Gå til innhold

Crossfit - estimert energiforbruk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For en person med litt over gjennomsnittlig muskelmasse/vekt, godt oksygenopptak og som holder høy intensitet er ikke 800+ uvanlig.

For en som er i litt dårligere form og som ikke kan holde høy intensitet over en time kan en times rask gange i oppoverbakke være et godt alternativ, og en kan fint komme opp i 400+ der avhengig av kroppstørrelse og fart.

Litt OT, men la oss si en er overvektig og i relativt dårlig form : Få ting som slår en times rask (6 km/t) gange i oppoverbakke på mølle eller ulendt terreng. Snilt for leddene og effektivt nok om målet er energiforbruk.

En blir bra sliten om en kjører på med sirkeltrening i noen minutter, men som hovedtreningsform for en person som har som mål å bruke mye energi er det dødfødt.

jeg har vondt for å tro at mange klarer å forbrenne 800kcal+ i timen, om man ikke driver med dette aktivt på ett ok høyt nivå.

De finnes hvertfall ikke på noen av de plassene jeg trener elelr har trent hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man blir nok ikke sprek om man bare kjører WODer 7 min burpees er vel grei oppvarming, selv om noen synes det er en hel treningsøkt må nok trene en del utenom også :)

Jeg tok for moro skyld en gratis trial på beyond the whiteboard for noen dager siden, der en haug med ulike WODs og statistikk over beste løft i ulike øvelser for kvinner og menn var listet opp. Tanken var å finne fete oppvarmingsrutiner eller eventuelt litt kardio med kroppsvektøvelser, men jeg ble som nevnt nysgjerrig på denne treningen stående alene, spesielt da jeg så på en oversikt over en del av de mest "kjente" øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjelpe (coache) ei jente som trener crossfit 5-6 ganger i uka. Hun skriver at ei økt varer ca 15-20 minutt(?!). Trodde de holdt på lengre når de først satt i gang?

ikke undervurder 15 min! tror meg! Jeg tenkte akkurat det samme før jeg prøvde! Halve kr.sand strong team lå rett ut etter 15 min! hehe

Men man kunne feks kjørt 2 x 15 min da! :) med en god pause mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke undervurder 15 min! tror meg! Jeg tenkte akkurat det samme før jeg prøvde! Halve kr.sand strong team lå rett ut etter 15 min! hehe

Men man kunne feks kjørt 2 x 15 min da! :) med en god pause mellom

Hahah.. Joda, sant det.. En kunne jo ha tatt truckpull i 15 minutter også, tror det er få som hadde overlevd det.. Men jeg heller mer og mer mot at crossfit legger større vekt på "conditioning" enn noe annet.. Sånn sett så får jeg tenke på det som kardio med høy intensitet når jeg legger opp resten av treninga :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah.. Joda, sant det.. En kunne jo ha tatt truckpull i 15 minutter også, tror det er få som hadde overlevd det.. Men jeg heller mer og mer mot at crossfit legger større vekt på "conditioning" enn noe annet.. Sånn sett så får jeg tenke på det som kardio med høy intensitet når jeg legger opp resten av treninga :whistle:

hehe du sier noe! Ja jeg ville nok lagt det opp som en kardiolignende trening. Hvertfall slik en vanlig WOD ser ut om dagen hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinglo, er du blitt konvertert?

love.jpg

Nope, maxreps i olympiske øvelser og baseløft er fortsatt like hjernedødt, og tusen millioner repetisjoner med dårlig teknikk i random øvelse for den saks skyld ( :p ), men noe av det burde kunne funke fint som oppvarming eller som alternativtrening om jeg skulle mikse det opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinglo

Ph4gg8z, her er svaret:

Du bruker like mange kalorier som du bruker liter oksygen på å gjennomføre økten, multiplisert med 5.

Altså: Forbruker du 50 liter oksygen har du brukt ca. 250 kcal.

Hvor fort forbruker man oksygen? Det avhenger av oksygenopptaket. Jenter flest vil jeg tippe har et maks opptak på 3-4 liter/min. For gutter noe høyere, si 4-5 liter/min. Snittpulsen på økten sier noe om hvor mye oksygen du har brukt i snitt. Man klarer aldri å holde intensiteten på maksimalt oksygenopptak i mer enn noen minutter. Intensiteten man klarer å opprettholde over tid, såfremt den begrensende faktoren er oksygenopptaket (og ikke muskulært), vil være terskelen mellom aerob og anaerob virksomhet. Over denne terskelen vil melkesyre raskt eller gradvis hope seg opp, alt ettersom.

Prosentopptaket av oksygen er ikke 100% korrelert med puls. Dette fordi hjertet endrer slagvolum og frekvens, og ikke bare en av delene, etterhvert som intensiteten stiger.

post-3316-14440919000906_thumb.jpg

Her ser vi en tabell fra Olympiatoppen som viser %oksygenopptak sammen med %puls og melkesyre.

Det vil ta noe tid før pulsen faller fra høy intensitet. Normalt vil pulsen stabilisere seg lavt igjen på 2-3 minutter etter å ha hatt så høy puls, men være noe forhøyet en periode etterpå. Dette er EPOC, eller Excess Post-exercise Oxygen Consumption. Dette vil være ganske lite for en typisk økt for en godt trent person. Den vil kunne vare ganske lenge for utrente som brått øker belastningen eller veltrente som plutselig går berserk utover det de er vant med.

Trener man regelmessig kan man til en viss grad se bortifra EPOC ifht. kaloriberegninger.

Trener man 20 minutter med en intensitet tilsvarende 80% av makspuls i snitt, og man har 5 liter/min i maks uttak, vil man forbruke 4 liter x 20 min = 80 liter. Multiplisert med 5 (kcal pr. liter) vil vi få 400 kcal eller 1200 kcal/timen.

Dette vil da kanskje være typisk for en mann. For en liten jente vil det kanskje være 2-300 kcal. Dette vil være en ganske så intens økt, og om det er styrkeøvelser som brukes vil de fleste få muskulære utfordringer først. Man kan få noe økt behov for næring hvis man har blitt utsatt for signifikant muskelnedbrytning i tillegg.

Det er mange som blir tungpustet av løft som egentlig ikke utfordrer kroppen systemisk mtp. oksygen. Mange blir tungpustet ved ganske lette øvelser når de nærmer seg failure. Uten å ha verifisert dette er min teori at kroppen prøver å kompensere for lokal oksygengjeld ved å øke opptaket. Pusten vil raskt roe seg da kroppen ikke egentlig mangler særlig mye oksygen.

PS: I toppform har jeg snaut 6 liter/min i opptak. Det tilsvarer 30 kcal i minuttet. Jeg klarer ikke holde den intensiteten mer enn noen minutter. På sykkel vil jeg klare ca. 86-88% av dette i 40-60 min avhengig av motivasjonsgrad (da snakker vi all out konkurranse). Dette vil være ca. 1550 kcal/timen og innebærer død og fordervelse intensitetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min litteratur sier det står for "Excess post-exercise oxugen consumption", uten at dette er så viktig å dvele med. Mulig verden har kommet videre og endret på benevnelsen siden jeg leste det også..

Uansett knall innlegg, tommel opp fra meg!

Du har nok helt rett, 100 år siden jeg leste om EPOC :) Retter innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finpusse dette og lage en artikkel av det :) Skal ikke mye til...

Tenker å lage artikler om både ene og det andre relatert til kondisjonstrening, da det virker som om kompetansen på dette rundt om i Norge er fryktelig stusselig. På nett i det minste. Nesten alle artikler er rettet mot curlbrahs som vil miste noen kilo eller tatt ut av kontekst, slik DN Aktiv gjør når de lanserer sine "tips" i form av nyhetsartikler om den beste treningsmetoden.

Har forøvrig skrevet denne og flere skal det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å lage artikler om både ene og det andre relatert til kondisjonstrening, da det virker som om kompetansen på dette rundt om i Norge er fryktelig stusselig. På nett i det minste. Nesten alle artikler er rettet mot curlbrahs som vil miste noen kilo eller tatt ut av kontekst, slik DN Aktiv gjør når de lanserer sine "tips" i form av nyhetsartikler om den beste treningsmetoden.

Har forøvrig skrevet denne og flere skal det bli.

Fin artikkel det! More, more!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...