Gå til innhold

Kalorier i Tran?


iSiad

Anbefalte innlegg

Ok

Jeg fant en som skrev på diskusjon.no i 2008:

Farlig" blir det først dersom du etter en slik kur i en stund plutselig begynner å spise mye igjen. Fettcellene i kroppen har hukommelse, og vil ikke bruke lang tid på å fylle seg opp igjen dersom du gjør det på denne måten. Trapper du sakte og forsiktig opp dagsinntaket derimot, vil kroppen få tilbake sin gamle forbrenning.''

er dette sant?

Nei, ikke i det hele tatt. Men det stemmer at du vil legge på deg igjen om du går på en midlertidig ekstremkur og så går tilbake til gamle vaner.

Uansett så er det ikke vekten din jeg bekymrer meg for om du skal ligge så lavt over lengre tid, det er alt det andre som påvirkes av et så lavt inntak. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ha et mer langsiktig perspektiv på vektnedgangen og heller ligge i et moderat underskudd. Å sulte seg ned i vekt er aldri en fornuftig måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ha et mer langsiktig perspektiv på vektnedgangen og heller ligge i et moderat underskudd. Å sulte seg ned i vekt er aldri en fornuftig måte å gjøre det på.

Jeg følte at kroppen min holde på å dø igår, så jeg spiser ikke mindre 1400 kcal nå. Jeg tok paracet i 4 dager for å holde kroppstemperatur pga jeg frys noe jævlig. Jeg anbefale ingen og ligge på så lav kalori selv om man er hjemme helle dagen! Mange ganger i løpa av degen følte jeg at kroppen min hadde kortslutning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg følte at kroppen min holde på å dø igår, så jeg spiser ikke mindre 1400 kcal nå. Jeg tok paracet i 4 dager for å holde kroppstemperatur pga jeg frys noe jævlig. Jeg anbefale ingen og ligge på så lav kalori selv om man er hjemme helle dagen! Mange ganger i løpa av degen følte jeg at kroppen min hadde kortslutning!

Hvorfor tok du paracet? Hva med å ta på deg en genser, noen sokker eller noe?

Uansett er svaret mitt videre: Spis mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Har ikke tenkt på dette før, tar i perioder to ss med tran jeg, men det er kanskje unødvendig? :wideyed: Trapper ned til 1!!

Hvorfor? Er snakk om en spiseskje, om du tar to til vanlig så fortsett med det. Er ikke en skje tran fra eller til som har noe å si. (annet en at det mest sannsynlig er positivt for deg i form av andre helseaspekter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Er snakk om en spiseskje, om du tar to til vanlig så fortsett med det. Er ikke en skje tran fra eller til som har noe å si. (annet en at det mest sannsynlig er positivt for deg i form av andre helseaspekter)

Tar man mer enn en spiseskje til dagen kan det være en fordel å bruke en fiskeolje i stedenfor tran siden det kan bli litt for mye A-vitaminer over tid. Men er helt enig ellers at å tenke på kalorier i tran er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Tar man mer enn en spiseskje til dagen kan det være en fordel å bruke en fiskeolje i stedenfor tran siden det kan bli litt for mye A-vitaminer over tid. Men er helt enig ellers at å tenke på kalorier i tran er helt unødvendig.

Korrekt, alltid brukt selolje selv så tenkte at alle gjordet det, glemte av A,D,E i tran er fettløselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Er snakk om en spiseskje, om du tar to til vanlig så fortsett med det. Er ikke en skje tran fra eller til som har noe å si. (annet en at det mest sannsynlig er positivt for deg i form av andre helseaspekter)

Åja da kan jeg puste lettet ut :D

Føler at tran forhindrer beinhinne betennelse hos meg. Mulig det bare er placebo, men det funker for meg :)

Men skal sjekke ut andre omega3 kilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok uansett se langt etter a-vitaminforgiftning, selv om du skulle ta 2 spiseskjeer tran om dagen, så om du liker tran så kan du bare fortsette med det. Ellers er selolje forsåvidt et bedre alternativ, mtp innholdet av omega-3-fettsyrer, men tran er ikke farlig i de dosene du snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan nok uansett se langt etter a-vitaminforgiftning, selv om du skulle ta 2 spiseskjeer tran om dagen, så om du liker tran så kan du bare fortsette med det. Ellers er selolje forsåvidt et bedre alternativ, mtp innholdet av omega-3-fettsyrer, men tran er ikke farlig i de dosene du snakker om!

Får man selolje flytende?

Synes kapsler virker dårligere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man mer enn en spiseskje til dagen kan det være en fordel å bruke en fiskeolje i stedenfor tran siden det kan bli litt for mye A-vitaminer over tid. Men er helt enig ellers at å tenke på kalorier i tran er helt unødvendig.

Hvor mye er dette å bekymre seg over egentlig? Har alltid tatt en "burp" (1-3 spiseskjeer) tran i kjeften i mange herrens år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...