Gå til innhold

Sier man i fra?


Bandea

Anbefalte innlegg

Jeg synes absolutt man burde si ifra! Altså ingen sier jo ifra for å være slem, eller gjøre noen flaue eller noe sånt, man vil jo bare hjelpe. Og jeg vil heller bli litt flau der og da, enn å ødelegge kroppen min! Dessuten er det bare å si det på en hyggelig og motiverende måte, og hvem vet, kanskje man senere utveksler mange forskjellige gode tips og råd =) Har selv blitt rettet på et par ganger, noe jeg har satt utrolig pris på! For merket jo at med en gang jeg fikk rett teknikk så fikk jeg fremgang mye fortere også =)

Men synes faktisk de som jobber på treningssentrene burde være nesten pliktet til å si ifra til folk som gjør øvelser helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apropos si ifra, jeg får virkelig kjørt meg om dagen (ikke det at jeg ikke har bedt om det men).

Mr fleregangernorgesmesteribodybuilding har virkelig begynt å lære meg hva jeg burde la være å gjøre, hva jeg heller skal gjøre, hvorfor og hvordan jeg skal gjøre det. Det innebærer mange nye øvelser spesielt med tanke på bryst og skuldertrening, og han har så utrolig god kontroll på hvordan alt skal gjøres og hvor det skal ta. NYTTIG, selv om man føler seg litt tafatt som har gjort "feil" såpass lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp et par jenter som drev på med "luftpuling" i kabelmaskinen i går, jeg da. Litt av det samme. 2,5kg i kabelcurl. Gikk ikke helt opp og gikk litt under 90 grader på vei ned. Utførelsen ble utført med et kraftig jukk i løse luften for å løfte opp vekten. De tok i hvert fall til seg det jeg sa og gjorde det noget bedre etterpå, men de to kommer til å få vondt en dag.. :S

Haha, luftpuling. Dagens ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Vassli

Kan jo legge til at vi har trykt opp en t-skjorte som jeg ofte bruker på trening som det står "spør meg om trening" på ryggen og navnet foran, for å senke denne berømte terskelen folk har for å spørre. Selv om jeg ikke er "pt" eller tar betalt for noe som helst selvsagt.

Tenk om alle hadde hatt slik holdning :) :thumbsup:

Jeg personlig bruker å se ann hvordan folket er, er det en klovn som hopper fra øvelse til øvelse og bare gir faen driter jeg i å si ifra, men om det er en/ei som ser ut til å være der for å få resultater så sier jeg ifra om jeg ser noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg har svak korsrygg (lav beintetthet), så ble jeg kjempe glad da en eldre fyr som tydeligvis har trent i mange herrens år kom og sa i fra til meg at teknikken min ble helt feil pga for tunge vekt på stanga, så jeg heiv av noen vektplater og prøvde på ny mens han fulgte med og fikk positiv tilbakemelding. Så jeg setter stor pris på korrigering.

Tør ikke korrigere andre, men noen ganger synes jeg veldig synd på ryggradene til enkelte for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super bra at folk sier i fra uoppfordret ! Så lenge det blir gjort på en skikkelig måte er det bare hyggelig. Jeg er helt ny innen styrketrening og ingen har sagt noe til meg ennå, som er litt skuffende for alt kan umulig være rett. Jeg har spurt noen få ganger de som ser ut som de har orden på teknikken. De har reagert positivt og hjelpt til med et smil :)

Litt otr , men bruker iphonen til musikk på trening, og de første gangene måtte jeg bruke youtube for å huske hvordan jeg skulle utføre øvelsen. Viss man ikke kliner seg oppi apperatet men gir folk plass så vil man ikke få rare blikk, og ser man konsentret ut så tror kansje ikke folk heller at man texter ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På trening tidligere i kveld legger jeg plutselig merke til en gutt/mann rundt 20 årsalderen som går rundt og tar én rep på alle apparatene på senteret. Når han legger seg ned på benken ved siden av meg for å ta den ene repen i benkpress med kun stangen kunne jeg ikke dy meg. Jeg spurte om han hadde trent sånn lenge og om han fikk noen fremgang. Her er ca ordrett det jeg fikk til svar:

"Jeg har trent sånn som dette i 3 år og gjør stor fremgang. Jeg ser hvordan du trener og hvordan du ødelegger kroppen din, jeg har aldri vært skadet eller utslitt etter en økt noen gang, så det betyr at jeg er jævli mye bedre enn deg. Så hold kjeft og ikke tro at selv om du er større enn meg så er jeg redd deg. For den dagen jeg klarer å løfte hver ting to ganger her inne, så er jeg klar for å ta deg."

Mot slutten av tordentalen hans står han ca 12 cm fra ansiktet mitt og gjør pistolgestikulering med hånden og "skyter" meg i pannen, før han snur seg og går ut fra senteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trening tidligere i kveld legger jeg plutselig merke til en gutt/mann rundt 20 årsalderen som går rundt og tar én rep på alle apparatene på senteret. Når han legger seg ned på benken ved siden av meg for å ta den ene repen i benkpress med kun stangen kunne jeg ikke dy meg. Jeg spurte om han hadde trent sånn lenge og om han fikk noen fremgang. Her er ca ordrett det jeg fikk til svar:

"Jeg har trent sånn som dette i 3 år og gjør stor fremgang. Jeg ser hvordan du trener og hvordan du ødelegger kroppen din, jeg har aldri vært skadet eller utslitt etter en økt noen gang, så det betyr at jeg er jævli mye bedre enn deg. Så hold kjeft og ikke tro at selv om du er større enn meg så er jeg redd deg. For den dagen jeg klarer å løfte hver ting to ganger her inne, så er jeg klar for å ta deg."

Mot slutten av tordentalen hans står han ca 12 cm fra ansiktet mitt og gjør pistolgestikulering med hånden og "skyter" meg i pannen, før han snur seg og går ut fra senteret.

haaaaaahahaha! Det minner meg om en kar fra forumet på sukker som verken tror på vekttrening eller kosttilskudd. Han er PT og har utviklet sitt eget program. Ut fra bildene tror jeg han er lettere å få hendene rundt enn en olympisk stang, men jeg tror ikke han klarer noe særlig vekt uten å knekke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok for pinglete til å gå bort til folk og rette på dem. Når jeg trener er jeg sånn i min egen verden at jeg sjeldent observerer andres feil uansett:p

Når det gjelder å motta hjelp fra andre, setter jeg pris på det. Om jeg gjør noe feil vil jeg heller vite det (selv om det kanskje er litt flaut der og da) enn å fortsette med samme feilen. Husker da jeg var ny på senteret kom en fyr som jobber der bort og tipset meg på et apparat. Veldig bra!

En annen gang kom en fyr bort, veldig arrogant i stilen. Han kom bort før jeg var i gang nesten (drev og testet siden det var første gang med den øvelsen på lenge, husket ikke hvor mye jeg tok). Røsket den ut av hendene mine og sa noe a la "Du gjør feil!!!". Han heiv på mange vekter og demonstrerte selv. Hensikten var god, men måten det ble gjort på føltes litt nedverdigende og ubehagelig. Hadde det blitt gjort på en mer ydmyk og hjelpsom måte hadde jeg opplevd det annerledes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven lever fortsatt i beste velgående, så om du har lyst til å bli hatet på gymen, så sier du ifra. Ellers for du bare vise at du selv er godt trent, for så å håpe på at de spør eller innser at de gjør noe feil (Monkey see- monkey do)

Så du ville latt folk skade seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville latt folk skade seg?

Jeg har smertelig opplevd litt for mange ganger, at folk er mer glad i egoet sitt, enn å bli rettet på. Kall meg gjerne feig, men jeg har lært at det er bedre å la folk få gjøre som de vil, fremfor å fortelle dem at de trener/gjør ting feil.

Senest i dag så jeg 2 19 årige jenter stå og gjøre noen rare bevegelser med 1kg hantlene, dette pågikk i 50 minutter. Hva ville du gjort, gått bort og forklart dem at valpe fettet vil aldri gå bort med det tullet der?

Quoten under meg forklarer vel det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På trening tidligere i kveld legger jeg plutselig merke til en gutt/mann rundt 20 årsalderen som går rundt og tar én rep på alle apparatene på senteret. Når han legger seg ned på benken ved siden av meg for å ta den ene repen i benkpress med kun stangen kunne jeg ikke dy meg. Jeg spurte om han hadde trent sånn lenge og om han fikk noen fremgang. Her er ca ordrett det jeg fikk til svar:

"Jeg har trent sånn som dette i 3 år og gjør stor fremgang. Jeg ser hvordan du trener og hvordan du ødelegger kroppen din, jeg har aldri vært skadet eller utslitt etter en økt noen gang, så det betyr at jeg er jævli mye bedre enn deg. Så hold kjeft og ikke tro at selv om du er større enn meg så er jeg redd deg. For den dagen jeg klarer å løfte hver ting to ganger her inne, så er jeg klar for å ta deg."

Mot slutten av tordentalen hans står han ca 12 cm fra ansiktet mitt og gjør pistolgestikulering med hånden og "skyter" meg i pannen, før han snur seg og går ut fra senteret.

Ooooh my gooood, jeg hadde liggi rakt ut i krampelatter av han der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smertelig opplevd litt for mange ganger, at folk er mer glad i egoet sitt, enn å bli rettet på. Kall meg gjerne feig, men jeg har lært at det er bedre å la folk få gjøre som de vil, fremfor å fortelle dem at de trener/gjør ting feil.

Senest i dag så jeg 2 19 årige jenter stå og gjøre noen rare bevegelser med 1kg hantlene, dette pågikk i 50 minutter. Hva ville du gjort, gått bort og forklart dem at valpe fettet vil aldri gå bort med det tullet der?

Det handler nok mer om måten man sier det på.

Rauter man opp til en fyr og sier "hei du, du løfter som en idiot, se her jeg skal vise deg hvordan du gjør det", så vekker det naturlig nok en annen reaksjon enn om man pikker borti fyren etter settet og sier "vil du ha ett tips om hvordan du kan få mer ut av treninga?"

Det er forskjell på folk som kuker rundt på treninga og de som faktisk trener, men trener helt feil mhp. teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss

På knebøy er det en helt vanlig feil (som regel hos kvinner) at knærne peker innover. Sier aaaødr i fra på enkelte øvelser for jeg mener alle må få prøve seg frem, men på knebøy og mark, hvor ryggen står på spill om teknikken er feil sier keg fra om.det er snakk om noen kg på stangrn. Unner ingen en vond rygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter også pris på tips fra andre, men selv føler jeg ikke jeg kan nok til å gå bort til andre, selv om jeg egentlig ser at teknikken er helt på trynet. Og med noen ser jeg dette om og om igjen, og da vet de har fått veiledning om riktig av teknikk av andre flere ganger. Så da er det jo ingenting jeg kan gjøre eller gidder....

Men det verste var en gang jeg tok franskpress og merket selv at teknikken ikke satt (siste par reps). Plutselig ut av intet kommer en fyr og retter på meg, gjett om jeg skvatt, ble helt satt ut...Det synes jeg ikke noe om...:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...