Gå til innhold

Styrke til liten nytte! Mye feitere, litt mer muskler.


LarsKristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg spurte her på forumet om tips angående hvordan jeg skulle få mer fremgang i styrketreningen/mer synlig six-pack (overfladisk, men ærlig).

Jeg hadde en fettprosent på 8.9 % (ifg. inbody 720) i mai. Muskelmasse (MM) 39 kg.

Beskjeden jeg fikk var ganske entydig; "gå opp i vekt". Siden da har jeg trent styrke med forbedring. (Jeg hadde ikke tidligere hold mye på med markløft eller knebøy.)

  • Markløft: Tok ca 85 kg, og da 6 repetisjoner, 3 serier. Nå tar jeg 120 kg med samme antall repetisjoner og serier.
  • I bekpress har jeg økt fra 70 kg, 6 repetisjoner, 3 serier til 77,5 kg, 6 repetisjoner , 3 serier.
  • I knebøy har jeg hatt en økning fra 65 kg til 90 kg (6 rep, 3 serier).

Med dette tenkte jeg at jeg hadde økt en del i muskelmasse da jeg har gått opp 9 kg. Når jeg tok en ny inbody720 test nå i desember viste det seg at jeg kun hadde økt med 700 gram muskelmasse, og hadde en økning på nesten 8 kg i kroppsfett. Med dette har jeg mistet mye motivasjon, og trenger råd og tips videre. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har gjort feil. Følger en variant av starting-strength som i tillegg til de faste øvelsene har roing, pullups og dips.

Er det rart at styrken og vekten har økt så mye uten at muskelmassen har økt mer? I følge olympiatoppen skal en vektøkning uten styrketrening normalt gi en muskelvekst på 30-40% prosent av vekten man går opp (kilde: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/media3920.media).

Min vektøkning med styrketrening siden mai: ca 90%fett og i underkant av 10%muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med kanon fremgang! :) Det kan du være stolt av!

Uten å se på tallene - hvordan føler du deg selv?

Hvis en føler seg konfertabel når en ser seg i speilet men lar noen tall fra en måling gi det "sanne bildet" så blir det jo litt håpløst :)

Takk for det, Therese. Følelsen av fremgangen har vært god, men jeg har følt at jeg har noen kilo for mye. Så for meg at massive muskler (hehe) lå under magen, og at det bare var å jogge det bort under deffing. Siden jeg har hatt ca samme muskelmasse, men mye mindre fett før, så vet jeg at det ikke ser spesielt pent ut å gå mye ned i vekt, så jeg er litt irritert over det. Føles litt håpløst akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse testene er ikke helt konkrete. Du har økt i styrke, særlig markløft. Sjekk ut 1-5RM maksløftet ditt i baseøvelser for bedre tall.

Når jeg bulket gikk jeg opp 2 kg muskler og nesten 13-14kg fett :p etter 12 uker klarte jeg å få ned fettprosenten til rundt 8-10 igjen og hadde bare mistet 200g muskler ifølge inbody.

Det er lettere å miste fett, enn å øke i muskler (synes ihvertfall jeg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mindre aktiv enn før. Har nesten bare gått i styrketrening. Dette har vært et bevisst valg da målet var å gå opp i vekt. 75 kg var litt for lite for en mann på 185 cm.

Du kan jo prøve å trappe litt ned på maten ukene fremover, 200-400kcal pr uke f eks og se hvordan styrken og vekten reagerer på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse testene er ikke helt konkrete. Du har økt i styrke, særlig markløft. Sjekk ut 1-5RM maksløftet ditt i baseøvelser for bedre tall.

Når jeg bulket gikk jeg opp 2 kg muskler og nesten 13-14kg fett :p etter 12 uker klarte jeg å få ned fettprosenten til rundt 8-10 igjen og hadde bare mistet 200g muskler ifølge inbody.

Det er lettere å miste fett, enn å øke i muskler (synes ihvertfall jeg da)

Hvor lenge bulket du? Jeg brukte over et halvt år på det så jeg synes jeg har gjort det så gradvis at det skulle ha gitt bedre resultater :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 20kg på 6 måneder så det ble litt stor fettprosent på meg. (ikke feit da, bare bittelitt chubby)

Føler du deg ukomfortabel med den fettprosenten du har nå?

For å være helt ærlig så ser jeg ikke veldig stor forskjell på 8.9 % og 17 %, men det kan være fordi jeg tross alt ser meg selv hver dag. Er egentlig relativt komfortabel med fettprosenten, men jeg har jo som mål å øke muskelmasse + å ha lav nok fettprosent til at jeg føler meg definert -og slik er det ikke den dag i dag. Litt chubby er fint om vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du 200-400 om dagen?

eks)

uke1: 3200kcal (ingenting skjer på vekta eller på trening)

uke2: 3000kcal (går ned 300gram, fortsetter å trene bra)

uke3: 2800kcal (går ned 600gram, kjenner det er litt mindre trøkk på trening men ikke nevneverdig) -> fortsett på 2800kcal et par uker til og juster videre opp/ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du testen under samme forutsetninger begge gangene, altså samme tid på døgnet, spist omtrent det samme, nettopp vært på do, stod likt osv? Resultatet kan variere en del på grunn av slike ting, og det er ikke vanskelig å gaine et par kg muskler på noen min bare ved å justere litt på de ulike faktorene.

Gjennomføres testen noenlunde likt fra gang til gang, gir den et ganske bra bilde på utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eks)

uke1: 3200kcal (ingenting skjer på vekta eller på trening)

uke2: 3000kcal (går ned 300gram, fortsetter å trene bra)

uke3: 2800kcal (går ned 600gram, kjenner det er litt mindre trøkk på trening men ikke nevneverdig) -> fortsett på 2800kcal et par uker til og juster videre opp/ned

Høres veldig fornuftig ut. Takk for tips :).

Lurer på en ting. Er det ikke rart at økningen i muskelmasse har vært såpass liten når progresjonen i treningen har vært relativt god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig fornuftig ut. Takk for tips :).

Lurer på en ting. Er det ikke rart at økningen i muskelmasse har vært såpass liten når progresjonen i treningen har vært relativt god?

Ja og nei - økning i styrke trenger ikke være synonymt med muskelens tverrsnitt iom at en blir flinkere teknisk og tilpasser seg, spesielt i startfasen. Men fremover nå vil du nok øke mer i tverrsnitt med styrken nå som du er kommet på (regner jeg med) et relativt bra nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du testen under samme forutsetninger begge gangene, altså samme tid på døgnet, spist omtrent det samme, nettopp vært på do, stod likt osv? Resultatet kan variere en del på grunn av slike ting, og det er ikke vanskelig å gaine et par kg muskler på noen min bare ved å justere litt på de ulike faktorene.

Gjennomføres testen noenlunde likt fra gang til gang, gir den et ganske bra bilde på utviklingen.

Jeg har prøvd å tenke gjennom hva som kan være annerledes, men har problemer med å skjønne hva det skulle være. Man kan jo diskutere verdien av slike tester når tilfeldig variasjon i posisjon og fleks skal avgjøre relevante forskjeller. Fulgte retningslinjene for testen begge gangene! Jeg håper vel egentlig at det var noe feil ved testen, og at det ikke er snakk om at jeg har har dårlig naturlig progresjon i muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei - økning i styrke trenger ikke være synonymt med muskelens tverrsnitt iom at en blir flinkere teknisk og tilpasser seg, spesielt i startfasen. Men fremover nå vil du nok øke mer i tverrsnitt med styrken nå som du er kommet på (regner jeg med) et relativt bra nivå.

Takk! Får bare håpe på en økning i masse mot sommeren. :)

Teknisk har jeg nok blitt bedre, men har også kjent at musklene har fått gjennomgå etter hver økt. Har alltid tenkt at musklene har vokst synkront med at jeg har slitt dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...