Gå til innhold

Forvirringen er komplett!


Idina

Anbefalte innlegg

Jeg har lest så å si alle relevante artikler og innlegg her inne, lært en masse og tatt til meg råd.

Likevel blir jeg ikke helt klok på dette.

Bakgrunn for innlegget:

Har trent en del de siste årene, spist "bra" mat uten å telle kalorier, og ligget stabilt på en vekt jeg føler er ”min” vekt. Aldri følt behov for utskeielser. Begynte å trene mer styrke for et par år siden, og samtidig tenke mer over maten. F.eks: La til proteinshake, spise bedre etter trening etc.

Så gikk jeg likevel på en smell i høst/vinter, ref tidligere innlegg om å trene seg ”feit”: For mye trening, feil makrofordeling, for lite mat(?) og for lite hvile.

Ligger nå 3-4 kg over den vekten jeg trives med og har holdt de siste årene, og dette vises i cm. Flere bukser passer ikke lenger. Det er altså ikke snakk om strammere kropp, som ser slankere ut men veier mer pga muskler.

Fikk mange gode råd fra snille og erfarne medlemmer her inne. Det som gikk igjen var Spis mer! Mer fett og karbs, og selvfølgelig roe ned treningen(!).

(Oppga spesifikt hva jeg spiser/kalorier/makroer i det innlegget).

Jeg tok grep:

*Roet ned kardiotreningen kraftig. La opp til 3 styrkeøkter (fullkropp) i uken. Kardio: kun én time i sal (som instruktør) hver uke.

*Fokus på å stresse ned i hverdagen, legger meg tidligere hver kveld.

*Kontaktet en coach og fikk en kostplan, som i likhet med rådene her inne økte på karbs + litt fett, men totalen ble holdt like under det coachen mener er ca vedlikehold. Litt lavere på hviledager.

(Grønnsaker regnes ikke inn i kaloriene på den planen, ei heller f.eks antall gram karbs/fett i mat der protein er hovedkilden og omvendt. Så det totale antall kalorier blir høyere dersom jeg logger den samme maten i f.eks ShapeUp-appen.)

Coachen har i tillegg gitt rom for at jeg skal spise mer karbs eller fett dersom jeg føler meg sulten på denne kostplanen, men er ikke konkret ift til mengde.

De første ukene gikk det bra!

Følte jeg spiste masse mat, men vekten var stabil!

*Jeg er mer uthvilt, føler ikke at jeg stresser kroppen lenger, har klart å bygge meg opp igjen ift til styrken.

*Jeg har kontroll på alt jeg spiser, sniker aldri til meg den ”ubetydelige sjokoladen”, ”ventepølsen” eller tar små biter av søtt ”som ikke teller”.

*Jeg øker jevnlig på vektene, løfter tungt, har bra med energi på trening.

MEN de siste to ukene har jeg begynt å legge på meg. I cm – jeg veier meg ikke lenger.

Altså må jeg ligge i overskudd.

Det jeg ikke blir klok på:

Det jeg har problemer med å få hjernen min rundt, er at ”alle” sier man må spise masse når man trener styrke og skal bli fit. Samtidig gjelder jo det faktum at man går opp i vekt hvis man ligger i overskudd. Logisk nok.

Det å skulle ta råd om å spise 2000+ kalorier virker helt usannsynlig for min del, dersom jeg skal oppnå å komme inn i buksene mine igjen og bli mer fit i underkroppen (Leser at f.eks Børge aldri starter noen på mindre enn det i kalorier btw).

Så her sliter jeg. Tar jeg råd om å øke kaloriene legger jeg tydeligvis på meg, samtidig som jeg visstnok fortsatt spiser for lite :huh: Når jeg leser andre tråder, opplever de alle å gå opp i vekt, men inn i cm. Aaaargh! HVA er det jeg ikke skjønner?!

(Lav forbrenning er ikke noe å skylde på, ettersom jeg har forstått her inne ;) )

Har også fått tips om å evt kutte 100 kalorier om gangen på treningsdager (siden det er da jeg ligger høyest), og så se an og justere. Men da nærmer jeg meg å ligge veldig lavt på kalorier igjen og går mot det jeg har fått råd om tidligere.

Det har nå gått ca to måneder siden jeg endret på ting og fikk kostplanen, og jeg trodde NOE ville skje på den tiden.

Dette går på motivasjonen løs. Jeg er ikke vant til at kroppen lever sitt eget liv. Det som før var enkelt og givende, er nå blitt komplisert. Jeg vil ikke at det skal være det! (Ja, litt sutring der, altså.)

Vet ikke om jeg trenger en real bitch slap (ikke for hardt, da), motivasjonsklapp på skulderen, reality check eller…....

EDIT: jeeez dette ble langt. Sorry!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår jeg deg rett med at du ligger på 2000 kcal til dagen nå? Hva med helgene, samme da?

Hva sier coachen din du bør gjøre da?

Hva er høyden din og hvor ca ligger du i vekt nå?

En kostholdsplan er alltid bare et utgangspunkt som må justeres underveis, derfor er den selv for deg lite verdt om den ble utarbeidet for 2 måneder siden og ikke tar hensyn til endringer i vekt, aktivitetsnivå og hvordan du responderer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN de siste to ukene har jeg begynt å legge på meg. I cm – jeg veier meg ikke lenger.

Altså må jeg ligge i overskudd.

Mnja, riktig så enkelt er det nok ikke. Du kan fint få større rumpe uten å legge på deg et gram totalt sett, og det går helt fint å "ommøblere" på kroppen uten å ligge i overskudd.

Jeg skjønner vel egentlig ikke helt greia di jeg, er målet ditt å se bra ut, eller er det å kunne fortsette å bruke konfirmasjonskjolen til evig tid? Buksestørrelse er liksom ikke et godt mål på helse og lykke for oss menn, mulig det er der jeg faller av litt :p

Og hva mener du egentlig med at du "føler at du spiser masse mat"? Ser jo ut som du har fått en kostholdsplan, regner med at den ikke innebærer at du tar ting på feelingen? Har du stålkontroll er det også veldig enkelt å tese hypotesen din om overskudd.

MEN! Hvis en velkomponert og muskuløs kropp ikke passer inn i idealbildet ditt, bør du vel spørre deg selv om hvorfor du trener styrke i utgangspunktet? Det er jo ikke skrevet i stein at styrketrening er det eneste riktige for alle typer mennesker, personligheter og livsanskuelser. Trenger du først og fremst å knørve deg inn i den litt for trange buksa får du heller hive deg på tredemølla - og det er helt greit! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett med at du ligger på 2000 kcal til dagen nå? Hva med helgene, samme da?

Hva sier coachen din du bør gjøre da?

Hva er høyden din og hvor ca ligger du i vekt nå?

En kostholdsplan er alltid bare et utgangspunkt som må justeres underveis, derfor er den selv for deg lite verdt om den ble utarbeidet for 2 måneder siden og ikke tar hensyn til endringer i vekt, aktivitetsnivå og hvordan du responderer på den.

Ble satt på ca 1900 som høyeste, på treningsdager. Litt lavere på hviledager. Helgene er det samme, men har ett frimåltid, som jeg sjelden har behov for. Informerte om alt jeg har nevnt til dere slik at kostplanen skulle bli skreddersydd til meg.

Er 165, har alltid veid 53-55 kg som jeg ikke har sultet for å ligge på, pusher nå 59. Som sagt er ikke vekten så viktig, problemet er at jeg øker i omfang rundt rumpe, hofter og lår. Det er rett og slett ikke "min" kropp lenger.

Fikk oppfølging i fire uker, men får ikke nå lenger. Svaret på hvordan jeg burde legge det opp videre mtp min målsetting og det at kroppen responderer som den gjør, var litt for vagt for en amatør som meg...: spise mer fett eller karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja, riktig så enkelt er det nok ikke. Du kan fint få større rumpe uten å legge på deg et gram totalt sett, og det går helt fint å "ommøblere" på kroppen uten å ligge i overskudd.

Jeg skjønner vel egentlig ikke helt greia di jeg, er målet ditt å se bra ut, eller er det å kunne fortsette å bruke konfirmasjonskjolen til evig tid? Buksestørrelse er liksom ikke et godt mål på helse og lykke for oss menn, mulig det er der jeg faller av litt :p

Og hva mener du egentlig med at du "føler at du spiser masse mat"? Ser jo ut som du har fått en kostholdsplan, regner med at den ikke innebærer at du tar ting på feelingen? Har du stålkontroll er det også veldig enkelt å tese hypotesen din om overskudd.

MEN! Hvis en velkomponert og muskuløs kropp ikke passer inn i idealbildet ditt, bør du vel spørre deg selv om hvorfor du trener styrke i utgangspunktet? Det er jo ikke skrevet i stein at styrketrening er det eneste riktige for alle typer mennesker, personligheter og livsanskuelser. Trenger du først og fremst å knørve deg inn i den litt for trange buksa får du heller hive deg på tredemølla - og det er helt greit! :-)

Jeg skal ikke ha kroppen til en 18-åring til jeg dør ;)

Bruker cm og buksene fordi det alltid anbefales fremfor å veie seg. Det er ikke slik at jeg kjøper for trange bukser, men det er jo hyggelig å slippe og kjøpe nye hvert halvår pga størrelsen.

Jeg vil se bra ut, sterk og fit. For mye kardio stresser kroppen min. Derfor trener jeg styrke. Men jeg føler at jeg bare blir større, uten at det er synlig at jeg trener. Og det er motsatt ift det jeg leser andre har som erfaring. Man vil jo endre kroppen til det bedre, sant? :)

Føler jeg spiser masse mat fordi coache la til mye karbs og fett som metter mer. Og det er uvant. spiser dessuten etter biorytme, som jeg føler passer meg ift sultfølelse, energi etc. Men ja, maten veies og jeg vet at jeg ikke ligger over det som er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men, hva er du legger på deg på rumpe lår og hofter?

er det muskler, så er jo saken grei, da har du feil treningsprogram i forhold til hva du vil oppnå. er det fett, så er det noe annet som "ticks your clock"

For å si det sånn: det ser ikke ut som muskler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten sånn tilleggskommentar fra sidelinjen her:

Jeg tror nok at du har hengt deg litt for mye opp i det med vekta/cm. Du er tross alt på grensen til å være undervektig når du sier du veier bortimot 53 kg. Det at du ikke trives med å veie 59 kg, er jo en ting. Og jeg kan skjønne hvordan det føles. Før jeg begynte å trene så var jeg tynn som ei flis og la ikke på meg et eneste gram. Det var først når jeg begynte å trene at jeg begynte å legge på meg, ikke bare i vekt men også i cm. Det er veldig merkelig i starten, og for noen kanskje ubehagelig, men det er helt naturlig og bra (hvis man spiser og trener riktig). Muskler veier tross alt mer enn fett.

Ellers så vil jeg bare si at kroppen vil regulere seg selv slik at den finner sin idealvekt etter hvert, uten at du trenger å tenke på og analysere alt du putter i munnen hele tiden. Seriøst, jeg har aldri telt kalorier osv. Jeg syns det er totalt unødvendig og gir (for mange) feil fokus. Jeg har holdt en stabil vekt nå over lang tid, og jeg unner meg noe godt i helgene (gjerne fredag, lørdag, søndag) uten at det er noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt på ca 1900 som høyeste, på treningsdager. Litt lavere på hviledager. Helgene er det samme, men har ett frimåltid, som jeg sjelden har behov for. Informerte om alt jeg har nevnt til dere slik at kostplanen skulle bli skreddersydd til meg.

Er 165, har alltid veid 53-55 kg som jeg ikke har sultet for å ligge på, pusher nå 59. Som sagt er ikke vekten så viktig, problemet er at jeg øker i omfang rundt rumpe, hofter og lår. Det er rett og slett ikke "min" kropp lenger.

Fikk oppfølging i fire uker, men får ikke nå lenger. Svaret på hvordan jeg burde legge det opp videre mtp min målsetting og det at kroppen responderer som den gjør, var litt for vagt for en amatør som meg...: spise mer fett eller karbs.

Enig i det jntdrm skriver over her. Tror du er litt for opphengt i kortsiktige endringer. Det tar tid å få en "fit" kropp og veien er ikke bare å slanke seg. Selv om du følte 53-55 kg var riktig vekt for deg tidligere så utvikler kroppen seg når man blir eldre og den vekta og formen kan rett og slett være altfor liten til deg nå.

Prøv å ikke fokusere så mye på små endringer i vekt og mål og fokuser heller på god trening og godt kosthold over tid så skal du se at kroppen også etterhvert begynner å forme seg i den retning du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget deres, Oddis og jntdrm.

Prøver å presisere at jeg tåler at vekten ikke viser det samme, men det jeg mistrives mest med er at klærne ikke sitter like fint og at jeg går opp i cm uten at rumpa ser strammere ut :p

To måneder er ikke lenge, jeg vet. Men målet mitt fra to år tilbake, med den vekten jeg hadde da, var å stramme opp. Nå føler jeg at jeg bare er større/tyngre/bredere. Og så leser man jo fremgangen til folk her inne (på kort tid som bare to mnd, hehe), henter råd fra artiklene og føler man gjør de riktige tingene... men så blir det ikke slik man tror.

Når det gjelder å være på grensen til undervektig er jeg dog ikke enig. Det er i så fall svært mange her inne som er undervektige men som får mye skryt for sterke, stramme kropper. Nei, jeg kan riktignok ikke gå under 53 kg, og det ønsker jeg heller ikke. Men si 55 kg, da, det er er normal og fin vekt som jeg ikke ser undervektig eller syk ut med. Slikt er jo svært indviduelt :)

Jeg merker selv at det ikke er en bra ting å telle kalorier. Jeg har jo aldri gjort det før heller, og det gjør meg nok litt mer detaljfiksert enn jeg ønsker å være.... Var mye mer avslappet før, så jeg må komme meg tilbake dit.

Setter stor pris på at dere svarer, jeg vet det er mange slike spm her og dere føler sikkert at alt gjentas til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å være på grensen til undervektig er jeg dog ikke enig. Det er i så fall svært mange her inne som er undervektige men som får mye skryt for sterke, stramme kropper. Nei, jeg kan riktignok ikke gå under 53 kg, og det ønsker jeg heller ikke. Men si 55 kg, da, det er er normal og fin vekt som jeg ikke ser undervektig eller syk ut med. Slikt er jo svært indviduelt :)

Det som er så fint med fakta er at det er rivende likegyldig hvorvidt du er enig eller ikke. Fakta er fakta. ;) Den medisinske definisjonen på undervekt er en BMI under 18.5, og på 165cm og 53kg er du bare 2-3kg fra denne grensa. Så jo, på 53kg vil du nødvendigvis være nært undervekt, det er fakta og ferdig med den saken.

BMI tar som du sikkert vet ikke høyde for hva vekta består av, bare vekt i forhold til høyde. Dersom du følte du hadde en "normalt stor" kropp på 53 kg tyder det på at du hadde lite muskler, ellers hadde du vært direkte tynn. 59kg på din høyde er midt i "normalvekt"-området, som vil si at dersom du har en normal mengde muskler er du også normalt slank. Dersom du la på deg en kg muskler og mistet en kg fett ville kroppen sett ganske anderledes ut, og dette er vel det du forsøker å oppnå ved å spise omtrent vedlikehold samtidig som du trener styrke..? Det tar dog tid å få til begge disse samtidig, så endringer fra uke til uke kan du se glatt bort fra. Det eneste som teller er styrken på treninga, for blir du sterkere i markløft og hip thrust vil rumpa nødvendigvis bli sterkere (og dermed fastere).

Hva folk her inne på bloggen angår.. Tror du bommer stygt i din definisjon av "undervektig". Ingen her inne får skryt for å være undervektige. Mange får derimot skryt for å ha oppnådd en lav fettprosent med en BMI godt over "undervekt"-kategorien, noe som krever mye arbeid. Når man en lav fettprosent uten muskler vil man se ut som et beinrangel (Kate Moss), og det har jeg til gode å se noen få skryt for her.

Edit: Litt av poenget med det andre avsnittet var at du er normalvektig. Det betyr ikke at du spiser for mye, men at du spiser det kroppen trenger og vil ha noe du antageligvis ikke gjorde da du veide 53kg. Hva vekta skal bestå av er dog opp til deg.

squats.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI tar som du sikkert vet ikke høyde for hva vekta består av, bare vekt i forhold til høyde. Dersom du følte du hadde en "normalt stor" kropp på 53 kg tyder det på at du hadde lite muskler, ellers hadde du vært direkte tynn. 59kg på din høyde er midt i "normalvekt"-området, som vil si at dersom du har en normal mengde muskler er du også normalt slank. Dersom du la på deg en kg muskler og mistet en kg fett ville kroppen sett ganske anderledes ut, og dette er vel det du forsøker å oppnå ved å spise omtrent vedlikehold samtidig som du trener styrke..? Det tar dog tid å få til begge disse samtidig, så endringer fra uke til uke kan du se glatt bort fra. Det eneste som teller er styrken på treninga, for blir du sterkere i markløft og hip thrust vil rumpa nødvendigvis bli sterkere (og dermed fastere).

Hva folk her inne på bloggen angår.. Tror du bommer stygt i din definisjon av "undervektig". Ingen her inne får skryt for å være undervektige. Mange får derimot skryt for å ha oppnådd en lav fettprosent med en BMI godt over "undervekt"-kategorien, noe som krever mye arbeid. Når man en lav fettprosent uten muskler vil man se ut som et beinrangel (Kate Moss), og det har jeg til gode å se noen få skryt for her.

Ang andre på forumet: Mente bare at det er flere her inne som veier mindre enn meg ift høyde, og at bmi ikke nødvendigvis er noe å gå etter. Jeg mener ikke at de er nær undervektige.

Jeg hadde riktignok ikke så mye muskler før, nei, så den er grei nok. Men igjen: det er ikke vekten jeg fokuserer mest på! Jeg oppga den fordi den ble etterspurt (angrer nå, ja...).

Ja, jeg trakk frem at jeg ligger over det som har vært trivselsvekten min, men det er likevel dette med utseende/cm/trange klær som frustrerer.

Og bildet du la opp er nettopp det jeg gjerne vil få til, da :) Så kan vi droppe vekten min nå? Jeg prøver å endre kroppen, så den strammer inn på de rette stedene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang andre på forumet: Mente bare at det er flere her inne som veier mindre enn meg ift høyde, og at bmi ikke nødvendigvis er noe å gå etter. Jeg mener ikke at de er nær undervektige.

Jeg hadde riktignok ikke så mye muskler før, nei, så den er grei nok. Men igjen: det er ikke vekten jeg fokuserer mest på! Jeg oppga den fordi den ble etterspurt (angrer nå, ja...).

Ja, jeg trakk frem at jeg ligger over det som har vært trivselsvekten min, men det er likevel dette med utseende/cm/trange klær som frustrerer.

Og bildet du la opp er nettopp det jeg gjerne vil få til, da :) Så kan vi droppe vekten min nå? Jeg prøver å endre kroppen, så den strammer inn på de rette stedene ;)

Beklager om du følte det ble for mye mas om vekten. Det er jo viktig å få frem, både for deg og andre som måtte lese tråden, at vekten din er normal. Den er faktisk i nedre halvdel av "normalvektig"-segmentet på BMI-skalaen. Skjønner jo at du ikke fokuserer på vekt, men samtidig gjør du det. Du vil jo inn i buksene du passet i da du per medisinsk definisjon var nærmere undervektig enn en helsemessig god vekt.

Vil du ha mitt råd? Kos deg med fullkroppsprogram og baseøvelser, og med mestringsfølelsen av å bli sterkere. Spis sunn og fornuftig mat med godt med proteiner og grønnsaker, og skulle du gå opp i vekt over den neste måneden kan du alltids kutte 100-200 kalorier fra dagsbudsjettet. Kroppen din trives antagelig langt bedre på 59kg enn den gjorde på 53kg, så forsøk å tenke på vektøkningen som en normalisering, ikke en økning, og kjør på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du følte det ble for mye mas om vekten. Det er jo viktig å få frem, både for deg og andre som måtte lese tråden, at vekten din er normal. Den er faktisk i nedre halvdel av "normalvektig"-segmentet på BMI-skalaen. Skjønner jo at du ikke fokuserer på vekt, men samtidig gjør du det. Du vil jo inn i buksene du passet i da du per medisinsk definisjon var nærmere undervektig enn en helsemessig god vekt.

Vil du ha mitt råd? Kos deg med fullkroppsprogram og baseøvelser, og med mestringsfølelsen av å bli sterkere. Spis sunn og fornuftig mat med godt med proteiner og grønnsaker, og skulle du gå opp i vekt over den neste måneden kan du alltids kutte 100-200 kalorier fra dagsbudsjettet. Kroppen din trives antagelig langt bedre på 59kg enn den gjorde på 53kg, så forsøk å tenke på vektøkningen som en normalisering, ikke en økning, og kjør på! :)

Du mener den VAR i nedre sjiktet ;) Jeg er selvfølgelig helt enig i at vekten min er normal. (En ting er buksene fra 53-55 kg fra to år tilbake, en annen ting er de som har passet det siste halvåret som OGSÅ strammer...fine er de også, sukk).

Men ja, takk, jeg tar imot rådet ditt :) Jeg liker jo å føle meg sterk og yte mer på trening. Men pose og sekk er jo alltid en fin deal, da. Det er vel det at jeg må gi hodet tid til henge med på kroppens forandring. Har jo fått to barn også, men kroppen min var tilbake til sitt gamle jeg før jeg begynte med denne avsporingen.

(det er ikke midlivskrisen som råder ennå, altså, selv om det kanskje lukter det for noen :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet her inne :)

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Har straks kjørt det i åtte uker. Vurderer en 2-splitt etter det, hvis det er hensiktsmessig. Da bør jeg vel trene 4 ganger pr uke i så fall, fremfor 3.

Før dette har jeg kjørt både fullkropp og 2-splitt i løpet av de siste to årene, men da med eget oppsett :)

EDIT: Glemte å trykke "svar", men du får vel varsel, Fitplease

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet her inne :)

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Har straks kjørt det i åtte uker. Vurderer en 2-splitt etter det, hvis det er hensiktsmessig. Da bør jeg vel trene 4 ganger pr uke i så fall, fremfor 3.

Før dette har jeg kjørt både fullkropp og 2-splitt i løpet av de siste to årene, men da med eget oppsett :)

EDIT: Glemte å trykke "svar", men du får vel varsel, Fitplease

Jeg ville gitt det mer tid ettersom du ikke har holdt på i mer enn 8 uker.

Hvis du stadig har progresjon med både antall kg og reps, pluss at du har bra kosthold, så vil kroppen din etterhvert forandre seg og du vil bli strammere. Men ting tar tid! Og det er viktig å være tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt, takk :)

Ifølge dette programmet er det 6-10/8-12 reps i uke 1-4 og 4-8/6-10 reps i uke 5-8.

Mulig dumt spm, men hva gjør jeg da etter uke 8 hvis jeg skal fortsette med dette programmet... bare samme regla om igjen? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt, takk :)

Ifølge dette programmet er det 6-10/8-12 reps i uke 1-4 og 4-8/6-10 reps i uke 5-8.

Mulig dumt spm, men hva gjør jeg da etter uke 8 hvis jeg skal fortsette med dette programmet... bare samme regla om igjen? :blush:

Du kan trene det samme på nytt, men finnes også mange andre gode programmer du kan gå over på når du har et par måneders erfaring. Synes du det er gøy med baseløft kan starting strength eller 5x5 være gode alternativ. Ellers har du f.eks x-size og x-press programmene til Thomas Fjeldberg som er effektive og gode. Du finner også en mengde programforslag i bunnen av artikkelen om styrketrening for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...