Gå til innhold

Kalorier i Tran?


iSiad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Lurer mest på hvorfor det er så viktig å vite innholdet i 5 små ml tran jeg.

Fordi det inneholder så mye kalorier :dry: Tar man 2 ss av tran hver dag så får man i seg 2520 kalorier i mnd! Dvs da må jeg kutte de 2520 kalorier på noe annet stet for ikke legge på meg fett, skjønner? :) 2520 tilsvarer ca 360 gram fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det inneholder så mye kalorier :dry: Tar man 2 ss av tran hver dag så får man i seg 2520 kalorier i mnd! Dvs da må jeg kutte de 2520 kalorier på noe annet stet for ikke legge på meg fett, skjønner? :) 2520 tilsvarer ca 360 gram fett.

Nei, dette trenger du ikke tenke på. Du trenger ikke å detaljstyre inntaket ditt så mye som dette, det er bare unødvendig stress og bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det inneholder så mye kalorier :dry: Tar man 2 ss av tran hver dag så får man i seg 2520 kalorier i mnd! Dvs da må jeg kutte de 2520 kalorier på noe annet stet for ikke legge på meg fett, skjønner? :) 2520 tilsvarer ca 360 gram fett.

2.520 kalorier i mnd er jo ingenting i forhold til energien en trenger i løpet av en mnd. For en aktiv jente blir jo det ca 69.000 kalorier. Kos deg med tranen din, du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar tran fordi du ikke får i deg nok essensielle fettsyrer gjennom resten av kosten bør du strengt talt gi beng i hvor mange kalorier det er. Dette vil i så fall være kalorier du trenger.

Og alt inntak virker mye når du multipliserer det over lang nok tid. Hadde du ganget med med 12 så hadde du fått et enda større tall. Når alt kommer til alt så er det 5g fett/pr dag. Som antakelig vis er noe sånt som 2% av energibehovet ditt hvis du ikke sitter på rompa hele tiden. Og hvis du sitter mye på rumpa så er det bare å være dobbelt så aktiv 1/2 time hver dag så er de kaloriene borte. Perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nøye med kalorier egentlig, men når man skal ned i vekt par kg så teller man alle kalorier. Ligger idag på 700 kcal per dag. Av de 2520 kalorier så kan man spise så mye og så godt :)

Idiotisk. Rett og slett komplett idiotisk. For å legge seg så lavt er man enten uvitende eller psyk. Eller begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så nøye med kalorier egentlig, men når man skal ned i vekt par kg så teller man alle kalorier. Ligger idag på 700 kcal per dag. Av de 2520 kalorier så kan man spise så mye og så godt :)

Du kutter ut tran, som inneholder omega 3 (som kroppen har et behov for) på grunn av at du kan spise "så mye annet godt"? Og 700 kalorier per dag er utrolig lavt, det er ikke sunt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, 700 kcal er EKSTREMT lavt og egentlig ikke mye annet enn en bra måte å ødelegge kroppen sin på.

Du skal ha SVÆRT god kontroll bare for å bevege deg under basalforbrenningen din (minimumsinntaket kroppen krever daglig for å opprettholde fysiske funksjoner ved TOTAL fysisk hvile), og for en vanlig, frisk jente på 70 kg er mininum 1500 kcal.

Dessuten er det å telle 2520 kcal (45 kcal dagen) over en MÅNED og tro at det skal ha en vesentlig betydning for resultatene dine HELT bak mål (og tran er, som nevnt, IKKE det du burde kutte ut fra kostholdet heller...)

Mener ikke være for slem her, men du burde utvilsomt revurdere dietten din og øke inntaket ditt drastisk, NÅ. Flere her på forumet som kan hjelpe deg med å sette opp en mer fornuftig diett. Det er bare å si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg ikke tråden hvor Asle, sa dette(tok det fra facebooksiden min), men jeg syns at dette svaret bør gi deg et ganske greit innblikk på hvorfor folk reagerer på et slikt underskudd. Meg inkludert:

Dette svaret gir jeg så mange for tiden at jeg like godt slenger det ut her også. Slutt med sultingen! Livet er ikke å slite ut kroppen sin i ung alder for å bli tynn og 'fit'. Fitness er å klare, å mestre, å ha det bra. Ikke å se hvor lang ned i grøften du klarer å komme.

Med 'spise mer' mener jeg egentlig 'spise nok' eller 'spise passe' Litt lettere å svelge?

Her skal du se hvorfor:

En ung jente på din størrelse ( ca 65 kg) vil bruke ca 1500 kcal om dagen om hun ligger helt i ro i et temperaturnøytralt rom på å holde kroppen i live.

1500 kcal i total hvile.

La oss nå si du sitter i en stol halve dagen istedenfor å bare ligge i sengen.

1800 kcal om du sitter i en stol i 12 timer.

Så reiser du deg og går og trener i en time med middels intensitet.

2200 kcal med en times effektiv trening.

Du trente gjerne dagen før og? Kroppen trenger reparasjon og restitusjon.

2300 kcal

Gikk du litt iløpet av dagen? På butikken? Til kjøleskapet? Til jobb/skole? Ryddet litt? Hverdagsaktivitet er det vanskelig å beregne energiforbruket fra, for det varierer enormt. La oss nå si du er helt midt på treet. Du beveger deg normalt.

2600 kcal -2800 kcal Minimum.

Da er vi i vedlikehold. Du vedlikeholder vekten slik den er nå, hverken opp eller ned.

Dette eksempelet er en grov forenkling, og kun ment for å illustrere et poeng: Dersom du spiser 17-1800 kcal pr dag vil du ha et underskudd på mellom 900 og 1000 kcal pr dag. 1 kg fettvev kan dekke ca 70 kcal pr dag , så om du har, la oss si 10-15 kg fett på kroppen klarer kroppen å hente mellom 700 og 1050 kcal derfra pr døgn.

Det som skjer med mange som går for lavt, og her er egentlig hovedargumentet mot å gjøre det: Spontan aktivitet reguleres ned, en får dårlige treninger, bruker mindre energi og har det kjipt. Kroppen tærer på det en ikke vil tære på - fettfri masse, organer, skjelett, nedregulerer metabolsk aktivitet. En mister fettmasse, men til en pris en ikke har råd til å betale. Fordi underskuddet til hverdags er for stort kompenserer en med økt inntak periodevis for å prøve å komme i balanse.

En bedre tilnærming er å finne det inntaket som gjør at du fungerer bra, føler deg bra, kan ha gode treninger og gode dager og ikke får behovet for å trykke i trynet med jevne mellomrom som gjør at du kommer i balanse igjen.

Der du er nå handler det om å finne et kosthold du kan trives med og holde i år - da vil du fort finne at du har mye mer energi til å forme kroppen din slik du vil, at den responderer bedre på trening og at du føler deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i allverden ligger du så lavt på kaloriene? Hvor lenge har du gjort det og hvor lenge tenkte du å fortsette med det?

Skal ned i vekt :) Jeg lurer på er det farlig og ligge på 700? Når man spiser så lite som 700 kcal kan kroppen da ta energi fra organer siden den får så lite mat? Jeg vet at jeg mister lit mer musker vis man spiser alt for lite, men da går jeg ekstremt ned i fett også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ned i vekt :) Jeg lurer på er det farlig og ligge på 700? Når man spiser så lite som 700 kcal kan kroppen da ta energi fra organer siden den får så lite mat? Jeg vet at jeg mister lit mer musker vis man spiser alt for lite, men da går jeg ekstremt ned i fett også :)

Ja, det som i korte trekk skjer når du ligger så ekstremt lavt over lengre tid er at kroppen kompenserer for det lave inntaket på flere måter. Nedsatt organfunksjon er en av tingene, nedprioritering av hurtigdelende celler som immunforsvaret, nedsatt varmeproduksjon og kompensatorisk nedsatt forbrenning er blant prosessene som skjer. I tillegg vil du ikke kunne prestere verken på trening eller i øvrige deler av hverdagen, hvertfall ikke i lengden.

Om du leser Asle sin artikkel linket til over, så skjønner du litt mer av hva som skjer når du spiser for lite over tid.

I denne tråden skrev jeg litt mer om kompensatorisk hypotyreose, den kan være interessant for deg:

Øke forbrenningen | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som i korte trekk skjer når du ligger så ekstremt lavt over lengre tid er at kroppen kompenserer for det lave inntaket på flere måter.

Ok

Jeg fant en som skrev på diskusjon.no i 2008 og lurer på om det er sant

En som spør: Er det farlig å spise kun 600 kcal dagen?

Svar fra en person: Farlig" blir det først dersom du etter en slik kur i en stund plutselig begynner å spise mye igjen. Fettcellene i kroppen har hukommelse, og vil ikke bruke lang tid på å fylle seg opp igjen dersom du gjør det på denne måten. Trapper du sakte og forsiktig opp dagsinntaket derimot, vil kroppen få tilbake sin gamle forbrenning.''

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1040358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...