Gå til innhold

Hvalkjøtt = snadder?


Anbefalte innlegg

Vi har fått tak i en god del hvalkjøtt, og gleder oss tilå teste dette til middag i dag.

Planen var egentlig å bare steke strimlet hvalkjøtt + sopp, løk og brokkoli. Servere med enten pitabrød eller potet. Rett og slett fordi jeg har null erfaring med hvalkjøtt - og vil gjøre det "idiotsikkert".

MEN så tenkte jeg at kanskje noen her har erfaring med hvalkjøtt ?!?!

I såfall - noe spesielt tilbehør som anbefales ? Eller; en måteå tilberede kjøttetsom fungerer bedre enn steking??

Håper på noen gode forslag - jeg gleder meg til å smake hval!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hvalkjøtt er knallgodt om det steikes korrekt. Skal ingenting til for å få transmak av kjøttet så vær forsiktig ;)

"vær forsiktig"... jeg er dum på kjøkkenet... Betyr dette at det skal stekes på høy varme og kjapt, eller putre over tid på lavere varme? beklager om jeg spør veeeeldig dumt nå...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vær forsiktig"... jeg er dum på kjøkkenet... Betyr dette at det skal stekes på høy varme og kjapt, eller putre over tid på lavere varme? beklager om jeg spør veeeeldig dumt nå...:p

Steik det på samme måte som vanlig biff. :) Steikes det for mye som blir det ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å lage det selv, kun fått det servert. Men det serveres stort sett med samme typen tilbehør som man serverer til biff. Sopp løk og brokkoli høres bra ut! Men jeg ville kanskje stekt det som et helt stykke fremfor strimlet for å unngå at det blir tørt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at det skal stekes på høy varme og kjapt, eller putre over tid på lavere varme?

Ja, ...

Enten veldig kjapt i panna, ellers så må det putre over lengre tid. Begge deler fungerer, men midt imellom blir ikke så bra. Har du først stekt det mer enn medium/rare så bør du la det steke/koke en god stund. Så i gryter og slikt blir det best om du lar det stå og putre i en time.

Synes det er sjeldent det er noe transmak i hvalkjøtt som jeg har kjøpt frossent. Men hvalkjøtt kan få litt transmak om det ligger og mørner åpent i luft, så skal det ligge å romtempereres så legg det gjerne i en rødvinsmarinade eller surmelk.

Coop på Madla har forøvrig, Sjokobjarkøy, pris varier fra 89 - 149 kr pakken (800gr) avhengig om de har tilbud eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på kjøttet varierer veldig, og de største og eldste hvalene har en tendens til å bli trevlete og grove i kjøttet uanset. Transmaken kan vel komme av hva hvalen har spist.

Jeg har spist både hvalbiff og som grytekjøtt...liker godt begge deler. Husk bare å skjær kjøttet opp så du korter fibrene, ellers blir det seigt nesten samma hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri prøvd å lage det selv, kun fått det servert. Men det serveres stort sett med samme typen tilbehør som man serverer til biff. Sopp løk og brokkoli høres bra ut! Men jeg ville kanskje stekt det som et helt stykke fremfor strimlet for å unngå at det blir tørt? :)

men det er kjøpt som "strimlet hvalkjøtt"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff... du har så rett... .:-/ Så langt tenkte ikke jeg! Men kjøpt er kjøpt - så nå skal det spises ;)

Tror hvalfangsten i Norge slik den drives i dag er mer bærekraftig enn mye annet...

Selv om blåhvalen nesten ble utryddet av grådig hvalfangst for flere tiår siden så betyr ikke det at ikke en forsiktig hvalfangst i dag kan være bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hvalfangsten i Norge slik den drives i dag er mer bærekraftig enn mye annet...

Selv om blåhvalen nesten ble utryddet av grådig hvalfangst for flere tiår siden så betyr ikke det at ikke en forsiktig hvalfangst i dag kan være bærekraftig.

da satser jeg på at hvalen jeg spiser er drept på "forsvarlig" måte... ;)

Pleier å være flink til å bry meg om slikt... passer f.eks veldig på hvilken type/merke scampi jeg kjøper..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...