Gå til innhold

Utstyrsfritt VM fra 2013


Nicolai Hildre

Anbefalte innlegg

I forkant av årets VM ble det avgjort i IPF at utstyrsfri løfting skal få sitt eget VM, som før kun har hatt status som "World Cup". Dette blir en prøveperiode fra 2013-2015, for å se an responsen både internasjonalt, nasjonalt, regionalt og lokalt.

Hva synes du om et utstyrsfritt VM? Vil det øke interessen for idretten og gjøre den mer folkelig? Vil et skille i en allerede liten idrett (i Norge) forverre dagens situasjon med tanke på økonomi og generell forvaltning av både utstyr og stevnepersonell?

Selv synes jeg det er positivt at IPF gir løftere som vil konkurrere uten utstyr et ordentlig VM, men på nasjonalt plan tror jeg to ulike grupperinger vil fungere dårlig. Kanskje tar jeg feil og bestemmelsen fører til et utstyrsfritt NM, og dette videre til en høyere rekruttering av potensielle løftere som har kviet seg grunnet utstyr, og forbundet får mer penger på bok til å dele mellom de to grupperingene, men dette gjenstår å se.

Kjør debatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Debatten er i all hovedsak ment for å diskutere de eventuelle organistaoriske og økonomiske konsekvensene et todelt forbund kan få i Norge.

Det er eksempelvis ingen overflod av godkjente dommere i alle regioner, og siden dømming blir gjort på frivillig basis på lokalt og regionalt nivå (nasjonalt også?) må man ta av sin egen fritid til ubetalt arbeid over en dag eller helg. Dobbelt opp med stevner vil naturlig nok føre med seg et dobbelt så høyt krav til dommerne som allerede gjør en veldig god jobb med å stille opp. De mindre rollene som skivepåsettere og spottere kan nok mest sannsynlig dekkes greit, men dette må også med i ligningen - i tillegg til speaker og resultatansvarlig.

Det er mange gode argumenter begge veier og det er absolutt en spennende diskusjon, som, som sagt, går ut på det organisatoriske og økonomiske heller enn om utstyr eller ikke er "best".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..

Ikke helt enig, Nicolai Hildre.

Om det rekrutteres flere inn som aktive styrkeløftere ved at RAW blir gitt høyere status - så må vi anta at dette vil gi en tilsvarende økning i interesserte til utdanning og kursing som dommere og inn mot de mer administrative og organisatoriske oppgavene. Engasjement vokser oppover - ikke nedover.

Tenker jeg.

:)

Dermed blir spørsmålet - i forhold til bredde - om en tror at RAW vil skape mer interesse og gi bedret rekruttering. Jeg svarer et klart og tydelig JA på det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel..

Ikke helt enig, Nicolai Hildre.

Om det rekrutteres flere inn som aktive styrkeløftere ved at RAW blir gitt høyere status - så må vi anta at dette vil gi en tilsvarende økning i interesserte til utdanning og kursing som dommere og inn mot de mer administrative og organisatoriske oppgavene. Engasjement vokser oppover - ikke nedover.

Tenker jeg.

:)

Dermed blir spørsmålet - i forhold til bredde - om en tror at RAW vil skape mer interesse og gi bedret rekruttering. Jeg svarer et klart og tydelig JA på det.

:)

Jeg er absolutt ikke i mot rawløfting og jeg ønsker det velkommen med åpne armer, jeg har jo til nå kun løftet raw selv og elsker det! Men jeg ser de kortsiktige problemene det kan medføre fordi miljøet er såpass lite. Vi får vel bare håpe at NSF tør å ta sjansen, men jeg tror ikke vi kan håpe på et NM allerede neste år med tanke på at terminlisten allerede er satt.

Det er overgangen jeg er litt skeptisk for, det første året, hvordan det gjennomføres. Det andre året kommer sikkert til å bli mye bedre, så får alle bidra og hjelpe til med rekrutteringen.

Forresten mye interessant her: Presidenten har ordet | Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Har aldri skjønt argumentet om at man ikke bruker monolift fordi det vil fremmedgjøre sporten fra det folk gjør på gymmet, men samtidig er drakt/skjorte/wraps ikke noe problem.

Tror større satsing på raw-løfting vil gjøre styrkeløft mer tilgjengelig for "mannen i gata". Kommer nok til å snuse litt på det selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Har aldri skjønt argumentet om at man ikke bruker monolift fordi det vil fremmedgjøre sporten fra det folk gjør på gymmet, men samtidig er drakt/skjorte/wraps ikke noe problem.

Tror større satsing på raw-løfting vil gjøre styrkeløft mer tilgjengelig for "mannen i gata". Kommer nok til å snuse litt på det selv etterhvert.

Hehe, sant det :)

Det som blir interessant er å se om antall skader vil øke. Draktene er jo som kjent svært skadeforebyggende, så om et par år kan det være spennende å se. Har fortsatt til gode å se en skikkelig skade på et stevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skadeforebygging er målet tror jeg en monolift er mer hensiktsmessig enn utstyr som lar deg løfte flere titalls KG mer.

200KG i bøy med drakt er sikkert tryggere enn 200KG uten drakt, men det er jo ikke det som er casen. Når utstyret lar deg løfte mye mer tror jeg den skadeforebyggende effekten går rett ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis skadeforebygging er målet tror jeg en monolift er mer hensiktsmessig enn utstyr som lar deg løfte flere titalls KG mer.

200KG i bøy med drakt er sikkert tryggere enn 200KG uten drakt, men det er jo ikke det som er casen. Når utstyret lar deg løfte mye mer tror jeg den skadeforebyggende effekten går rett ut vinduet.

Husk at det er WPC som bruker monolift, og der bruker de multi-ply, IPF bruker bare single-ply.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sagt noe annet ;)

Sa ikke at du sa noe annet, men man løfter flere titalls kilo i WPC med drakt enn man gjør i IPF ;)

Men dette begynner igjen å bli litt off-topic. Kommentarene så langt har gått i positiv retning av rawløfting, positivt nok, men hadde vært moro for debatten med en skikkelig motstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Er det feil når de har jobbet hardt for å mest mulig ut av utstyret?

De måtte ha jobbet enda hardere om de skulle hatt det raw, noe de sansynligvis aldri vil nå uansett.

Derfor, det er vekter de bare kan drømme om raw,

Og det som er, noen av de som løfter med utstyr kunne sikkert ha gjort det like godt raw når det kommer til plassering for de er løfter mye også uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måtte ha jobbet enda hardere om de skulle hatt det raw, noe de sansynligvis aldri vil nå uansett.

Derfor, det er vekter de bare kan drømme om raw

De som er sterkest med utstyr er vel som oftest de som er sterkest uten også. Såklart finnes det tilfeller andre veien også.

Men det blir for dumt å forkaste utstyret uten at du har prøvd en gang.

Jeg liker best å løfte med utstyr, syns det er mye mer morsomt og utfordrende. Det er ingen som har sagt at jeg må løfte med utstyr, jeg gjør det fordi jeg vil. I tillegg er det mer artig å se på løft hvor de har utstyr, syns jeg.

Har ikke så veldig mange gode argumenter for eller imot, men jeg liker rett å slett utstyret best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er sterkest med utstyr er vel som oftest de som er sterkest uten også. Såklart finnes det tilfeller andre veien også.

Men det blir for dumt å forkaste utstyret uten at du har prøvd en gang.

Jeg liker best å løfte med utstyr, syns det er mye mer morsomt og utfordrende. Det er ingen som har sagt at jeg må løfte med utstyr, jeg gjør det fordi jeg vil. I tillegg er det mer artig å se på løft hvor de har utstyr, syns jeg.

Har ikke så veldig mange gode argumenter for eller imot, men jeg liker rett å slett utstyret best!

når draktene og knebindene er så stramme at de nesten ikke kan gå og de må ha hjelp for å komme seg opp av benken de sitter på, da syntes jeg hjelpemidlene er for drøye

jeg syntes uansett ikke utstyr har noe der å gjøre. Ta feks svømming som eks, der er det visst drakter de IKKE får bruke fordi de svømmer fortere, alle kan bruke de men man henter for mye på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes uansett ikke utstyr har noe der å gjøre. Ta feks svømming som eks, der er det visst drakter de IKKE får bruke fordi de svømmer fortere, alle kan bruke de men man henter for mye på de.

Hva da med langrennssporten? Der blir det jo ofte avgjørt på grunn av smørning. Samme greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...