Gå til innhold

Hvalkjøtt = snadder?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"I dag foregår den norske fangsten med bruk av en eksploderende harpungranat. Den eksploderende harpunen kan forårsake massive indre skader og blodtap uten at hvalen dør umiddelbart. En ekstra harpun eller et gevær brukes som en sekundær avlivningsmetode. Det kan ta fra flere minutter og i noen tilfeller over en time med lidelser før dyret til slutt dør. Harpuneringen av hval er kritisert av veterinærer og biologer over hele verden og har vakt motstand verden over."

"De siste årene har ikke alle dyrene i kvoten blitt tatt; i 2008 ble eksempelvis 534 av 1052 dyr tatt livet av i løpet av fangstsesongen."

Sier vel litt om bestanden når det kun blir 'fisket' halve kvoten... Det er vel neppe av valg at industrien har unnlatt å ta den andre halvparten.

Norsk hvalfangst | hvalfangst.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst.....? Grin en annen plass..

Hvis man skal velge mat etter hva som behandles best, så kan man jo ikke epise en dritt.

Personlig synes jeg det i det minste går an å forsøke å begrense unødvendig lidelse.

Jeg er ikke veganer, men prøver å være litt bevisst i forhold til hvilke animalske produkter jeg velger å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer hvalkjøttet i skiver og bruk en kjøtthammer til å flate ut stykkene.

Trenger ikke marinade ,men mor bruker å marinere dem i 1 døgn. Kommer langt med salt/pepper.

Hiv den på grillen om du har en stående :D

Bruker å lage det med potetmos + soppstuing / potetsalat + salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det i det minste går an å forsøke å begrense unødvendig lidelse.

Jeg er ikke veganer, men prøver å være litt bevisst i forhold til hvilke animalske produkter jeg velger å kjøpe.

Kan være enig i det, men er det værre at en hval lider i et par minutter til en time etter et fritt liv i havet enn at oppdrettslaks står tett i tett i merder hele livet? De fleste ville dyr lir en smertefull død om de dør naturlig. Selvsagt skal en prøve å gjøre det så skånsomt som mulig, men det er ikke like lett å drepe en hval på kort tid som mindre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mormor pleier å lage en blanding av hvetemel, salt og svart pepper som hun ruller hvalbiffene i før hun steker de.. i ganske små stykker. det blir helt latterlig mørt... o-o

Thats correct, "eneste" måten å steke hvalkjøtt på. Og stek det kjeeempekort. Hval-sashimi ! Og ALLTID husk å romtemperer kjøttet i 45-60minutter før det stekes, så det ikke blir godt stekt utpå og kaldt inni.

Ellers kan du starte på samme måte, altså med mel, salt og pepper, små stykker (men kuber istede for biffer) brun dem og lag hvalgryte med gulrøtter, kålrot, løk og hvitløk, matfløte/rømme etter smak/ønsket mengde kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats correct, "eneste" måten å steke hvalkjøtt på. Og stek det kjeeempekort. Hval-sashimi ! Og ALLTID husk å romtemperer kjøttet i 45-60minutter før det stekes, så det ikke blir godt stekt utpå og kaldt inni.

Ellers kan du starte på samme måte, altså med mel, salt og pepper, små stykker (men kuber istede for biffer) brun dem og lag hvalgryte med gulrøtter, kålrot, løk og hvitløk, matfløte/rømme etter smak/ønsket mengde kcal.

Sikle :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og stek det kjeeempekort. Hval-sashimi ! Og ALLTID husk å romtemperer kjøttet i 45-60minutter før det stekes, så det ikke blir godt stekt utpå og kaldt inni.

Hmm, jeg pleier ha steke det fra kjøleskapstemperatur om jeg vil ha det som sashimi for å unngå at det bli varmt i inni. Sashimi skal jo være rått, men akkurat på hval kan det være greit å brune det på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lynsteker det kalles det tataki.

Men ja, sashimi bør og lunkes i romtemperatur en stund før konsumering (sett at du har bra råvarer) da smaken kommer bedre frem rundt 20g, dog, bør ikke oppbevares ved denne temperaturen mer enn høyst nødvendig da pga. bakterievekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...