Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ditt genetiske potensiale vil nok være en veldig avgjørende faktor for hvordan ryggen din kommer til å bli, men jo mer du belaster musklene dine jo mere vil de vokse, jeg har alltid trent rygg to ganger pr uke en lett og en tung økt, på den tunge dagen trener jeg chins med vekter, 5x5, en arms hantelroing, og sittende kabel roing med smalt grep.

På den lette dagen har jeg trent vanlig chins (Uten vekter) så mange jeg klarer fordelt på tre sett og i tillegg motsatt benkpress, hvor jeg ligger typisk på en smith maskin med bena på en benk og drar meg opp mot stangen til den treffer brystet, også denne kjører jeg som utmattelsesøvelse.

Dette har i hvertfall fungert veldig bra på meg :-)

Ditt genetiske potensiale vil nok være en veldig avgjørende faktor for hvordan ryggen din kommer til å bli, men jo mer du belaster musklene dine jo mere vil de vokse, jeg har alltid trent rygg to ganger pr uke en lett og en tung økt, på den tunge dagen trener jeg chins med vekter, 5x5, en arms hantelroing, og sittende kabel roing med smalt grep.

På den lette dagen har jeg trent vanlig chins (Uten vekter) så mange jeg klarer fordelt på tre sett og i tillegg motsatt benkpress, hvor jeg ligger typisk på en smith maskin med bena på en benk og drar meg opp mot stangen til den treffer brystet, også denne kjører jeg som utmattelsesøvelse.

Dette har i hvertfall fungert veldig bra på meg :)

Mitt genetiske potensiale er nok ikke akkurat optimalt, men skal hvertfall gjøre det best ut av det :) Takk for godt svar!

Du kommer nok til å høre tusen forslag på hvilke øvelser er best for bygging av ryggmuskulatur. For best utvikling ville jeg nok anbefale en blanding av pulløvelser som pullups og chinups og roøvelser som for eksempel sittende roing eller roing med stang (som bodybuilderen med tidenes beste rygg Dorian Yates gjorde berømt :-) ) Når det gjelder utgangstilling og armbredden så tror jeg at det gjelder å prøve seg fram å se hva som funker best for deg. Det viktigste er at du skal kjenne under hver repetisjon at du faktisk bruker de musklene du har tenkt å bygge. Personlig sverger jeg til pullups og roøvelser med stang :-) Rent anatomisk består ryggen av mange muskelgrupper og muskelfibrene peker i forskjellige retninger. Derfor gjelder det å ha en variert rutin og "hit" ryggmusklene dine fra forskjellige vinkler.

DukeNukem: Hva legger du i "mye av det"? Volum per økt? Mange økter i uka? Eller? :)

Takk for hjelpa :)

Jeg fortrekker 2 økter i uka, noe mer enn det så føler jeg at jeg må senke vektene for å ikke knekke meg helt.

Roing til benk som JarleS linket til synes jeg er veldig fin, men jeg kjører den med hantler i stedet, når man ikke får juksa så mye med ryggen får jeg veldig bra kontakt.

2 økter, 2-3 øvelser, 3-4 sett, reps og tyngde etter dagsformen og humør egentlig.

Annonse

Hvorfor det? Kan jo spare dobbelt så mye tid og kjøre stangroing i stedet. Kroppen er bygd for å fungere som en enhet - kanskje det er en idé å trene den litt slik óg.

Ja, men målet hennes var bredere rygg. 1 arms roing med manualer der man støtter den ene armen til benken og har ryggen paralell med gulvet gir veldig bra fokus på lats musklene.

Roing med stang er vel vanligst i 45 grader og det tar på lats musklene ja, men det tar også mer på traps/bakre skuldre i motsetning til 1arms roing..

Med en arms roing får du også veldig bra "mind muscle connection", og du er sikker på at du blir like sterk på begge sider av ryggen i motsetning til stangroing der det kan bli ujevnt hvis man er litt sterkere i den ene siden. Tror også stangroing kan være litt risky mtp skaderisiko i nedre rygg.

I min mening hvertfall :-)

Annonse

Yates må jo være et bevis på at alt mulig fungerer. Bygge bredde med den teknikken han bruker strider i mot det meste man leser.

Muskel bygging:

Tunge vekter > "kontakt" ....

Så lenge teknikken ikkje er direkte skadelig så gjør det ikkje noe å kjøre på litt tungt.. Det ryggen min har vokst best av.

Det er greit å ha avsluttnings øvelser der du kjører litt lettere og "skviser" osv, men det burde ikkje være hovedfokuset for økta... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...