Gå til innhold

Lavkarbo brød fra norgesbakeriet - hvordan er det mulig?

Anbefalte innlegg

Dette brødet fra norgesbakeriet har følgende næringsinnhold:

Per 100g vare:

Protein: 25g

Karbohydrater: 6.7g

Fett: 6.9g

Energi: 203kcal

Spørsmålet er, hvordan er det mulig å få til dette næringsinnholdet, utfra ingredienslisten? Brødet har jo like mye proteiner per 100g som ren kyllingfilet (y) Smaker helt ok også!?

post-6393-14440904621923_thumb.jpg

post-6393-14440904619944_thumb.jpg

Fortsetter under...

Hvetegluten som viktigste ingrediens...

Selv om man ikke er glutenintollerant blir jo dette fryktelig mye gluten. Og faren for å utvikle intollerans vil antageligvis kunne øke regner jeg med? Vegard Lysne

Ikke at jeg har så ekstremt mye greie på det, men er det ikke slik at hvetegluten inneholder ganske lite karbohydrater? For her er vel glutenet fjernet fra melet?

Arrester meg gjerne om jeg tar feil! :)

Tror forresten det koster 27 eller noe på Rimi. .

Annonse

Ikke at jeg har så ekstremt mye greie på det, men er det ikke slik at hvetegluten inneholder ganske lite karbohydrater? For her er vel glutenet fjernet fra melet?

Motsatt. Hvetegluten er alt glutenet man man fjerner fra melet når man lager hvetestivelse (uten gluten).

Allerede føyd gjennom to av disse. Dritgodt og digg konsistens. Løp og kjøp. Anbefaler likevel Ingers Lavkarbo mer om du finner det. Har det i allefall på kiwi. Macros per brødskive der er 80cals, 5g protein, 7g carbs, 2,4g fett og hele 4,7g fiber(!!)

nei ikke noe for meg. Møllerens lavkarbo som du baker selv er bra, samme med easy living sitt. JEG synes det er bra for der er det ikke hvetemel i. jeg spiser ikke hvetemel. Har en flott bakemaskin, nå er det glutenfritt havrebrød fra toro som skal prøves. men spiser ærligtalt ikke mye brød. Men som ett tips så er det over 30 gram protein i soya mel pr hundre gram. det er jo utrolig. Men til dere som vet mest ? Er protein fra soya ett fullgodt protein ?

Dette brødet høres ut som djevelen selv. Tar ikke i dette med ildtang en gang. Kom igjen; gluten og soyabønner som hovedingredienser?

Det høres jo nesten for godt ut til å være sant, så jeg er nysgjerrig på din mening. Kan du utdype?

Annonse

Det høres jo nesten for godt ut til å være sant, så jeg er nysgjerrig på din mening. Kan du utdype?

1) Gluten er ikke et bra protein, jfr.: The Whole Grain Scam « AnthonyColpo

2) Soya kan redusere testosteronnivåer og hindre proteinopptaket: Soy, the Protein Killer

:)

Hvetegluten som viktigste ingrediens...

Selv om man ikke er glutenintollerant blir jo dette fryktelig mye gluten. Og faren for å utvikle intollerans vil antageligvis kunne øke regner jeg med? Vegard Lysne

Faren for intoleranse og utvikling av cøliaki er størst når man er ung. Utover dette har jeg ikke hørt om at dette er et problem å regne med hos de som tåler gluten.

Det er likevel mange som reagerer på gluten uten å ha cøliaki, såkalt ikke-cøliakisk glutenintoleranse. Det forklarer hvorfor mange blir kvitt diverse mageproblemer ved å kutte ut gluten fra kostholdet.

En vanlig oppfatning blant dem som fronter lavkarbo er at slike erstatningsprodukter, altså lavkarboversjoner av typisk høykarbomat som brød og pasta, ikke er det man bør basere kostholdet sitt på. Jeg vil støtte meg til denne, på lik linje som at jeg ikke syns det er en god ide å basere seg på lett-ditt og lett-datt. Det handler hovedsakelig om mengde, og en bedre løsning i mine øyne er å heller redusere mengden brød (tynnere skiver, mer pålegg) fremfor å bytte til en lavkarbovariant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...