Gå til innhold

Progresjon og alder


Bikini

Anbefalte innlegg

Jeg har trent i 15-20 år og har hatt samme vekt/kropp i årevis. Jeg er egentlig ganske fornøyd, men tar meg i å ha gitt opp litt, og tenker at "nå kommer jeg ikke noe lenger". Nå har jeg nettopp hatt gleden av å fylle 40, og litt inspirert av folk på gymmet + av tråder her inne, tenker jeg at jeg skal øke innsatsen likevel, og løfte bedre eller tyngre enn de 40 kg knebøy og 65 kg strakmark som jeg i hodet har satt som mine grenser.

Er det noen som har lest/vet noe om HVOR mye vanskeligere det blir, med tanke på alder? Er det slik at jeg må trene mye mer enn en på feks 25, eller snakker man om en marginal forskjell?

Hensikten er selvsagt å forebygge forfall i best mulig grad, men det hadde jo vært artig å få stuss og lår enda bedre - ikke bare holde de som de er. Umulig for en gæmlis eller ikke?

Jeg ble veldig inspirert av bildene av - var det Ingrid Helena e.l. - som lå her i forrige uke, hvor hun hadde fått veldig mye bedre rumpe på 1 år. Wow! Lurer på hvor gammel hun er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare direkte på det du spør om, men ærlig talt.. hjelper det deg å få kvantifisert hvor mange prosent vanskeligere det kanskje er for deg enn for ei på 25?

Det du bør ha i hodet er at du kan! Mulig du må legge bittelitt mer innsats i trening og kosthold enn om du var 25, men hva så? Hvor mange på 25 jobber med 100% effektivitet og innsats? For å sitere Will Smith løst:

"You may be more talented than me. You might be smarter than me. And you may be better looking than me. But if we get on a treadmill together, you are going to get off first or I’m going to die. It’s really that simple. I’m not going to be outworked."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare direkte på det du spør om, men ærlig talt.. hjelper det deg å få kvantifisert hvor mange prosent vanskeligere det kanskje er for deg enn for ei på 25?

Mnjæi... jeg hadde jo ikke tenkt å gi opp og holde meg hjemme med Allers og vaffeljernet uansett da... Mest av nyskjerrighet egentlig.

For å si det rett ut - mange blir korpulente og slappe fra +/- 40 og oppover - er det virkelig nødvendig? De sier man legger lettere på seg, det er vanskeligere å bygge muskler blah-blah, men ER det egentlig det? Og HVOR mye vanskeligere? Måtte man feks spise 50% mindre og trene 50% mer for å oppnå tilsvarende så skjønner jeg at det er håpløst, men er det snakk om 5-6% margin så er det jo bare TULL.

Det jeg tror et at folk bare blir slappere med kosthold og trening, og derfor havner V-formen opp-ned. Jeg nekter å bare skli ned nedoverbakken! Jeg skal i hvertfall stritte i mot! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mnjæi... jeg hadde jo ikke tenkt å gi opp og holde meg hjemme med Allers og vaffeljernet uansett da... Mest av nyskjerrighet egentlig.

For å si det rett ut - mange blir korpulente og slappe fra +/- 40 og oppover - er det virkelig nødvendig? De sier man legger lettere på seg, det er vanskeligere å bygge muskler blah-blah, men ER det egentlig det? Og HVOR mye vanskeligere? Måtte man feks spise 50% mindre og trene 50% mer for å oppnå tilsvarende så skjønner jeg at det er håpløst, men er det snakk om 5-6% margin så er det jo bare TULL.

Det jeg tror et at folk bare blir slappere med kosthold og trening, og derfor havner V-formen opp-ned. Jeg nekter å bare skli ned nedoverbakken! Jeg skal i hvertfall stritte i mot! :)

*liker-liker-liker-liker-liker!*

Noen på 40 med barn, huslån, bilutgifter og bittelitt redusert basalforbrenning og produksjon av kjønnshormoner må selvsagt jobbe litt hardere for å ha en fit, sunn og sexy kropp, men umulig? Selvfølgelig ikke! Med din innstilling er det ingen verdnes ting som hindrer deg i å hverken se bedre ut eller føle deg bedre enn hverken ei på 25. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du deg som mål å fortsatt løfte 40 kg om to år så løfter du 40 kg om to år.

Setter du deg som mål om å løfte 80 kg om to år så klarer du helt garantert det også. Du kan sikkert klare det på under 1 år også. Du må bare ville nok og jobbe målrettet for å klare det. Og klarer du styrkemålene så følger som regel de kroppslige målene med på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 25 så begynner ting sakte å falle nedover, men det drastiske bortfallet i muskler, skjelett og hormonsystemer skjer ikke før rundt 60-70 års alderen.

Jo eldre du blir jo mer restitusjon trenger du er en god regel.

Men er du kun 40 år så har du masse å gå på. Så sett deg noen gode styrkemål og kjør på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eldre du blir jo mer restitusjon trenger du er en god regel.

Det er bare en god regel om en har skjønt hva som er den viktigste regelen. Og hva er den viktigste regelen? Jo, at dess eldre du blir jo strørre gevinster vil dedikert styrketrening gi deg. Her er det bare til å kline til, sette seg litt hårete mål og tørre å tro på seg selv!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du deg som mål å fortsatt løfte 40 kg om to år så løfter du 40 kg om to år.

Setter du deg som mål om å løfte 80 kg om to år så klarer du helt garantert det også. Du kan sikkert klare det på under 1 år også. Du må bare ville nok og jobbe målrettet for å klare det. Og klarer du styrkemålene så følger som regel de kroppslige målene med på kjøpet.

Hører hva du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for ungdommen:D !! Jeg er bare (snart) 46 år ung og starta med styrketrening i fjor høst. Gått fra nesten ikke no til 50 kg i bøy uten store problemer :p . Det er leeeeeeenge til vi begynner å i det hele tatt bli gamle ennå, så kjør hardt, kjør stil. Vi får til akkurat det vi vil :lol:.

Har satt meg som mål å klare minimum 1 chins før dette året er over :inpain:.

Er HELT sikker på at DU ikke kommer til å forfalle noe som helst de nermeste 10 åra vaffal (y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på, sier jeg bare:D 40 / 46 er ingen alder;) Selv kom jeg inn i styrkerommet for 1 år siden, for aller første gang. Med en kropp som var helt på felgen; muskelmassen var nærmest ikke-eksisterende. Nå er jeg 49, og elsker styrketrening. Har hatt en fremgang jeg ikke hadde trodd var mulig. Tar f.eks. nå 80 kg i vanlig markløft, og 100 kg i "halvmark". Trøbler med teknikken i bøy, så der har jeg ikke kommet over 40 kg... ennå;) Jeg synes det er fantastisk gøy å bli sterkere, og ikke minst det at jeg har fått litt "rumpe og lår". Har ellers en relativt lang/tynn/"hengslete" kroppsbygning, og tenkte med skrekk på hvordan jeg ville bli om noen år om jeg ikke tok noen grep; en lutrygget, mager kjerring med innhul hengerumpe:eek: Det er halvparten av motivasjonen min; det å bli eldre i en så sunn og sterk kropp som mulig. Har vel aldri vært i bedre form enn jeg er nå. Koser meg med trening, masse viktig næring, og selvsagt tilstrekkelig hvile mellom øktene (er jo tross alt ikke 25 lenger:D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...