Gå til innhold

Spørsmål om markløft


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt et treningsprogram for nybegynnere satt opp av PT de siste månedene, men er litt usikker på markløft og når jeg skal øke på vektene. Slik jeg hadde forstått det skulle jeg øke vekten hver gang jeg klarte 5 reps x 5 sett, og det er det jeg har gjort. Startet med 45 kg første økta noensinne, og har jobbet meg opp til 65 kg. Jeg har holdt meg relativt lenge her, siden jeg føler at ryggen svikter litt mot de siste repsene i de siste settene.

Mine spørsmål er som følger: Hvor "lett" skal markløft være før jeg øker på vektene? jeg vil jo gjerne se fremgang, men er veldig obs på teknikk. Kanskje litt FOR opphengt i teknikken? Er det mulig?

Bør jeg prøve meg på høyere vekt og mindre reps? Jeg tror jeg fint kunne klart 3 x 5 på 70kg. Bør jeg heller gjøre dette, og bygge meg opp mot 5 x 5?

En annen ting: Det kom en fyr som jobbet på gymmet til meg her en dag og fortalte meg at 65 kg i markløft var ALT for mye "for en jente". Jeg sendte ham et stygt blikk og sa jeg kan passe på meg selv, men ble jo litt usikker i og med at denne personen sannsynligvis har en viss erfaring med trening. Er 65 kg i markløft etter 2 mnd styrketrening mye for en jente på 69 kg?

Dette ble et langt spørsmål. Sorry! Jeg bli veldig glad for svar! :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste du kan gjøre er å filme det siste settet ditt. Det er ikke nødvendig at det må være 100% strikt for at du skal kunne øke i vekt, da ville de fleste stagnert, men det må heller ikke være for ille.

Du kan også gå redusere antall rep og øke i vekt. 3x3 eller 5x3 en periode (rep x sett) der du øker vektene så lenge du har god form på løftene.

65 kg er bra etter 2 mnd, men det er ingen grunn til at du ikke skal løfte dette om teknikken er i orden. Kjør hardt og bli sterk!

Oppsummering: FILM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er å filme det siste settet ditt. Det er ikke nødvendig at det må være 100% strikt for at du skal kunne øke i vekt, da ville de fleste stagnert, men det må heller ikke være for ille.

Du kan også gå redusere antall rep og øke i vekt. 3x3 eller 5x3 en periode (rep x sett) der du øker vektene så lenge du har god form på løftene.

65 kg er bra etter 2 mnd, men det er ingen grunn til at du ikke skal løfte dette om teknikken er i orden. Kjør hardt og bli sterk!

Oppsummering: FILM

Tusen takk for svar! Jeg trener alltid alene, så jeg kommer nok ikke til å begynne å sette opp kamera og filme meg selv - SÅ selvsikker er jeg ikke! :p Men jeg har time med PT snart, så jeg kan jo få han til å se over teknikken! Skal prøve meg på 3x3-5 i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg trener alltid alene, så jeg kommer nok ikke til å begynne å sette opp kamera og filme meg selv - SÅ selvsikker er jeg ikke! :p Men jeg har time med PT snart, så jeg kan jo få han til å se over teknikken! Skal prøve meg på 3x3-5 i morgen :)

Joda, så selvsikker er du! Ikke tenkt på hva andre tenker. Bare å sette kameraet eller mobilen om den kan filme på en benk ved siden av deg. Gir enormt mye å kunne få litt kritikk på teknikken og det er folk på forumet her som har mye mer peiling på teknikk i markløft enn en gjennomsnittlig PT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, så selvsikker er du! Ikke tenkt på hva andre tenker. Bare å sette kameraet eller mobilen om den kan filme på en benk ved siden av deg. Gir enormt mye å kunne få litt kritikk på teknikken og det er folk på forumet her som har mye mer peiling på teknikk i markløft enn en gjennomsnittlig PT.

Hehe jeg skal vurdere det, men tviiiler sterkt dessverre! Det er alltid så mange flinkiser på gymmet mitt - typ landslag og verdensmestere. Og de dømmer meg nok fra før av! :p Men kanskje hvis det er lite folk en dag.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg skal vurdere det, men tviiiler sterkt dessverre! Det er alltid så mange flinkiser på gymmet mitt - typ landslag og verdensmestere. Og de dømmer meg nok fra før av! :p Men kanskje hvis det er lite folk en dag.. :)

De folka har filmet seg selv før. Er det noen som skjønner så må det være dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

av nysgjerrighet: de er verdensmestere og på landslaget i hvilken idrett?

Dette er i Skottland, så de skotske og britiske lagene i bl. a rugby og fotball er ofte innom. Også er det noen juniorer hvorav ihvertfall en har vært juniorverdensmester i vektløftning eller noe slikt. Det visst et veldig bra gym - mange plattformer og slikt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i Skottland, så de skotske og britiske lagene i bl. a rugby og fotball er ofte innom. Også er det noen juniorer hvorav ihvertfall en har vært juniorverdensmester i vektløftning eller noe slikt. Det visst et veldig bra gym - mange plattformer og slikt :p

Da er det egentlig flaut å ikke filme. Tror egentlig de ler av deg som ikke filmer økta di :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du øke i mark løft, kan d være lurt å kjør å forandre lit på oppstillingen, sumoløft, ent heve eller senke oppsettet, dvs stå på ei platte(5-8 cm), heve stanga med 5-8 cm.

bare lit forandring gjør at du trener musklene på en annen måte, og når du går tilbake til normal mark, vil du få en økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er vel å øke 0,25-0,5kg i uka, men ingen treningssentre har slike vekter :(

Om man skulle ønske dette er det jo bare å kjøpe vektene selv å ha i baggen. Koster ikke så mye heller. Har selv 0,5 kgs vekter til å ha rundt håndleddene på manual øvelser da det blir stort sprang pr kg her. Disse kan man jo også bare henge på stanga om man ikke vil kjøpe skiver i tillegg.

Men har ikke helt tro på at det gir så mye bedre effekt. Styrkeøkningen i kroppen er uansett ikke så lineær og man har gode og dårlige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å øke 0,25-0,5kg i uka, men ingen treningssentre har slike vekter :(

Ellers er jeg enig i at riktig teknikk er veldig viktig. Hvis jeg var deg ville jeg sjekket litt rundt om PT din er god. Er han god, så er han rett person til å gi råd :)

Det beste er å øke med minimum 5% av vekt.

Dvs at om arbeidsvekta di er 100kg, bør økningen være på 5kg. Om arbeidsvekta er 50kg bør økningen være på 2.5 kg.

Har lest at om det blir mindre enn det så vil ikkje kroppen registrere forskjellen i vekt, og "vekstsignal" vil ikkje bli trigga i særlig grad. (Sitter på jobb no, så har desverre ikkje mulighet til å finne kilder på det akkurat no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at om det blir mindre enn det så vil ikkje kroppen registrere forskjellen i vekt, og "vekstsignal" vil ikkje bli trigga i særlig grad. (Sitter på jobb no, så har desverre ikkje mulighet til å finne kilder på det akkurat no).

Dette er broscience i høyeste grad. Musklene husker ikke hva den løftet forrige gang. Så lenge man øker over vektene over tid vil man bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er broscience i høyeste grad. Musklene husker ikke hva den løftet forrige gang.

Eg har no aldri sagt at musklane "huska kva dei løfta sist gang". Eg meiner at musklane tilpasser seg den vekta du løfter med jevnlig. Slik eg har forstått det vil muskelen som regel bruke 2-3 uker på å tilpasse seg den vekta du løfter med.

Så lenge man øker over vektene over tid vil man bli sterkere.

Det er eg heilt enig i. Men eg trur at hvilke økning i kilo er relevant. Får vel prøve å grave fram noko på det då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no aldri sagt at musklane "huska kva dei løfta sist gang". Eg meiner at musklane tilpasser seg den vekta du løfter med jevnlig. Slik eg har forstått det vil muskelen som regel bruke 2-3 uker på å tilpasse seg den vekta du løfter med.

Man må tilpasse vektene etter kroppen. Ikke omvendt. Det er å be om skader. Lineær økning med vekt fungerer for en nybegynner. Er man helt fersk kan man øke mye mer enn 0,5 kg i uka, noe som gradvis reduseres. Og har man trent lenge fungerer ikke dette.

En som er treningsvant er nødt til å variere treningen i volum og intensitet og periodisere øktene for at man ikke skal stagnere eller få lite treningsutbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tenke på det slik, om kroppen ikke merker en så liten forskjell:

starter 100kg på trening 1.

102,5kg på trening 2, merker ikke tyngdeforskjell.

105 på trening 3, merker ikke tyngdeforskjell.

osv osv.

Da ville det gått opp i det uendelige ;) Kanskje litt dårlig illustrert poeng, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...