Gå til innhold

Overopptatthet av mat (tatt ut av Gode-fraser-tråden)


Terskeltrening

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Din venn har nok fått diagnosen ja :) Evnt har legen brutt loven, eller reglene har endret seg siden sist jeg sjekket.

Du vet at Cipralex er et SSRI? Skal ikke allverdens mye til for å få Cipralex hos enkelte leger.

This. Du kan sitere rettningslinjer og regler alt du vil, men faktum er at fastleger skriver ut f.eks. Cipralex som er en SSRI over en lav sko. All verdens prat om "ideélt" og "diagnosekriterier" endrer ikke det at det er sånn ting praktiseres i dag.

Poenget med historien fra din grunnskoletid er..?

Poenget var at til tross for historien din er det ikke slik det faktisk er (eller i allefall var) for mange andre. Skolen søkte nok om ekstra penger til tilrettelegging, men de hadde fortsatt ikke budsjett til mer enn 2-3 mattetimer i uka for alle elevene ved hele ungdomsskolen som slet med matte. Dette var ei heller noe tiltak for å hjelpe disse elevene, men det hjalp resten av oss å få "pøbelungene" ut av klasserommet nå og da.

Igjen, fint og flott med alle disse reglene og idealene du snakker om, men det er nok flere unge som får unødvendig Cipralex og Ritalin enn det er unge som får den graden av individualisert oppfølging de hadde hatt godt av i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

This. Du kan sitere rettningslinjer og regler alt du vil, men faktum er at fastleger skriver ut f.eks. Cipralex som er en SSRI over en lav sko. All verdens prat om "ideélt" og "diagnosekriterier" endrer ikke det at det er sånn ting praktiseres i dag.

Jeg vil gjerne ha en kilde på denne påstanden. Det at to mennesker på et forum sier de samme gjør det ikke sant.

men de hadde fortsatt ikke budsjett til mer enn 2-3 mattetimer i uka for alle elevene ved hele ungdomsskolen som slet med matte.

Men hadde de hatt en diagnose hadde ekstra mattetimer vært et krav, og da ville de fått tilrettelegging. Derfor er diagnoser bra! :D

Igjen, fint og flott med alle disse reglene og idealene du snakker om, men det er nok flere unge som får unødvendig Cipralex og Ritalin enn det er unge som får den graden av individualisert oppfølging de hadde hatt godt av i skolen.

Jeg er enig. Vanskelig tema, men ja overmedisinering er et problem. Jeg brukte bare det eksemplet med tilrettelagt opplæring for å peke på en positiv ting ved diagnistisering. Bare for å oppklare (min forståelse) terminologien

Individuell oppfølgning = noe det bør være mer fokus på i skolen generelt

Tilrettelagt opplæring = noe barn med ulike diagnoser har krav på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en kilde på denne påstanden. Det at to mennesker på et forum sier de samme gjør det ikke sant.

Enkle depresjoner diagnostiseres og behandles i allmennpraksis. Både samtaler og medikamentell behandling. Mulig det er dette grunnlaget som gjør at bl.a. Cipralex relativt lett forskrives hos fastelegen om det er slik du sier at man ha en psykisk lidelse for å få dette hos fastlegen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg forenkler veldig, men absolutt alle elever ved norsk skole kan lære seg å lese, dysleksi eller ikke. Noen har godt av ekstra oppfølging, noen må bare jobbe mer enn andre, og noen har faktisk dysleksi. Jeg ser ikke hvordan diagnosen gjør noe godt så lenge eneste behandling er tettere oppfølging på skole, noe enhver elev som sliter i et fag uansett burde få automatisk. Men, det er såklart utopi å forvente noe slikt i verdens rikeste land. :p *HOST*

Enig med deg at tettere oppfølging er noe en burde fått automatisk om man slet med noe i et fag. Men så er det jo slik at for at skolen skal få midlene til å kunne sette inn en ekstra lærer/assistent til å følge opp denne eleven, så må de kunne legge frem papir på at det er behov for det. Så diagnosen dysleksi gjør noe godt på den måten at eleven får den oppfølgingen på skole som han/hun har krav på. Vi burde hatt muligheten til å kunne sette inn disse lærerressursene automatisk, siden Norge faktisk er et rikt land, men det har vi faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er dette, som en annen også påpekte, veldig off topic ift tråd-tittelen, så jeg skal ta det kort: Du antar og synser og spekulerer i ting som du ikke har peiling på. Du må forstå at alle mennesker er ikke like som deg. Det ligger systematisk forskning bak diagnoserutiner og behandlingsmetoder - dette er ikke noe folk bare finner på. Det blir totalt meningsløst å diskutere dette når du åpenbart ikke har noen kunnskap om temaet, og baserer alle dine meninger på dine egne tanker og følelser.

Systematisk forskning og "diagnostisering" skal tas med en stor klype salt. Det er nok av eksempler på at forskning enten består av juks for å oppnå et resultat som tilfredstiller forskers ego eller tilfredsstiller en sponsor som veldig ofte er en legemiddel produsent.

For å ta meg selv, hadde jeg gått barneskolen om igjen idag, så hadde jeg utvilsomt fått 2 eller flere diagnoser. Det var aldri noe galt med meg... jeg kjedet meg bare noe voldsomt.

I det samfunnet vi lever i så er vi blitt uhyre flinke til å finne forklaringer på alt som er vanskelig. Urolige elever som mangler stimulans kjeder seg ikke... det har adhd. Overvektige har ikke problemer med selvdisiplin... de er disponert for å legge på seg... TIL TROSS for at fysiske lover tilsier noe annet.

Vi trenger ikke sette poteter i hagen lenger, vi må ikke gå til jobb og vi kan spise pizza til lunch hver dag fordi vi har råd.

Bla opp klassebilde til foreldre og beste foreldre, sammenlign med en 6 klasse fra 2012 and go figure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette, som en annen også påpekte, veldig off topic ift tråd-tittelen, så jeg skal ta det kort: Du antar og synser og spekulerer i ting som du ikke har peiling på. Du må forstå at alle mennesker er ikke like som deg. Det ligger systematisk forskning bak diagnoserutiner og behandlingsmetoder - dette er ikke noe folk bare finner på. Det blir totalt meningsløst å diskutere dette når du åpenbart ikke har noen kunnskap om temaet, og baserer alle dine meninger på dine egne tanker og følelser.

Forøvrig så baserer jeg meg på statistikk, historie og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men vis meg den friske ungen (eller voksne for den saks skyld) som kan spise seg feit på mat. Du vet, faktisk mat, som kjøtt, fisk, grønnsaker, innmat, frukt, bær, nøtter og annet som er av verdi for kroppen. :p

ja for det er kjempe vanskelig å ete seg feit på nøtter igrunn.. *koko*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver forskning som ender ut i en salgbart produkt bør tas med en klype salt... hvor naiv går det an å bli? Hvor stor omsetning tror dere feks Pfizer, Glaxosmithkline etc har? ... og hvor store forsknings budsjett tror dere de har? Ethvert lege kontor flyter over av "merchandise" fra slike selskap.

Er ingen vitenskapsmann, men jeg har god innsikt i hva penger kan få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver forskning som ender ut i en salgbart produkt bør tas med en klype salt... hvor naiv går det an å bli? Hvor stor omsetning tror dere feks Pfizer, Glaxosmithkline etc har? ... og hvor store forsknings budsjett tror dere de har? Ethvert lege kontor flyter over av "merchandise" fra slike selskap.

Er ingen vitenskapsmann, men jeg har god innsikt i hva penger kan få til.

Hva skal vi basere oss på om forskning bare er juks?

En ting er å lese forskning kritisk (som de færreste er i stand til). Noe helt annet er det å si at forskningen må tas med en spiseskje salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Systematisk forskning og "diagnostisering" skal tas med en stor klype salt. Det er nok av eksempler på at forskning enten består av juks for å oppnå et resultat som tilfredstiller forskers ego eller tilfredsstiller en sponsor som veldig ofte er en legemiddel produsent.

For å ta meg selv, hadde jeg gått barneskolen om igjen idag, så hadde jeg utvilsomt fått 2 eller flere diagnoser. Det var aldri noe galt med meg... jeg kjedet meg bare noe voldsomt.

I det samfunnet vi lever i så er vi blitt uhyre flinke til å finne forklaringer på alt som er vanskelig. Urolige elever som mangler stimulans kjeder seg ikke... det har adhd. Overvektige har ikke problemer med selvdisiplin... de er disponert for å legge på seg... TIL TROSS for at fysiske lover tilsier noe annet.

Er såre enig, jeg hadde garantert fått diagnosen ADHD eller ADD, for selv om naturfag var noe som festet seg som fluer på fluepapir var jeg sjanseløs når det kom til ting som samfunnskunnskap og norsk litteraturhistorie. Det interesserte meg midt der sola aldri skinner, og jeg kunne bruke hele kvelden på å lese de samme 4 sidene uten å huske et eneste årstall. Det er dog ikke noe galt med meg og jeg ville ikke hatt en diagnose som sa noe annet om jeg få fikk betalt for det.

Skal være litt djevelens advokat her. Fysiske lover sier at dersom man går opp i vekt har man inntatt kalorier i overskudd. Vennligst forklar meg hvordan fysikkens lover kan fortelle oss hvorvidt dette skjer pga. selvdisiplin, og ikke hypotyreose, insulinresistens, eller for lav/høy følsomhet for eller produksjon av en rekke andre stoffer.

Jeg er den første til å si at overvekt er et valg, fordi både insulinresistens og hypotyreose kan avdekkes av en enkel prøve hos fastlegen. Den begge kan behandles med enkle inngrep i kostholdet (som også vil løse den medfølgende overvektsproblematikken), de krever i værste fall medisinering i en periode dersom man har valgt å gå alt for lenge før man oppsøker lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for det er kjempe vanskelig å ete seg feit på nøtter igrunn.. *koko*

Misforstår du med vilje eller..? Spiser du etter sultfølelse og kroppens behov i stede for følelsesmessige behov eller bevisste valg for å gå opp i vekt så er det faktisk fint mulig å spise nøtter uten å bli feit. Gitt at man spiser mat som jeg har nevnt ørten ganger, vil ikke en neve nøtter når man føler for det automatisk gjøre deg feit. Kroppen vil regulere varmeproduksjon, sult og dermed kaloriinntak, og generelt energinivå (og dermed ønske om å være aktiv) sånn at innskudd og utdrag fra "banken" over en periode på flere år vil være noenlunde i balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver forskning som ender ut i en salgbart produkt bør tas med en klype salt... hvor naiv går det an å bli? Hvor stor omsetning tror dere feks Pfizer, Glaxosmithkline etc har? ... og hvor store forsknings budsjett tror dere de har? Ethvert lege kontor flyter over av "merchandise" fra slike selskap.

Er ingen vitenskapsmann, men jeg har god innsikt i hva penger kan få til.

Du trekker frem viktige punkter. Dette er åpenbare problemer med dagens forskning. Men du trekker HELT feil slutninger. Det er forskjell på å være kritisk og å avskrive all forskning på legemidler som svada.

Ben Goldacre: What doctors don't know about the drugs they prescribe | Video on TED.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ny artikkel om Ortoreksi.

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri – stadig flere besatt av sunnhet minmote.no

Jeg syns som sagt at det er noen tendenser til det samme her på forumet, men det er en subjektiv oppfatning fra det jeg har lest (selv om jeg prøver å unngå denne del av forumet grunnet hvordan ting diskuteres).

Oppfordrer likevel de som er veldig opptatt av sunnhet om å lese det som står i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ny artikkel om Ortoreksi.

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri – stadig flere besatt av sunnhet minmote.no

Jeg syns som sagt at det er noen tendenser til det samme her på forumet, men det er en subjektiv oppfatning fra det jeg har lest (selv om jeg prøver å unngå denne del av forumet grunnet hvordan ting diskuteres).

Oppfordrer likevel de som er veldig opptatt av sunnhet om å lese det som står i artikkelen.

«Jeg må si at jeg er overrasket over det ekstremt lave nivået Tine Sundfør legger seg på, og finner det faktisk vanskelig å gi et seriøst svar tilbake.

Kommentaren hennes er ikke bare unyansert, da kostholdet vårt åpenbart er mye mer enn fårepølser, men også inkompetent. Hun som er utdannet ernæringsfysiolog burde av alle vite at sunnhet ikke kan måles i enkeltprodukter, men at kostholdet må vurderes som en helhet.

At grovbrød er sunnere enn fårepølse er irrelevant, da de har forskjellige bruksområder. Det må også ses i sammenheng med hva kostholdet ellers består av.

Påstanden om at bloggere fronter ulike kostholdsmoter som ikke er faglig dokumentert, er ikke bare generaliserende, men også selvmotsigende, i og med at hun selv kommer med udokumenterte påstander om hvor farlig dette er for unge, slanke jenter.»

Blir flau på helsemyndighetenes veine når de gjør noe så lavmåls som å skyve skylden for psykisk sykdom blandt unge jenter over på et friskt, oppegående menneske og hennes fornuftige og grunnlovsfestede bruk av yttringsfriheten. Det er ikke rart det er en overvektsepidemi her til lands når en rosablogger er mer nyansert og fornuftig i det hun sier om kosthold enn en utdannet ernæringsfysiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Eksperten mener bloggerne er usunne forbilder som fremmer kosthold- og treningsfanatisme.

Bloggerne skriver om kostholdstrender som ikke er faglig dokumentert. Dessuten har diettene og treningsregimene de anbefaler ingenting med helse å gjøre. Når Fotballfrue legger ut bilder av fårepølser samtidig som hun viser frem den svært slanke kroppen sin i en sports-bh, sier det seg selv at det er en uheldig miks. Fete pølser er ikke sunnere enn grovt brød. Lavkarbodietten hun fremmer er spesielt skadelig for unge, slanke jenter, sier hun.

Sundfør påpeker også at flere av de fremste bloggerne i Norge faller inn under kategorien undervektige, som er forbundet med økt risiko for helseproblemer.

– De skaper et levebrød av noe som er bygget på deres eget utseende, og bloggene går jo ut på at leserne skal lære å bli like «sunne», vakre og lykkelig som dem. Uansett om bloggerne er naturlig tynne eller om de har en spiseforstyrrelse, så fronter de et usunt ideal. Hvis andre prøver å bli som dem, kan det få alvorlige konsekvenser, mener Sundfør.

:!::huh: Syns denne såkalte ernæringseksperten kommer med noen seriøst drøye uttalelser her. Kostholdstrender som ikke er faglig dokumentert?? Så lavkarbo er ikke faglig dokumentert og har ingenting med helse å gjøre??

Og med logikken hennes i forhold til tynne bloggere, så bør heller ikke overvektige folk blogge da. De er ikke noe mer sunt ideal de heller. Heller ikke TCMN for eksempel - som nesten bare blogger om drikking og restalyne - er et sunt ideal i mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg har et kosthold som består av mye protein, middels karb og fett så slipper jeg overspising automatisk.

Jeg holder meg mett, fungerer bra og jeg når mine mål. Dette er i kombinasjon med fasting.

Problem et oppstår når jeg velger å spise mye fet eller karbohydratholdig mat. Da blir det lite plass til protein og mye kalorier kommer lett i magen.

Om kostholdet er destruktivt for en er jo noe som den enkelte må se selv.

For min del bruker jeg kosthold som et verktøy for å nå et mål.

Det er ikke hovedfokuset mitt i hverdagen og jeg prøver å gjøre det til en rutine framfor et ork.

Jeg har liten glede av å styre kostholdet i seg selv, det er å nå målet og forvandlingen underveis som gir glede.

Sånn håper jeg de fleste har det, for å ha kosthold som hobby er i mine øyne litt rart. Ingenting feil med det, whatever floats your boat, men livet har mye mer spennende å by på enn å telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...