Gå til innhold

Utstyrsfritt VM fra 2013


Nicolai Hildre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skismørning er en måte å tilpasse skiene ift. løypeforhold (som er veldig varierende).

I styrkeløft har du en platform og vekter som er like hver gang. Det er faktisk ikke særlig sammenliknbart.

Hva med spydkast hvor man har en liten rakettmotor i spydet? Tipper det hadde blitt en slager. Alle får samme rakett, så er fortsatt den beste kasteren som vinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har de aller beste og det største budsjettet, de bommer også på smøringen. Været forandrer seg og ofte gambler de på at været skal holde seg

Det spiller egentlig ingen rolle. Skal alle stille likt der, får alle ha de samme skiene, og den samme smørningen.

Samme som her, skal alle stille likt, vekk med utstyret. Men nå er det en gang sånn at det er utstyrsløfting som gjelder, og vil du konkurrere internasjonalt og kunne hevde deg må du bruke utstyr.

Men ikke forkast noe du ikke har prøvd, det blir for dumt. Ta på deg ei benksjorte eller knebøydrakt, og se hvor "enkelt" det er. Så kan du forkaste utstyret, men ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle. Skal alle stille likt der, får alle ha de samme skiene, og den samme smørningen.

Samme som her, skal alle stille likt, vekk med utstyret. Men nå er det en gang sånn at det er utstyrsløfting som gjelder, og vil du konkurrere internasjonalt og kunne hevde deg må du bruke utstyr.

Men ikke forkast noe du ikke har prøvd, det blir for dumt. Ta på deg ei benksjorte eller knebøydrakt, og se hvor "enkelt" det er. Så kan du forkaste utstyret, men ikke før.

Ja dere får kose dere med utstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skismørning er en måte å tilpasse skiene ift. løypeforhold (som er veldig varierende).

I styrkeløft har du en platform og vekter som er like hver gang. Det er faktisk ikke særlig sammenliknbart.

Hva med spydkast hvor man har en liten rakettmotor i spydet? Tipper det hadde blitt en slager. Alle får samme rakett, så er fortsatt den beste kasteren som vinner ;)

Som jeg skrev i forrige innlegg, så man man bruke utstyr dersom man vil hevde seg internasjonalt, og nasjonalt for den del.

Det er jo såklart kjempe bra for sporten om man får rekruttert mange nye løftere om det blir utstyrsfritt. Jeg syns det bare blir for dumt at folk som ikke har prøvd utstyr og vet hva det innebærer forkaster det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dopingfritt = Ekte rawløfting.

Avsporing, men greit.

:)

Jeg forstår motstanden mot at utstyrsløfting skal være enerådende/dominant.

Jeg forstår ikke motstanden mot at utstyrsfri løfting ikke kan innrømmes lik status.

Det virker elitistisk og ekskluderende - og det er "selvmord" for en mini-idrett som styrkeløft.

Hadde vært moro om noen kunne servere litt bedre argumenter enn hva Presidenten gjør på

facebooksiden til forbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dopingfritt = Ekte rawløfting.

Satsingen i Norge vil vel bli styrt av hva som skjer internasjonalt, blir utstyrsfritt normen, så følger de flinkeste løfterne etter.

Det som er digg med utstyrsfrie stevner er jo at alle gymbøllene kan komme for å "måle krefter" og få grisebank.

Ja, ikke sant! Ergo lavere terskel for at folk deltar, det er jo veldig positivt - enten det er gymbøller eller andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Utrolig tullete argument at man må prøve utstyr og vite hva det innebærer for å forkaste det. Trenger man å prøve narkotika for å forkaste dét også? Folk må da kunne gjøre sine egne slutninger basert på logikk uten at man trenger å prøve noe som helst? Hvis Emil mener at styrkeløft bør være løfteren selv og stanga, og ikke andre hjelpemidler, så mener han dette. Det å prøve utstyret vil ikke kunne endre på dette faktum om han er prinsippiell. Det KAN være at han liker den ekstra dimensjonen utstyret gir mtp. utfordringene, smertene, risikoen og potensielle helseskadelige denne mekaniske dopingen tilføyer det å løfte vekter, men hvis han er prinsippiell så vil han fortsatt løfte utstyrsfritt fordi det er slik han mener det skal være. En ærlig person unngår å ta penger fra en åpen kasse i en butikk når ingen ser han selv om han aldri ville utført et ran. Det er prinsipper. Utstyret har desverre en djevelsk effekt i seg ; mange svake, spesielt jenter, blir så fascinerte over at de kan løfte mer at de legger alle tidligere holdninger til side og går over til å bruke tvangsbekledningen. Hos mange så kan dette sammenlignes med at man er dopingmotstander men ufrivillig blir dopet og synes at man ble så sterk at man ikke klarer å unngå og frivillig fortsette. Eller man er i mot utroskap men ikke klarer å trekke seg unna hvis man tilfeldigvis får en italiensk hånd oppunder skjørtet og innenfor trusa.

Én annen faktor som gjør at utstyret er en djevelskap, i mine øyne, og som ferskinger ikke kan forstå helt før de opplever det selv er utviklingen. Utstyret har ikke vært slik det er tidligere og hvis galskapen fortsetter så forblir ikke utstyret slik det er nå, i framtiden heller. Sammenligner man dagens utstyr med det som ble brukt for 10 år siden kan man trekke fra 50-100 kg på totalene. Sammenligner vi med for 20 år siden kan vi trekke av enda mer. Og går vi 10 år framover så kan vi kanksje legge på 30-40 kg. Alle resultater, som egentlig skulle kunne vært sammenlignbare, blir ingenting. Alt en løfter gjør med utstyret blir historieløst og betydningsløst. Så deprimerende! Tenk å nå magiske 600 kg som jente eller 1000 kg som mann og så er det ikke magisk likevel. Det er nesten forventet. Og hvis det var magisk da det ble gjort så tar det noen år så gjør alle det samme. Ikke fordi DE er bedre, men fordi utstyret ble bedre. Da står man der med sine meritter og antall løftede kilo og ingen annerkjenner dine resultater i det hele tatt. De forstår ikke at det du gjorde kanskje var knallbra. Akkurat som mye av annen idrett ; spydet endres, hoppbakken gjøres større for å sette nye rekorder etc. Det er jo helt vanvittig i mine øyne. I vektløfting er det man gjorde for 200 år siden sammenlignbart med det man gjorde nå. Slik burde det ha vært i styrkeløft også, men 400 kg i knebøy, nå, er bare som 350 kg i knebøy for 15 år siden. Sikkert veldig underholdende å se på utstyrsløfting, men av og til er en dokumentarfilm mye mer interessant og betydningsfull enn en actionfilm selv om det siste kan fenge mer der og da når man vil ha tacokveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som prinsipielt er i mot utstyrsfri løfting, amoroso (Einar?), er vel heller slik at noen synes det er morsomt med de ekstra utfordringene det gir, og de ekstra kiloene det bidrar med. Angående de "potensielle helseskader" utstyr påfører vil jeg nå gjerne se dokumentasjon på, annet enn en antakelse. Utstyr bidrar jo sterkt til å beskytte utsatte sener og ledd. Og spesielt utsagnet om at jenter blir avhengig av utstyr (mekanisk doping som du kaller det) stusser jeg veldig over, for det er ikke min oppfatning i det hele tatt, hvor har du det fra?

Satt på spissen: er ikke piggsko i 100-meter mekanisk doping? Man løper jo fortere med piggsko i forhold til joggesko. "Myke" stenger i vektløfting? Også videre. Veldig mange idretter har denne "mekaniske dopingen" - spesialisert utstyr.

Nå er ikke jeg i mot utstyrsfri løfting og synes det er et flott bidrag til å forhåpentligvis øke rekrutteringen, men jeg synes utstyrsløfting er morsomt å se på og morsomt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...