Gå til innhold

"ny" BMI


02-snapper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker det.

Jeg har alltid ment at den gamle måten var matematisk feil ettersom den var todimensjonal, noe som gjør at en lav person som får proposjonene sine forstørret nøyaktig (samme prosentandel av fett og muskler) vil ha forskjellig BMI kun ved å være høyere. Rent proposjonalt burde høyden opphøyes i 3 istedet for 2.5 eller 2.

Hadde selv en jente i klassen min tidligere som var lav, hadde hengemage og allikevel normal BMI.

På en annen side reflekterer den gamle måten kanskje bedre slitasjen man får på årevegger, ledd, bein og muskler ettersom det er todimensjonale faktorer som spiller inn (tverrsnitt/overflate) dersom man ikke tar høyde for eventuelle kompensasjonsmekanismer.

2.5 er kanskje et godt kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker det.

Jeg har alltid ment at den gamle måten var matematisk feil ettersom den var todimensjonal, noe som gjør at en lav person som får proposjonene sine forstørret nøyaktig (samme prosentandel av fett og muskler) vil ha forskjellig BMI kun ved å være høyere. Rent proposjonalt burde høyden opphøyes i 3 istedet for 2.5 eller 2.

På en annen side reflekterer den gamle måten kanskje bedre slitasjen man får på årevegger, ledd, bein og muskler ettersom det er todimensjonale faktorer som spiller inn (tverrsnitt/overflate) dersom man ikke tar høyde for eventuelle kompensasjonsmekanismer.

2.5 er kanskje et godt kompromiss.

Det skyldes kanskje å nevne at man ifølge denne nye formelen ikke bare skal opphøye høyden i 2,5. potens, men samtidig gange vekta med 1,3. Jeg ser for meg at denne matteprofessoren har inngått et slags kompromiss i forhold til en ren skaleringsmodell der man opphøyer høyden i 3 og lar vekta være uforandra. En slik modell ville ha forutsatt at man danner en komplett ny BMI-skala med andre verdier for hva som regnes som undervektig, normalvektig og overvektig. Med denne nye formelen kan man fortsatt benytte gjeldende verdier og sannsynligvis få et mer nøyaktig estimat enn i dag.

Den samme skaleringsproblematikken eksisterer for øvrig også når det er snakk om relativt oksygenopptak. Her sammenligner man noe todimensjonalt (milliliter pr. minutt - et tredimensjonalt volum dividert med med en tidsenhet (som matematisk kan framstilles som lengde, altså noe endimensjonalt)) med noe tredimensjonalt (masse - et volum). Dette fører til at oksygenopptaket overestimeres hos lette individer i forhold til hos tyngre. Noen argumenterer derfor (med rette?) for at man bør opphøye massen (kroppsvekt i kg) i 0,67 når man sammenligner det relative oksygenopptaket hos individer med vesentlig forskjellig kroppsmasse.

Også når man snakker om relativ styrke kan man ta den samme diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

BMI er bare helt sykt uansett om man er overvektig/undervektig.. Jeg er 82kg fordelt på 173cm .. og er overvektig med 27,08(27.40før) ifølge dette...

Kalkulatoren mener det er SUNT for meg å veie 56-76kg fordelt på mine 173cm. Sorry, men du er syk hvis du veier rundt 56-60kg og er gutt og er 173cm... BMI er, og har vært et latterlig mål på sunnhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMI er en skala som gir forferdelig lite informasjon om et individs helsetilstand så for min del synes jeg det er bortkastet å bruke tid på å forandre denne formelen, når man heller bør bruke den på å utvikle et bedre mål for helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...