Gå til innhold

Kosttilskudd


Lash80

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med LeanMachine. Tran, cal-mag eventuelt mag-sink-b6 før leggetid. Man bør merke en reduksjon i muskelkramper samt bedret søvnkvalitet ved bruk av sistnevnte over noen uker. Man kan sammenlikne effekten med e.g. bruk av creatine monohydrate, hvor personer med en metningsgrad på allerede omlag 80-90% av kroppens eget lager ikke vil merke noen signifikant økning i prestasjon, mens de som i utgangspunktet kun har mettet lagrene sine med 40-50% vil merke en markant styrkeøkning når de booster lagrene sine opp til >90%. Kort oppsumert - Tran bør man drikke året rundt, supplementer med calcium, magnesium, zink, vit b6 ved behov (merker man ingen effekt kan man la være og spare lommeboka imo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Hvorfor tror du ikke han klarer å dekke behovet sitt for kalsium, magnesium, sink og vit.B6? Dette er alle mineraler og vitaminer de aller fleste av oss har null problemer med å dekke om vi har et fornuftig kosthold.

Og han har jo ikke nevnt noe om muskelkramper og problemer med søvn?

Kosttilskudd, er kun et tilskudd, som ikke er nødvendig med mindre man har mangelfullt kosthold og ikke evner å få i seg tilstrekkelig næring. Å bruke masse ekstra med penger på tilskudd er stort sett bortkastet:) (som du skriver i siste setn. din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jon Hvorfor tror du ikke han klarer å dekke behovet sitt for kalsium, magnesium, sink og vit.B6? Dette er alle mineraler og vitaminer de aller fleste av oss har null problemer med å dekke om vi har et fornuftig kosthold.

Og han har jo ikke nevnt noe om muskelkramper og problemer med søvn?

Kosttilskudd, er kun et tilskudd, som ikke er nødvendig med mindre man har mangelfullt kosthold og ikke evner å få i seg tilstrekkelig næring. Å bruke masse ekstra med penger på tilskudd er stort sett bortkastet:) (som du skriver i siste setn. din)

Vel han legger ikke akkurat ut livshistorien sin her heller. Erfaringsmessig er det mange utøvere med vesentlige store treningsmengder som melder om bedret søvnkvalitet samt bortfall av muskelkramper ved tilskudd av disse mineralene. Med andre ord dersom han har erfart noen av disse symptomene er det en av de mer nyttige kosttilskuddene der ute etter min mening. Og man må skille mellom hva som "dekker" følgende helsedirektoratets retningslinjer samt hva som er optimalt for en utøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hva du spiser (ikke spiser). Ikke noe vits i å anbefale f.eks omega 3 tilskudd om du spiser ofte makrell i tomat og laks/ørret, kalsium om du spiser mye gulost eller d-vitamin om du bor vinterhalvåret nær ekvator. Men mange mangler sink, jod (fåes via torsk) magnesium, omega 3 og d vitamin.

Da må du spise jævlig mye makrell i tomat, og oppdrettslaks osv. er ikke akkurat mett av omega 3 den heller. Personlig supplementerer jeg med omega 3 hver dag, og justerer ned dosene dersom jeg spiser mye fet fisk en dag. Bruk sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Da må du spise jævlig mye makrell i tomat, og oppdrettslaks osv. er ikke akkurat mett av omega 3 den heller. Personlig supplementerer jeg med omega 3 hver dag, og justerer ned dosene dersom jeg spiser mye fet fisk en dag. Bruk sunn fornuft.
Nei ikke for å få i seg minimumsanbefalingen. Da holder det til og med å innta 80 g torsk/hyse dgl. En fiskeburger på 125 g om dagen (inneholder hyse og laks) f.eks.Omega-3 i ulike fiskeslag - NIFES
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hva du spiser (ikke spiser). Ikke noe vits i å anbefale f.eks omega 3 tilskudd om du spiser ofte makrell i tomat og laks/ørret, kalsium om du spiser mye gulost eller d-vitamin om du bor vinterhalvåret nær ekvator. Men mange mangler sink, jod (fåes via torsk) magnesium, omega 3 og d vitamin.

Jeg ser gjerne dokumentasjon på at mange mangler dette i Norge.

Da må du spise jævlig mye makrell i tomat, og oppdrettslaks osv. er ikke akkurat mett av omega 3 den heller. Personlig supplementerer jeg med omega 3 hver dag, og justerer ned dosene dersom jeg spiser mye fet fisk en dag. Bruk sunn fornuft.

Hvor stort er behovet for omega-3, og hvordan vet du at du vil få en positiv effekt av tilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er behovet for omega-3, og hvordan vet du at du vil få en positiv effekt av tilskudd?

Bare for å understreke, jeg har aldri skrevet at *jeg vet de vil få positiv effekt av tilskudd*. Anbefalingene mine var kun basert på hva jeg personlig har efart gir potensielt mest effekt for pengene, i en jungel av kosttilskudd som finnes på markedet. Mulig jeg var uklar på dette punktet, men går ofte litt raskt i svingene når man poster på et forum. Uansett kan man aldri gi en garanti for at et kosttilskudd "funker" eller ikke.

Så vidt jeg veit er de genrelle anbefalingene fra sosial- og helsedirektoratet rundt 0,5 prosent av energien per dag bør komme fra omega-3, det vil si cirka 0,8 gram for kvinner mellom 18 og 30 år, og rundt ett gram for menn mellom 10 og 30 år.

For øyeblikket er jeg ikke klar over noen publiserte studier som har tatt for seg svært høye doser omega 3 som en del utøvere benytter seg av. Her kan jeg kun sikte til erfaringsbasert kunnskap, hvorav 3500 - 6000 mg daglig har fungert best for meg og mine utøvere mtp på subjektiv opplevelse av reduksjon i inflamasjonsprosessen etter tunge treningsperioder (dvs. leddsmerter samt DOMS), samt mobilisering av underhudsfett hos allerede meget godt trente personer <10% kroppsfett. Denne studien gir indikasjoner på noen av fordelene med rikelig inntak av omega 3 (epa + dha), selv om den har sine svakheter http://www.jssm.org/vol10/n3/2/v10n3-2pdf.pdf - Her benyttet de seg av 2000 mg EPA + 1000 mg DHA, totalt 3000 mg omega 3 i kun 7 dager, og så allerede positive effekter.

Til min overaskelse (skal man stole på tallene) inneholder makrell i tomat hele 2731 mg omega 3 pr 100 g? Men inneholder også en del "unødvendige" kalorier dersom man ønsker å oppnå en vel definert fysikk med veldig lav fettprosent. En spiseskje tran inneholder for øvrig omlag 90 kalorier. Så har man plass til det i kaloribudsjettet, så spis for all del makrell i tomat, og man trenger tydeligvis ikke spise så mye av det heller. Hvorvidt større doser omega 3 gir noen ytterligere fordeler er så vidt jeg vet ikke forsket på? (tar gjerne i mot publikasjoner med takk) Men mine egne erfaringer tilsier at det kan ha en positiv effekt å dosere noe høyere enn de generelle anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt større doser omega 3 gir noen ytterligere fordeler er så vidt jeg vet ikke forsket på? (tar gjerne i mot publikasjoner med takk) Men mine egne erfaringer tilsier at det kan ha en positiv effekt å dosere noe høyere enn de generelle anbefalingene.

Forskningen på omega-3 er splittet, men den er gjort på helsemessige parametre, og ikke nødvendigvis på gainz :) Det kommer mer publikasjoner på det fremover, blant annet en doktorgrad fra UiB som har funnet signifikant økt dødelighet i en viss gruppe når inntaket av omega-3 var høyt (høyt definert som over 2,6g/dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskningen på omega-3 er splittet, men den er gjort på helsemessige parametre, og ikke nødvendigvis på gainz :) Det kommer mer publikasjoner på det fremover, blant annet en doktorgrad fra UiB som har funnet signifikant økt dødelighet i en viss gruppe når inntaket av omega-3 var høyt (høyt definert som over 2,6g/dag).

Bør man med andre ord styre unna tilskudd? Ser at anbefalt døgndose gjerne er høyere enn definisjonen på høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen på omega-3 er splittet, men den er gjort på helsemessige parametre, og ikke nødvendigvis på gainz :) Det kommer mer publikasjoner på det fremover, blant annet en doktorgrad fra UiB som har funnet signifikant økt dødelighet i en viss gruppe når inntaket av omega-3 var høyt (høyt definert som over 2,6g/dag).

Spennende. Skal følge med videre!

Signifikant økt dødelighet faktisk, intervensjonsgruppen er gjort på utøvere? I så fall er det ikke alltid de kun drikker ananasjuice ved siden av omega-3 tilskuddene, if you get what i'm sayin' ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man med andre ord styre unna tilskudd? Ser at anbefalt døgndose gjerne er høyere enn definisjonen på høyt.

Vanskelig å si noe konkret. Jevnt over vil nok folk ha nytte av mer omega-3, men det er umulig å si noe om hvordan enkeltindividet vil respondere på en endring :)

Spennende. Skal følge med videre!

Signifikant økt dødelighet faktisk, intervensjonsgruppen er gjort på utøvere? I så fall er det ikke alltid de kun drikker ananasjuice vet siden av omega-3 tilskuddene, if you get what i'm sayin' ;)

Hehe, nei, denne er gjennomført på tidligere hjertepasienter. De der man observerte økt dødelighet var ikke-diabetikere, spesielt de med med høye triglyserider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å kontrollere med målbare og objektive variabler om bruk av kosttilskudd sammenfaller med positive endringer, så jeg registrerer hver søndag morgen på tom mage fettprosent, midje, arm og TRAC-systemet gir meg fortløpende en graf som viser utvikling i estimert 1RM. Har funnet at bortimot ingenting virker, egentlig. Ursolic acid har sammenfalt med 2/2 perioder med nedgang i fettprosent, men jeg har også gått ned i fettprosent både før og etter UA så ingenting konklusivt der. Dexaprine og alphamine er neste ut hva fettprosent gjelder. Ellers har jeg eksperimentelt forsøkt å ta ALLE testoboosterne på markedet samtidig, og kan fastslå at på 2 uker har de hatt eksakt: 0 effekt :). Har da brukt activate xtreme, triazole, intimidate, DAA og tropinol samtidig (dekker alle de populære virkestoffene D-AA, NMDA, divanil, fadogia, 25-R, horny goat weed og icariin - samtlige ineffektive, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...