Gå til innhold

ASEA - den nyeste svindelen?


Vegard L

Anbefalte innlegg

Mener helsevann kan være farlig - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK

Er det noen av dere som har vært borti ASEA, eller kanskje tilogmed blitt forsøkt vervet som distributør? Dette er et nytt MLM-konsept (forenklet les:pyramidespill) som har kommet til Norge, der man selger en ny type mirakelvann. Dette vannet skal inneholde noe de kaller for redoks signalmolekyler, som de nå skal ha klart å stabilisere utenfor kroppen. Det hele høres fantastisk ut, men det er enormt mange ting som skurrer.

For det første er det ingen som klarer å fortelle hva vannet egentlig inneholder, og på ingredienslisten står det bare vann og salt. Distributørene kommer med hårreisende påstander om at dette vannet øker prestasjon med ca 500%, i tillegg til å forbedre immunforsvaret på utallige måter. Mange kommer også med påstander om kurering av sykdommer, men det er noe som den enkelte di

stributør må ta på egen kappe, siden dette ikke kommer fra produsenten selv.

Jeg har selv prøvd å bli overtalt til å prøve dette vannet (har selvfølgelig sagt blankt nei), og argumentene har gått på at det er solide studier bak produktet, og effektene er helt enorme. Etter å ha etterspurt disse studiene har jeg fått:

-linker til et par videoer der folk snakker varmt om produktet

-link til hjemmesiden til laboratoriet som har utført analysene (et helt vanlig laboratorie som sikkert brukes til mye forskjellig)

-pdf-filer av en presentasjon der resultater av en studie blir omtalt.

Det er ikke publisert en eneste studie på dette, og det eneste jeg har klart å finne er at det skal har vært prøvd ut på rotter i en studie med særdeles dårlig design, men det er som sagt ikke publisert engang. Dette skal være det eneste som foreligger av dokumentasjon, og den er umulig å oppdrive.

Mirakelvannet er omtalt og diskutert et par steder, blant annet her:

http://4brooker.wordpress.com/2012/11/17/asea-salt-i-saret-etter-kollapsede-pyramider/

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,4124.30.html

Sjekk gjennom diskusjonen i kommentarfeltet og se på argumentene som kommer fra distributørene, som selvfølgelig forsvarer produktet med nebb og klør! Om ikke annet så er det god underholdning.

Håper virkelig ingen her har gått i fellen og tror dette er et banebrytende produkt med god dokumentasjon. Hadde det vært slik så hadde det nok ikke blitt markedsført på denne måten...

(Teksten er sakset fra noe jeg skrev på en facebookgruppe, så ta høyde for at dette er rettet mot en bestemt gruppe og dermed formulert på den måten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er så sykt er at det fra produsentens side ikke kommer noen konkrete helsepåstander. Men fra distributørene høres det at du blir frisk fra både det ene og det andre. Latterlig hvor enkelt det må være å produsere slike ting, komme med noen diffuse påstander, lene seg tilbake og se på at lettlurte distributører dikter opp salgsargumenter fordi de tror det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så sykt er at det fra produsentens side ikke kommer noen konkrete helsepåstander. Men fra distributørene høres det at du blir frisk fra både det ene og det andre. Latterlig hvor enkelt det må være å produsere slike ting, komme med noen diffuse påstander, lene seg tilbake og se på at lettlurte distributører dikter opp salgsargumenter fordi de tror det selv.

Ja og det er jo de svakeste de går på gang på gang. De med en diagnose som har en 'dødsdom' over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er opplagt for oss at dette bare er svindel, men jeg kan til en viss grad forstå dem som går på det. "Det er ikke lov med villedende markedsføring, så det de påstår må jo være sant, selv om de kanskje overdriver litt"..

Da jeg reiste til syden første gang kjøpte jeg en fake dior caps, overbevist om at den var ekte siden den hadde en merkelapp som det stod dior på, og jeg tenkte at hvis det var fake kunne de jo aldri i verden gjør det, fordi det var jo ulovlig osv.. haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man lure folk uten bevis?

Eller, la meg si det på en annen måte. Folk som betaler for <helse-kost> uten påvist nytteverdi, fortjener å bli lurt. Darwinisme på sitt beste og alt det der.

Kan du forklare litt bedre hva du mener med at folk fortjener å bli lurt? Syns du folk som har en diagnose med dødsdom over seg, som er desperate etter å finne en kur. Er folk som 'fortjener å bli lurt' og svindlet for masse penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt bedre hva du mener med at folk fortjener å bli lurt? Syns du folk som har en diagnose med dødsdom over seg, som er desperate etter å finne en kur. Er folk som 'fortjener å bli lurt' og svindlet for masse penger?

Disse folkene som er dødssyke velger gjerne dette i tillegg til den medisinske behandlingen de allerede får.

Problemet med dette, eller all annen alternativmedisin, er at det får folk til å droppe behandling som er dokumentert effektiv fordi de blir overbevist om at alternativet (udokumentert) skal være bedre. Når folk så dropper livreddende behandling fordi de har mer tro på å drikke mirakelvann, siden en eller annen distributør, som ikke engang er i stand til å forklare hva som er i flasken, sier at dette motvirker f.eks. kreft. DA er det et problem, og ikke et rent lite et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...