Gå til innhold

Øke forbrenningen


Anbefalte innlegg

Jeg er en forholdsvis aktiv jente som trener endel kondisjonstrening. Av styrketrening driver jeg med yoga og klatring, for det meste. Jeg har et lite problem. Jeg sliter med veldig lav forbrenning. Er det noen som har tips til mat som kan være med på å øke forbrenningen? Jeg spiser grove knekkebrød fremfor brød, og jeg spiser lite av potet, ris etc til middagen. Lurer veldig på hva jeg gjør galt.... Setter pris på noen gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med to siberians som trenger sitt i løpet av en dag, samt 4 dager i uken med annen trening så er min kapasitet utover denne tiden begrenset.
Da er alternativ to og redusere inntaket.

Men det ville hjulpet om du visste ca hvor mye du spiste på det jevne (f.eks med å logge det et par dager), evt utkskeielser, vekt, høyde, mål, og konkret treningsplan for uka etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noe som heter for lav forbrenning hos friske mennesker. Det finnes derimot noe som heter for høyt energiinntak ift. hva man forbrenner i løpet av dagen. Dersom du ikke er frisk bør du kontakte fastlege. :-)

Finn ut sånn ca. hva totalforbrenningen din er, og så logger du inntaket ditt så presist som mulig noen dager. Da finner du fort ut hvor landet ligger.

http//Fitnessbloggen.no - Kalorikalkulator | Facebook

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold

Når du har tatt rede på hvor mye du spiser ift. hvor mye du BØR spise, kan du begynne å tenke på HVA du skal spise for å få best utbytte av kaloriene du putter i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du skulle kasta deg over noen skikkelige styrkeøkter i uka ? Å for å gå ned i vekt/fettprosent må du jo ha et energi underskudd. Og det er jo ofte ikke måltidene vi spiser som er det største problemet, det er jo alt det noen spiser mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du sliter med veldig lav forbrenning. Hva mener du med det, og hvordan har du funnet ut dette?

Jeg merker tydelig på kroppen at forbrenningen min er lav; er unormalt kald, har vansker med å gå ned i vekt (få vekk "det lille ekstra") samt at jeg sliter med tarmfunksjon. Dette til tross for at jeg spiser små måltider, som inneholder mye fiber. Fokuserer på å få i meg proteiner samt trege karbohydrater etc. Jeg har også tatt stoffskifteprøver som viser at jeg ligger lavt i normalen på tre av fire verdier de måler. Jeg er 175 og veier ca 67-68 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som har oppstått nylig, eller har det alltid vært sånn?

På hvilken måte sliter du med tarmfunksjon?

Hvilke stoffskifteprøver gav lave resultater, og får du noen medisin for dette?

Jeg har ikke vært særlig bevisst på dette før de fire siste årene, men dette er ikke noe som har oppstått nylig. Jeg er veldig hard i magen... :)

TSH verdien min var noe lav, og FT3 og FT4 var lav. Får ikke medisiner for øyeblikket, legen ville jeg skulle forsøke jerntilskudd... (noe som gjør magen hardere....) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært særlig bevisst på dette før de fire siste årene, men dette er ikke noe som har oppstått nylig. Jeg er veldig hard i magen... :)

TSH verdien min var noe lav, og FT3 og FT4 var lav. Får ikke medisiner for øyeblikket, legen ville jeg skulle forsøke jerntilskudd... (noe som gjør magen hardere....) :)

Det er ganske komplekse problemer du beskriver, og det er mange potensielle årsaker og dermed løsninger.

Ved hypotyreose (lavt stoffskifte), vil TSH være høy. Det du beskriver der både TSH og T4 er lave gjenspeiler det som kalles kompensatoriske hypothyreotiske symptomer for å spare energi, som er en hormonell endring man ofte ser hos spiseforstyrrede som følge av langvarig lavt matinntak. Dette kjennetegnes ved lavnormale TSH og T4-verdier, lave T3-verdier og høye rT3-verdier (som jeg nå antar er den siste verdien som ikke var lav hos deg).

Symptomer på dette er blant annet kuldeintoleranse, forstoppelse og senket hvilemetabolisme. Dette er sånn jeg ser det ganske så presist det du selv beskriver av egne symptomer.

Har du spist mindre enn normalt den siste tiden, f.eks. prøvd å slanke deg over lengre tid?

Har du sjekket jernstatus? Dersom denne ikke er lav så er det ingen grunn til å ta jerntilskudd. Om du skulle ha behov for dette og det gir seg uttrykk i forverring av magesymtomene, så kan du prøve å ta tilskuddet til måltid (antar du har fått beskjed om å ikke ta de sammen med mat). Om dette ikke hjelper, så finnes det flere typer jerntilskudd, og kanskje et annet vil passe bedre for deg. Hør med legen din om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du er så veldig stor akkurat, for meg høres det ut som du er slank og flott, og 175, da kan du jo bli modell! :) (hvis man synes det virker attraktivt da).

Man får hard mage hvis man spiser lite, og for mye kostfiber gjør også så man blir treg i magen. Og spiser du for lite vil kroppen kompensere ved å sette ned kroppstemperaturen blant annet. Men så er det også ikke så veldig varmt akkurat nå, så skjønner godt om du fryser litt innimellom :)

Nå vet jeg lite om deg ellers, så kan jo ikke si om du spiser for lite eller ei :)

Og "det lille ekstra" du prater om er ikke bare vanlig, men nødvendig. Det vil også bli mindre synlig om du trener litt styrke og bygger opp kroppen med mer muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske komplekse problemer du beskriver, og det er mange potensielle årsaker og dermed løsninger.

Ved hypotyreose (lavt stoffskifte), vil TSH være høy. Det du beskriver der både TSH og T4 er lave gjenspeiler det som kalles kompensatoriske hypothyreotiske symptomer for å spare energi, som er en hormonell endring man ofte ser hos spiseforstyrrede som følge av langvarig lavt matinntak. Dette kjennetegnes ved lavnormale TSH og T4-verdier, lave T3-verdier og høye rT3-verdier (som jeg nå antar er den siste verdien som ikke var lav hos deg).

Symptomer på dette er blant annet kuldeintoleranse, forstoppelse og senket hvilemetabolisme. Dette er sånn jeg ser det ganske så presist det du selv beskriver av egne symptomer.

Har du spist mindre enn normalt den siste tiden, f.eks. prøvd å slanke deg over lengre tid?

Har du sjekket jernstatus? Dersom denne ikke er lav så er det ingen grunn til å ta jerntilskudd. Om du skulle ha behov for dette og det gir seg uttrykk i forverring av magesymtomene, så kan du prøve å ta tilskuddet til måltid (antar du har fått beskjed om å ikke ta de sammen med mat). Om dette ikke hjelper, så finnes det flere typer jerntilskudd, og kanskje et annet vil passe bedre for deg. Hør med legen din om dette.

Jeg vil påstå at jeg har et anstrengt forhold til mat, i den betydningen at jeg har veldig liten matlyst. Det å få i meg nok i løpet av en dag krever mye av meg. Det er ikke fordi jeg er redd for kalorier eller liknende, jeg har bare aldri vært spesielt glad i mat. Jeg har alltid da vært småspist, men jeg fokuserer på å spise sunt av det jeg får i meg.

Ved kompensatorisk hypothyreose, hva er oppskriften for å rette opp den hormonelle ubalansen? Samboeren min har medfødt hypothyreose, så jeg kjenner veldig godt til symptomene på denne tilstanden. Kropslig har jeg lenge følt at det er noe som ikke har stemt, men resultatene mine viser at TSH'en min er innenfor normalen. Legen hadde ikke noen lurere forklaring enn å peke på mine lave jernlagre, men jeg føler ikke nevneverdig bedring av å ha tatt tilskudd i snart tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du er så veldig stor akkurat, for meg høres det ut som du er slank og flott, og 175, da kan du jo bli modell! :) (hvis man synes det virker attraktivt da).

Man får hard mage hvis man spiser lite, og for mye kostfiber gjør også så man blir treg i magen. Og spiser du for lite vil kroppen kompensere ved å sette ned kroppstemperaturen blant annet. Men så er det også ikke så veldig varmt akkurat nå, så skjønner godt om du fryser litt innimellom :)

Nå vet jeg lite om deg ellers, så kan jo ikke si om du spiser for lite eller ei :)

Og "det lille ekstra" du prater om er ikke bare vanlig, men nødvendig. Det vil også bli mindre synlig om du trener litt styrke og bygger opp kroppen med mer muskler.

He, he :) Har rette høyden ja, men ikke behovet for å stå forran et kamera ;)

Jeg spiser nok litt for lite innimellom ja, men jeg har veldig lite energi og er unormalt trøtt. Dette til tross for en rutinert aktivitetsplan. Jeg har, som sagt, to siberians. De trenger 3-4 fire timer aktivitet om dagen, så jeg sitter ikke særlig mye i ro. Jeg får lett god kroppstemperatur ved aktivitet, så det er når jeg ikke har høy puls at jeg fryser...

Burde nok trent mer styrke enn det jeg gjør for å stramme opp ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at jeg har et anstrengt forhold til mat, i den betydningen at jeg har veldig liten matlyst. Det å få i meg nok i løpet av en dag krever mye av meg. Det er ikke fordi jeg er redd for kalorier eller liknende, jeg har bare aldri vært spesielt glad i mat. Jeg har alltid da vært småspist, men jeg fokuserer på å spise sunt av det jeg får i meg.

Ved kompensatorisk hypothyreose, hva er oppskriften for å rette opp den hormonelle ubalansen? Samboeren min har medfødt hypothyreose, så jeg kjenner veldig godt til symptomene på denne tilstanden. Kropslig har jeg lenge følt at det er noe som ikke har stemt, men resultatene mine viser at TSH'en min er innenfor normalen. Legen hadde ikke noen lurere forklaring enn å peke på mine lave jernlagre, men jeg føler ikke nevneverdig bedring av å ha tatt tilskudd i snart tre måneder.

Dette er noe som normaliserer seg når energiinntaket økes igjen, men det kan selvfølgelig ta litt tid. Ved normal hypotyreose vil TSH-verdien være høyere enn normalt, siden problemet sitter i selve hormonkjertelen, og de sentrale sentrene i hypofysen pumper ut TSH for å øke produksjonen av stoffskiftehormoner.

Det å være opptatt av sunn mat kan i mange tilfeller gå litt langt, med den konsekvensen at det blir vanskelig å få i seg nok totalt, selv om man i utgangspunktet ikke føler at man er redd for kalorier. Men sånn som jeg ser det utifra det du forteller meg her, så er det her nøkkelen til å ordne opp i disse symptomene ligger for din del. Det kan kanskje være lurt å snakke med noen face-to-face om dette for å legge opp en plan på hvordan du skal angripe problemet. Fastlegen er et naturlig første steg, men du bør be om å få snakke med noen med ernæringsfaglig kompetanse, eller tilogmed noen som har erfaring med å jobbe med spiseforstyrrede. Ikke fordi du har en spiseforstyrrelse (for det verken sier eller tror jeg), men fordi de gjerne har vært borti mange lignende saker og kanskje har noen triks på lur :)

Det er vanskelig å komme med konkrete forslag til hva du kan gjøre uten å se nærmere på hva du spiser i dag, men kanskje du kan plukke opp noen tips i denne artikkelen:

Enkle tiltak for å få i seg nok mat | Frisk og Funksjonell

Dersom jernstatusen ikke har forbedret seg på tre mnd med tilskudd, og symptomene heller ikke har forbedret seg, så er det tvilsomt at dette vil ha en effekt fremover også. Snakk gjerne med legen om du kan droppe dette, i det minste for en periode, om det gir mer bivirkninger enn resultater.

Forresten, spiser du mye fisk? Hva med meieriprodukter?

Jeg tenker at jeg vil få bedre matlyst dersom kroppen har en høyere forbrenning enn det jeg har :)

Forbedret matlyst følger ofte reernæring også, så bare det å få i seg mer mat vil sannsynligvis hjelpe på dette. Og da kommer også med stor sannsynlighet resten til å følge etter også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser mer vil kroppen tilpasse seg og du vil få høyere forbrenning (true) :) Og du vil bli varmere :)

Har selv vært innom en spiseforstyrrelse, men ville ikke innrømme det selv. Nå i ettertid ser jeg at jeg var veldig opptatt av forbrenning og slikt, og mente at jeg hadde lav forbrenning. I dag spiser jeg helt normalt, og er igjen veldig glad i brødskiver (spiser ca 15 om dagen), kjøtt/fisk og andre ting. Godteri holder jeg meg til i helgene. Spiser alt, og jeg har ikke blitt feit, men sterk :) (160 høy - 50+ kg) Det hjelper å spise mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...