forbrenner mye næringstoffer.

En kroppstemperatur over det levlige er vanskelig å få, da må nemelig den termiske energien ikke forlate kroppen raskt nok. Etter som at varmegang går raskere og raskere ved større temperaturforskjell.

Men hvis overskuddsenergi forlater kroppen via varme, hvordan kan det ha seg slik at jeg opplever en høy varme selv på underskudd? Trodde de fleste opplever å fryse? Vet ikke selv hva dette kommer av, så kunne vært interessant å få noe svar på det.

Nå høres jeg sikkert veldig dum ut, men hva om noen ikke fordøyer/forbrenner 100% av hva de putter i seg? At de rett og slett driter det ut i samme tilstand som det kom inn :p

Det er også en mulighet, ganske sannsynelig også. Ikke at maten kommer i samme tilstand, men at det er mye næringstoffer som passerer i mellom altså.

Men hvis overskuddsenergi forlater kroppen via varme, hvordan kan det ha seg slik at jeg opplever en høy varme selv på underskudd? Trodde de fleste opplever å fryse? Vet ikke selv hva dette kommer av, så kunne vært interessant å få noe svar på det.

Å føle seg varm og være varm kan være to forskjellige ting. Har selv merket at jeg trodde jeg hadde feber en gang, men tok tempen og var ikke varme enn normalt.

Litt matteeksperimentering..

Min BMR er i følge Teh Internet 1733kcal

Forskjellen på min kroppstemperatur og temperaturen på mine omgivelser i snitt er ca. (37,5-21) 16,5 grader.

En kcal er energien det tar å øke temperaturen på en liter vann med en grad, så mengden vann 1733kcal kan øke med 16,5 grader er ca. 105 liter.

Gjennomsnitts tetthet på menneskekroppen er 1062kg/m3 mens vann er 1000kg/m3, mao. består kroppen min av tilnærmet samme masse som 85 liter vann.

Regnet andre veien ville det kostet 1402,5 kcal å varme opp kroppen min fra romtemperatur til normal kroppstemperatur.

I følge Teh Intarnet kan energi brukt til å opprettholde normal kroppstemperatur utgjøre 50-80% av BMR, og mine beregnede 1402,5 kcal er ~80% av min BMR, så...

Konklusjon? Du kastet nettopp bort tid på å lese masse rør / Jeg er varm. Whatevs.

Energi kan ikke forsvinne, og ingen, absolutt ingen kan spise 1000kcal over det som kan redegjøres for gjennom varmeproduksjon og bevegelse uten å legge på seg. Right?

Right..?

Jeg tror hovedgrunnen er at de tynne som kan spise hva de vil uten å legge på seg som regel vil spise mindre enn de som legger på seg mye. I tillegg er det nok en generell over- og undervurdering av energiinntaket til de respektive gruppene. Men jeg mener at det er en liten forskjell i metebolisme hos tilsynelatende like personer, men at det i praksis ikke er noe å bry seg om.

Regnestykket er alltid kalorier inn - kalorier ut. Regnestykket er mer komplisert enn antall kalorier man spiser og hvor langt man løper (inkomplett opptak, forskjellig termisk effekt på de ulike næringsstoffene, små forskjeller i forbrenning, enorme forskjeller i kroppssammensetning og aktivitet osvosvosvosovosvosvov), men prinsippet er ufravikelig.

Annonse

Anbefaler forresten alle her inne å se denne:

Festlig dokumentar om det vi prater om her ;)

Too long, Didn't watch? Ditt tap, men om jeg husker riktig (lenge siden jeg så den) så er det som alle sier her, tynne folk spiser mindre.. Og asiatern legger på seg muskler i tillegg til fett ved å kun spise, haha :p

Energi kan ikke forsvinne, og ingen, absolutt ingen kan spise 1000kcal over det som kan redegjøres for gjennom varmeproduksjon og bevegelse uten å legge på seg. Right?

For å spinne litt videre på dette, vi kunne i teorien vært like gamle, hatt samme mål, vekt og kropssammensetning og fremdeles kunne det vært opptil 1 grad celsius forskjell på vår kroppstemperatur ved hvile. OG, det ville vært et normalt avvik.

For en mann på 100kg kreves det 85Kcal for å heve kroppstemperaturen fra 37 til 38 grader, du og jeg kunne altså vært prikk like og fremdeles hatt en ikke ubetydelig forskjell i BMR. Just saying :)

Kilder:

temperaturregulering (Store medisinske leksikon) – Store norske leksikon

http://snl.no/.sml_artikkel/kroppstemperatur

For å spinne litt videre på dette, vi kunne i teorien vært like gamle, hatt samme mål, vekt og kropssammensetning og fremdeles kunne det vært opptil 1 grad celsius forskjell på vår kroppstemperatur ved hvile. OG, det ville vært et normalt avvik.

For en mann på 100kg kreves det 85Kcal for å heve kroppstemperaturen fra 37 til 38 grader, du og jeg kunne altså vært prikk like og fremdeles hatt en ikke ubetydelig forskjell i BMR. Just saying :)

Kilder:

temperaturregulering (Store medisinske leksikon) – Store norske leksikon

http://snl.no/.sml_artikkel/kroppstemperatur.

Interessant. Hvordan blir dette over tid? Hjelper lite å bare regne antall liter vann kroppen tilsvarer og hvor mange kalorier som skal til for å varme opp så mange liter et visst antall grader. Du må også ta høyde for varmetapet, som er det kroppens varmeproduksjon må erstatte.

Har hørt at kroppen gir fra seg alt fra 70 til 200 Watt varme, som utgjør 1680 til 4800 Watt-timer i døgnet, eller 1445-4130 kcal per døgn. I følge den av linkene dine som fungerer (heh) gjøres ca 80% av den kjemiske energien i mat om til varme. Et greit overslag for mitt kaloribehov er 3000kcal, hvorav 2400 da går til varmeproduksjon, mao. genererer jeg -i snitt gjennom et døgn- til enhver tid rundt 116 Watt varme (2400kcal = 2789.33333 Wh / 24h = 116W).

Aner ikke hvorfor jeg skrev det avsnittet annet enn for å "tenke høyt", men.. Hvor stort varmetap er det mulig for kroppen å påtvinge seg selv uten å øke kroppstemperaturen utover det som oppleves som normalt for personen det gjelder?

Jeg mener.. uansett hvordan man vrir og vender på det må energien man inntar enten lagres eller forlate kroppen i form av varmeproduksjon og -tap eller fysisk aktivitet.

Den blir til termisk energi og sprer seg ved varme ut til omgivelsene.

Mange vil sikkert komme med et argument at hvis en person spiser så X antall kalorier vil kroppstemperaturen øke til 44grader og personen vil dø. Ja dette kan være korrekt hvis personen ikke får lov til å svette eller avgi IR og befinner seg i vakum.

Ok. Jeg aksepterer at noen er varmere enn andre. Disse personene har faktisk noe høyere forbrenning enn andre i ordets rent fysiske betydning. Jeg benekter ikke at det finnes en viss variasjon mellom folks forbrenningsevne av inntatt mat, men jeg benekter at disse forskjellene er så store at det er ulike mennskers FORBRENNING som forklarer hvorfor noen blir tunge og tykke mens andre blir lette og tynne.

Jeg mener forskjellene i all hovedsak forklares av:

naturlig høy/lav appetitt

p-ratio

NEAT

Mennesker som allltid er tynne og alltid har lav fetttprosent har naturlig lav appetitt, høy p-ratio er og trolig høy neat. Når de spiser mye responderer kroppen med å øke neat samt lagre større deler av kalorioverskuddet som fettfri kroppsmasse.

"Må" bare komme med litt flere teorier;

Det er vel mer eller mindre bevist at noen lagrer overskuddsenergi som muskler i stedet for fett,- og at disse utgjør en andel av de "naturlig" tynne. Men det er jo OGSÅ bevist at til tross for at de "Propper" i seg det de vil av usunn mat til vanlig, så utgjør en totale energimengde som regel mindre enn de som legger lett på seg.

De forsøk som er gjort, der naturlig tynne har måtte spise som de som "legger lett på seg", har jo også vært kortvarige. Altså, det har gått over noen få uker. Ikke over år....Hva vil skje om en naturlig tynn, som kan "spise hva som helst", og som i tillegg ser ut til og lagre overskudd som muskler i stedet for fett,- må spise usundt over en toårsperiode? Man hører jo folk si at som ung kunne de spise usundt og ikke legge på seg det gram,- plutselig la de på seg "over natta":..OGså ser man at BARNA til disse ofte er overvektige fra småbarnsstadiet av..Altså, de arver den "lett for og legge på seg";- selv om FORELDRENE som unge var av gruppen "Kunne spise hva som helst":...

Jeg tror at maten vi spiser, kan være med på og ødelegge "gode gener";- over tid. Ikke bare de som lever usundt (som kunne spise det de ville, som plutselig begynner og legge på seg),- men også til den kommende generasjon...... Kanskje til og med GENERASJONER....Det er litt trist og tenke på isåfall. SÆRLIG siden det ikke ser ut til at det virker på samme måte andre veien....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...