Gå til innhold

Styrke til liten nytte! Mye feitere, litt mer muskler.


LarsKristiansen

Anbefalte innlegg

Hva slags program kjører du?

TRENINGSØKT A

TRENINGSØKT B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig så ser jeg ikke veldig stor forskjell på 8.9 % og 17 %, men det kan være fordi jeg tross alt ser meg selv hver dag. Er egentlig relativt komfortabel med fettprosenten, men jeg har jo som mål å øke muskelmasse + å ha lav nok fettprosent til at jeg føler meg definert -og slik er det ikke den dag i dag. Litt chubby er fint om vinteren!

Hvis du ikke ser forskjell på deg selv fra du i følge InBody var på 8.9% til 17%, var du mest sannsynlig ikke på 8.9% i fett.

body-fat-percentage-men.jpg

Det bildet er ikke 100% korrekt, men det gir et bilde av en fettprosent i de områdene omtrentlig ser ut. Du har hatt veldig, veldig god økning i muskelstyrke på kort tid så du har utvilsomt gjort noe riktig, så jeg ville ikke latt all motivasjon gå tapt på grunn av hva en maskin forteller deg. Det er du selv som bor i kroppen din, og som Vegard sier er det ekstremt mange variabler som spiller inn på slike maskiner.

Om du alikevel føler at du må ned i fettprosent igjen vil jeg anbefale deg å følge tipsene til Therese. Loggfør matinntaket ditt på for eksempel diett.no, og legg deg 3-400kcal under der du tror du ligger på forbrenningen. Hvis ingenting har skjedd etter 14 dager har du overestimert forbrenningen din og du kan kutte ytterligere på kaloriene.

Du har uansett mye å være stolt av! Og fortsett absolutt med Starting Strength, det er et himla bra program (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke ser forskjell på deg selv fra du i følge InBody var på 8.9% til 17%, var du mest sannsynlig ikke på 8.9% i fett.

body-fat-percentage-men.jpg

Det bildet er ikke 100% korrekt, men det gir et bilde av en fettprosent i de områdene omtrentlig ser ut. Du har hatt veldig, veldig god økning i muskelstyrke på kort tid så du har utvilsomt gjort noe riktig, så jeg ville ikke latt all motivasjon gå tapt på grunn av hva en maskin forteller deg. Det er du selv som bor i kroppen din, og som Vegard sier er det ekstremt mange variabler som spiller inn på slike maskiner.

Om du alikevel føler at du må ned i fettprosent igjen vil jeg anbefale deg å følge tipsene til Therese. Loggfør matinntaket ditt på for eksempel diett.no, og legg deg 3-400kcal under der du tror du ligger på forbrenningen. Hvis ingenting har skjedd etter 14 dager har du overestimert forbrenningen din og du kan kutte ytterligere på kaloriene.

Du har uansett mye å være stolt av! Og fortsett absolutt med Starting Strength, det er et himla bra program (y)

Tusen takk for svært godt svar! Jeg er fornøyd med progresjonen i treningen, men ble skuffa over resultatene jeg fikk (selvom jeg kanskje ikke burde vektlegge det alt for mye). Godt å høre at fremgangen på treningsstudioet vurderes som god. Har nemlig vært litt usikker på hvor mye det er normalt å øke.

Det skal sies at jeg har sett forskjell på fettprosenten. Magerutene har blitt litt mindre synlig, men jeg synes ikke det er snakk om mye. Ifg. Inbody har jeg doblet fettmengden, og det synes jeg høres rart ut.

Jeg vet ikke helt om det å telle kalorier er noe for meg selv om anerkjenner at det kan være et godt råd. Er usikker på hvor mye tid jeg kan legge i kalori-delen av diett. Erfaring tilsier at jeg uansett gradvis går ned i vekt om jeg slutter å forspise meg slik jeg har gjort i bulke-perioden.

Du synes altså ikke at jeg burde endre program selv om målet er muskelvekst? (-Er isåfall glad for å høre det. Liker Starting Strength veldig godt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med styrke kommer muskler.

IMO så er det mye kulere å ta 200kg i markløft enn å ha 40cm rundt bicepsen.

Overall så har du fått finfin framgang i styrke. Skjønner godt at det er litt demotiverende å ikke ha så mye antydning til muskler når du har holdt på i så lang tid. Jeg selv har økt veldig godt i styrke men det synes ikke supergodt på kroppen min.

Bare spis og tren godt så kommer musklene!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svært godt svar! Jeg er fornøyd med progresjonen i treningen, men ble skuffa over resultatene jeg fikk (selvom jeg kanskje ikke burde vektlegge det alt for mye). Godt å høre at fremgangen på treningsstudioet vurderes som god. Har nemlig vært litt usikker på hvor mye det er normalt å øke.

Det skal sies at jeg har sett forskjell på fettprosenten. Magerutene har blitt litt mindre synlig, men jeg synes ikke det er snakk om mye. Ifg. Inbody har jeg doblet fettmengden, og det synes jeg høres rart ut.

Jeg vet ikke helt om det å telle kalorier er noe for meg selv om anerkjenner at det kan være et godt råd. Er usikker på hvor mye tid jeg kan legge i kalori-delen av diett. Erfaring tilsier at jeg uansett gradvis går ned i vekt om jeg slutter å forspise meg slik jeg har gjort i bulke-perioden.

Du synes altså ikke at jeg burde endre program selv om målet er muskelvekst? (-Er isåfall glad for å høre det. Liker Starting Strength veldig godt.)

Hvor mye man øker og i hva man øker på treningsstudioet er veldig individuelt, men man kan alltid være sikker på at det alltid, alltid er noen som øker mer :p (og det gjelder absolutt alle, samme hvor demotiverende det høres ut!)

Å telle kalorier kan være kjekt i begynnelsen, så du får et nogenlunde greit bilde på hvor mye du faktisk får i deg og hvor mye du faktisk trenger å få i deg, men om konstant overspising har vært med på bulkeperioden din kan det nok være lurt å redusere mengden litt ja! Men hold fortsatt proteininntaket så høyt som det går! :)

Du kan for all del bytte et program, men SS vil gi deg et veldig godt grunnlag for videre trening, i tillegg til at det så absolutt gir økt muskelvekst. Det er (til en viss grad) umulig at en muskel IKKE blir større, når den blir sterkere. Det viktigste er uansett at du trives med treningen, og når du også trives med et av verdens beste treningsprogram kan det jo virkelig ikke bli bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gått opp for mye i vekt. Du har ikke hatt styrkeøkninger som står i stil med vektøkningen din. Det er ikke rart du har blitt tjukkere da. Det er synd at folk ikke sier at styrkeøkninger må stå i stil med vektøkninger når de ber folk om å gå opp i kroppsvekt.

Vel, "for mye" er vel en definisjonssak. Jeg synes jeg har gått opp for mye, men viktig å huske på at 17% fett ikke nødvendigvis er usundt. Jeg er helt enig i at det ikke er rart at jeg har blitt litt tjukkere. Du synes altså at styrkeøkningen burde vært bedre med tanke på vektøkningen? Har jeg forstått deg rett? Forslag til endring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, "for mye" er vel en definisjonssak. Jeg synes jeg har gått opp for mye, men viktig å huske på at 17% fett ikke nødvendigvis er usundt. Jeg er helt enig i at det ikke er rart at jeg har blitt litt tjukkere. Du synes altså at styrkeøkningen burde vært bedre med tanke på vektøkningen? Har jeg forstått deg rett? Forslag til endring?

Neinei, 17% fett er sjelden usunt. Det er ikke noe farlig du har gjort. Men jeg tipper at om du hadde trent og hvilt annerledes, og kanskje spist annerledes også, så skulle styrkeøkningene (og dermed også muskeløkningene) vært bedre, i hvert fall i benkpress. Endringen må være å holde igjen på spisingen når du ser at styrkeøkningene ikke står i stil med vektøkningene. Evaluer om treningen er riktig. Post gjerne programmet du brukte i perioden mai-desember her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, 17% fett er sjelden usunt. Det er ikke noe farlig du har gjort. Men jeg tipper at om du hadde trent og hvilt annerledes, og kanskje spist annerledes også, så skulle styrkeøkningene (og dermed også muskeløkningene) vært bedre, i hvert fall i benkpress. Endringen må være å holde igjen på spisingen når du ser at styrkeøkningene ikke står i stil med vektøkningene. Evaluer om treningen er riktig. Post gjerne programmet du brukte i perioden mai-desember her.

Godt råd! Skal begynne å evaluere underveis -kan være vanskelig -men skal prøve å redusere kaloriinntaket og sammenligne den kommende progresjonen med høstperiodens fremgang. Jeg er nok litt dårlig på hvile-delen. Har nok ganske dårlig døgnrytme og søvnmønster. (men sitte stille (student) og slappe av er jeg god på). Kostholdet er jeg rimelig sikker på at har vært bra. Kunne kanskje spist litt mer grønsaker (selv om jeg dekker godt over fem om dagen), men har vært god på proteininntak/riktig fett osv... Bortsett fra at jeg har spist litt i overkant mye. Knis.

Programmet jeg brukte er "Gunnars bastardvariant av starting strength".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please tell me how :):)

Masse mat. Gikk VELDIG mye nøtter,kylling,ris,grandiosa i den tiden.

Var 60kg og gikk opp til 80kg.

Fettprosenten da var på rundt 8-10, nå er den vel på rundt 20%. Jeg trengte å gå opp i vekt. Imo så er det bedre å ha litt fett på kroppen enn å være spinkel og tynn så fettprosenten betyr ikke noe for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...