Gå til innhold

Utstyrsfritt VM fra 2013


Nicolai Hildre

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som prinsipielt er i mot utstyrsfri løfting, amoroso (Einar?), er vel heller slik at noen synes det er morsomt med de ekstra utfordringene det gir, og de ekstra kiloene det bidrar med.

Flere som er i mot utstyrsfri løfting. Noen, selv på landslagsnivå har truet med å slutte med styrkeløft om utstyret forsvinner. Uansett så nevnte jeg ikke noe om prinsippielt i mot utstyr, jeg skrev om prinsippielt for utstyrsfritt. Og de som er prinsippielt for utstyrsfritt trenger ikke å prøve utstyr for å ha denne meningen.

Angående de "potensielle helseskader" utstyr påfører vil jeg nå gjerne se dokumentasjon på, annet enn en antakelse.

Antakelse? Man kan starte med blåmerkene som oppstår. Er dette en antakelse? Betennelsene som kan komme hvis man bruker surringer ofte? Hva med han som nylig fikk avkuttet leggsenen fordi surringen var litt lav? Videre har vi de som river av quadriceps ved uhell i knebøy, skuldrene kan bli enormt utsatte i benkpress med skjorte, ved problemer med å komme ned kan man risikere armbrudd, uten den påbudte sikringen kan man lett få stangen over hodet eller miste den på kroppen og ødelegge indre organer. Risikoen for alt dette er mye større ved bruk av utstyr. Trengs dokumentasjon for dette?

Utstyr bidrar jo sterkt til å beskytte utsatte sener og ledd.

Dette kan sikkert stemme om man ikke bruker tung nok vekt. Går man opp mot maks er det ikke spesielt mye beskyttelse lengre. Det er kun for å løfte større vekter ; argumentet med beskyttelse sluttet å være gjeldende ved tidlig 80-tall.

Og spesielt utsagnet om at jenter blir avhengig av utstyr (mekanisk doping som du kaller det) stusser jeg veldig over, for det er ikke min oppfatning i det hele tatt, hvor har du det fra?

Erfaring. Jo svakere man er desto større boost får man av å prøve utstyret. Hvis man tar 50 kg i knebøy og klarer 110 kg med utstyret så blir man lett giret. En mann som har trent hardt i 10 år og tar 260 kg uten og klarer 320 kg med blir nesten mere skuffet enn gledelig overrasket over hjelpen utstyret gir. Jeg har også hørt argumenter mot utstyrsfri løfting, fra jenter, med at skjorta er så flott fordi det ville vært flaut for dem å løfte benkpress uten.

Satt på spissen: er ikke piggsko i 100-meter mekanisk doping? Man løper jo fortere med piggsko i forhold til joggesko. "Myke" stenger i vektløfting? Også videre. Veldig mange idretter har denne "mekaniske dopingen" - spesialisert utstyr.

Det er stor forskjell på friksjonsoptimalisering (piggsko) og krafttilføring (utstyret i styrkeløft). Piggsko sammenligner jeg med at man skal ha teppe på en styrkeløftplatting. Det er mulig å utføre alle øvelsene på et tregulv, men å ha oppspenn og bruke legdrive i benk blir vanskelig. Uten dette løfter man mindre, men det er fortsatt en naken kropp som kan ligge der og utføre øvelsen om man ikke sklir. Det samme med å løpe med piggsko.

Myke stenger i vektløfting ; vel, vektløfting er å løfte en myk stang. Det kunne vært å løfte en stein eller løfte en géleklump også. Poenget er at det er kroppen, uten de store hjelpemidlene, som gjør løftene. I styrkeløft kan man gjøre styrkeløftene uten utstyret også, men det blir påført utøveren for å klare mer enn den ville klart uten. At stangen er myk i vektløfting er det samme som at man tar av litt kilo på stangen i styrkeløft. Det er lettere å løfte en myk stang enn en stiv stang, men det er også lettere å løfte en lav vekt enn en tung vekt.

Styrkeløft med utstyr er en sport som kan sammenlignes med motorsport. Det er fortsatt en sport, en flott sport, men det er ikke hva det kan være og i følge nesten alle som selv ikke driver på med sporten, burde være.

Nå er ikke jeg i mot utstyrsfri løfting og synes det er et flott bidrag til å forhåpentligvis øke rekrutteringen, men jeg synes utstyrsløfting er morsomt å se på og morsomt å bruke.

Ja, all respekt for det. Jeg har heller ikke noe imot løfting med utstyr, eller de som bruker utstyret og/eller liker det, selv om jeg både tror og håper at det forsvinner (nesten selvmotsigende, men bare nesten). Det jeg bare ikke forstår er at det finnes de som er i mot utstyrsfri løfting og prøver å stoppe utviklingen i den retningen. Landslagstreneren til Norge er blant annet i mot utstyrsfri løfting. Og det er sterkt beklagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke nivået i styrkeløft uten utstyr også steget?

Forstår ikke helt spørsmålet. Om nivået har steget i styrkeløft uten utstyr? I forhold til når og hvor? På verdensbasis i forhold til tidligere har nivået ikke steget, men det kan, mest sannsynlig, ha med doping å gjøre. Don Reinhoudt, f.eks., tok allerede i 1972 hele 432,5 kg i knebøy uten utstyr. Litt usikker på fakta her, kan være 1974 og kan være 430 kg, f.eks. - kan også være at det var med gassbind, men som jeg husker det er dette riktig og da også uten gassbind. I benkpress gjorde store Henderson 322,5 kg i benkpress uten skjorte i 1993 eller 1996. Bare til eksempel. På nasjonalt nivå, i Norge, er det få nå, foruten Carl Yngvar, som kan måle seg mot fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som er i mot utstyrsfri løfting. Noen, selv på landslagsnivå har truet med å slutte med styrkeløft om utstyret forsvinner. Uansett så nevnte jeg ikke noe om prinsippielt i mot utstyr, jeg skrev om prinsippielt for utstyrsfritt. Og de som er prinsippielt for utstyrsfritt trenger ikke å prøve utstyr for å ha denne meningen.

Tenkte i all hovedsak i denne tråden, er klar over at flere er i mot utstyrsfri løfting. Er enig i at man ikke trenger å prøve det, for å ha en mening om det.

Antakelse? Man kan starte med blåmerkene som oppstår. Er dette en antakelse? Betennelsene som kan komme hvis man bruker surringer ofte? Hva med han som nylig fikk avkuttet leggsenen fordi surringen var litt lav? Videre har vi de som river av quadriceps ved uhell i knebøy, skuldrene kan bli enormt utsatte i benkpress med skjorte, ved problemer med å komme ned kan man risikere armbrudd, uten den påbudte sikringen kan man lett få stangen over hodet eller miste den på kroppen og ødelegge indre organer. Risikoen for alt dette er mye større ved bruk av utstyr. Trengs dokumentasjon for dette?

Greit nok at feil påsatte surringer kan gi skader, men armbrudd, stang over hodet/kropp er da ikke enestående for utstyrsløfting. Risikoen for avrevet quadricep og skulderskader blir ikke borte ved å ta bort utstyret, men jeg ser naturligvis at risikoen øker - men jeg vil gjerne se noen statistikker over dette, for jeg har ikke sett mange avrevede muskler og sener/armbrudd i utstyrsløfting verken på youtube eller på stevne - annet enn en og annen russer eller amerikaner, men slike skader finner man i alle idretter.

Dette kan sikkert stemme om man ikke bruker tung nok vekt. Går man opp mot maks er det ikke spesielt mye beskyttelse lengre. Det er kun for å løfte større vekter ; argumentet med beskyttelse sluttet å være gjeldende ved tidlig 80-tall.

Nåja, jeg, og et par andre jeg kjenner, merker ingen ting til eksempelvis hofteproblemer som vanligvis er der, ved submaksimal/maksimal utstyrsbøy. Men akkurat hvor skadeforebyggende det er vil det vel være vanskelig å dokumentere.

Erfaring. Jo svakere man er desto større boost får man av å prøve utstyret. Hvis man tar 50 kg i knebøy og klarer 110 kg med utstyret så blir man lett giret. En mann som har trent hardt i 10 år og tar 260 kg uten og klarer 320 kg med blir nesten mere skuffet enn gledelig overrasket over hjelpen utstyret gir. Jeg har også hørt argumenter mot utstyrsfri løfting, fra jenter, med at skjorta er så flott fordi det ville vært flaut for dem å løfte benkpress uten.

Da har vi forskjellige erfaringer med dette.

Det er stor forskjell på friksjonsoptimalisering (piggsko) og krafttilføring (utstyret i styrkeløft). Piggsko sammenligner jeg med at man skal ha teppe på en styrkeløftplatting. Det er mulig å utføre alle øvelsene på et tregulv, men å ha oppspenn og bruke legdrive i benk blir vanskelig. Uten dette løfter man mindre, men det er fortsatt en naken kropp som kan ligge der og utføre øvelsen om man ikke sklir. Det samme med å løpe med piggsko.

Myke stenger i vektløfting ; vel, vektløfting er å løfte en myk stang. Det kunne vært å løfte en stein eller løfte en géleklump også. Poenget er at det er kroppen, uten de store hjelpemidlene, som gjør løftene. I styrkeløft kan man gjøre styrkeløftene uten utstyret også, men det blir påført utøveren for å klare mer enn den ville klart uten. At stangen er myk i vektløfting er det samme som at man tar av litt kilo på stangen i styrkeløft. Det er lettere å løfte en myk stang enn en stiv stang, men det er også lettere å løfte en lav vekt enn en tung vekt.

Da må du definere mekanisk doping. Min tolkning av mekanisk doping går på å utnytte utenomkroppslige verktøy for å få bedre resultater - for bedre resultater er både morsommere for løfteren, men også morsommere for publikum. Utenomkroppslige verktøy går da på optimalisering av både fysiske lover og utstyr, være seg piggsko, myke stenger eller aerodynamiske hjelmer i sykling.

Ja, all respekt for det. Jeg har heller ikke noe imot løfting med utstyr, eller de som bruker utstyret og/eller liker det, selv om jeg både tror og håper at det forsvinner (nesten selvmotsigende, men bare nesten). Det jeg bare ikke forstår er at det finnes de som er i mot utstyrsfri løfting og prøver å stoppe utviklingen i den retningen. Landslagstreneren til Norge er blant annet i mot utstyrsfri løfting. Og det er sterkt beklagelig.

Jeg håper ikke utstyrsløfting forsvinner, fordi jeg mener det gir et bedre show for publikum jo mer vekter som er på stengene. Argumentasjonen mot er jo da at det er utstyret som bidrar med de ekstra kiloene, men jeg mener i alle fall det er mye kulere å se på knebøy i 460-kgs klassen enn 350kg, utstyr eller ikke. I tillegg synes jeg utstyrsløfting gir større spenning enn uten. En løfter kan bomme skikkelig på banen i benken og ryke ut, mens en annen kan ha et skikkelig treff i knebøy, slik at kampen om totalen blir spennende utover.

Uansett liker jeg utstyrsfri løfting - jeg trener det jo daglig!

(Mulig et rotete og dårlig formulert svar, sitter her i exphil-forelesning da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, sant det

Det som blir interessant er å se om antall skader vil øke. Draktene er jo som kjent svært skadeforebyggende, så om et par år kan det være spennende å se. Har fortsatt til gode å se en skikkelig skade på et stevne.

Det er vel ingen som prinsipielt er i mot utstyrsfri løfting, amoroso (Einar?), er vel heller slik at noen synes det er morsomt med de ekstra utfordringene det gir, og de ekstra kiloene det bidrar med. Angående de "potensielle helseskader" utstyr påfører vil jeg nå gjerne se dokumentasjon på, annet enn en antakelse. Utstyr bidrar jo sterkt til å beskytte utsatte sener og ledd.

Hvor finner man dokumentasjon for at draktene er svært skadeforebyggende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sev løfter jeg med utstyr, men akkurat argumentet om at det er skadeforebyggende er ikke noe jeg drar frem når det blir en utstyrsdebatt. For min del har jeg aldri vonde skuldre utenom da jeg har brukt skjorte. Har fortsatt vondt etter en overbelastning som førte til betennelse på syd-norsk. Men det er likevel jævlig artig med utstyret, da! :)

Personlig mener jeg at utstyrsfritt hadde vært positivt for selve essensen i sporten, som er å måle hvem som er den sterkeste. Det er jo som regel de sterkeste som vinner med utstyr også, men det er ikke alltid tilfellet. Så det hadde vært interessant å kun måle den reelle styrken på konkurranser. Samtidig så ser jeg for meg at resultatene er veldig forutsigbare, som igjen kanskje ikke gjør det så spennende. Vanskelig å si hva som er best, akkurat nå foretrekker jeg begge deler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare svare for benkskjorta, og ikkje bøy drakta.

Men for min del, det er GØY.

Det er gøy å dra på seg den skjorta, å måtte justere løftingen og skjorten for å få mest ut av den, å tilpasse treningen til å bli sterkere med den, å kunne lempe på 30kg over rawpersen, for så å måtte dra stanga til seg de siste 5cm ned til brystet, mens en ser stjerner og får et ekstremt trykk i hodet, den smerten.. DET er gøy!

Bra at de får et raw tilbud for de som vil ha det :) Men at alle skal "hate" så på utstyrsløftinga, det skjønner eg ikkje...

WPC klarer bra å både ha utstyrsfri og utstyrs løfting, så IPF overlever nok de og... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...