Gå til innhold

Ligger jeg for lavt på inntak?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg i evigheter(2 år) ligget på alt fra 1500 til 1900 kcal daglig...gått veldig mye opp og ned i inntak på kcal fordi jeg liksom aldri har funnet den perfekte mengden ved vektnedgang. Har gått ned 30+ kg siden 2011 og begynte på 125 kg ca. er rundt 90 nå,går litt opp og ned for tiden,til min fortvilelse. Har ikke gått ned ett gram siden jul ,heller ikke i cm,det får så være. Men det jeg lurer på er om ejg egentlig har ligget for lavt hele tiden FORDI;

EN: Jeg er syk hele tiden for tida...trøtt,ikke noe overskudd,har to barn og jobb og har ikke noe til overs for verken barn eller mann:(

TO: Nevnte jeg syk hele tida?Da mener jeg skikkelig forkjøla med skikkelig sår hals og ille hoste og gjentatte bihulebetennelser.Tre ganger siden desember nå,med en tre uker imellom hver gang,hvorav den andre gangen var skikkelig influensa.

Jeg trener fullkropp 3-4 dager i uka og har kortintervaller på to av de og har en gåtur eller en lankjøring i uka på sykkel eller til beins ute ca en time i moderat tempo. This is it liksom! Etter hver økt er det det jeg har av energi...da er jeg tom og på jobb er jeg nær ved å sovne hver dag,gir alt jeg har igjen av energi på trening og er død resten av dagen og kvelden. Jeg gidder ikke mer nå:o

Har enda 30 kg til mål,dette skal tas over tid ,men likevel..jeg har mye igjen og hvis d skal væra slik hele perioden på to år til hvor jeg skal ha det slik så...ja...til H med slanking ass:p Jeg orker ikke ligge så lavt på inntak..men får liksom aldri ting til å stemme ordentlig med kcal og alt d der...men uansett

Kvinne,27 år,167 cm høy og 90-95 kg. Trent tung styrke i om lag to år. Har godt med muskler,men ja..ser de siste par mnd at det kommer ikke akk mer av de nå så blir bekymra...pluss formen som er helt kræsj som jeg skrev over.

Help:p? Jeg tilføyer seff mer hvis det trengs mer info. Og ja jeg har en liten kos på lørdager men ligger unna sukker så godt jeg greier,spiser heller masse mat den dagen,en helg kan det bli 3500 kcal en lørdag ,andre kan det bli bare 2000 liksom,det kommer helt an på,men ligger om lag på rundt 2500 kcal på lørdager da kan man vel si,dette er ikke drittmat nødvendigvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ikke noen råd å komme med.

Men jeg kommer til å følge med på tråden:-)

Jeg kan tilføye at jeg er i samme situasjon som deg. Har gått ned 30-35 kg og er utslitt egentlig. Såvidt jeg kommer meg gjennom en dag på jobb, og såvidt jeg har overskudd til trening, men that's it. Mann og hjem får dessverre ikke den oppmerksomheten de fortjener!

Håper noen kloke sjeler kan gi deg et godt svar!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er vel som du selv egentlig er inne på, at du enten stresser kroppen med for lite mat i forhold til aktivitet, eller for mye mat i forhold til aktivitet.

I og med at du skriver at du ikke har vært i form den siste tiden så er det vel sannsynligvis at det er stress og for lite mat.

Uansett så bør du sette deg som mål og først og fremst bli frisk og få litt overskudd igjen.

Hvor mye eller lite en skal spise, har jeg ikke noe godt svar på. Min personlige erfaring er at teorien om at hvis man bare ligger i et gitt underskudd over tid, så går man ned, stemmer ikke. Min erfaring er at over tid så tilpasser kroppen seg energi inntaket, og så stopper vektnedgangen mer eller mindre opp.

Løsningen da er ikke å skjære ytterligere ned på næringsinntaket, men heller å øke det, og da litt forsiktig over tid, slik at man ikke legger på seg igjen, utover det som er vanlig mht væske ansamling i kroppen.

Når kroppen så har hatt litt pause et par uker, tilpasset seg mer næring, så kan man på nytt legge seg i underskudd og vekten vil igjen begynne å røre på seg rett vei. Men poenget er at man må legge seg i et lite underskudd av gangen, slik at man heller kan knippe inn litt hvis man føler at kroppen har tilpasset seg. Alternativet er å ta en ny pause og la kroppen tilpasse seg mer næring igjen, uten at man går opp i vekt.

Dette er mine personlige erfaringer, at man må være tålmodig og kjøre sykluser.

Jeg mener det ikke finnes et gitt antall kalorier som til en hver tid vil gi vekt nedgang. Det eneste som er sikkert er at hvis man tar for mye, for fort, så blir kroppen stresset, vektnedgangen stopper, og man blir i verste fall syk.

Fatt mot, du har kommet langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg trener fullkropp 3-4 dager i uka og har kortintervaller på to av de og har en gåtur eller en lankjøring i uka på sykkel eller til beins ute ca en time i moderat tempo"

kutte litt ned på trening en liten stund? hva med å roe ned på de hardeste øktene og fortsette med moderate og lette økter, så du får hvile deg litt. to-tre uker minst. hvordan er søvnen din?

jeg har ikke noen kvalifisert bakgrunn til å komme med disse rådene annet enn egenerfaring, men jeg føler selv at det hjelper meg å kulen litt innimellom om jeg blir sliten. gratulerer med fabelaktig fremgang til nå!

ok,s¨å du mener at jeg trener for mye`? Jeg har aldri tenkt de baner...skal jeg fortsette på samme inntak og trene mindre? Hvor mye mindre i så fall?:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg ville jeg lagt meg på rundt 2000kcal om dagen og kuttet minimum en av treningsøktene for en periode. Legg heller inn rolige turer hvor du får frisk luft og beveget kroppen din uten å stresse den. Det virker på meg som at kroppen din skriker etter hvile og rett og slett trenger å hente seg inn igjen.

Jeg har ingen faglig bakgrunn for å gi dette rådet, men av egen erfaring funker det ikke å presse kroppen om man er syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg var deg ville jeg lagt meg på rundt 2000kcal om dagen og kuttet minimum en av treningsøktene for en periode. Legg heller inn rolige turer hvor du får frisk luft og beveget kroppen din uten å stresse den. Det virker på meg som at kroppen din skriker etter hvile og rett og slett trenger å hente seg inn igjen.

Jeg har ingen faglig bakgrunn for å gi dette rådet, men av egen erfaring funker det ikke å presse kroppen om man er syk..

ok,takk for rådet uansett:) Jeg har jo når jeg ser etter og regner på det ligget 1000 kcal i underskudd hver dag..da har jeg beregnet ekstra på lørdag :p så det er vel lite ja...gikk fint i starten men merker jo nå etter mange kg ned at jeg må forandre noe...er jo fullstendig ferdig i kroppen:( Trener ikke når jeg er syk da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe så enkelt som at kroppen er sliten og sier stopp. Det er tungt for både kropp og sjel å skulle prestere og gå ned i vekt HELE tiden, så noen ganger sier kroppen rett og slett fra om at den trenger en pause. Hvis du er mye syk er det kanskje et tegn på at kroppen trenger å hente seg inn igjen, og da syns jeg du skal gjøre det :) Du har jo vært kjempeflink til å gå ned mange maaange kilo, og kanskje du skal gi kroppen din tid til å hente seg inn igjen ;)

Det har IKKE noe for seg å skulle gå enda mer ned i kcal som andre også har sagt her ser jeg. Regner med at du har regnet ut din BMR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut BMRen din kjapt her. Du spiser ALT for lite. Det er ikke rart at energien ikke klarer å være på topp, og det har du helt sikkert skjønt selv også. Ta deg tid med vektnedgangen din og lag deg en hverdag du klarer å ha, også kalt en ny livssil :)

Matvareguiden. BMR kalkulator

Regner du det ut her skjønner du hva jeg mener. ALDRI gå under BMR. ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, gratulerer med fremgangen så langt! Godt gjort, og kroppen din vil nok takke deg i 10-årene som kommer.

Så skal jeg leke litt "djevelens advokat" og anbefale *drumroll* lavkarbo *DUN-DUN-DUUUUN!*

Når du har vært såpass overvektig som du er kan det godt tenkes at du er noe insulinresistent. Bare en spekulasjon selvsagt, et semi-educated guess, men det ville ikke overrasket om det var sånn. Ved å redusere karbohydratene i kosten vil du gjøre det lettere for kroppen å hente energi fra dens egne energireserver.

Med 30 kg for mye på kroppen skal det jo strengt tatt ikke være noe problem for kroppen å ha nok drivstoff, selv om du spiser litt i underskudd. Det er dog ikke sikkert kroppen selv legger helt til rette for å hente energien du ikke gir den gjennom mat fra kroppsfettet.

Skaff deg "Frisk med ketolyse" eller "Slank med lavkarbo", eller hvilken som helst annen av disse bøkene som forklarer opplegget på en enkel måte og gir gode forslag til dags- og ukesmenyer. Gi det et par-tre måneder og se hva du synes. Det kan ikke bli værre (bortsett fra de første par ukene, før kroppen omstiller seg), og førstnevnte bok tror jeg koster 179kr på alle store Meny-butikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, gratulerer med fremgangen så langt! Godt gjort, og kroppen din vil nok takke deg i 10-årene som kommer.

Så skal jeg leke litt "djevelens advokat" og anbefale *drumroll* lavkarbo *DUN-DUN-DUUUUN!*

Når du har vært såpass overvektig som du er kan det godt tenkes at du er noe insulinresistent. Bare en spekulasjon selvsagt, et semi-educated guess, men det ville ikke overrasket om det var sånn. Ved å redusere karbohydratene i kosten vil du gjøre det lettere for kroppen å hente energi fra dens egne energireserver.

Med 30 kg for mye på kroppen skal det jo strengt tatt ikke være noe problem for kroppen å ha nok drivstoff, selv om du spiser litt i underskudd. Det er dog ikke sikkert kroppen selv legger helt til rette for å hente energien du ikke gir den gjennom mat fra kroppsfettet.

Skaff deg "Frisk med ketolyse" eller "Slank med lavkarbo", eller hvilken som helst annen av disse bøkene som forklarer opplegget på en enkel måte og gir gode forslag til dags- og ukesmenyer. Gi det et par-tre måneder og se hva du synes. Det kan ikke bli værre (bortsett fra de første par ukene, før kroppen omstiller seg), og førstnevnte bok tror jeg koster 179kr på alle store Meny-butikker. :)

Jeg spiser lavkarbo:)Har vært innom ketolyse,atkims,men synes 70 -100 g barn funker best:) Jeg har tatt ganske mange tester for diabetes og insulinet er helt om,hvis du lurte på det? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regnet ut BMRen din kjapt her. Du spiser ALT for lite. Det er ikke rart at energien ikke klarer å være på topp, og det har du helt sikkert skjønt selv også. Ta deg tid med vektnedgangen din og lag deg en hverdag du klarer å ha, også kalt en ny livssil :)

Matvareguiden. BMR kalkulator

Regner du det ut her skjønner du hva jeg mener. ALDRI gå under BMR. ALDRI.

Ja,har regnet på det på alle måter,hehe,men blir aldri enig føler jeg..men ja,skjønner ar jeg har spist for lite:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lavkarbo:)Har vært innom ketolyse,atkims,men synes 70 -100 g barn funker best:) Jeg har tatt ganske mange tester for diabetes og insulinet er helt om,hvis du lurte på det? :)

Godt å høre, selv om det gjør situasjonen din nå litt mer vrien, hehe. Ville økt matinntaket litt noen uker, kanskje kuttet ned treninga til fullkropps 2-3 ganger i uka til fordel for god hvile. En helkropps deload, so to speak.

Du har jo tross alt bare to valg.. fortsette med moderat underskudd og trening til du er fornøyd med speilbildet, eller gi opp og aldri bli fornøyd. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, selv om det gjør situasjonen din nå litt mer vrien, hehe. Ville økt matinntaket litt noen uker, kanskje kuttet ned treninga til fullkropps 2-3 ganger i uka til fordel for god hvile. En helkropps deload, so to speak.

Du har jo tross alt bare to valg.. fortsette med moderat underskudd og trening til du er fornøyd med speilbildet, eller gi opp og aldri bli fornøyd. (y)

Evt fortsette i ett leie der resultatene aldri kommer eller kommer altfor treigt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kcal inn - kcal ut = kcal balanse, vil stemme uansett, termodynamikkens lover kommer man ikke unna. Om du slutter å gå ned i vekt enda du føler du går i et kraftig underskudd så er muligens problemet at når du spiser lite, så blir innsatsen dårligere, og du forbrenner kanskje ikke like mye som du trur du gjør på trening. Er også fort gjort å glemme småting i logginga av kcal, og egentlig så spiser du mere enn du trur.

Samtidig er du kanskje overtrent, det gjør at kroppen aldri klarer å bygge seg opp, du går alltid på 'tomgang', har lav aktiv forbrenning og enda da opp med å gå rett i balanse, og fett% står bom still.

Jeg ville prøvd som andre sier, mindre cardio, og så ville jeg vært mere nøye på matinntaket og dobbeltsjekke at du ligger der du virkelig skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TEW her. Jeg ville rådet deg til å ta en god pause. Juster opp kaloriinntaket gradvis til du ligger rundt et fornuftig vedlikehold. Kutt også ned på kardio og kjør 3 fullkroppsøkter i uka med styrke. Første uken kan du gjerne kutte ned litt på vektene så du får en deload uke.

Når kroppen begynner å fungere bra igjen og du har fått tilbake både overskudd og humøret så kan du forsiktig begynne å kutte igjen. Da klarer du sannsynligvis å gå ned i vekt med langt flere kalorier enn du du inntar i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg får i meg av kcal ja,har ikke tatt av over 30 kg ved å slørve der:P Skal også sies at fett% fremdeles går ned. Og en ting..jeg har ,samla hva man sier,bygget mye masse på denne tida jeg har gått ned i vekt. Men jeg får bare prøve å legge meg bittelitt høyere på kcal og trene litt lettere,hvile mer...så se ...de siste kg skal av uansett:) Vanskelig å vite om hvileforbrenninga mi er blitt lavere ,men med høyt inntak av proteinet og riktig mat og at jeg har bygd masse til tross for vekttapet...så virker det ikke slik da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...