Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har sikkert blitt tatt opp før, men jeg sliter fremdeles folk som misbruker "han" og "henne".

"Buksen til henne" osv

Ham/han har begge vært tillatte objektsformer siden 1930-tallet ca.

I eksemplet ditt er objektsformen riktig (henne i stedet for hun), men som det ble nevnt i et innlegg lenger oppe er setningen ganske umusikalsk satt opp. Jeg ville sagt "buksen hennes", ikke "buksen TIL henne"..

Har sikkert blitt tatt opp før, men jeg sliter fremdeles folk som misbruker "han" og "henne".

"Buksen til henne" osv

Don't get me started på ordet "henne" da!

"Henne var så sur igår." Det finnes faktisk folk som bruker ordet på denne måten!

Ham/han har begge vært tillatte objektsformer siden 1930-tallet ca.

I eksemplet ditt er objektsformen riktig (henne i stedet for hun), men som det ble nevnt i et innlegg lenger oppe er setningen ganske umusikalsk satt opp. Jeg ville sagt "buksen hennes", ikke "buksen TIL henne"..

Don't get me started på ordet "henne" da!

"Henne var så sur igår." Det finnes faktisk folk som bruker ordet på denne måten!

Bruker han og henne jeg og, men på rett plass til rett tid:P

I disse dager virker det som det er normen blandt ungdommen... Hvor ble det av grammatikken? Er den fullstendig rensket ut av norsktimene?

Annonse

• 2 uker senere...

Fra Nettavisen i dag:

"En ung mor ble dynket med bensin og brent i live foran skolebarn."

"Drapsetterforsker med oppsiktesvekkende påstander."

"Superlett og kraftfull datamaskin, samt alt det andre du trenger. Sjekk her."

"13 av de 16 jentene som viste frem Match`s høstkolleksjon ble innhentet fra utlandet."

• Apostrof ved genitiv
  • Ord deling (!!!) *aaargh* Det er bare for mye av det
  • Og som andre har nevnt; norsk og engelsk om hverandre. Engelske menyer på bensinstasjoner o.l. "Pizza slice og 1/2 l cola". Hva er galt med å si pizzastykke?

• Apostrof ved genitiv
  • Ord deling (!!!) *aaargh* Det er bare for mye av det
  • Og som andre har nevnt; norsk og engelsk om hverandre. Engelske menyer på bensinstasjoner o.l. "Pizza slice og 1/2 l cola". Hva er galt med å si pizzastykke?

Jeg sier alltid "Jeg skal ha et pizzastykke" når jeg en gang i blant bestiller denne vidunderlige kioskmaten.

Annonse

Ei venninne av meg presterte å si soft ICE. Holdt på å gå på veggen................. :banghead: AAAAAAAAAAAAA

Nja. Er faktisk tilbøyelig til å gi din venninne teknisk rett her. Soft ice er jo et engelsk uttrykk og hun er i det minste konsekvent da hun unngår å blande norsk og engelsk.

Sier selv soft ice og ikke softis.

Nja. Er faktisk tilbøyelig til å gi din venninne teknisk rett her. Soft ice er jo et engelsk uttrykk og hun er i det minste konsekvent da hun unngår å blande norsk og engelsk.

Sier selv soft ice og ikke softis.

Joda, forsåvidt. Men vi er ikke engelske :p

Hun presterte også å si at man skulle si SNE. DET HETER SNØ FOR POKKER :p

Joda, forsåvidt. Men vi er ikke engelske :p

Hun presterte også å si at man skulle si SNE. DET HETER SNØ FOR POKKER :p

Men da bør jo du, om man skal følge ditt argument, si mykis eller noe i den duren.

Snø/sne, det er jo igjen sosiolektforskjeller. Sier sjøl snø.

Men da bør jo du, om man skal følge ditt argument, si mykis eller noe i den duren.

Snø/sne, det er jo igjen sosiolektforskjeller. Sier sjøl snø.

Joda, men poenget var at hun var så sta på det.. Så da ble det mer morsomt å tulle med hu om det :p Nei, det heter SNØØ :D

Joda, men poenget var at hun var så sta på det.. Så da ble det mer morsomt å tulle med hu om det :p Nei, det heter SNØØ :D

Æh, sta? Ja, det er jo det som er morsomt.

Sne er riksmål/eldre sosiolekt, snø er normert bokmål. Er usikker på om det er likestilte former skriftlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...