Gå til innhold

Sier man i fra?


Bandea

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig lyst å si i fra i dag. Var en gutt som lasset på vekter på knebøyen, tok en kvartbøy med rar rygg og knærne pekende innover. Desverre er jeg litt for pyse enda :( Gi meg et år på å bli stor og sterk på, så tør jeg kanskje!

Ser poenget. Selv om jeg vet at en øvelse utføres feil, tror jeg ikke personen jeg snakket til hadde tenkt at jeg hadde i nærheten nok kompetanse til å si noe om saken! Hjelper nok når du faktisk ser veldig veltrent ut :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen hadde tatt seg bryet å sagt i fra til meg! Er en del øvelser jeg ikke tørr å utføre enda, pga at jeg ver redd for å gjøre de feil. Men når jeg starter opp, å hvis noen "retter på meg" Så hadde jeg takket mye. Det sier litt om en person det! Synes ikke det er kritikk i det hele tatt. Han/Hun ønsker faktisk ikke at jeg skal ødelegge meg under trening ;)

Så her mottaes tips med takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting er å si fra og potensielt være belærende (jeg sier fra jeg også om det ser farlig ut), men det hadde faktisk vært veldig ok om nybegynnerne kom og spurte litt. Jeg hadde syntes det hadde vært kjempefint :) Det kan hende jeg hadde spurt vedkommende om å vente til jeg var ferdig med øvelsen, men jeg hadde gladelig brukt 10-15 minutter på å lære bort det jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg en ung jente lasse på med vekter på knebøyracken (vi snakker 20 + 15 kg på hver side, det er mer enn jeg løfter og jeg er "trained" squater :p) Og så hadde hun ca. helt feil teknikk, gikk bare ned 5-10 cm, krum rygg, vekta på nakken etc. Jeg hadde bare SÅÅ lyst til å si til henne at hun hadde potensialet til å få mye mer ut av den øvelsen og at jeg kunne vise henne teknikken...men så blei jeg feig og ble bare stående å se bort på henne av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en sier ifra på en "pen" måte, så ser jeg ingenting galt i å gi noen tips om en ser en øvelse bli utført helt feil..

Har selv måtte lære godt voksne menn å trene markløft. Det heter jo deadlift av en grunn, så å stoppe midt over kneet på vei ned i en rep, for så å begynne å dra oppover igjen vil virkelig ikke gi den ønskede effekten. Etter litt forklaring, og demonstrasjon fikk han det til. Ikke bare fikk mannen mindre vondt i rygg under utførelsen, han kunne til og med legge på litt mer vekter.. teknikk er alfa omega! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite hva en skal gjøre, egentlig. Hender jeg ser folk som kjører markløft med krum rygg, og det er bare så fristende å si at det er farlig. Jeg unner ingen å ødelegge ryggen! Samtidig er det umulig å vite hvordan man skal si ting for å ikke virke overlegen og ekkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt kjempestor pris på dersom noen hjalp meg hvis det trengtes. Selvfølgelig er det lettere å ta til seg kritikk hvis den blir servert på en god måte, gjerne kombinert med et smil ;)

Jeg må si jeg prøver å smile, men noen ganger, når man kjører tunge baseøvelser og må redde noen før de skader seg, er det egentlig nok å konsentrere seg om å stå oppreist og snakke sammenhengende :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange som holder på med røsketeknikk ja.. Særlig menn og gutter som ikke har skjønt dette med muskelkontakt :) noen har jeg rettet på fordi jeg var seriøst redd for div muskler og fester.. ellers får de prøve seg frem.

Sier meg også enig med de over som nevner såkalte "PT" folk som liksom skal ha peil.. har sett endel som aldri hadde fått vise meg noe som helst, den verste var likevel en godt voksen mann, på faderns alder, med fin kulemage og dårlig holdning. ."Spør meg om trening" sto det på ryggen av t-skjorta :D NOT gonna happen!

Tips mottas med takk, fra alle som KAN mer enn meg og SER slik ut i tillegg :) Både gutter og jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trukke deg, ser ikke sånn ut :p

Joda, på vei ner saaaaaaakte men det er jo en 12 kg pluss igjen frem t sommern :) Kan jo ikke bygge muskler og la være å få frem det vi griner blod for å få til :D Så nå er det bare å grine blod for å finne sommerformen da.. :p:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det noen små asiatere som trente og gjorde ca. alt feil. Gjennomsnittlig kroppsvekt på dem var ca. 50% av min og de gjorde kvartbøy-versjonen av manualpress. "Nei, du må ikke gå helt ned, det er ikke bra." Ikke full range of motion på dem i hvert fall. Greit nok at de var svake, men de brukte alt for lite vekt i tillegg. De var jo knapt over hvilepuls mens de løfta... De hoppet tilfeldig rundt mellom ergometersykkel, nedtrekk, smith-maskin, manualer og tredemølle. Greit nok å jogge og sykle for kondisjonen sin del, men de var ikke over hvilepuls der heller engang. Men jeg er jo ikke typen som sier ifra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det noen små asiatere som trente og gjorde ca. alt feil. Gjennomsnittlig kroppsvekt på dem var ca. 50% av min og de gjorde kvartbøy-versjonen av manualpress. "Nei, du må ikke gå helt ned, det er ikke bra." Ikke full range of motion på dem i hvert fall. Greit nok at de var svake, men de brukte alt for lite vekt i tillegg. De var jo knapt over hvilepuls mens de løfta... De hoppet tilfeldig rundt mellom ergometersykkel, nedtrekk, smith-maskin, manualer og tredemølle. Greit nok å jogge og sykle for kondisjonen sin del, men de var ikke over hvilepuls der heller engang. Men jeg er jo ikke typen som sier ifra...

Jeg hjalp et par jenter som drev på med "luftpuling" i kabelmaskinen i går, jeg da. Litt av det samme. 2,5kg i kabelcurl. Gikk ikke helt opp og gikk litt under 90 grader på vei ned. Utførelsen ble utført med et kraftig jukk i løse luften for å løfte opp vekten. De tok i hvert fall til seg det jeg sa og gjorde det noget bedre etterpå, men de to kommer til å få vondt en dag.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å redde noen unggutter fra skadehelvete i dag. De trente benkpress med 50kg, men i stedet for å ha stangen rett over håndleddet og undearmen rett ned i albuen, hadde de 90 grader på håndleddet og stangen over knokene. I tillegg kjørte de åpent grep. Jeg prøvde å forklare dem at det de gjorde var å imitere håndleddsbend fra kampsport, og at selv om det gidd bra nå så kom det til å gjøre vondt etter hvert. Jeg prøvde å forklare dem at ved å kjøre med lukket grep hadde de bedre kontroll på stanga slik at den ikke glapp og falt ned på dem, og jeg prøvde å forklare dem at de fikk bedre aktivering ved å knipe rundt stanga.

10 sekunder sendere er de i gang med samme tullet...Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...