Gå til innhold

Hjelp: Fremoverroterte skuldre


Sungrazer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_shoulders_and_trap_exercises

Ifølge vitenskapen skal dette være den beste øvelsen for posterior og lateral deltoid. På tide at jeg får den inn i programmet selv.

Ellers er det fint med inverted row og annet som tar godt øverst der bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra egen erfaring og treningslære jeg har lest så er disse de beste øvelse for kroppsholdning: omvendt roing, band pull aparts, utadrotasjoner og facepulls.

Utadrotasjoner stående eller liggende trener infraspinatus som har som funksjon å føre skulderleddet bak for å si det enkelt. Styrketrening av denne muskelen, pluss tøying av musklene som har blitt kortere som følge av jobbstillingen din (bryst og lats) vil gi resultatene du er ute etter :) Massasje på brystmusklene hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt ovenfor her: Kjør trekkøvelser, og for all del ikke slurv med å klemme skulderbladene så langt bak og sammen som overhode mulig under øvelsen. Det du har er såkalt "upper crossed syndrome", så her er det trekkøvelser og bevegelighet på bryst som teller! :) Har du prøvd KAT-metoden? En type innenfor bevegelighetstrening. Google det du :) (du trenger forøvring en person til å hjelpe deg her) ;)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt ovenfor her: Kjør trekkøvelser, og for all del ikke slurv med å klemme skulderbladene så langt bak og sammen som overhode mulig under øvelsen. Det du har er såkalt "upper crossed syndrome", så her er det trekkøvelser og bevegelighet på bryst som teller! :) Har du prøvd KAT-metoden? En type innenfor bevegelighetstrening. Google det du :) (du trenger forøvring en person til å hjelpe deg her) ;)

Googlet litt, og det er ikke så ulikt det jeg gjør men jeg bruker vekt i kabel for å tøye ut på samme måte som om jeg hadde en partner som dro meg i armene. :) Litt vanskeligere å komme riktig til (variere vinkel og kraft), men det funker.

Lykke til! :D

Hva var det hun sa i The Abyss : "Luck is not a factor," og jeg legger til : "kun hardt arbeid og kontinuitet," men du skal ha takk for tips, da vet jeg ihvertfall at jeg gjør noe riktig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin tråd! Sliter med det samme selv, spesielt i den ene skulderen. Har hjulpet litt med kabelroing, chins, omvendt roing, nedtrekk, og pushups. Wallslides og scapular pushups før trening.Tøying har jeg dog ikke peiling på, men var mange fine tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin tråd! Sliter med det samme selv, spesielt i den ene skulderen. Har hjulpet litt med kabelroing, chins, omvendt roing, nedtrekk, og pushups. Wallslides og scapular pushups før trening.Tøying har jeg dog ikke peiling på, men var mange fine tips her!

Ser at du er godt igang :D veldig bra

Anbefaler deg å unngå nedtrekk og press bak hodet, dips, fronthev, skuldrepress, knebøy med bredt grep, benk med bredt grep. Grunnen er at du har for dårlig mobilitet, og det skaper en skuldreplager om skuldrene dine og bryste ikke er som den skal være.

http://www.eiriksandvik.com/fitness-hvordan-trening-optimale-idrettsprestasjoner/

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du er godt igang :D veldig bra

Anbefaler deg å unngå nedtrekk og press bak hodet, dips, fronthev, skuldrepress, knebøy med bredt grep, benk med bredt grep. Grunnen er at du har for dårlig mobilitet, og det skaper en skuldreplager om skuldrene dine og bryste ikke er som den skal være.

http://www.eiriksandvik.com/fitness-hvordan-trening-optimale-idrettsprestasjoner/

Håper dette hjalp :)

Hahah, fukk, det der er jo halve treningsøkta mi jo. Nedtrekk bak hodet skjer ikke, forresten.

Fin link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah, fukk, det der er jo halve treningsøkta mi jo. Nedtrekk bak hodet skjer ikke, forresten.

Fin link!

Skjønner, men du kan ta smal knebøy, smal benk da. Pass på at du holder armene inntil nedover.

Du får vel ikke smerter andre steder enn skuldrene dine? om du har dårlig mobilitet og stabilitet så kan det gå utover nakke, rygg og bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, men du kan ta smal knebøy, smal benk da. Pass på at du holder armene inntil nedover.

Du får vel ikke smerter andre steder enn skuldrene dine? om du har dårlig mobilitet og stabilitet så kan det gå utover nakke, rygg og bryst.

Hva er smal knebøy? Jeg plasserer hendene mine ca rett utenfor skuldrene.

Synes benk er en super øvelse for brystet, og det tar vel mer på triceps om jeg kjører smalt grep? Har både smal og vanlig benk i programmet mitt, og min dyktige PT har heller ikke sagt noe negativt om skulderen min i forhold til benkpress - snarere tvert imot.

Har ikke smerter i skulderen når jeg trener, forresten. Det er mer en dagligdags smerte som "er der", men har gradvis blitt mindre etter jeg fikk tips til øvelser av treneren min. :) Hun mente jeg var stram på forsida og svak i baksida, så derfor har jeg fått øvelser som skal gå på å styrke muskulaturen på bakside skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er smal knebøy? Jeg plasserer hendene mine ca rett utenfor skuldrene.

Synes benk er en super øvelse for brystet, og det tar vel mer på triceps om jeg kjører smalt grep? Har både smal og vanlig benk i programmet mitt, og min dyktige PT har heller ikke sagt noe negativt om skulderen min i forhold til benkpress - snarere tvert imot.

Har ikke smerter i skulderen når jeg trener, forresten. Det er mer en dagligdags smerte som "er der", men har gradvis blitt mindre etter jeg fikk tips til øvelser av treneren min. :) Hun mente jeg var stram på forsida og svak i baksida, så derfor har jeg fått øvelser som skal gå på å styrke muskulaturen på bakside skulder.

Flott at du tar problemet på alvor :)

Smal benk tar mer på triceps ja :D grunnen for at jeg anbefaler deg å trene smal er jo fordi du skal unngå å bruke skuldre på vanlig

Høres ut som du har funnet ut hva som feiler, men det kan være noe mer.

Om du ikke fikser problemet så anbefaler jeg å gå til anskaffelse av Eirik Sandviks løsninger på skuldresmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
Sungrazer skrev (På 30.11.2011 den 16.44):

Hepp!

 

Jeg jobber med IT og sitter mye foran pc i løpet av arbeidsdagen, og det blir også noen timer på kvelden. Som et resultat av dette er jeg veldig stiv i skuldrene, og de er svært fremoverroterte. Nå prøver jeg å ta 2 - 3 ryggøvelser for hver brystøvelse, og jeg tøyer også ut. Allikevel syns jeg ikke jeg sporer noen bedring på de fremoverroterte skuldrene mine.

 

Er det noe mer jeg kan gjøre, utover dette og være tålmodig? Jeg har også forsøkt timer hos naprapat, men jeg fikk litt skrekk etter at jeg fikk veldig vondt i nakke/rygg/skulder på høyre side etter en behandling. Tok nesten to uker før det gikk over. :S

 

Er det noen øvelser eller uttøyinger jeg kan fokusere spesielt på?

 

Takk for svar! :)

Dette har hjulpet meg masse 👍🏻 av alle øvelser så synes jeg denne 3x daglig er topp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...