Gå til innhold

Gode erstatninger for kylling?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kutte ned noe på inntaket av kylling (årsak er ikke viktig i denne sammenhengen), og lurte i den forbindelse på om noen her inne har en kjapp liste over andre ting man kan tilnærmet erstatte det med? Tenker da især på mengden biologisk verdi kyllingkjøtt har, og også om det er andre ting man bør unngå i andre typer kjøtt, andre animalske- og vegetabilske produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal kutte ned noe på inntaket av kylling (årsak er ikke viktig i denne sammenhengen), og lurte i den forbindelse på om noen her inne har en kjapp liste over andre ting man kan tilnærmet erstatte det med? Tenker da især på mengden biologisk verdi kyllingkjøtt har, og også om det er andre ting man bør unngå i andre typer kjøtt, andre animalske- og vegetabilske produkter?

Dette var nå å overanalysere kylling og kjøtt generelt, ekstremt mye. Ingen kylling = annet maget kjøtt eller fisk. Større problem er det generelt sett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever er en grei ting å erstatte det med. Det er også relativt magert, har høyt innhold av protein, og er en veldig verdifull kilde til en mengde vitaminer og mineraler. Antagelig den mest næringsrike delen i et dyr, sammen med hjernen. Levergryte smaker dag også helt himmelsk. Min favoritt når det gjelder smak iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var nå å overanalysere kylling og kjøtt generelt, ekstremt mye. Ingen kylling = annet maget kjøtt eller fisk. Større problem er det generelt sett ikke.

Det er ikke snakk om overanalysering, det er bare et spørsmål, rett og slett. Det med 'annet' kjøtt er jo den regla man har hørt om at man ikke bør spise for større mengder rødt kjøtt o.l., og hva som her menes med 'større mengder'.

Dessuten er det jo ikke å komme fra det faktum at kylling ER veldig næringsrikt og magert, samtidig som det metter mye med små porsjoner. Jeg bare ønsker høre om noen vet noe tilnærmet tilsvarende.

Ellers takker jeg for alle tips så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om overanalysering, det er bare et spørsmål, rett og slett. Det med 'annet' kjøtt er jo den regla man har hørt om at man ikke bør spise for større mengder rødt kjøtt o.l., og hva som her menes med 'større mengder'.

Dessuten er det jo ikke å komme fra det faktum at kylling ER veldig næringsrikt og magert, samtidig som det metter mye med små porsjoner. Jeg bare ønsker høre om noen vet noe tilnærmet tilsvarende.

Ellers takker jeg for alle tips så langt :)

Rødt kjøtt er ikke farlig.

Mettet fett er ikke farlig.

Magert er ikke ensbetydende med sunt eller næringsrikt

Kylling er ikke mer næringsrikt enn annet kjøtt.

Spiser du kylling må du ha en fettkilde til, spiser du kjøtt med mer fett i trenger du ikke å ha en fettkilde til. Enklere blir det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er flotte tips :-)

Hvorfor ja... Alle kommer nok nå til å synes jeg er meget hysterisk, men fikk se litt nærmere på kyllingproduksjon og slakt i dag. Har tidligere vært i forskjellige kyllingfjøs og alltid kommet ut med dårlig samvittighet. Etter å ha sett slakteprosess, og ikke minst hva som skjer med nyklekkede hanekyllinger som helst skulle vært høner for å legge egg, så kjenner jeg at jeg ikke vil støtte den delen av industrien.

Jeg kommer nok til å kjøpe økologisk kylling i ny og ne, men som fattig student så er det jo noe mer i innkjøpspris, så det blir litt mer luksus. Da er det greit å kunne ha valg fra andre deler av kjøttindustrien man kan stå litt mer inne for iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er flotte tips :-)

Hvorfor ja... Alle kommer nok nå til å synes jeg er meget hysterisk, men fikk se litt nærmere på kyllingproduksjon og slakt i dag. Har tidligere vært i forskjellige kyllingfjøs og alltid kommet ut med dårlig samvittighet. Etter å ha sett slakteprosess, og ikke minst hva som skjer med nyklekkede hanekyllinger som helst skulle vært høner for å legge egg, så kjenner jeg at jeg ikke vil støtte den delen av industrien.

Jeg kommer nok til å kjøpe økologisk kylling i ny og ne, men som fattig student så er det jo noe mer i innkjøpspris, så det blir litt mer luksus. Da er det greit å kunne ha valg fra andre deler av kjøttindustrien man kan stå litt mer inne for iallefall :-)

Neida. Har hørt langt mer hysteriske ting!:)

Er også fattig student. ..heldigvis elsker jeg tunfisk og sardiner på boks :p

Havregryn og egg! Kan leve godt på lite cash on en ikke er kresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk er fantastisk. Det kan redde enhver dvask salat.

Egg går det mest av i helgene, burde nesten tatt meg mer tid til å lage noe med det. Det er jo slett ikke så dyrt heller :-)

Er også forøvrig i Danmark for tiden. Mulig det er jeg som ikke følger med, men her er det etter mine øyne ikke mulig å oppdrive kesam. Kan godt være det finnes også, men her skjuler de jo ting under rare navn, hvor rømme blir fraische, og for ikke å nevne "hytteost".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødt kjøtt er godt og sunt, så har du ikke nytt det før så har du sjansen nå ;)

Du kan jo bytte ut prior-/solvinge/whatever-kyllingen med kylling som lever et godt liv? Sjekk litt rundt og se hvem som behandler fuglene sine bra. Stange f.eks?

Jeg spiser mye oksekjøtt, laks, torsk, sei, kylling og egg. Tror jeg får det jeg trenger og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan proeves er Bison kjoett.. Vet ikke hvor lett det er aa faa tak i der hjemme, men her i USA selges det i nesten hver butikk.

Skulle jeg gjerne prøvd, men det er null sjans å få tak i noe sånt her jeg bor. Det nærmeste jeg kommer noe annet enn det vanlige er vilt, og det er priset oppi 400+ kroner kiloen. Det er bare ikke aktuelt... Desverre. Vi trenger en matrevolusjon! Bedre utvalg og rimeligere priser på ren, ubehandlet mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting eg synest er kanongodt er. En blokk med seifile 18 kr på rema. Så har du oppi paprika, sopp, brokolli, løk, vårløk og spinatblad i en form. Hakker alt fint opp, legger seifileten på toppen. Krydrer det med det du liker. Så hiver du noe dill på toppen av fisken og litt sitronsaft. Så rett i ovnen til fisken er gjennomstekt. eg har ovnen min på 225 grader btw. Bon appetit. Kanon godt :)

Ps: Eg har også litt rapsolje i bunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke og kjøpe slike fiske "filer" i blokk. Det er bare møl... Se til at det du kjøper ser ut som fisk.. Seriøst..

Fisk er nå fisk, blokk eller ikke. Men det er klart at disse blokkene ikke er de beste stykkene.

Fatter ikke hva som er lov å kalle "filet" i dette landet. Gjelder feks. også pålegg av kylling"filet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...