Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter å ha lest den, så ser jeg litt hvorfor folk får litt panikk når det kommer til cøliaki her i landet, selv om min panikk var mer på den delen at jeg aldri kunne drikke alle verdens ølsorter slik jeg hadde planer om....:/

Er det 2 skiver med pålegg? Er ikke det å overdrive det litt?

Har du sett i disse ost og skinke-baguettene rundt omkring her i landet, f. eks? I andre land jeg har vært i har dem i det minste fylt opp baguettene med pålegg...

Ja, det er en overdrivelse, og en sannhet med modifikasjoner...

Annonse

Hehe, ja, har sett disse ferdigbaguettene! Bl.a. derfor ironien min, men er nå usikker om den kom frem...

Også, når jeg spiser lunsj på jobb og legger 2 eller 3 skiver kyllingfilet på knekkebrødskiva får jeg noen blikk skal jeg si deg... :D

Hehe, ja, har sett disse ferdigbaguettene! Bl.a. derfor ironien min, men er nå usikker om den kom frem...

Også, når jeg spiser lunsj på jobb og legger 2 eller 3 skiver kyllingfilet på knekkebrødskiva får jeg noen blikk skal jeg si deg... :D

Jeg er dårlig på å oppfatte ironi over internett, tydeligvis :p

Forresten i USA så syns de vi er rare som spiser så mye brød. Men så er de rare igjen siden de spiser så mye junk og tror pizza er en grønnsak da .. :p

Og ikke vet de hva én kalori er heller. Mange der som tror det er "slags fett som legger seg rundt fettet. Not good"... haha.

Og ikke vet de hva én kalori er heller. Mange der som tror det er "slags fett som legger seg rundt fettet. Not good"... haha.

Ja det kan du si.. De har stort flertall av mennesker som mangler kunnskap der borte.. Men det er det her og igrunn da :p

Annonse

Jeg vet ikke hvor riktig vårt bilde av amerikanerne er. De har jo treningssentrene på omtrent alle hoteller, og de fleste er ganske opptatt av hva de putter i seg og hvor mye de trener. Jeg tror det er flere ekstremt overvektige i USA, men tviler på at "et stort flertall av mennesker mangler kunnskap".

en annen ting "over there" er den billige og lett tilgjengelige hurtigmaten, enten det er i form av kjeder som DQ, McDonald's, Hardee's, Burger King, etc, etc, eller TV-dinners og halvfabrikata.

Der, som her, har vi nå en eller to generasjoner som har mistet mye kunnskap om matlaging, rett og slett lage maten fra grunnen av, og fellesskapet rundt et måltid, f eks middagen.

en annen ting "over there" er den billige og lett tilgjengelige hurtigmaten, enten det er i form av kjeder som DQ, McDonald's, Hardee's, Burger King, etc, etc, eller TV-dinners og halvfabrikata.

Der, som her, har vi nå en eller to generasjoner som har mistet mye kunnskap om matlaging, rett og slett lage maten fra grunnen av, og fellesskapet rundt et måltid, f eks middagen.

Inne på noe her!

Usunn mat er grisebillig på grunn av harde subsidier av mais-, hvete- og annen landbruksindustri, folk jobber nærmest døgnet rundt og har ikke tid til å lage mat til verken seg selv eller familien, sunn mat er nærmest ikke tilgjengelig i en del områder og koster enormt mye mer per kalori og skolene er fulle av chips og pommes frites.

Kunnskapsnivået rundt sunn mat er en liten del av denne store og kompliserte problemstillingen.

Anbefaler alle å se denne:

HBO: The Weight of the Nation

Inne på noe her!

Usunn mat er grisebillig på grunn av harde subsidier av mais-, hvete- og annen landbruksindustri, folk jobber nærmest døgnet rundt og har ikke tid til å lage mat til verken seg selv eller familien, sunn mat er nærmest ikke tilgjengelig i en del områder og koster enormt mye mer per kalori og skolene er fulle av chips og pommes frites.

Kunnskapsnivået rundt sunn mat er en liten del av denne store og kompliserte problemstillingen.

Anbefaler alle å se denne:

HBO: The Weight of the Nation

En annen film som anbefales på det er varmeste er denne, Food Inc:

Vi spiser ganske mye brød her i Norge ja. Spiste selv brød 1-3 ganger til dagen når jeg gikk ned over 20kg, rett og slett for jeg ikke ville gi opp baksten (sjeldent det var 3 ganger, men 2 var ganske ofte)

Merker det veldig mye på folk som kjøper brødbaks at de har liten interesse for næringsdeklerasjonen som vi har framme, og det går veldig mye i lyse frokostbrød og lyse horn når det skal smøres, synes ikke brød er en kjempesynder, bare masse mennesker som ikke er bevisste over hva de faktisk spiser, eller leser på innhold før de kjøper og putter det i munnen :unsure:

Inne på noe her!

... folk jobber nærmest døgnet rundt og har ikke tid til å lage mat til verken seg selv eller familien, sunn mat er nærmest ikke tilgjengelig i en del områder.

Du har nok rett med det meste, og jeg har også lest at mange tar 2 jobber for å få det til å gå rundt, men denne kjøper jeg likevel ikke. Det tar ikke mange minutter å slenge noen egg eller en biff eller noen kyllingfileter i panna, eller koke opp noen grønnsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...