Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvem har sagt det ikke fungerer da? Balansegangen er hårfin og noen ganger bommer jeg litt på inntak av karbohydrater i forhold til mengde/intensitet, og da "bonker" jeg! Tror ikke kroppen min kan tilvenne seg å trene et høgt volum over tid uten å få tilstrekkelig med karbohydrater. Har heller ikke bedt om noe "personlig råd", mitt poeng er bare at jeg er skeptisk til at det går an å tilvenne seg å trene med høg intensitet og volum naar glycogen nivåene er lave...

At det ikke funker tolket jeg vel utifra at du først sa at du bonket på sett nr 28 for så å si at du hadde holdt på sånn i tre år... du nevnte ingenting om at dette var de dagene du bommet med kostholdet.

Det finnes nok eksempler på folk som ligger ekstremt lavt på karbohydrater uten å oppleve det du nevner, uavhengig av om du er skeptisk eller ikke.

Fortsetter under...

Det finnes nok eksempler på folk som ligger ekstremt lavt på karbohydrater uten å oppleve det du nevner, uavhengig av om du er skeptisk eller ikke.

Sikkert! Men kanskje de da ikke trener med høg nok anaerob intensitet og/eller har høgt nok volum på økta eller på ukesbasis, i forhold til mengden av karbohydrat inntak over tid? Så basert på egen erfaring og erfaring fra andre er jeg fremdeles meget SKEPTISK til at dette kan tilvennes ved trening - det man isåfall trener seg på er å bedre sin aerobe kapasitet i et gitt øvelse og lar denne "overta" for anaerobt arbeide, men man vil fremdeles "bonke" om man kjører for mye anarobt uten nok tilgang på glucose...

Så klart :)

Som sagt er det mange faktorer her. Nå vet jeg heller ingenting om hvordan du trener, hvilken idrett du bedriver osv. Men i utgangspunktet er ikke styrketrening så glykogentømmende som du fremstiller det som. Og du nevner jo også at dette skjer på dager der du har bommet med karbohydratinntaket, altså spist mindre enn du er vant til. En annen mulighet er at du "bonker" fordi du rett og slett er sliten, det trenger ikke å ha noe som helst med glykogenlagrene å gjøre.

Som sagt er det mange faktorer her. Nå vet jeg heller ingenting om hvordan du trener, hvilken idrett du bedriver osv. Men i utgangspunktet er ikke styrketrening så glykogentømmende som du fremstiller det som.

Hva betyr "i utgangspunktet" her da? Om man driver høgreps styrketrening 40 + sett, korte pauser mellom settene 5 - 6 dager i uka, og morgenkardio også, og i tillegg ligger lavt på karbohydrater, da hender det at man kan "gå tom", "bonke", eller "møte veggen" om man ikke passer seg og fintuner balansegangen mellom intensitet, volum og karbohydrater. Så en ketolyse diett er ikke alltid hensiktsmessig eller optimal når treningsvolum og intensitet er høgt, selv om jeg i mange år har forsøkt å ligge så lavt paa karbohydrater som overhodet mulig relatert til volum og intensitet, men som jeg sier. det hender at jeg "bonker" og dette er noe helt annet enn det å bli sliten - det er vel mer selve av-knappen når dette innimellom skjer. Min erfaring er at man ikke kan trene seg opp til å prestere optimalt anaerobt på en ketolyse diett, så alle intervall pregete øvelser, også styrketrening med høgt volum og intensitet over tid forutsetter tilstrekkelig med karbohydrater. Korte styrkeøkter med lavt reps antall kan gå bra på ketolyse, det samme med langkjøraktiviteter uten innlagte spurter.

En annen mulighet er at du "bonker" fordi du rett og slett er sliten, det trenger ikke å ha noe som helst med glykogenlagrene å gjøre.

Vel, har man gått virkelig tom en gang, eller "bonket," så vet man at dette er noe helt annet enn å bli sliten, så dette har jeg endel erfaring i. Du skulle prøve det selv forresten, så vil du fort finne ut at dette neppe kan forveksles med det å bli sliten... ;)

Hva betyr "i utgangspunktet" her da? Om man driver høgreps styrketrening 40 + sett, korte pauser mellom settene 5 - 6 dager i uka, og morgenkardio også

Når jeg skriver i utgangspunktet, så tar jeg åpenbart utgangspunkt i det man ellers omtaler som styrketrening. Og selv om definisjonen vil variere fra person til person, så vil dette passe for de aller, aller fleste.

Vel, har man gått virkelig tom en gang, eller "bonket," så vet man at dette er noe helt annet enn å bli sliten, så dette har jeg endel erfaring i. Du skulle prøve det selv forresten, så vil du fort finne ut at dette neppe kan forveksles med det å bli sliten... ;)

Selvfølgelig. Gitt tilstrekkelig tid så vil du til slutt gå tom, det er ikke akkurat overraskende. Muskulær utmattelse osv. Og du vet forøvrig like lite om min treningserfaring som jeg vet om din ;)

Annonse

Jeg har holdt meg på +/- 20gr Karb om dagen i 18 måneder og har ikke hatt problemer med energinivået overhode, faktisk bedre en noen gang. Trener 6 ganger i uka, styrke og kardio.

Kjørte 8 uker med rundt 45 minutter med 4x4 intervall om morgenen i høst også, og jeg jogger ikke på draga, jeg spurter. På siste draget så løsnet det ofte så sinnsykt at man bare har lyst til å ligge i sonen å fortsette å fortsette.

Mulig jeg tar feil, men er man restituert så har man glykogen på lager. Det er vel heller raske karbohydrater etter trening som i følge alminnelig oppfattelse er greia.

Espen Rostrup hadde en interessant sak rundt dette på bloggen sin nå nettopp: Restitusjon og glykogenlagring | espenrostrup.com

• 2 uker senere...
Min erfaring med å bruke f eks 8x8-program og spise ketogent/lchf har vært at det er null problem. Ja, er gørrsliten etterpå, men det skal man jo være. Dette kun ment som observasjon fra egne erfaringer, og ikke som vitenskapelig argument.
Folk er forskjellige vettu, endel greier masse trening i ketose uten problemer, mens andre sliter med det :)
Praktisk verdi = tilnærmet null. ;)

De aller fleste aminosyrene er glukogene, og ved et høyt proteininntak så vil overskuddet hovedsakelig omdannes til glukose og brukes som energi. Er målet å være i høyest mulig ketose, så holder man proteininntaket noenlunde lavt. Men man er fint i ketose selv om proteininntaket er normalt høyt også. Hvertfall en person som trener en del.

Mtp prestasjon så er ikke disse ytterpunktene testet opp mot hverandre over tid, så man må nesten teste litt selv og finne ut hva man presterer best på.

Bjørn Ferry spiser da ikke ketogent, hvertfall ikke rundt konkurranse. Han spiser en mer moderat variant av lavkarbo, mener han snakket om 150-200g karbohydrat om dagen, noe som med hans treningsmengder glatt kategoriseres som lavkarbo!

Edit: Proteiner gir insulinutskillelse, og insulin bremser ketonproduksjonen. Dette er for meg den mest plausible forklaringen på hvorfor høyt proteininntak kan være negativt for ketosen.

Da tok jeg feil og lærte noe nytt ;) Var en annen som skrev på et forum (lavkarbo.no var det kanskje?) om at du kunne innta endel mer proteiner i form av f.eks BCAA pga dette...

Oioioi...her har det skjedd ting siden sist jeg var innom:p Jeg er igrunn litt forvirra nå:huh::p

Nå vil jeg anta at ditt spørsmål var rettet omkring det er mulig å få ønskede resultater på en lavkarbo eller ketolysediett, har jeg rett? Har jeg også rett i at de ønskede resultater hos deg er økt muskelmasse og redusert fettprosent? Så kan vi bare la guttene trekke tråden langt vekk fra det den egentlig omhandlet ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...