Gå til innhold

Øvelser som bygger midje


Chi

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å kjøre styrke 3 ganger i uka i en periode nå og begynner å se resultater. Nå som jeg begynner å bli trygg på teknikken blir vektene tygre og jeg prøver i ny og ned nye øvelser. Har akkurat lagt til knebøy til treningsoppsettet mitt. Begynte å se på teknikkvideoer for markløft men leste også at markløft bygger midje. Jeg har ikke noe imot muskuløse skuldre og lår men akkurat midja er hellig for meg! Så er det andre øvelser som bygger midje? Vil vite hva jeg skal holde meg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er helt feil å skrive dette på dette forumet :blush: , men opplevde det samme selv etter å ha kjørt markløft. Sikkert ikke alle som opplever det samme, men det er min erfaring. 1oufdpA96zTQSOmQa8DnIQJgxpek049p.jpegFor meg er en smal midje symbolt med kvinnelighet og jeg likte faktisk ikke å få større skrå bukmuskler. Sluttet med markløft og erfarte at disse musklene også forsvant....tilfeldig?

Markløft er litt hellig og det utløser alltid stor kritikk på forskjellige forum hver gang noen stiller dette upassende spørsmål, men det er forskjellige grunner til at man driver med styrketrening....jeg er bare opptatt av det estetiske. Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Pinglo her. Om noen mener de har fått bred midje av markløft vil jeg gjerne se FØR og ETTER-bilde og ha midjemål. Visuelt er midjen et resultat av flere ting. Bred rygg og en godt utviklede bein (med mye "schvoooong" på utsiden) gjør at midjen ser smal ut. Motsatt vil den se bred ut.

Dette blir litt som gutter sier at "Denne øvelsen her er helt sinnssyk. Jeg har tatt den i 3 uker og har aldri hatt sånn trøkk før. Føles ut som ryggen har vokst 5 centimeter". Slike formuleringer ser jeg på som veldig upresise. Det er også de typiske påstandene om at markløft gir bred midje.

Markløft med god teknikk er bra for kjernemuskulaturen - det betyr ikke at man blir bred.

Da jeg var på ud2.0 dietten for rundt 5 år siden trente jeg markløft 3 ganger i uken (tung, medium, lett). Vekten stoppet på 84kg. Da var midjen pinlig lave 68cm. Skulle gjerne vært litt bredere, men tvilsomt at markløften bidro i den retningen.

Nå er jeg 95kg og midja er rundt 83cm. Tviler ikke et sekund på at jeg hadde fått jentemidje om jeg hadde blitt fyrstikk igjen... Markløft eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har planer om å konkurrere o.l er det vel ikke sååå viktig om vedkommende tar markløft eller ikke tar markløft?

Hvis det er slik som Deportista sier, at en er opptatt av det estetiske og ønsker å ha smal midje, da er det vel ok at hun ikke vil ta markløft?

(Ikke for det, jeg kan ikke si noe om det stemmer eller ei. Jeg hadde ikke akkuratt den smaleste midja ved start, så for meg stemmer det iallefall ikke :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes kanskje noen gode grunner for enkelte å ikke kjøre baseøvelser- at de ikke skal konkurrere i styrkeløft er ikke en av dem.

Jeg bare spør jeg :)

Er så utrolig mye jeg ikke kan ifh til trening. Jeg kan på en måte kun det jeg behøver for å klare å trene, det er så masse ting jeg ikke har lært enda! Flaks jeg har fitnessbloggen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tviler ikke på at midjemålet kan bli tynnere men nå tenker jeg rent på estetikken, samtidig vil jeg jo trene rygg for å forhindre slitasje og forbygge ryggproblemer. Jeg tenker på silluetten forfra, ikke fra siden. Jeg har hvertfall merket meg de siste ukene at det buler ut under armene, nesten som vinger haha:p (Beklager jeg vet virkelig ikke navnet på muskelgruppen) Og jeg ser for meg at ryggen vil gjøre det samme nede ved midjen om jeg trener de rette øvelsene? Jeg har alltid hatt en ganske ekstrem timeglass figur, for meg er det et symbol på kvinnelighet og mitt ideal. At andre ikke deler det er helt greit, jeg har bare personlig ikke lyst å ende opp med den mer plankeforma overkroppen jeg ser mange kvinner får over lengre tid med styrke. Jeg har ikke trent styrke lenge, men jeg tror jeg har lettere for å få muskler enn andre jenter jeg kjenner. Så jeg vil vite hvordan jeg skal forme kroppen fra starten av, for jeg ser tydelig at ting er i forandring allerede nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her inne kun for å lære og heldigvis er det nok av flinke folk her, men jeg kan ikke forstå Robert at det skal virke så usannsynlig av man utvikler en kraftigere muskulatur på siden av magen for å stabilisere i tunge mark (eller så er det jeg som har gjort det feil?) Fikk litt av det du ser på bildet (nei, ikke fett) Jeg vet hva symmetri er og at dette visuelt burde utligne seg når man får mer muskler, men jeg har allerede bra lår, men latsen henger etter, derfor liker jeg ikke noe som 'bygger midje' skjønner ?

Dette er et spm som har vært diskutert verden over i årevis. Jeg tror ikke alt er myter, men det at vi er bygget forskjellig, bygger forskjellig, samt har ulike oppfatninger av hva som er 'pent' gjør at vi fortsatt vil kunne diskutere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her inne kun for å lære og heldigvis er det nok av flinke folk her, men jeg kan ikke forstå Robert at det skal virke så usannsynlig av man utvikler en kraftigere muskulatur på siden av magen for å stabilisere i tunge mark (eller så er det jeg som har gjort det feil?).

Jeg nekter ikke for at markløft og andre øvelser som belaster mage og dyp ryggmuskulatur kan gjøre at man øker en centimeter eller to rundt enkelte områder – men det er langt fra der til å hevde at man har bygget bred midje på grunn av markløft. Da har i så fall midjen vært bred i utgangspunktet. Effekten av markløft på rygg, armer og lår overgår langt på vei det du eventuelt skulle få av "bred" midje.

Jeg kjenner også til mange eksempler på gutter og jenter som er veldig sterk i markløft, men fortsatt har smal midje. Forskjellen jeg ser det, er at kjernemuskulaturen deres er tight og sterk.

Men – det er selvsagt bare min mening. Om noen er 100 % sikker på at de har fått bred midje på grunn av markløft kan jeg ikke bare si "du lyver". Så urimelig blir jeg aldri, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det er endel bodybuildere som unngår å gjøre dynamiske sideøvelser for magen da den bygger større obligues og V formen dermed blir mindre fremhevende. Dette er øvelser som sideveis rygghev (synes den øvelsen ser skummel ut uansett) og sideveis øvelser i kabeltrekk for mageregionen samt crunches med utslag til sidene (hvor mange jenter er det ikke som tar den?).

Men markløft tar ikke spesielt på obligues, men styrker hele kjernen. Markløft er heller ikke en øvelse som primært gir hypertrofi (muskelvekst) for magemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant dilemma.. Jeg har også en veldig fin timeglassfigur, og en kropp som bygger muskler lett. Er livredd for å miste kurvene mine, og har tenkt litt på dette med mageøvelser. Sideplanke f.eks, er det noe som bygger midjen? Jeg har lest om det omdiskuterte "Britney-Spears-syndromet" og er derfor skeptisk til mye magetrening (som situps)..

Midjen min er på 69 cm, og vet at da jeg veide 11 kg mindre og ikke trente, så midjen min smalere ut (i forhold til resten) selv om den bare var 5 cm smalere. Så hvis markløft gir rettere kropp er jeg veldig negativ. Har allerede gått ned 1 bh-str siden jeg starta med styrketrening, men hvis jeg øker så mye som 1 cm rundt livet, da må jeg revurdere hele styrketreninga altså! :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare spør jeg :)

Er så utrolig mye jeg ikke kan ifh til trening. Jeg kan på en måte kun det jeg behøver for å klare å trene, det er så masse ting jeg ikke har lært enda! Flaks jeg har fitnessbloggen:D

Dette var vel først og fremst et hjertesukk fordi jeg er litt lei av å lese

  • Jeg trenger ikke ta mer enn kvartbøy, jeg skal jo ikke konkurrere!
  • Selvfølgelig kan jeg benke med rumpen i været og med sprett og der spotteren løfter 75% av vekten, jeg skal jo ikke konkurrere
  • Siden jeg ikke skal konkurrere, trenger jeg egentlig ikke å trene ordentlig eller med god teknikk i det hele tatt. Jeg tror jeg erstatter knebøy med beinpress, markløft med rygghev og benkpress med triceps extension :sick:

Jeg kunne skrevet noe om at dersom man hadde bygget så voldsom midje av markløft så hadde det ikke vært verre enn å slutte. Muskler blir der ikke til evig og alltid, så midjen ville jo blitt smalere igjen. I tillegg ville jeg gjerne poengtert at det først og fremst er veksthormoner, og ikke verken markløft eller skrå crunches som er problemet når kroppsbyggere sliter med brede midjer, og kanskje krydret det med anekdoten om kollegaen min med den smaleste midjen jeg noensinne har sett som har trent knebøy 5 ganger i uken og markløft 3 ganger i uken i månedsvis uten å bygge en cm, men jeg tror ikke noe av det når gjennom.

Derimot så vet jeg at markløft er en øvelse som veldig mange er litt "redde" for, de er usikker på teknikken, de synes det er tungt, osv., og da blir slike ting som dette en beleilig unnskyldning for å holde seg inne i apparatparken. Det kan jeg selvfølgelig ikke hindre noen, men jeg må få lov å synes det er litt teit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et interessant dilemma.. Jeg har også en veldig fin timeglassfigur, og en kropp som bygger muskler lett. Er livredd for å miste kurvene mine, og har tenkt litt på dette med mageøvelser. Sideplanke f.eks, er det noe som bygger midjen? Jeg har lest om det omdiskuterte "Britney-Spears-syndromet" og er derfor skeptisk til mye magetrening (som situps)..

Midjen min er på 69 cm, og vet at da jeg veide 11 kg mindre og ikke trente, så midjen min smalere ut (i forhold til resten) selv om den bare var 5 cm smalere. Så hvis markløft gir rettere kropp er jeg veldig negativ. Har allerede gått ned 1 bh-str siden jeg starta med styrketrening, men hvis jeg øker så mye som 1 cm rundt livet, da må jeg revurdere hele styrketreninga altså! :eek:

Det som slår meg er at de som har en markant timeglassfigur (meg selv inkludert) er de som er mer obs på dette 'problemet'. Jeg vet det ikke er populært å skrive at kvinner skal trene annerledes enn menn, men jeg ser så mange fitnessprofiler som jeg ikke synes har en feminin midje pga for markante skrå magemuskler, men dette er kun mitt syn og smaken er som baken (heldigvis)

Becoming%2Ba%2Bfitness%2Bmodel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne skrevet noe om at dersom man hadde bygget så voldsom midje av markløft så hadde det ikke vært verre enn å slutte. Muskler blir der ikke til evig og alltid, så midjen ville jo blitt smalere igjen. Derimot så vet jeg at markløft er en øvelse som veldig mange er litt "redde" for, de er usikker på teknikken, de synes det er tungt, osv., og da blir slike ting som dette en beleilig unnskyldning for å holde seg inne i apparatparken. Det kan jeg selvfølgelig ikke hindre noen, men jeg må få lov å synes det er litt teit :)

Det er jeg helt enig i, og jeg tror heller ikke alle vil få en bredere midje av markløft. Jeg skriver bare om min erfaring. Og en ting skal du vite - jeg holder meg ikke borte fra markløft fordi det er tungt. Jeg elsker å trene tungt - virkelig. Jeg liker t.o.m. litt smerte :blush: Vil absolutt ikke at noen skal holde seg borte fra markløft i frykt for å få en bredere midje for jeg tror ikke det gjelder alle og det er som du sier bare å kutte den ut om man skulle erfare dette :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This thread is worthless without science!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18076231

I korte trekk ble muskelaktiveringen i kjernemuskulaturen under tunge markløft/knebøy vs. kroppsvektøvelser av typen sideplanke og superman undersøkt. Det ble ikke funnet noen vesentlige forskjeller i muskelaktiveringen i de nedre bukmusklene eller de skrå bukmusklene ved markløft kontra vanlige kroppsvektøvelser.

Slik jeg tolker dette, betyr det at hvis man bestemmer seg for å holde seg unna markløft for å unngå å få en bred midje, burde man faktisk også holde seg unna all form for magetrening. Det er ikke noe magisk med andre mageøvelser som gjør at midjen din ikke blir bred av å trene disse, men eser ut om du trener knebøy.

Det er med andre ord like sannsynlig at du får en bred midje av planke og sideplanke som av markløft. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel først og fremst et hjertesukk fordi jeg er litt lei av å lese

Jeg kunne skrevet noe om at dersom man hadde bygget så voldsom midje av markløft så hadde det ikke vært verre enn å slutte. Muskler blir der ikke til evig og alltid, så midjen ville jo blitt smalere igjen. I tillegg ville jeg gjerne poengtert at det først og fremst er veksthormoner, og ikke verken markløft eller skrå crunches som er problemet når kroppsbyggere sliter med brede midjer, og kanskje krydret det med anekdoten om kollegaen min med den smaleste midjen jeg noensinne har sett som har trent knebøy 5 ganger i uken og markløft 3 ganger i uken i månedsvis uten å bygge en cm, men jeg tror ikke noe av det når gjennom.

Derimot så vet jeg at markløft er en øvelse som veldig mange er litt "redde" for, de er usikker på teknikken, de synes det er tungt, osv., og da blir slike ting som dette en beleilig unnskyldning for å holde seg inne i apparatparken. Det kan jeg selvfølgelig ikke hindre noen, men jeg må få lov å synes det er litt teit :)

Markløft er absolutt en vanskelig øvelse, med krevende teknikk. Det er den eneste grunnen til at jeg har drøya det lenge med å ta den :p. Jeg blir glad for at du (og andre) skriver det dere skriver. Det er lærerikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...